100 jaar Fokker Spin

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Huib, 21 jan 2011.

  1. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Op 31 augustus 1911 vloog Anthony Fokker met zijn zelfgebouwde Spin een rondje rond de toren van de St. Bavokerk in Haarlem en landde heelhuids in de polder.

    Ter gelegenheid van de 100 jarige herdenking van deze historische vlucht organiseert de KNVvL (ALA, de Algemene Luchtvaart Afdeling) samen met de gemeente Haarlem en het Luchtvaart Thema Park Aviodrome van 26 augustus t/m 4 september het Fokker Spin Centennial Festival in Haarlem.

    Tijdens dit festival is onder meer in de St. Bavokerk een tentoonstelling waarbij zo veel mogelijk de vliegende historie van Fokker weergegeven zal worden.

    Naast een originele Fokker Spin, is het de bedoeling om daar met modelvliegtuigen een mooie presentatie te maken van zo veel mogelijk (liefst alle) door Fokker ontworpen en gebouwde toestellen.

    Graag hoor ik welke modelbouwer een model hiervoor beschikbaar wil stellen.

    Groet,
    Huib
     
  2. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    waarschijnlijk zijn er nog toestellen over van operatie scale 94 toen waren er veel (alle ??) modellen gebouwd, ik dacht dat de meeste ook zijn aangesloten nij Phantasie in Blue.

    ps is er ergens de folder/poster oid, van dit evenement te bekijken ??
    iemand vertelde me dat er een toestel van mij op zou staan ?? (geen fokker :confused:)
     
  3. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Met Phantasy in Blue is ook contact en aan de website van het Fokker Spin Centennial Festival wordt hard aan gewerkt. Deze is bijna klaar en zo gauw die in de lucht is, zal ik de link plaatsen.

    Omdat er de afgelopen jaren verschillende goede bouwers een draadje hadden over een mooi Fokker project, leek het mij een goed idee om ook hier te vragen of er mensen zijn die hun schaalmodel beschikbaar willen stellen voor de tentoonstelling.

    Het wordt een groot festival waarin een week lang, elke dag activiteiten in en om Haarlem gepland zijn. Het begint op vrijdag 26 augustus met het in de stad brengen van een echte Fokker Spin en eindigt op 3 september met een show van vliegende Fokkers op Lelystad en 3 en 4 september met een speciale tentoonstelling in het Aviodrome.

    Hoogtepunt is natuurlijk 31 augustus. Dan wordt bij de St. Bavo, met een spectaculaire lasershow en een optreden van popartiesten, de historische vlucht van de Spin in beeld gebracht.

    Groet Huib

    In de papieren presentatie heb ik 1 foto kunnen ontdekken van een niet Fokker model; een hooverende Extra geel met rode "vlammen".
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Huib, hier op MBF zoeken op 'fokker' en die bouwers/eigenaren PB'tje/e-mail sturen?
     
  5. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Goed idee Ron

    Groet Huib
     
  6. patri de vals

    patri de vals

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    leeuwarden
    Hallo ik ben niet zo super actief op het forum. Ik heb maar even snel een filmpje op you tube gezet misschien kan ik een rondje vliegen in de kerk in Haalem. Inplaats van de kerktoren heen.Of in aviodrome.

    SNuyeR3knGU[/media] - Fokker Spin 1
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hi Patri,

    Mooi model en leuk voorstel. Het is overigens niet in Arnhem maar in Haarlem. We houden contact.

    Groet Huib
     
  8. patri de vals

    patri de vals

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    leeuwarden
    Oeps iets te snel getypt. is verbeterd
     

Deel Deze Pagina