1.4 gram F1D

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door kevin f1m, 19 feb 2015.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jurgen,

    jij schreef:
    Kan je mij uitleggen hoe je bakt op 120 graden met een vacuümzak erover? Dat doe je waarschijnlijk niet in de keuken?

    Wout
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2015
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Kevin bakt op een groot verwarmingselement.
    Vacuümzak erop, isolatie daarop en hop! 120 graden.
    Het e.e.a. netjes meten en regelen.

    prepreg 'ThinSkin' is nog tekoop bij CCT (Creative Composite Technology) geloof ik....
     
  3. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Wout,

    dat heb ik niet geschreven hoor :) Dat was Kevin.
    En er wordt een speciaal plastic folie gebruikt dat bestand is tegen de hoge temperatuur.
    Als je vrijdag op de club komt, moet je maar eens kijken naar de achterste tafel (naast de boormachine). Daar ligt de opstelling die door Mark, Roel en Kevin gebruikt wordt voor het temperen.

    Greetz,
    Jurgen
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Oeps...

    Ja, die opstelling ken ik wel. Dat is niet echt iets om thuis te hebben staan... Ik vroeg mij af of Kevin dit ook op de club deed of dat hij het anders aanpakte. Warmhoudplaatje van een koffiezetter misschien? :)

    En als je geen prepreg gebruikt maar gewone lamineerhars, is dit verwarmen dan ook nodig of dan niet?
     
  5. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Theoretisch zou je dan ook bij kamertemperatuur moeten kunnen uitharden, maar het koolstof materiaal dat Kevin gebruikt is alleen als prepreg te krijgen.
    Ik denk dat alle andere commercieel verkrijgbare UD-koolstof doeken niet licht genoeg en niet uniform genoeg zijn. Maar daar weet Kevin wel meer over te vertellen denk ik.
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    OK, ik dacht dat je voor Unidirectionaal carbon dan geen doek nodig zou hebben, maar gewoon ook een bundeltje vezels met een beetje lamineerhars zou kunnen gebruiken. Maar ik ben ook een totale leek op dit gebied. Maar ik zit wel te kijken hoe mensen zelf hiermee aan de slag kunnen zonder lastig verkrijgbare materialen en apparatuur.
     
  7. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    dat is ook zo, ud legsel zijn ook allemaal vezels die dezelfde kant in lopen ( vaak met een soort van binder zodat het niet uit elkaar valt), rovingen zo gelijkmatig en met rechte vezels uit te spreiden lukt bijna niet zoals voorgemaakte ud legsel uit de winkel.
    en ook kan je de rovingen slecht extreem plat rollen/uitspreiden


    is de 18 gram per vierkante meter met of zonder epoxy meegerekend?
     
  8. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Jep, voor het uitharden gebruiken we eigenlijk een een soort zelfgemaakt gourmettafel met temperatuurregelaar. Het kan overigens ook prima in een oven op een alu plaat, maar dan is je maximale formaat wat beperkter. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn want voor F1D is je langste latje een cm of 40.

    Zelf koolstof vezel platrollen kan wel, maar krijg je nooit zo dun (die 18 grams prepreg is 0.025 mm dik). De dunste UD roving die je bij R-G kan kopen is dacht ik 30 gram per m2, maar daar zit ook nog een binder bij van 5 gram per m2, dus in totaal 35 gram excl. epoxy.

    De 18 grams is alleen het kool. Met epoxy is hij 28 gram per vierkante meter. Dat is nog eens een extra stukje winst van prepreg ten opzichte van zelf met epoxy aan de gang gaan: minder epoxy.

    De prepreg is inderdaad bij CCT te koop, evenals uitgeharde producten zoals huidmateriaal of sandwich materiaal (balsa met aan beide zijden koolstof).



    Kevin
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Zou CCT misschien ook een indoorlijn kunnen beginnen? Het zou mooi zijn als er gewoon een pakket te koop zou zijn met carbon ribben, liggers, etc. Dat maakt het voor gewone stervelingen wat beter bereikbaar. Een F1M-pakket en een F1D-pakket zou mooi zijn!
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik vond een mooie film van F1D vliegen, gemaakt door Edmund Liem. Even kijken of ik hem hier kan plaatsen.

    "Edmund Liem Went Indoor Flying - in 1998"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier zijn een hoeveelheid foto's van de wereldkampioenschappen F1D 2015. Opvallend is dat er geen carbon modellen te zien zijn. Ik weet niet of er geen meededen of dat dit toeval is. Ik weet wel dat een zwarte F1D in die donkere omstandigheden lastig te zien zal zijn.
    https://www.flickr.com/photos/14290424@N02/sets/72157651769686445/
     
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Kevin/ de NLC ;) is zijn tijd gewoon ver vooruit!
     
  13. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Ik moet dit draadje snel maar weer eens een update geven. Heb ondertussen met het eerste model gevlogen maar al snel ondervonden dat de propeller veel te slap was. Ben ondertussen bezig met een nieuwe, zal wat posten als ik weer wat verder ben.

    Zwarte F1D's waren er inderdaad niet. Zal waarschijnlijk komen omdat iedereen de klassieke constructie methodes met boron gewend is en pas zal overstappen als er een voordeel van koolstof bewezen is. Voor mij is de belangrijkste reden om met koolstof te bouwen dat ik daar makkelijker sterk mee bouw dan met boron. Winst in vliegtijden zal nodig zijn om andere te overtuigen, en dat zal ik voorlopig niet voor elkaar krijgen met de bijna 30 minuten die tijdens het EK gevlogen zijn ;-)

    Kevin
     

Deel Deze Pagina