10 sec. lijm

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door osmin, 9 jan 2005.

  1. osmin

    osmin Guest

    Ik gebruik nogal wat 10 sec. lijm, dun, dik, voor heel veel allerdaagse toepassingen. Uiteraard ook in de vliegtuigmodelbouw. :lol: Nu is mijn vraag of, en zo ja waar, er wat grotere hoeveelheden dan de standaard 20 gr. flesjes te koop zijn. En dan bedoel ik dus niet dat het ""professionele"" prijzen moeten zijn. :cry: Het mag natuurlijk wel in 20gr. flesjes, die bewaar je ook wat makkelijker langere tijd in de diepvriezer, maar dan een navenante prijs. Maar ook hier heb ik soms het gevoel dat de prijs/prestatieverhouding soms knap zoek is. Suggesties????
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Aldi had tijdje geleden een leuke aanbieding van 3 tube's (velpon) voor weinig.
    Bij de action / wibra kan je ook vaak van die "aanbiedingen" vinden.
    Ik dacht ecter altijd dat CA - CA is. maar heb toch duidelijk kwaliteits verschil tussen de merken en de goedkope mindere merken gevonden. Ik gebruik dus nu alleen Pattex / Loctite (=zelfde) of Bison. Gewoon af en toe eens in de bouwmarkt / supermarkt kijken vaak zitten ze in een 2 voor de prijs van 1 verpakking.

    Heb een tijdje van die 7 grams flesjes Bison geprobeerd. In het begin werkt dit erg goed, maar als na 3 gram de nippel vast gelijmt is in de dop en je de lijm er alleen nog maar uit kan dippen met een saté stokje, grijp je al snel terug naar de tubetjes. :(
     
  3. osmin

    osmin Guest

    10sec.lijm

    Bedankt voor de reactie.

    Maar ik heb zo het vermoeden dat je het hier hebt over die kleine 3 gr. tube's. Die zijn mij bekend. Maar jammer genoeg, dat zoek ik dus niet. Ik zoek grotere hoeveelheden. 20 - CC of groter.
     
  4. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Ik gebruik altijd deze:
    [​IMG]

    Volgens mij bij de meeste modelbouwzaken te krijgen.
    Deze uitvoering is erg dun, maar je hebt ook dikkere.
     
  5. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Protech heeft vrij grote flessen.
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Verplaatst naar 'Verlijming & constructie'


    Ik gebruik overigens altijd ZAP Roze zoals hierboven staat. Ik wissel ZAP Roze altijd af met zijn groene variant. Deze droogt wat langzamer en is dikker. Echter wel duur voor een flesje die maar voor 3/4e gevuld is. Schandalig voor €10,- :evil:
     
  7. Gerry

    Gerry Guest

    6,35 euro in Waalwijk
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    In de praktijk is gebleken dat die 20gr flesjes het beste voldoen. Grotere hebben het probleem dat na verloop van tijd heel vaak een deel van de inhoud weggegooid moet worden omdat het hard is geworden. Iedere keer dat je wat lijm gebruikt komt er "buitenlucht" in. Die lucht bevat een heel klein beetje vocht. CA lijm is een tweekomponentenlijm (ja echt!) alleen is de tweede component het vocht in de lucht. Het vocht dat dus langzaam de fles in komt zal de lijm steeds dikker laten worden en uiteindelijk zal het hard worden. Bij die 20gr flesjes zal dat niet zo snel gebeuren omdat die meestal al leeg zijn voordat het zo ver is gekomen. Als je een (veel) grotere fles hebt zal dat wel kunnen gebeuren omdat het veel langer duurt voordat hij leeg is en je in die tijd vele malen een beetje lucht (met vocht) naar binnen krijgt.
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik koop altijd de 56 grams flesjes van ZAP, enigste nadeel is wat ernst al aangeeft, tegen de tij dat je zap roze bijna op is, is het zap groen geworden :wink:
     
  10. osmin

    osmin Guest

    Bedankt voor alle reacties. Tip die ik (bijna) altijd gebruik (tenzij vergeten:)) is dat ik de 10sec. lijm na gebruik weer in de diepvriezer zet. Blijft het echt heel lang goed. Dan over de prijzen. Dat is het nu precies. Met alle respact voor iedereen maar ik vindt €6,35 of zoiets gewoon belachelijk duur. Ik kan me niet voorstellen dat het niet veel goedkoper te vinden is. De fabrikanten leveren dat spul toch ook wel aan andere bedrijven die het in een productieproces ergens voor gebruiken. En die betalen echt niet zoveel voor dat spul. Dus zoektocht uitbreiden/voortzetten naar fabrikanten lijkt me. En dan natuurlijk niet Zap of loctite:)) want dan begint de euro kassateller al te lopen voordat ik het woord getikt heb.
     
