1 fantastische 5ive-t of toch maar twee nitro's+geld over?

Hoi,

Heel veel mensen verkopen hun nitro en kopen een big scale auto, echter zijn er ook een paar die het omgekeerde doen. Ik ben naar een baan voor nitros geweest en het lijkt mij heel erg leuk. In je eentje rijden is natuurlijk minder leuk dan met anderen te rijden, maar big scale lijkt me wel gaaf! Hoe dan ook moet er even gereisd worden om bij een baan te komen. Big scale is realistischer, gaver en beter, maar nitro heeft ook wat. Ik stel deze vraag hier omdat ik eigenlijk een beetje meer info heb over nitro dan benzine big scale en wou horen wat jullie beter of slechter vinden. Mij maakt makkelijker tunen trouwens niks uit. Onderhoud, duurzaamheid, lol, manier van rijden, algemene sfeer bij clubs en gezelligheid, etc. vind ik belangrijk.

De 5ive zou beginnen als roller of chassis en deze upgrades zou ik erop doen:
Banden
Losi upgrade kit of de meeste delen hiervan
Luchtfilter
Koppeling
Chassis brace(s)? Het is een kunstgrasbaan, maar flex kan op sommige momenten toch wel handig zijn en ik ga niet hoge sprongen ermee maken
Servo's en lipo
G320rc, gelagerde carburateur en samba big belly titanium
Misschien ook een grafil kap? In ieder geval eerst de standaar kap slopen

Scrr grafil kap en leuke velgen als ik de chassis-only versie kies

Voor nitro zou ik een 1/8 buggy kit kopen en een short course 2wd maken van een nitro firestorm. Ik zag weer een filmpje van de losi en ook al is hij zooo traag in vergelijking met de race buggies, lijkt hij wel vele malen leuker!

Een andere optie zou zijn om op die "nieuwe" kraken bajas te wachten en die te upgraden om redelijk te werken op een baan of misschien zo'n kraken vekta proberen te krijgen voor een niet al te hoge prijs in europa. Vooralsnog lijkt de losi het best haalbaar en de kraken vekta het leukst. Het grootste probleem met de vekta is dat die moet komen van amerika wat inclusief douanekosten, belastingen en verzendkosten behoorlijk duur zal worden. Te duur om het waard te zijn dat hij niet echt goed zal werken wegens de solide achteras.

Ik hoop dat jullie wat voor én nadelen kunnen geven en roep alsjeblieft niet dat big scale gewoon gaver en beter is, maar geef iets specifiekere argumenten.

Alvast bedankt,
Joran Bloem

Uiteraard zullen de bigscale fans de volgende argumenten geven:

- Nitro is een dure brandstof
- motoren moeilijk te starten en continu afstellen
- motoren snel versleten

Terwijl ik als nitroman zou zeggen:

- tegen de tijd dat een nitro net zo duur is als een bigscale heb je al 2 nitro motoren versleten.
- Ook als je optimaal met een bigscale wilt rijden moet je ook iedere dag afstellen en gelukkig staat het forum ook vol met voorbeelden dat dergelijke motoren ook niet willen starten.
- Ook bij een bigscale kan de slijtage hard gaan, zeker als je zo'n chinese HPI kloon hebt...

Over het rijden zijn de meningen verdeeld. Persoonlijk vind ik een nitro spectaculairder rijden en kan je ook veel meer mee terwijl veel bigscale circuits niet verder komen dan een simpel schansje en een heuveltje.

Bedankt! Dat maakt het wel stukken duidelijker. Meestal krijg je alleen goede dingen te horen en geen nadelen wat kiezen niet bepaald makkelijker maakt.

Veel over de nadelen van nitro wordt aangepraat zonder ook de ervaringen te hebben of zonder de wil om deze ervaring op te doen. Ja, het vereist misschien iets meer kennis en ervaring maar als je het eenmaal weet is het werken met een nitromotor net zo makkelijk.

Zal het voorlopig houden bij de kleinere autos aangezien die voor nu het best bij mij lijken te passen. Eigenlijk vind ik het tegenwoordige big scale iets te groot en dan vooral de losi. 80-85cm lengte voor een truck en 70-75cm lengte voor een buggy zou ideaal zijn. Ongeveer een fg dus, maar dat vind ik niks en andere merken zoals mcd zijn iets te race-gericht voor wat ik wil. Zal kijken of ik iets goedkoops kan binden op marktplaats om op te knappen.

Eerst zal ik een nitro blitz maken en een lrp s8 nxr in elkaar zetten en mijn vaterra raptor een beetje upgraden.

Zouden die Kraken HPI's niet gewoon op voorraad komen bij de betere/grotere bigscale zaken komen?
Uiteindelijk is het toch gewoon een HPI product?
Als ik het goed heb is de HPI Baja wel wat kleiner dan een Losi 5ive.
Maar de een is 2wd en de ander 4wd, dat maakt ook nog verschil qua rijden, en ik weet niet of dat verschillende klasses zijn op de club?
Kraken zelf komt overigens ook met een schitterende auto uit!

