1:6 mono waterski

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 6 mrt 2017.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hmmm, ik had van jou eigenlijk een opmerking op een heel ander vlak verwacht Roel! Maar deze is ook leuk :bye:
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag een tweede testrun gedaan. De ski doet het op zich goed. De vleugels houden haar mooi overeind, en er is een hoge snelheid mee te behalen. Uit het water trekken is echter problematisch. De hoek is wel goed, maar de oppervlakteschroef van de trekboot kan op lage snelheid onvoldoende trekkracht ontwikkelen. Soms lukte het uit het water trekken van de ski wel, en dan loopt het op snelheid goed.

    Stand in het water voor het starten

    [​IMG]

    Op snelheid loopt het wel goed



    Probleem is dat ik met een op wedstrijden en snelheid getrimde speedboot ineens wil gaan trekken. Daar is de boot eigenlijk niet geschikt voor. Drie mogelijke oplossingen:

    1. Een andere trekboot gebruiken. Ik heb echter alleen snelle boten met oppervlakteschroeven, daar heb je hetzelfde probleem. Eentje bouwen moet ik nog even over denken ....

    2. De vleugel iets breder maken, en verder naar de zijkanten uit laten steken. Daarmee zou de pop zich mogelijk bij lagere snelheden ook al oprichten, of rechtop blijven tijdens het uit het water trekken. Ga ik in ieder geval proberen.

    3. De buitenboordmotor laten zakken tot op de cavitatieplaat, en dan een onderwaterprop monteren. Dat werkt zeker, maar daarmee verliest ik telkens de trim. Bij deze 152VO wedstrijdboot wil ik dan liever niet. Optie is mogelijk om de motor te laten zitten en een soort afneembare tunnel te maken waardoor de prop in die tunnel altijd onderwater loopt en dus meer trekkracht op kan bouwen. Weet alleen niet of dat gaat lukken ...

    Nog maar even verder knutselen. Maar het idee werkt in ieder geval, dat hij niet vlot uit het water komt ligt ook niet aan de ski.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2017
    Dim L, MikeMohawk, Tamaniac en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Moment, wacht even ... Optie 3 vervalt, optie 1 wordt het meest waarschijnlijke ... Bij het weer opslagklaar maken van de gebruikte Vintage Outboard boot is gebleken dat de flexas in de buitenboordmotor de belasting niet aan kan. Na twee accu's van 3600 mAh met de ski er achter is een nieuwe flexas kompleet op! Ik zal een andere trekboot nodig hebben, bij voorkeur met inboardmotor, starre as en onderwaterprop .... Eens kijken wat dat gaat worden. Maar zoals al gezegd, heeft in principe niets met het goed functioneren van de waterski te maken, die doet het!
     
    bautmans dirk vindt dit leuk.
  4. bautmans dirk

    bautmans dirk

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Belgie Keerbergen
    Een vraag welke lijn is de kortste
     
  5. bautmans dirk

    bautmans dirk

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Belgie Keerbergen
    Echt een mooi zicht op het water .De dubbele ski heeft heel weinig trekkracht nodig .Alles veranderde na het aanpassen van de touwen minder verbruik en sneller uit het water.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De onderste is de kortste.
     
    bautmans dirk vindt dit leuk.
  7. bautmans dirk

    bautmans dirk

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Belgie Keerbergen
    1491071480890.jpg 1491071492321.jpg

    Ik zie dat de verdeel punt bij die van u korter bij de ski is
    Ik kan het moeilijk zien op de video
    Wanneer de ski uit het water is zijn ze bijde strak
    Spijtig de afstand tussen ons bijde anders zou ik graag mee alles op punt zetten voor een mooi resultaat te bekomen:) groeten van Marc uit Belgiƫ
     
    Dim L vindt dit leuk.
  8. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Ziet er fantastisch uit!
    Ach in het echt staan de monoskieers ook niet in 1x (heb een 'fullscale' speedboot), dus ook een reeel vaarbeeld zo!
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    @lex ik zou inderdaad voor optie 1 gaan; aparte trekboot. Ik vind het er eigenlijk niet uit zien, zo'n wedstrijdboot met een waterskiester er achter. No offense verder.
    Gewoon een bootje bouwen, en mijn bescheiden suggestie zou zijn om dan een bayliner-achtig ding te maken, of iets anders wat je in het echie ook wel waterskieers ziet trekken.

