1/4 tunnel Zippkits Illusion

Discussie in 'Speedboten' gestart door Falcodevries, 5 feb 2017.

  1. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Hallo

    Al jaren lid van dit forum, voornamelijk onder een ander account waarvan ik het wachtwoord kwijt ben en het email adres ook niet meer van bestaat.

    na al die jaren met kleine nitro en electo bootje te hebben gevaren ga ik nu eindelijk toch voor een grote hull met een Zenoah outboard.
    Heb een Zippkits Illusion gekocht en hier ga ik binnenkort mee beginnen te bouwen, het is de bedoeling dat dit een langdurig project word ivbm met werk, andere hobby' en kleine kinderen. kortom, tijd gebrek;)

    Nu ben ik al een tijdje aan het lezen over welk staart stuk ik zal nemen, Ik zie eigenlijk alleen maar de Lawless voorbij komen.

    Is hier iemand met ervaring die er mij er iets over kan aanraden/vertellen?

    Bedankt

    Falco
     
    Dim L vindt dit leuk.
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Ha Falco,

    Er zijn verschillende staartstukken te koop:
    - Lawless heeft een flexas, deze moet je met respect behandelen, ze breekt snel. Rustig op het gas is aan te raden.
    - MHZ NXT, deze heeft tandwielen: http://www.mhz-powerboats.com/Antriebe/Z-Antrieb/product-889.html
    - AH special staartstuk, tandwielen, lastig te verkrijgen, wel mooi ding en betrouwbaar
    - VP staartstuk, ook weer een flexas

    Wordt het benzine, electro of toch methanol?

    Ik zelf heb een Synthar F1 met AH staartstuk:
    [​IMG]

    Ik raad je verder aan even te googlen naar de Illusion, er zijn een aantal modificaties waardoor het rompje wat fijner vaart.
     
  3. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Hoi Lexo

    Bedankt voor je bericht.ik zie dat je al een aantal staart stukken opnoemt die ik nog niet ben tegen gekomen, en ik zit me al een aantal weken suf te googlen;)Heb ik weer wat om me in te lezen.

    Heb ook al veel gelezen over de modificaties van de Illusion, deze zal ik zeker mee nemen naarmate de bouw vordert.
    Het word ook mijn allereerste houtbouw dus even zien hoe dat loopt. De planning is om mij er goed in te verdiepen,veel leren en lekker rustig bouwen.


    Zoals het nu lijkt word het benzine, maar electro lokt mij ook wel. Stel ik zal voor elctro gaan,zou dit op bv. een staart stuk van 11cc k&b kunnen of zal ik toch voor een zwaardere benzine staart moeten gaan?
    Heb het idee dat de Illusion niet heel erg groot is (104cm)voor een gas tunnel, kan het mis hebben hoor.
    Geweldige boot, hoe lang is de Synthar?
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi project! Ik ben zelf meer van de electro bootjes, maar tunnel bootjes vind ik erg gaaf. Vooral als het een houtbouw is! Ik ga het volgen.
     
  5. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Hoi Dirk Jan,

    Ik heb jou bouwverslag van je prachtige Cozy Tunnel al meerdere malen door gelezen in de hoop wat te leren over de houtbout, lijmsoorten, lamineren, afwerking enz.
    Omdat dit mijn eerste houtbouw word zal het even uitzoeken zijn.

    Ik ben ook een beetje van de electro de laatste jaren, heb net een Prather lapcat 1 met 3.5 osmax geschikt kunnen kopen met als plan deze naar electro om te bouwen, heb nog een leuke 4300 kv motor liggen ;) Maar deze is zo mooi opgebouwd zowel van buiten als van binnen dat het gewoon zonde is om deze te slopen. waarschijnlijk kan ik 2x een 2200mah kwijt op de plek waar de tank nu zit dus denk dat hij toch omgebouwd gaat worden zonder te slopen.

    Een 1/4 Tunnel is altijd al een droom geweest en kon de Illusion geschikt kopen dus dacht waarom niet, of het benzine of electro word twijfel ik nog maar ik begin eerst met de romp, dan kan ik er nog even over na denken.

    Ik zal hier Foto's posten van de bouw,
     
  6. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    De Synthar is 1,30m. Ik heb nog geen Illusion gezien op electro wel een paar met 26cc benzine motor. Maar alles is mogelijk natuurlijk.
    Het Illusion kitje heb ik ooit uit Amerika laten komen. Door tijdgebrek verkocht en nu is ie weer aan jou verkocht. Het is inderdaad een wat kleiner rompje, maar de Synthar is al wel weer redelijk groot.

    Ik bedacht me nog:
    - Arrowshark maakt ook een staartstuk met tandwielen, dit is wel een chinees, geen idee wat de kwaliteit is.
    - YPC maakte ook een outboard met flexas, deze kantel in de bochten, volgens hem werkt het erg goed, volgens mij is hij overgestapt op een ander soort boten, geen idee of ie nog staartstukjes maakt.

    Als je tijd over hebt raad ik je aan dit topic eens door te spitten:
    http://www.rcuniverse.com/forum/speed-rc-gas-boats-236/8959867-gas-outboard-guys-our-new-home.html
     
  7. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Op YouTube staan een paar filmpjes van grote electro tunnels, word ook duur grapje denk ik.

    Was die Arrowsharks al tegen gekomen, zien er wel gelikt uit moet ik zeggen. Ze hebben ook de F1-11 staart stuk, wel weer met flexas maar ook erg mooi.

    Zal dat topic doornemen, alle info is mooi mee genomen;)

    [​IMG]
     
  8. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    je kunt beter geen flexas nemen in een staart. beter met de schuine tandwielen erin. maar ja das een keuze die je maakt . degene met tandwielen is betrouwbaarder als de flexas uitvoering .
     
  9. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Weer een houtbouwer:koud:

    Ik ga het volgen.
     
  10. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ik .... ben geen houtbouwer hoor. ben de valvoline f1 eigenaar. weet je wel welke he??vind het prachtig hoor die f1 . ook die van hout maar vind epoxy/carbon mooier /fijner . grt tom.
     

Deel Deze Pagina