10R opknapper

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Joost125, 26 apr 2017.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dekhuis.
    Dit lijkt me een bron van voortdurende lekkages.

    Is het een idee om wat er nu staat te slopen, het gat dicht te maken en met een radio potje te gaan werken?
     
  2. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heren allemaal bedankt voor het meedenken.
    Eerst maar eens reageren op alle ideeën.

    JoostvS,
    Zijn ook oplossingen maar lijken mij te ingewikkeld.

    Wim,
    Een foto zou fijn zijn want ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld en hoe dat in te bouwen is. Misschien ook een schetsje?

    Wim,
    Is een goed idee waar ik zelf ook al gedacht heb, maar dan heb je wel andere toegangsmogelijkheden nodig om onderdeks te komen. Dus toch maar andere gaten maken. Misschien ga ik proberen om het bestaande dekhuis dicht te krijgen en eventuele verbouwingen indien nodig na een geslaagde proefvaart uit te voeren.

    Om toch een idee te krijgen hoe het onderdeks er uitziet heb ik met de mobiele telefoon een foto van onder het voordek weten te maken. Er is wel ondersteuning onder het dek, maar vraag me af of het voldoende is om de krachten van de fok op te kunnen vangen. De afstand tussen de beide dwars "balkjes" is ongeveer 23cm
    20170508_184627.jpg
     
  3. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost

    Op de foto's zie ik een houten dek. Dacht dat je een kunststof romp had.
    Dat maakt alles veel eenvoudiger!

    Ik zou het houten dek er voorzichtig afslopen, maar een randje laten staan bij de romp.
    Je kan dan bouwen wat je wilt en dan een dun vliegtuig triplex dekje erop maken. De rand van het oude dek biedt dan een prima basis voor lijmen.

    Als je het niet aandurft, wil ik je wel helpen. Heb dat al eens eerder gedaan.
    Heb hier trouwens nog een Bantock voordek buis liggen..

    Je kan dan ook je dekhuisprobleem oplossen.
     
  4. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wim
    Het is een goed idee en waarschijnlijk de beste oplossing en bedankt voor het aanbod, maar ......

    Mijn plan is om de Nookie Bear zover op te knappen dat er met de huidige in/opbouw goed mee te zeilen is en dan te kijken welke van de twee ik ga gebruiken c.q. houden, want twee boten van dezelfde lengte (ik heb natuurlijk ook nog de "Vrouwe Elisabeth", je weet wel die met de opvallende zeilen) is zelfs voor mij een beetje te gortig.
    20151213_125117.jpg (Voor wie de "Vrouwe Elisabeth" nog niet gezien heeft hier een foto van haar tussen een Smaragd en een oudere M-Klasser)

    Als ik de Nookie Bear zelf hou zal ik ook de zeilwinch en andere zaken willen vervangen en dan is je voorstel prima, maar als die het niet wordt mag de eventuele volgende eigenaar daar zelf over gaan beslissen.

    Ondertussen nog steeds belangstelling voor de oplossing zoals op de A-klasse van Kim.
    Als ik inzoom op een foto van KIM zijn boot zie ik alleen een touwtje uit het dek komen. Ik neem aan dat wat er verder op het dek staat onderdelen zijn van een oudere bevestiging of voor kleinere zeilen . Bovendeks wel herkenbaar en snap ik het, nu alleen nog onderdeks (?) en wat is een Bantock voordek buis? Als de voordek buis voor de Nookie Bear te gebruiken is heb ik er zeker belangstelling voor.
    Img_8779-2fok.jpg
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    DSC01883.JPG DSC00896.JPG Joost

    Ik zie de detail foto van Kim's A.
    Dat is echter met een railsje en voor de verbouwing met de buis.

    De foto's zijn van een M van een paar jaar terug. Hier zijn de buisjes voorzien van een kogellager en een harpje. Dat werkte niet goed. Kan je je een touwtje met ringetje voorstellen ipv lager met harpje?
    De buisjes steken onder door de romp heen, zijn daar vlakgeschuurd en met een stukje dun tape afgeplakt.
    Sommigen kunnen daar wereldkampioen mee worden!

