1/4 F1 Baba Bouwtopic

Discussie in 'Speedboten' gestart door Falcodevries, 26 nov 2017.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat heb je bij het goede eind falco. Ik had er overheen gelezen.

    Bussen erover schuiven kan idd ook. Denk niet dat het snel splijt, of de motor moet een flinke tik krijgen.

    Gr eddy
     
  2. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    ik zou ook nog een bus kunnen maken die er overheen schuift zodat ik de buis daar in kan lijmen, even kijken wat het beste uit komt.

    Hoe hebben de mannen met de benzine outboards de gas kabel aan gesloten op de hevel? Ik bedoel gebruiken jullie de bestaande hevel die op de carb zit of hebben jullie deze aangepast. De hevel zit boven op, het zou makkelijker zijn om de hevel onderop te hebben.
    En hoe grote slag moet behaald worden om ''vol gas'' te halen, neem aan dat de gasklep niet volledig open hoeft?

    Ik heb de gaskabel ook binnen, (sullivan S586) Het kwiklink koppelstuk kan ik gewoon solderen op de binnenkabel?

     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hè falco
    Ik heb geen outboards maar ik gebruik de zijde van het bronzen asje. Daar zit als het goed is 2 vlakke stukjes op waar een bediening op kan. Deze heb je in verschillende lengtes.

    Daar kan dan weer een oogje of gaskabel kwiklink op.

    Ik stel de gas klep altijd zo dat deze net helemaal open gaat.

    Gr eddy
     
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    die moet je hebben falco inderdaad. die messing as met dat moertje erin . daar moet de hevel op komen. de kabel kun je perfect solderen. ik zelf ruw alles wel op met schuurpapier. zowel de binnenkabel als de bus binnenin. (dat wil echt dat ieniminie soldeerbusje met draad) dan ontvetten met remmenreiniger . ik gebruik ook s 39 /s 65 om te solderen. het vloeit dan veel mooier. met afstellen straks wel letten dat je door een te grote uitslag van de servo geen druk zet op de klep . dat die dus tever doortrekt zeg maar. dit luistert nauwkeurig . maar daar kom je wel uit . kijk weer mee.
    grt tom.
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    oja .... zou de afgebeelde kwiklinks zeeeeeeker niet gebruiken. je hebt meer baat bij kogellinks . 2 of 3 mm
    kun je kiezen van kavan oid. dat zijn wel goede links. er zit nogal wat verschil in kwaliteit ook trouwens . kavan heeft heel goede. er was nog een super helicopter merk maar ben die eem kwiet die naam. als ik er nog op kom dan zeg ik,t je even . heb er zelf ook alles van van dat hel merk. kijk nog wel effies voor jou. grt tom.
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Deze gaskabel gebruik ik veel voor de 2takt motoren.

    IMG_1334.JPG IMG_1335.JPG IMG_1336.JPG

    Komt van een sthill bosmaaier kost 7€
    En is 28cm lang.
    Ik knip het bolletje er af en maak de kabel op maat.
    Aan de andere zijde zit een speciaal haakje wat weer precies in de hevel past.

    Gr eddy
     
  7. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Die is te kort en niet flexibel genoeg. De radiobox zit voorin de boot en het staartstuk draait bij het sturen, de gaskabel moet dan niet in de weg zitten.. de gouden sullivan is perfect! Quicklink ben ik ook geen fan van.
     
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Zo zit het op mijn f1.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    vind de bosmaaier kabel ook veel te oversized. maar ieder z,n ding natuurlijk. ben zelf ook fan van de sullivan. die zijn peeeeeeeeeeeeeerfect!!!!! je kun ook een uitvoering krijgen die 122 cm lang is . de normale is 900 lang . de extra lange uitvoering heb ik besteld bij two brothers een tijdje gelee. ben ook geen fan van dat tonnetje waar dat kabeltje inzit bij jou lex. bedoel het niet naar maar kogellink vind ikzelf de beste oplossing . zal ook even kijken voor een fotootje hoe ik dat had. grt tom.
     
  10. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Jij wil alles oerdegelijk Tom, das prima. Maar mij vaak te lomp/zwaar. Mijn oplossing werkt al 5 jaar+ probleemloos ;-)
     
  11. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    heb alleen kogellinks hoor is,t enige verschil. zijn niet zwaarder als het tonnetje dat je hebt.
    grt tom.
     