    Wel gaaf hoe deze lieve brunette op haar monoski staat!
     
    bautmans dirk vindt dit leuk.
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dim L vindt dit leuk.
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, inderdaad, doet het ook goed.
     
    bautmans dirk vindt dit leuk.
  12. Returntohome

    Returntohome

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Leeds UK
    20220331_115630.jpg
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  13. Returntohome

    Returntohome

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Leeds UK

    I have made a new ski. Printed in two pieces a flat bit then the curved bit printed hollow and vertically to 1mm wall ,I then cut foam and pushed it right inside. It worked now the ski sits pointing upwards ready to do a deep water start. Will be testing today.
     
    Gerrit-Jan, Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nice to see it works with you as well! Looks like an exact copy of mine, even Barby's face looks qiute familiar .. ;) Your model of the centre console is perfect for the yob, nice work! :thumbsup:
     
    Gerrit-Jan en Unusual RC vinden dit leuk.
  15. Returntohome

    Returntohome

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Leeds UK
    Lex, you are the master, So tried today, the green ski worked with the lightweight foil, though the aluminium is a bit soft and needs regular bending. It can't pull her nice and straight up from deep water, because of the different rope lengths, don't see a way round that. So at rest in the water is a different angle to actually skiing. When I set off she is dragged sideways for about 3 meters then she pops up. I would love to see her rise up as the ski is pulled.
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    It's some trial and error before such a skier works well. Getting her straight out of the water is also difficult with my skier. Usually it's sideways for a short time, and then she pops up.

    What might help are a bit longer foil tips that rize out of the water more. (from what I can see your's are a bit shorter then mine) That way they generate more torque to turn the skier upright. A bit wider foils will also work that way. I use aviation grade aluminum 1mm thick for the foils. That bends a lot less easy then your average hardware store variety.



    Mine also takes a meter and a half or so to get up. Later in a corner she falls over, and needs a bit more speed to get back up again. In the first pass you can see the foil tips over the water surface. Also try experimenting with the angle of attack of the ski, that also might help. I trim the ski to maximum AOA, up to the point where its starts to jump. Then a few degrees down, and you're in the sweep spot.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
    Gerrit-Jan, Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  17. Returntohome

    Returntohome

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Leeds UK
    The heavy duty blades for the ski failed, but that could be the curve not set right, but better to find some stronger 1mm ally.
    The new green ski worked well with the old lightweight blade, however I can't get her to rise vertically out the water due to the difference between the rope lengths. Got my thinking cap on and what if i made a pulling rod to the ski exactly the difference between the ropes. This would be made stiff to pull by grub screws, so to start i pull the rod back. Then as she rises the rod slips into the skiing position, I know, it'll never work but i may try anyway.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. Returntohome

    Returntohome

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Leeds UK
    The friction on the rod can be adjusted, also the ride angle of the ski is also adjustable. A gentle pull to start keeps both lines tight, then as she rises more power pulls the rod and the angle changes. When the rod is in final position the ski is at the right angle for running. That's the theory
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Gerrit-Jan, Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nice adjustment system, would be interesting to see if it works. A fixed angle works good so far, but if this can assist in getting the skier straight out of the water, that would be better.
     
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  20. Returntohome

    Returntohome

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Leeds UK
    I can't get the aluminium, so I have ordered. 0.9mm x 20mm stainless steel, hope its not to heavy.
    I am building a new ski boat, it is a RIB with a fiberglass hull, it will have a dedicated ski pole between the rear seats. It will be powered by my own Yamaha outboard.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L, Dirk Jan en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina