Oratex

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Ik wil voor mijn Fokker Oratex gebruiken om in ieder geval de vleugel te bespannen.
Maar hoe zat dat nu precies moest je oratex nu verven of kon dat.
En waarmee?

En de decoraties zoals de nationaliteit tekens etc, kun je die nu het beste uit Oracover van een andere kleur snijden of spuiten, en met wat voor soort verf.

Ik heb dit wel gevonden maar daar staat verdraait weinig in over Oratex.

http://www.oracover.biz/download/anleitungen/oracover_eng.pdf

Ik wil voor mijn Miles ook OraTex gebruiken. Ik heb er al een beetje mee gespeeld, en wat informatie gezocht.

Je hoeft het in elk geval niet meer te verven. Waarom zouden ze het anders in allerlei kleuren verkopen? :P

OraTex heeft een voelbaar structuurtje, dus Oracover er overheen plakken gaat niet goed: je houdt altijd gaatjes over waar brandstof onder kan gaan zitten. Verven kan wel; ik heb verschillende goede dingen gelezen over latex verf: makkelijk op kleur te mengen, makkelijk aan te brengen en te verwijderen bij foutjes. Lang laten drogen (1 week of zo) en dan met een blanke brandstofvaste lak overspuiten. De verf blijft flexibel, wat belangrijk is omdat het er anders af zou springen als de OraTex doorbuigt.

Hopelijk hebben anderen hier er wat meer persoonlijke ervaring ermee. Ik zou wel willen weten wat een goede blanke brandstofvaste lak is.

Muxje zei:
Je hoeft het in elk geval niet meer te verven. Waarom zouden ze het anders in allerlei kleuren verkopen? :P
afb9462.gif

Twee componenten lak is helemaal top, maar volgens mij veel te agressief voor de Oratex.
PVC lost gewoon op in 2k lak!
Hema Alkyd werkt ook perfect, maar wat doet dat met de Oratex?

jaques, 2k lak gaat prima over oratex, een clubgenoot van me heeft zo ook zijn tiger moth afgelakt.

Als Oratex hetzelfde is als solartex van vroeger moet je dat wel verven want olie dringt erdoor. En als het er niet doordringt blijft het in de structuur zitten en wordt het toestel vuil en dof.
Ik heb eens gehoord dat je het moet te strijken met de juiste temperatuur wil je dat het brandstofbestendig blijft (als je het niet lakt of vernist) anders zou de beschermende laag niet meer werken. Of dit waar is weet ik niet.
Ik moest het toch verven of met blanke lak behandelen of de olie drong erdoor met rotte balsa als gevolg. Vroeger werkte ik er vrij veel mee (met solartex dan)
Trouwens heb ik met geen enkele lak problemen gehad dat het oplost.

Hmm SolarTex ken ik niet... Ik heb nog even gekeken op de site van Oracover, en wat zij zelf ervan zeggen.. Er staat: "You can paint or varnish it if you wish, but there is not need to do so! ".

Ander leuk detail van de site: blijkbaar heeft de universiteit van Zurich het spul gebruikt op fullsize ultralights :)

ORATEX ist werkseitig mit einer kraftstoff- und ölfesten Versiegelung versehen. Sie können ORATEX lackieren, müssen aber nicht!

Je hoeft het dus helemaal niet te schilderen .

Je kan het wel schilderen of spuiten met een 2K Lak .

Mvg Johan

Weet ik Teus, maar indien er weer eens naar deze thread verwezen wordt, staat alles mooi bij elkaar.
Klein detail, dit draadje gaat over Oratex, mijn link verwijst naar werken met Oracover :oops::oops:

Laatst bewerkt:
Welk merk/type 2k lak was dat?

In Zoetermeer weet ik een zaak die kan voor je 2k mengen op elk gewenste kleur , en deze vervolgens in een spuitbus doen.
Dit heb ik al diverse malen gedaan op Oratex , nooit problemen mee onder vonden.

Ik aarzel of ik mijn Veron Tiger Moth met Oratex of Oracover zal afwerken. Tex is natuurlijk wel passend voor dit model maar ik maak 'm toch niet echt schaal, dus heel zwaar til ik er niet aan. De Moth heeft electro aandrijving.

Ik lees hier en daar dat het bevorderlijk zou zijn om Oratex te lakken met blanke lak, omdat het anders nogal vuil zou worden. Dat vind ik gedoe, en dat zou voor mij al reden zijn om liever Oracover te gebruiken... is dat zo, wordt Oratex vuil als je het niet lakt?

Het lakken van oratex werd o.a. in mijn Elefant draadje geopperd. Ik heb het wel gedaan, flink verdunde lak over de vleugels en daarna meteen afnemen met wat keukenpapier. Het is echt niet veel werk om te doen en zo droog. De vervuiling op mijn vleugels valt tot nu toe best mee, alleen in de randen gaat een beetje vuil zitten (net iets meer dan bij gewone oracover). Ik kan het helaas niet vergelijken met onbehandelde oratex.

De uitstraling van oratex is voor een oude schaalkist wel mooier dan oracover hoor. Afgezien van de structuur heeft het een veel mattere uitstraling dan gewone oracover. Het draagt absoluut bij aan een schaal uiterlijk bij oude kissies.

Oratex heeft textielstructuur en is dus poreus. Bij brandstofmodellen moet het dus gelakt worden anders trekt de smurrie door de bespanning het hout in. Bij electromodellen is dat niet nodig, maar zal het vast wel besmettelijker voor vuil zijn. Oratex is zwaarder dan Oracover en dat is nog een reden om Oracover voor een electromodel te gebruiken. (Ik neem aan dat gewicht van belang is.)

En wat meer schaal is? Echte vliegtuigen zijn bespannen met doek, ja, maar daar zit een aantal lagen lak overheen en van de textielstructuur is dan niets meer te zien. De gelakte bespanning van echte vliegtuigen is net zo glad als Oracover. Het is denk ik, alleen dat Oracover zo glad en glimmend is dat je duidelijk ziet dat het plastic is ... kwestie van textuur. Gelakte Oratex ziet er dan wel beter uit, maar dan heb je dus meer gewicht.

... dat zijn zo wel de overwegingen die je kan maken.

De gelakte bespanning van echte vliegtuigen is net zo glad als Oracover.
Tja dat is helemaal waar. Er zou gewoon halfmatte Oracover moeten zijn... :cool:
Misschien dat ik Oratex kies en er dan een spuitbus blanke lak overheen haal. Of zou het dan weer hoogglans worden?

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels toch maar Oratex gekocht, ik zal eens kijken of ik het nodig vind om er met een spuitbus blanke lak overheen te gaan. (...en testen of het dan niet weer hoogglans wordt...) Je moet toch wat te bouwen hebben met dit weer.

Je hoeft de Oratex niet te lakken Bart .

Bij mijn Pipers heb ik het af en toe met alcohol schoon gemaakt waar iets olie op zat .

Bij elektro word hij er alleen maar zwaarder van.:D

Mvg Johan

Back