Hey,
Ik heb hier voor de geïnteresseerden een stukje geschiedenis van de RC-heli's, nl de rebuild van een Schlüter Heli-boy/Bell 222. Dit is een van de eerste 'pod and boom' heli's die in productie gegaan is, rond 1977. eerst in een uitvoering zonder collective pitch, later met een 'kunstflug'rotor, en een 4-bladsrotor. Deze heli vormt het basisprincipe van het "System 80" van Schlüter, waartoe de Super Heli-baby (.40 size), de SX 81, Superior, Heli-star en in zekere mate de Champion behoren. Vanaf 1988 volgde dan het "System 88", met als wezenlijk verschil de 45° aansturing, en collective via de tuimelschijf.
Bij alle heli's van het "System 80" gebeurt de pichtaansturing via een stang die in een sleuf in de hoofdas loopt. De tuimelschijf zit vast op de as, en stuurt enkel de cyclic.
nu, hier de foto's:
Zo kreeg ik'm in de post: een hoopje schroot! Zoals je kan zien is de fan kapot,
gekunstelde aansturing van de throttle, niet origineel hoofdtandwiel, en nog erger, de aftakking naar de staartrotor is ook al niet ok! hoe heeft iemand ook kunnen hopen dat dit zo zou vliegen!
een kijkje aan de voorkant: stokoude Robbe RS 250 servo's.....
Staartrotor, of wat daar moet voor doorgaan, staartvin uit gewone triplex.
Ik heb hier voor de geïnteresseerden een stukje geschiedenis van de RC-heli's, nl de rebuild van een Schlüter Heli-boy/Bell 222. Dit is een van de eerste 'pod and boom' heli's die in productie gegaan is, rond 1977. eerst in een uitvoering zonder collective pitch, later met een 'kunstflug'rotor, en een 4-bladsrotor. Deze heli vormt het basisprincipe van het "System 80" van Schlüter, waartoe de Super Heli-baby (.40 size), de SX 81, Superior, Heli-star en in zekere mate de Champion behoren. Vanaf 1988 volgde dan het "System 88", met als wezenlijk verschil de 45° aansturing, en collective via de tuimelschijf.
Bij alle heli's van het "System 80" gebeurt de pichtaansturing via een stang die in een sleuf in de hoofdas loopt. De tuimelschijf zit vast op de as, en stuurt enkel de cyclic.
nu, hier de foto's:
Zo kreeg ik'm in de post: een hoopje schroot! Zoals je kan zien is de fan kapot,
gekunstelde aansturing van de throttle, niet origineel hoofdtandwiel, en nog erger, de aftakking naar de staartrotor is ook al niet ok! hoe heeft iemand ook kunnen hopen dat dit zo zou vliegen!
een kijkje aan de voorkant: stokoude Robbe RS 250 servo's.....
Staartrotor, of wat daar moet voor doorgaan, staartvin uit gewone triplex.
Laatst bewerkt door een moderator: