hoe stoppen jullie je motor??

hallo allemaal,
ik wou even weten hoe jullie je nitro motor stoppen.
ik ken veel technieken namelijk:​
  • uitlaat dichtduwen(doe ik zelf)​
  • brandstofslang dichtknijpen​
  • vliegwiel stoppen​
verder heb je bij sommige auto's hulpmiddetjes ervoor namelijk voor de savage een drukknopje(optioneel)
maar ik was even nieuweschierig hoe jullie het doen.
en weet iemand wat het beste voor de motor is??
m.v.g. delfin​

gloeiplugsleutel, plug in 1 keer half slag losdraaien, isdie zo uit. daarna weer vastdraaien en de volgende keer start die in 1 trekje.. vliegwiel tegenhouden doe ik meestal met mn truggy.. bij de savage hou ik gewoon de uitlaat dicht..

oke... ik dacht zelf als je de uitlaat dichthoudt dat je dan de motor even veel brandstof geeft en de motor geen druk meer kwijt kan.
2 dingen gebeuren er dus

Laatst bewerkt:
Hier.Zijn.Al.Zo.Veel.Topics.Over

Maar ik blokkeer altijd het vliegwiel, al dan niet met Safety Engine Stop System.

je mag nooit je brandstofslang dichtknijpen!! dit is het zelfde als je tank helemaal leeg rijden. je motor krijg dan doordat de toevoer word geblokkeerd geen smering meer, waardoor hij kapot draait!!

En een motor loopt op dezelfde brandstof als waarmee die smeert.. dus zolang die loopt, smeert die ook... die 2 seconde uitdraaien tijdens stationair is niet slecht hoor.. tis niet zo dat ineens alle olie uit het blok is...

nee, maar het is wel minder waardoor de bescherming ook minder wordt en de koude start bij de volgende keer ook minder olie kent.

Tjonge...

Deze discussie komt ook zeker 2 keer per jaar langs... (ff de piespot laten rammelen Roelof :D)

Voor diegene die de uitkomst van de discussie willen weten:

• Uitlaat dicht
  • Luchtinlaat dicht

Nee en niet het vliegwiel als je vingers heilig zijn!

Stoere mannen (zoals ik) stoppen het vliegwiel met de vinger.... Watjes doen het anders :-D

huhuh... ik ken er 2 die dat ook deden.... de ene heeft een paar weken in het verband gezeten en de andere heeft 6 maanden kunnen revalideren. Alle twee ziekenhuis gevallen.
Snappie :D

(ik doe het ook wel een hoor :mrgreen:)

Luchtinlaat :?: ... Als je on-road rijdt .. misschien .....

Offroad niet want dan kun je binnen de kortste keren je motor in de kliko mikken omdat er zand in is gekomen .......

Ik heb één keer het vliegwiel tegen gehouden(met mijn vinger), omdat er een balkopje was los geschoten door een stoeprand en een dogbone as weg was, gelukkig geen schade.
verder heb ik de auto nog niet stilgezet, alleen toen de tankjes leeg waren.

Back