De mraken hpi's wel, maar de kraken vekta van kraken zelf niet. Ik verwacht wel dat hpi de distributie zal regelen. De kraken bajas zijn volgens mij een soort betaling aan hpi of zo. Als kraken hulp krijgt van hpi en kraken hpi helpt kunnen we wat meer nieuwe kraken producten verwachten. Eigenlijk zou hobbyking wat meer kleinere merken moeten distribueren. Hobbyking is fantastisch en heeft zijn distributienetwerk de laatste paar jaren veel uitgebreid en neemt langzaamaan modellen over van kleine merken om die dan te verkopen als een basher xxyyzz. Hun eigen producten zijn ook steeds beter en ik ben van plan er wat aan te schaffen.

Als ze wat big scale merken gaan verkopen en wat aftermarket producten van bekende merken zou dat hartsikke fijn zijn en big scale zou dan een flinke boost ondervinden. Hobbyking verkoopt alles namelijk voor stuk lagere prijs terwijl de kwaliteit net zo goed is als bij andere merken en performance bijna. Ik heb ook veel minder back-order of discontinued zien staan wat een goed teken is. Hopelijk wordt hun serpent assortiment wat uitgebreid en komt er wat meer tamiya en misschien ook wat xray en team c. Jq racing zou ook leuk zijn om gedistribueerd te zien door hobbyking.

Ik ben niet overtuigd van big scale om twee redenen:
Te weinig ruimte op lokale baan om een basher goed te laten werken, en de prijs/plezier verhouding is niet fantastisch voor mij. Dan heb ik toch liever wat nitro autos. Als ik dan niet kan kiezen heb ik waarschijnlijk genoeg geld voor twee en ondergoudskosten worden niet hoger aangezien er nooit meer dan twee autos op een weekend zal gebruiken. Overigens houd ik ook meer van snelle reacties en fantastische acceleratie en het geluid is beter!

Even uit curiositeit: wat is een betere setup van een bigscale, standaard of (bijna) volledig geüpgrade? Ik upgrade al mijn autos wel, maar nooit zo veel. Is dit wel nodig om een 5ive of andere big scale het leukst te laten zijn? Voor mijn budget kan ik of twee redelijke big scales kopen, of één hele goede, of een 1/8 racebuggy, een nitro blitz met als basis een firestorm en nog een of meerdere andere autos afhankelijk van wat ik nog meer zou willen.

Als big scales vrij standaard leuker zijn is dat zeer aantrekkelijk. Servos, accus, koppelingen en uitlaten zijn standaard upgrades algemeen met op de 5ive ook nog aluminium diff behuizing en modified rc sealed en booted brake discs. Misschien is een baja dan ook een keuze, maar ik denk eerder aan een 5ive en een fg leopard sport of wat goede tweedehandsjes.

Dus ik wil opinies over big scales standaard t.o.v. goede racers in kleinere schalen. Beide op een baan en nitro/benzine.

Alvast bedankt!

Tsjaaa....wat is wijsheid.....
Ik heb van mini-z tot 1/5 bigscale gereden (en nog).
Electro, nitro en mengsmering, zowel onroad als offroad.
Het is allemaal zo leuk, het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.....
Fun rijden of wedstrijd, heb beide gedaan. Als jij er blij van wordt maakt het niet wat je rijd......
Altijd leuk om samen met mede hobbyisten samen te zijn.

Bigscale is en blijft imposant, maar is ook qau aanschaf niet goedkoop. Zeker als je richting tuning of wedstrijd auto gaat. Alu tuning is als fun rijder niet noodzakelijk.
Ik zelf heb een fg 4wd electro conversie waar de aandrijflijn van alu is. Kunstof geeft ietwat mee en is het uit gelubbert dan is het goedkoop te vervangen. Mijn fg monster was uiteindelijk 2,5x zo duur als de aanschaf prijs....
Daar in tegen is mijn hormann vol alu, maar heft ook een heel andere wegligging dan een monster fg.

Houd je van jumps en dergelijke neem dan een truggy of 1/10 1/8 monster, nitro of electro ...is waar jezelf de voorkeur aan geeft. Ik ben erg electro georienteerd, laden is uitdaging als je bijvoorbeeld ergens in het veld staat(zelf heb ik een laadkist met 2 system batterijen, goed voor eenhele dag plezier). Nitro is niet meer zoals het jaren geleden was met continu afstellen, en bij goed onderhoud gaat het best lang mee.

Kijk in de buurt waar je gezamelijk rijden kan....
Ik kan nog steeds geen keuze maken en heb weer 6 auto's (waren er ooit 14, terug naar 2 en nu.......groeiiende)

Succes met het maken van je keuze.

Misschien kan ik een fg leopard competitie 2wd krijgen voor een goede prijs. Als sit me niet lukt verzin ik wel wat anders. big scale buggies zien er ook best leuk uit en op de 1/8 buggie baan in de buurt zijn ook alleen maar kleine hobbels. Big scale lijkt wel makkelijker als je alleen maar wilt rijden en niet de hele tijd hoeven tunen. Ik begin met een en als dat leuk blijkt te zijn en ik vind een goede 4wd big scale, komt die ook in mijn verzameling.