    Snap overigens welke weg je wilt bewandelen met het zeilklaar maken van Bear.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2017
  6. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wim,
    Bedankt voor je reactie, Ik ben verbaasd te lezen dat de buisjes door de romp heen gaan!
    Het zal wel met sterkte te maken hebben maar kan je uitleggen wat daar het nut van is en geeft dat niet veel kans op lekkages?
    Het touwtje begrijp ik en ik neem aan dat dit d.m.v. een split door het buisje geborgd wordt.

    Ik zoek nog naar de plek op het dek waar het bevestigingpunt voor de fok moet komen. Als ik de foto's van andere RC zeilboten bekijk is dat niet op een plek gelijk en de ene boot heeft één bevestigingspunt en anderen boten hebben meerdere bevestigingspunten.
    Ik heb alleen een grootzeil dus zal een bevestigingspunt genoeg zijn. Is er een berekening om het juiste punt te bepalen of is het afhankelijk van de fokkeboom of ........... ?

    Om voortgang te houden maar een paar gaatjes in het dek gemaakt. Kan ik tenminste onder het voordek komen.
    IMG_1801.JPG
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Door de gaten in het dek is een buis oplossing een hele goede.

    De buis gaat door de romp heen, omdat je het touwtje moet vastknopen aan het stukje staf dat door het buisje loopt. Mits goed verlijmd aan romp en dek, is er geen risico voor lekkage.

    De plek vindt je door de boot op te tuigen incl de fok. Dan kan je eenvoudig zien waar het buisje aan dek moet komen.
    Je kan natuurlijk een aantal buisjes monteren, of oogjes voor de lagere tuigen. Door het buisje is er zoveel sterkte dat de oogjes, bv door staf in een u te buigen, zo door het dek kunnen worden verlijmd.
     
  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Vaart ze al?
    Foto's?
     
  9. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Wim,
    Nee de Bear ligt nog in het dok.
    Tijdens de 1/2 uurs wedstrijd in Den Bosch is mijn Paradox met bok en al omgewaaid. Dus eerst maar een nieuwe bok aan het maken.
     
  10. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Weer wat aan de "boot" gedaan.
    Eerst wat onderdelen besteld en deze zijn onderweg.
    Door het feit dat de roerservo niet lekker recht te krijgen was besloten deze toch maar te vervangen. Van de servo's in mijn voorraadje bleek er niet één in dezelfde maat als de oude te zijn en omdat de Servo in principe wel werkt, deze maar eens open geschroefd.
    Na wat rommelen bleek dat er een rond plaatje in te zitten wat de middenpositie bepaald.
    Deze zit met twee schroefjes vast en na deze los gemaakt te hebben kan je het plaatje draaien en ja hoor na wat proberen en met alle Servo uitslagen op de zender op 0 of 100, is de middenpositie weer mooi in het midden.
    De servo is nu goed af te stellen en werkt verder ook nog goed: Servo gered.:)
     
  11. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi zo!
    En nu verder , vakantie werk?
     
  12. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Eerst wachten op de nieuwe onderdelen.
    Waaronder dekpatches (het zijn nu wel grote open gaten in het voordek) en een neerhouder (is afgebroken en het afgebroken deel ontbreekt).
     
  13. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Hoi Joost,
    Net je verslag doorgelezen....
    Succes met de verdere bouw, en uiteindelijk de eerste vaart.
     
  14. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bestelling ontvangen, we kunnen weer verder met het vaarklaar maken van de Nookie Bear.
    Omdat het plan is de fok op een meer modernere manier op het voordek te plaatsen heb ik onder het dek een extra horizontaal latje geplaatst om de krachten op te kunnen vangen.
    Doordat ik nu oud en nieuw wil combineren loop ik tegen het volgende probleempje op: De bovenmast versteviging zit een vrije beweging van de fok in de weg. Hopelijk maken de twee foto's duidelijk wat ik bedoel.
    [​IMG] [​IMG]
    Dit probleem is er altijd al een beetje geweest maar omdat de Fok meer naar de mast toe geplaatst wordt en vooral omdat het draaipunt veranderd neemt het negatieve effect toe en dan kunnen we nieuw en oud niet zomaar combineren.
    Is dit op te lossen zonder direct een nieuwe mast te plaatsen?
    Misschien door de bovenmast versteviging in te korten, of verzwak ik daar mee de mast te veel?
    Of misschien door toch het bevestigingspunt van de fok op het dek volgens de K-Klasse te doen, zodat het draaipunt op het dek gefixeerd is op een punt.
    [​IMG]
    Ik hoor graag jullie meningen/advies hierover.

