Welke voeding voor: iCharger 208B 350W 8s Balance/Charger

Welke voeding (en waar) kan ik kopen voor: iCharger 208B 350W 8s Balance/Charger
spacer.gif

Spec.
Input voltage range: 4.5 32.0VDC
Charge current range: 0.05 20.0A
Discharge current range: 0.05 20.0A
Maximum charge power capacity: 350W @ input voltage > 18V
Maximum discharge power capacity: 30W
Maximum extern discharge power capacity: 600W @ 30V/20A
Current drain for balancing: <350mA
Balance accuracy: <10mV
Lithium (LiPo/LiIo/LiFe) battery cell count: 1 8 series (In non-balance mode, expand LiFe to 10s)
NiCd/NiMH battery cell count: 1 25 series
Pb battery cell count: 1 18 series (2 36V)
Log Files storage: 16Mbit (36 hours)
Battery setup memories: 10
Intelligent temperature control: Yes
PC Connect: USB port
Weight: 420g
Dimensions (L X W X D): 143 x 97 x 26mm (5.63 x 3.82 x 1.02in)

Dag Flox,

Het is belangrijk te weten waar je de voeding voor nodig hebt (thuisgebruik of clubgebruik) en wat je eisen en wensen zijn.

Bij voorkeur zou ik een 24V voeding kopen als ik jou was. Daarmee haalt je lader een hoger rendement als je grotere packs laadt. Wil je met volle power kunnen laden dan heb je een voeding nodig van zo'n 400Watt, dus een voeding van 24V en 18Ampere.
Goede voedingen zijn best prijzig, denk aan ruim 200 euro. Goedkopere alternatieven zijn er ook, al vanaf enkele tientjes voor 250Watt bij Hobbycity.

Daar komtie dan: een LiPo cell laadt je met maximaal 4,2Volt per cell.
En 3-cellige LiPo laadt je dus met maximaal 12,6Volt.

De capaciteit van je LiPo is 2200mAh, ofwel, 2,2Ah. Met 5C laden mag je de accu laden met 5 x 2,2 = 11 Ampere.

Watt = Volt x Ampere, dus 12,6 x 11 = 138 Watt heb je nodig om de accu met 5C vol te stampen.

Hou er wel rekening mee dat je lader hier en daar wat verliezen kent, dus een voeding van minimaal 150 Watt is wel aan te bevelen. Zeker met het oog op toekomstige grotere modellen.

pinkie ,iets genuanceerder kan ook,de topicstarter mag zelf een keuze maken.

24V DC Schakelende voeding

Hier staan ook leuke kleine voedingen met een redelijk vermogen .
Op 24 volt loopt er ook minder stroom door je kabels van je lader .
en worden de verliezen kleiner .

Groeten Wiebe,

@Wiebe mis ik iets ? Hij vraagt bepaalde specs ... iemand rekent die uit .... ik geef aan dat de eventuele door mij aanbevolen voeding dus prima voldoet. Aangezien het ernaar uitziet dat de TS in HK gaat bestellen kan je dus om eventuele verzendkosten te besparen gelijk een voeding mee bestellen.

Overigens de railvoeding die jij adviseert is ook prima enigste nadeel hiervan is de klem contacten. Bij gebruik van dit soort voedingen is het veiliger ze in te bouwen in een kistje en voorzien van goede ventilatie.

Pinky.
Kijk dat is een andere kijk op je text ,dan heb ik niks gezegd.

Maar het leest soms anders ,zoals alleen deze is goed .

ontopic maar weer ,

De voedingen die ik linkte moet je zeker een beetje beveiligen anders kun je makkelijk tegen een 230v aansluiting aankomen.

Groeten Wiebe.

Kijk da's weer interessante info. Zoals Pinky zegt was mijn plan idd om mee te bestellen vanhuit hongkong ivm verzendkosten, maar die voedingen van Wiebe zijn niet echt duur en veel 'sterker'. Wat is er onveilig aan die dingen en wat moet je doen om ze goed te krijgen?

Het onveilige aan de railvoedingen zijn de open contacten....

Bij kant en klare voedingen is dat allemaal netjes afgedekt of iig geisoleerd.

Zoals Pinky al aangaf is het een goed idee om zo'n voeding in een kistje te bouwen en daarmee de bloot liggende contacten weg te werken.

