1 meter klasse

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Woltergraaf, 23 apr 2017.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    hoi iedereen.
    Ik ben wolter en vaar nu een aantal maanden met een micro magic.
    Ik moet toe geven het is echt een super boot.

    Maar om nu even bij mij vraag te komen: ik ben vandaag weer wezen zeilen deze keer met mijn neef.
    Hij vertelde mij over dat hij ergens op zolder nog een 1 meter klasse boor heeft staan. Maar hij doet er niks mee. Ik zij meteen dat dat best zonde is.
    Waarop hij tegen mij zei dat als ik interesse heb hem mag hebben, voor niks nada noppes.
    ik zou die boot dus wel graag over willen nemen.
    Maar hij is wel aan de grote kan voor mij.
    Nu is mijn vraag: zou de mast van die boot in 2en kunnen en zou de kiel er af kunnen.
    Nu weet ik ook wel dat jullie dat niet kunnen weten.
    Maar mocht het geval zo zijn, bestaat er misschien een soort tas waar die boot in past en waar ik de zeilen en mast in kan bewaren?
    Ik moet de zeilen wel zelf opnieuw maken. Omdat hij ze heeft gebruikt voor zijn mm.
    En weten jullie toevallig ook hoe hoog die boot is van puntje kiel tot topje mast?

    Het spijt me voor de onduidelijkheid.
    Mvg wolter graaf.
     
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Hallo Wolter

    De mast van een IOM (International One Meter class) is meestal van aluminium en die kan deelbaar gemaakt worden. De kiel is demontabel.

    Er bestaan draagtassen voor boot en voor de tuigage met zeilen. Kan je kopen of zelf maken.

    De hoogte van puntje kiel tot topje mast is afhankelijk van de gebruikte masthoogte. In de IOM zijn 3 verschillende tuigen, met bijbehorende masthoogtes, toegestaan. Van groot naar klein. Die worden afhankelijk van de windkracht ingezet.

    Bovenstaande info gaat ervan uit dat de IOM van je neef volgens de klassevoorschriften is gebouwd en uitgerust.

    Groet
    Wim
     
  3. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi wim,

    Bedankt voor uw antwoord, ik heb dan nu nog een paar vragen.

    1. Weet u dan misschien de maten van de masten? (Ik neem aan dat de kiel altijd het zelfde blijft)
    2. Hoelang is de kiel?
    3. Waar kan ik nog meer belangrijke informatie over deze boten vinden?
    4. Ik moet ook nog een zeil maken omdat mijn neeft de zeilen heeft gebruikt voor nieuwe zeilen voor zijn mm.
    Van welk soort stof is dat het slimst om van te doen? Kan dat gewoon met vliegerpapier en dan een paar latjes hier en daar om het zeil stevig te houden.
    5. Van wat voor een materiaal moeten die latjes.
    6. Met een iom kan je toch ook op een open meer varen?

    Het spijt mij voor al die vragen. (Ik wil alleen zeker van zijn waar ik aan begin)

    Mvg wolter graaf
     
  4. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
  6. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Dank u wel ik snapte ban die engelse helemaal niks
     
  7. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    dan snap je de klasseregels dus ook niet, die staan er in het engels.
     

Deel Deze Pagina