    Leuk dat je ook aangehaakt bent Marco Polo
     
    Marco_Polo vindt dit leuk.
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.688
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joost,

    Op de foto is het slecht te zien; zit die versteviging tegen het doorbuigen van de masttop recht voor de mast op de hartlijn? (zo lijkt het wel...)
    Of zijn het er twee, onder een hoek van 45°?

    In het eerste geval heb je inderdaad een 'situatie', die je op de tweede manier kunt oplossen.

    Met een draaipunt á la K-Klasse heb je weer een neerhaler nodig, om het opwaaien van de schoothoek van de fok te voorkomen.

    Groeten, Jan.
     
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Heb ik het goed dat de enkele mast zaling boven, naar voren wijst?
    Als dat zo is, zou ik die eraf halen.

    Je zou kunnen overwegen een diamantverstaging te plaatsen, bovenin de mast.
    Dit voorkomt zijbuiging. Bij een slappe mast lijkt me zijbuiging een groter probleem dan langsscheepse buiging.

    Ter overweging: geef de mast voorbuiging in de top, zoals de IOM zeilers doen.
    Zonder spanning buigt de masttop naar voren, zeilend trekt het achterstag de mast weer recht. Voorbocht wordt meestal gegeven vanaf stagaangrijpingspunt tot de top. Bij de IOM ca 2cm. Beetje expirimenteren...

    Groet
    Wim
     
  17. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    weer wat vooruitgang!
    Inderdaad, zaling recht naar voren vervangen door twee links en rechts.
    Eventueel een voostag van de mast top naar de boeg zodat je in combinatie met een neerhouder toch het achterkijk van het grootzeil strak houdt.
    Voorbuiging kan ook maar gebruik je carbon mast stokjes ? zoja dat het voorstag erbij ?
     
  18. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost vD. Nam aan dat je een alu mast hebt.
    Zou de zijstagen ter hoogte van het fokaangrijpingspunt bevestigen, of daaronder.

    Sorry Joost vS, voorstag lijkt me een slecht idee. Haalt snel de spanning van het fokvoorlijk af, waardoor dit door gaat hangen etc. Op een radio zeilboot is een voorstag niet nodig en waarschijnlijk ongewenst.
     
  19. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Om iets meer duidelijkheid te scheppen heb ik een poging gedaan het door een tekening e.e.a. te verduidelijken hoe de opzet van de mast momenteel is.

    Wim, een diamant verstaging, dat vraagt om meer uitleg. En een voorbuiging lijkt mij nogal een uitdagende zaak, iets te ver en hebt een scheur in de mast.
    Ben benieuwd of de tekening zaken bevestigd en of er meer ideeën komen om het probleem op te lossen.
    Joost
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2017
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Joost,
    de vraag is of je een aluminium mast hebt (of carbon)
    dat voorstag was een beetje een noodgreep. dat zou wel kunnen werken als je je zijstagen wat achterlijker dan dwars zet. Maar ik denk dat je dat ook wel bedacht had. Met zijstagen iets achterlijker kan je je grootzeil niet 100% dwarsuit zetten, maar dat is in dit geval(geen "moderne racer" ) niet echt ee nadeel..
    Wim's schets zou je kunnen helpen.
    Als je je onzeker voelt zou je eerst met touwtjes en wat plakband op een opgetuigd schip kunnen kijken wat haalbaar is zonder dat je fok vast loopt.
    Ik ben ook benieuwd waar je op uit komt !
     

Deel Deze Pagina