Dan komen we toch weer op het rekensommetje:
HK voeding: 25AX14V = 350 Watt
Rail voeding: 14.5AX24V = 300 Watt

In de praktijk zullen beide voedingen elkaar niet echt veel verschillen op 1 punt na:
Als je 6S wil gaan laden (25v) is het rendement met een 24V voeding beter omdat de lader intern de 14V niet hoeft op te gaan krikken naar 25V en dus minder verliezen heeft.

Overigens mocht je voor die Icharger gaan hij is zeker aan te raden ik heb er een Hyperion 720i Net3 bij staan en kwa vergelijk doet hij het er niet voor onder enigste echte nadeel is dat de ontlader maar maximaal 50 watt is maar ja waarom zou je een pack ontladen als je hem leeg kan rijden / vliegen :). De Specs van de Icharger zeggen dat hij 300 watt kan ontladen (extern) dit moet je met een korrel zout nemen want het enigste wat je dan moet doen is je accu als voeding gebruiken om een andere accu te laden :). Overigens als je geen gebruik maakt van de bijgevoegde temp sensor raad ik je aan die op je voeding te plakken en bijvoorbeeld in te stellen op 65 graden op het moment dat de voeding heet wordt zal de lader dan uitschakelen.

Bij dezelfde shop waar je de lader haalt: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 25A 14v DC Power Supply for Chargers (350W) $56.56)

Ik heb deze combo ook naast mijn andere lader. Met deze voeding is het mogelijk een 4S 5500 mah met 18A te laden. Voeding wordt dan iets warm maar houdt het prima uit.

Ik heb die lader ook.
Om 350W te halen moet je hem voeden met minimaal 18v.
Met 13.5v levert hij +- 300W mits je voeding genoeg A levert natuurlijk.
Die voeding levert een kleine 350W maar met de verliezen erbij levert hij net iets te weinig + dat hij geen 18v doet.
Vind die hc voeding meer iets voor een 300A lader.
Anders belast je hem wel tot op zijn tenen.

Ik heb een barco 32A servoeding gekocht voor deze lader.
Voeding 12-13,4 volt-32Amp - Lichtnet voedingen & adapters

2 stekkers aan gesoldeerd en heb voor 25€ een 32A voeding.
Levert een goede 400W, dit is meer dan genoeg maar is wel max 13.5v.
Genoeg om met een goede 300W te laden.
Maar de voeding kan dit wel ruim leveren zodat de voeding ook niet te warm wordt ofzo.

Ik wil ooit nog een 60A voeding kopen als ik een 2e lader heb.
Dan hang ik er 2 aan een voeding.

Laatst bewerkt:
+1 voor de BACO voeding

Ik heb ook een voeding van BACO, bevalt uitstekend!

Groet,
Gerben

Maatje van me heeft die Baco voeding maar ook deze wordt vrij warm en moet extra gekoeld worden (11A 4S laden). Tevens is hij relatief groot.

Tja, maar gezien de lipo' s die ik ga laden voldoet die voeding van hobbycity toch voldoende:

Turnigy 2200 met 5c laden:
Daar komtie dan: een LiPo cell laadt je met maximaal 4,2Volt per cell.
En 3-cellige LiPo laadt je dus met maximaal 12,6Volt.

De capaciteit van je LiPo is 2200mAh, ofwel, 2,2Ah. Met 5C laden mag je de accu laden met 5 x 2,2 = 11 Ampere.

Watt = Volt x Ampere, dus 12,6 x 11 = 138 Watt heb je nodig om de accu met 5C vol te stampen.

dus heb ik meer dan genoeg aan die voeding of zie ik dat verkeerd?

Je hebt idd meer als genoeg aan de voeding.... Je hebt een kleine 150Watt nodig en met de voeding kan je tot een 300Watt gaan ...

Voor jouw toepassing ruim voldoende ;)

Maatje van me heeft die Baco voeding maar ook deze wordt vrij warm en moet extra gekoeld worden (11A 4S laden). Tevens is hij relatief groot.

Groot tegen over dat hc ding misschien maar klein tegenover een veel andere voedingen.

Je moet zoiezo de 5v lijn wat benutten anders zakt de 12v lijn sneller in.
Dus daar kan je mooi een pc fan op knutselen.
http://img24.imageshack.us/img24/7948/p1020458l.jpg

Laad met 15A en geen probleem.

Back