  12. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    De bosmaaier kabel zou inderdaad te kort wezen, ik heb zelf de 120cm kabel van sullivan. Het is een heel eind van de rc box naar de motor, denk dat als de kabel een meter was ik net te kort zou hebben. Maar bedankt voor de tip, word altijd gewaardeerd:thumbsup:

    Verder niet echt veel kunnen doen door drukte, de servo houders verlijmd in de box. dit word al alles klaar is zwart geprimerd van binnen, lijkt het al een stuk netter.
    Voor de gas servo gebruik ik trouwens een BlueBird hight speed servo, hier heb ik goede ervaringen mee en deze had ik nog liggen.

    Ook al voor op de box 2 goudstekkers gelijmd om als aan/uit schakelaar te kunnen functioneren. Onder achterop de box zitten er ook 2 voor de killswitch. Welke dit word weet ik nog niet maar in ieder geval eentje die ik met de zender kan schakelen.

    1 stuurstang kunnen maken en lijkt goed zo dus nu door met de rest:thumbsup:



     
  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat ziet er goed uit falco.
    Mooie stuurstang zeg!!!
    Hoe heb je de draadeinden nu vast gezet, met lijm of de epoxy.

    Gr eddy
     
  14. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Thanks:thumbsup: Heb beide nu af, wachten op een aar dingetjes en dan kan ik de 2 naar de servo ook maken.
    Heb ze nog niet verlijmd, ik wacht even totdat ik meer moet lijmen en wat meer epoxy moet aan maken.

    Net nog even een gashevel in gebeund, niet erg boeiend maar wat is het heerlijk om gewoon zelf deze dingen te kunnen maken haha.

    De mensen die een Killswitch gebruiken, even voor de zekerheid, de zwarte draad van de bobine gaat naar de killswitch en van de killswitch weer naar de het blok toch?dus als de zwarte draad contact zou maken met het motorblokje dan gooit hij hem uit?

     
    f1powerboatman35 vindt dit leuk.
  15. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zo falco mooie servo arm.
    Zit wel wat werk in maar dan heb je het idd lekker wel zelf gemaakt. Top.

    Ik heb mijn killswith tussen de uit-knop van de motor gezet. Dit is bij mij een zwarte en een rode draad. Als deze beide (zwart en rood) contact maken gaat de motor uit.

    Nu heb ik zelf een killswich gemaakt van een 6Vdc printrelais die op kanaal 3 van mijn zender zit.

    Gr eddy
     
  16. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    ondertussen de ophanging gemaakt voor de gaskabel, nog 2 stekkertjes in de romp maken voor het aansluiten van de draden voor de killswitch en dan kan hij uit elkaar om gespoten te worden, in eerste instantie word hij wit. Stickerset ben ik nog niet over uit.

    Mijn zwager is altijd auto spuiter geweest en heeft de kap even voor mij strak gemaakt;) begint er op te lijken zo, krijg er zin in....


     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2017
  17. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    ondertussen niet heel veel gedaan door drukte met andere hobby's en te weinig vrije tijd, wie kent het niet;)

    Wel heb ik een hele dikke pijp laten maken door JB Pipes, de romp staat ondertussen bij de spuiter en ben nu de outboard definitief aan het monteren. pakking er tussen, olie er in enz.
    Ook moet ik nog de opening van het uitlaatkoelblok op maar frezen en wil de trekstarter vervangen voor een start cone. Hier kan ik mooi rustig mee verder eerst:)




     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stuurservo 90° om top-as draaien, in lengte-richting van boot zetten, zodat hij minder/niet kan kantelen om lengte-as t.g.v. stuurkrachten?

    edit:
    En dus preciezer sturen.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2018
  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ziet er al goed uit falco. ben ook wel benieuwd hoe die in de kleur komt . ik laat me verrassen. best een hoop werk he een bootje bouwen.maar ja het eindresultaat mag er ook wel zijn straks.
    ik kijk mee !! grt tom.
     
  20. Michael71

    Michael71

    Lid geworden:
    30 sep 2017
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Almere
    Hallo allemaal, uiteindelijk heeft falco de boot aan mij verkochte en is het dit geworden, varen doet ze ook al alleen nog niet naar mijn zin, zit te klote met het zwaartepunt, en afstelling van het staartstuk.
    Hopelijk vinden jullie het wat
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 okt 2019

Deel Deze Pagina