  11. osmin

    osmin Guest

    Waar vind ik Protech?
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
  13. osmin

    osmin Guest

    Stevo bedankt.
     
  14. osmin

    osmin Guest

    Stevo, Heb site bezocht van Protech. Maar....dat is het dus nu juist niet denk ik wat ik zoek. Ik zie alleen maar modelzaken als vertegenwoordigers. En de prijzen die ik daar zie en op de site van protech maken me nu bepaald vroliijk. :cry: Maar alle beetjes helpen. Moet het toch zoeken bij een fabrikant denk ik.
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo Osmin de locloods in molenhoek
    adres te vinden bij nvm modelbouw
    bij de links
    ook goedkoop materiaal
    suces er mee
     
  16. osmin

    osmin Guest

    Bedankt voor de tip en ........Gefeliciteerd met het stoppen met roken. Nu hoef je niet meer te stoppen met de hobby. Nu houdt je geld genoeg over om de hobby juist uit te breiden:)) Toch?
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik ben nu wel een beetje nieuwsgierig naar wat jij dan doet met je secondenlijm dat je zo' grote hoeveelheden nodig hebt?
    Parket leggen, behangen, 747 schaal 1/3?
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik heb inmiddels CA van allerlei verschillende fabrikanten gebruikt. Protech, Jamara, R&G, Greven, andere merkloze troep én ZAP. Ik moet zeggen dat ZAP echt verreweg het beste is! Dat droogt tenminste! Druppeltje ZAP CA (roze) op balsa en het zit vast. Produceert zo nu en dan zelfs een rookwolkje. [​IMG] Terwijl andere CyanoAcrylaat lijmen op zich laten wachten. Het idee van CA is dat het snel droogt en je geen spelden meer nodig hebt zoals bij houtlijm het geval is. Dat zegt tegenwoordig niks meer, bij Protech of andere verwanten zit je soms gewoon 10 minuten te wachten voordat het eindelijk vast zit. Het zijn puur de juiste prioriteiten. Goede lijm maakt het bouwen veel aangenamer.


    Ik heb een Pr2 Sp400 pylon racer verloren aan het gebruik van alternatieve lijmsoorten door gebrek aan ZAP. Normaal gesproken lijm ik de heveltjes van een electromodel als dit altijd vast aan bv. het hoogteroer. Zo gezegd zo gedaan, alleen bleef de CA een tijd plakkerig en wilde niet echt uitharden. Meer dan genoeg lijm toegevoegd en een paar dagen laten drogen. Maiden flight ging goed. De tweede vlucht was echter een verrassing. Geen hoogteroer meer, waardoor het model tegen het maaiveld klapte. :nosmile: Direct een nieuwe Pr2 Sp400 gebouwd, hoogteroer volgens dezelfde methode aangestuurd maar nu met ZAP, dat zit als een huis en zal nooit meer los breken!


    Maar je hebt gelijk, industriële grootverpakkingen zouden in verhouding veel aantrekkelijker zijn!
     
  19. osmin

    osmin Guest

    Wat ik zoal met 10sec. lijm doe? Bijvoorbeeld kost het nogal wat lijm om een, laten we zeggen 1 mm balsa plankje, zo te verstevigen dat het overeenkomt met bv 2mm balsa. Denk aan vleugelribben bv. Zodat het gewicht van een vliegtuig minder wordt. (zeker voor indoormodellen) Geldt ook voor balkjes. Je kan dus vaak met dunner en lichter balsa uit. Zo je weet zit er nogal wat verschil tussen balsaplankjes van de zelfde afmetingen en dikte. Ook balsa gedeelten waar gaatjes in zitten voor bv hevels of schroeven (aanbrengen van hevels in balsa hoogte- en richting roeren) inkomen verstevig ik altijd eerst met wat 10sec lijm. Kortom alle constructies waarbij een beetje versteviging helpt insmeren met 10sec lijm. Weegt bijna niets maar geeft wel meer veiligheid voor het model en is efficiënt. Barstjes wegwerken, enz. enz.
    Ook een voorbeeld is kleine balsadelen die je gaat spuiten eerst met met 10 sec. lijm insmerem. Schuurt daarna mooi vlak zonder risico dat je teveel wegschuurt. En de verf trekt niet eerst tig keer in het hout. Scheelt allemaal een hoop gewicht. Tja... en dus gebruik ik het nogal veel:))
     
  20. hsleurink

    hsleurink Guest

Deel Deze Pagina