Aankomend weekend kan ik hopelijk al een fg 2wd competitie met g290 inrijden. Nitro komt ook wel, maar nu zou ik niet weten welke ik moet kiezen terwijl ik in big scale al een redelijk goed idee heb van wat ik wil. Er komen gewoon te veel nieuwe nitro kits om te kiezen en ik wil niet de verkeerde kopen.

Big scale lijkt wel makkelijker als je alleen maar wilt rijden en niet de hele tijd hoeven tunen.

Zullen we dit onderwerp maar vergeten. Probleem is gewoon dat mensen door blijven rijden met een rotte plug of een versleten zuigerset en dan de techniek de schuld geven dat het moeilijk is als ze het niet voor elkaar krijgen.
Als je continu aan je motor moet schroeven is er gewoon wat anders aan de hand, de huidige nitromotoren zijn heel stabiel. Ja, als het weer van de 1 op de andere dag veranderd zal je de afstelling een fractie moeten corrigeren maar niet meer dan dat. En wil je het bij weersveranderingen goed doen moet je dergelijke correcties ook bij een bigscale doen.

.....
Ja, als het weer van de 1 op de andere dag veranderd zal je de afstelling een fractie moeten corrigeren maar niet meer dan dat. En wil je het bij weersveranderingen goed doen moet je dergelijke correcties ook bij een bigscale doen.

Benzine motoren zullen bij eenmalig goede afstelling bij elke weersverandering blijven lopen....
Mijn hpi baja moet alleen afgesteld worden als ik mijn carburateur los heb gehad en schoongemaakt.
Anders nooit...

Stel dat je een bromfiets hebt welke je iedere dag zou moeten afstellen voor je weg kunt....

Nitromotoren blijven ook goed lopen bij weersveranderingen. Doen ze dat niet is er wat aan de hand. Uit ervaring kan ik je zeggen dat een verkeerde plugkeuze, verkeerde brandstofkeuze en/of een versleten gloeiplug of zuigerset dan veelal de reden is. Dit zijn namelijk factoren die de ontsteking(stijdstip) bepalen en als je door onwetendheid of besparingen wat anders neemt ga je afwijken en dan kan een verkeerde ontstekingstijdstip geven gezien het weer ook een beetje invloed daarop heeft. Hou jij je aan een juiste plug, de juiste nitro- en oliegehalte en is je motor en gloeiplug in een goede staat loopt een nitromotor ook in alle situaties.

Je kunt dit tegen spreken maar als het continu afstellen alleen voor nitro was zouden ze op de bigscale wedstrijden ook niet de hele dag door aan een motor schroeven wat wel gewoon gebeurd. Er is nog een verschil tussen goed lopen (basher) en optimaal presteren (racer).....
Om nog eens terug te komen op het continu afstellen van een niromotor, dat zijn horrorverhalen die men elkaar aanspreekt zonder ook maar de ervaring te hebben. En de mensen die wel die ervaring hebben gehad zijn veelal de mensen die de materie niet (willen) snappen want nogmaals, ik vind 1 kleine correctie aan de hoofdnaald nu niet "de hele dag door tunen"

Dus kappen met die onzin!

Laatst bewerkt:
Net wat Roelof zegt, in het begin ff in de gaten houden qua tempratuur en wat hij doet en beetje bijstellen, mochten de tempraturen tussen ochtend en middag groot zijn dan nog iets.

Rij er het hele jaar mee maar veel afstelling heeft het niet nodig. Heb ook genoeg bigscale rijders een hele dag zien sleutel terwijl de nitroclub er gewoon dik 2 liter door knalt zonder gesleutel

Helemaal met jullie eens. Hoop gezeik om niets.
Ruim een half jaar gereden met 1 basis afstelling. Voorjaar tot diep in het najaar. Ook mijn plug heeft het die hele tijd gewoon volgehouden..

Als je geen stomme dingen doet en je auto goed onderhoud, kan die lang meegaan, zelfs als je hem niet constant tuned, is mijn ervaring.

Helaas blijft het een terugkomend argument onder de bigscalers en elektro rijders.

Ik ben begonnen met nitro 1/10 en toen 1/8 nitro.
Nu rij ik al een aantal jaar bigscale 1/5.
Kwa afstellen moet je bij beide doen inderdaad, ik vind bigscale leuker en realistiser dan intro.
Het is net wat je zelf leuker vind.

Tegenwoordig heb je ook 1/8 benzine...

Nitro is me echt te duur, tja ben ook maar 15. Verder rij ik ook met een 1/8 elektro truggy. Eerder had ik 3 auto's/modellen maar ben volledig gestapt naar 1/8.

Misschien nog weer een keer bootje aanschaffen maar voor mij toch echt geen nitro of 1/5

Back