motip blanke lak over romp vraag

Dag Allen,

Na wat zoekwerk op het forum kon ik niet zo 1 2 3 het antwoord vinden op mijn vraag, want die is:

mijn sleepboot is eigenlijk af, zowel onderwaterschip als rest van romp staat in de motip verf.
Ik hoor dat het raadzaam is om er blanke lak erover aan te brengen ter bescherming (is wel nodig, want de watergangen bij ons zijn zanderig..)

Hoe doe ik dit want ik moet natuurlijk schuren. ik ben bang dat de overgang van onderwaterschip naar romp vaal wordt.
Foto-Y4GZBDNX-D.jpg

Schuren doe je dan met een "pannenspons" van 3M
dit zijn lapjes schuurstof met een zeer open structuur.
Je kan ze kopen in veschullende groftes (ik heb er 3)
Gebruik je de fijnste dan verwijder je nauwelijks verf maar maak je het alleen dof.
Omdat de lapjes zeer flexibel zijn schuur je ook niets door op de randen en hoeken.

Is te koop bij de beter verfhandel of auto materialen zaak.

Worden vooral gebruikt voor opruwen auto lak, b.v. als je een blanke laklaag over een striping of special paint wil aanbrengen.

Succes Willem

schotchbrite dus.

maar hier kUn je dus WEL mee door de lak maar alleen als je het te gek maakt.

dus gewoon licht erover heen zodat de lak wat dof wordt.
even ontvetten (eigenlijk gewoon het stof eraf halen) met een vochtige doek en spuiten maar

hallo
waterproof schuren zodat de overgangs rand/naadje tussen rood en zwart vlak is en voor de rest licht opschuren zodat eventueel stofjes weg zijn met waterproof en dan met blanke lak afspuiten,
als het dof is wat je geschuurd hebt dat kan kloppen, met de blanke lak dan breng je pas echt glans en bescherming aan,
wel goed schudden en liever 6 dunne lagen dan 2 dikke met zakkers en tranen in je ogen van het huilen bij het zien van de slechte spuitresultaat,
eventueel tussen het spuiten door eventueel stofjes weg schuren,wel eerst goed laten drogen,enkele dagen is het beste of in de zon achter het glas op de vensterbank ofzo,
je moet even bij je motip leverancier vragen om een verstelbaar spuitkopje,dan kan je de straal verdraaien en je krijgt een vlakke straal ipv een ronde,dus minder nevel,en je spuit gelijk een breder oppervlak,
succes ermee,
groeten markioo

Hallo Marcel,

Zoals Willem al gezegd heeft, zo moet je het doen.
Alleen wat dof schuren, ontvetten en blanke lak erover.
Zo doe ik het bij al mijn boten ook namelijk.
Weet niet of je er nog stickers op wil aanbrengen zou dat dan doen voordat je de blanke lak erover heen spuit.
Zijn die ook gelijk goed beschermd.

Succes,
Eric

Als je lang plezier wil hebben van je werk zou ik niet de blanke lak van motip nemen, maar een bus 2K lak. Als je een autospuiter in de buurt hebt die ook verf kan mengen dan kan die meestal ook spuitbussen vullen. Een spuitbus 2K lak is zo'n 4 dagen houdbaar in de koelkast. Je krijgt een veel betere glans en de lak is veel harden en dus krasbestendiger.

Schuurspons M3 voor afwerken met lak

Effe naar de locale schadeherstelbedrijf geweest in Den Bosch, stonden vreemd te kijken en waren beetje moeilijk. Maar zodra ik het woord modelbouw liet vallen was de receptionist overstag, hij was ook modelbouwer! resultaat, gratis schuursponsjes.
Foto-UQ4RO7P6-D.jpg

Dit werkte idd prima geen vervelende overgang tussen onderwaterschip en romp.

Motip blanke lak

Geheel ontvet met AH vochtige schoonmaakdoekjes:confused: Yep idd meerdere malen gedaan en ik vind het eigenlijk best goed werken. Wellicht dat andere dit ook geprobeerd hebben?
Stickers erop. Natuurlijk ligt de banckert bij mij in de buitenhaven van Vlissingen..

Dan de MOTIP clear varnish erover. Volgens mij is dit geen glanslak. want het blinkt echt niet hoor.
Foto-76ZOHPTW-D.jpg

Resultaat:
Foto-OKOUR47O-D.jpg

Het zou wel moeten blinken, maar door de Motip "kwaliteit" krijg je een vrij mat resultaat.
Ziet er netjes uit !
Met een echt goede blanke lak had het geblonken als een spiegel, maar dat was niet wat je wilde. Komt goed uit dus. Veel vaarplezier gewenst!

Als de boot in de goede kleuren staat, met een grijze scotshbrite matteren
En even langs de autospuiter gaan en er een mooi laagje 2k blankelak over laten zetten
Al die spuitbussen rommel,NIET aan beginnen zonde van het geld en het resultaat is niet mooi

Groet Ronnie

Laatst bewerkt:
Back