afstellen gyro belt cp

hai, in heading hold loopt de heli heel langzaam weg naar rechts (tail)
in normaal mode loopt hij iets weg naar links (tail).
wat kan ik hier aan doen?
mag ik mijn trim op de zender gebruiken in HH of kan dit alleen als ik hem na het vliegen weer terugzet op neutraal?
kan ik dit euvel oplossen door de gyro in te stellen?
met servo uitslag vast niet en met delay volgens mij ook niet.
delay is toch de gevoeligheid van de gyro?

ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen want ik irriteer me aan deze set up met wegdraaien.
set up normaal mode moet ik dus nog een beetje trimmen, maar dat gaat wel lukken.
gr Arno:D

Heb ik ook is m.i. niet aan te doen.
Zeker niet in HH met de trim spelen. Moet in het midden staan (en het lampje op de gyro moet branden).
Delay is de gevoeligheid van de gyro in releatie tot de servo 70% (Esky servo) is meestal goed.
Gewoon in HH vliegen
Martin

@martin, de standaard esky gyro's zijn gewoon troep.. ik moet mijne altijd 6 klikjes naar rechts trimmen.. dan doet ie het verder perfekt..

@Anko;
Ben ik niet met je eens; Sensei (vader van Taya-chan) heeft een HK-450 gebouwd voor Taya-chan. Met E-Sky electronica onderdelen; een HONG KONG 3680kV motor, 13 T en een standaard Walkera 30A ESC! Vliegt strak en stabiel (zelfs met windkracht 4!), doet niet onder voor een T-REX 450 m.i.; kosten E80,- tov E300,- (en de rest). De gyro is een standaard gyro zonder HH! :wink: MAAR: Taya kan dan ook wel vliegen; ze ligt op me voor... :sad:

@Martin;
Haal jij je kennis uit boekjes, of kun je zelf ook vliegen? :rolleyes:

@akwikkers;
Neus van de heli van je af, staart naar je toe.
Stel eerst je gyro af zonder HH; te veel draaiende staart naar re, dan met trim op neutraal (!) de servo op de staart wat naar voren. Bij te veel li draaiende staart, de servo wat naar achteren. Dan pas trimmen, indien nodig!
Begin daarna pas aan de HH-functie. Bij de nieuwste E-Sky 2,4Ghz-zenders kun je de gevoeligheid trouwens (zowel zonder als met HH) met de draaiknop rechtsbovenop regelen. Te weinig gyrogevoeligheid= staart slaat veel naar li en rechts. Te veel= staart slaat "snel" en weinig naar li en re.
Als je interesse hebt, geef ik je per PB een mooie handleidng van de E-Sky headinglock gyro in pdf formaat.
Succes! :thumbsup:

PM: je tailbelt niet al te te strak zetten voorkomt vibraties! :grin:

Groeten, Sensei.

Laatst bewerkt:
Sensei

Wat denk je zelf...
Ik ben niet zo van schrijven zonder het ook echt te kunnen. Reden waarom ik bijvoorbeeld geen moordromannetjes schrijf.

Uitgeleerd op je heli ben je overigens nooit. Als ik in een van EBooks over iets schrijf waarin/over ik zelf geen ervaring heb .. zet ik het er altijd bij. Ik weet bijvoorbeeld veels te weinig over de elektronica een xin1 repareren kan ik niet, wel een vriendje van me .. die dan de nodige input levert en het controleerd, dus dat zit ook wel goed.

Mooie vluchten gewenst.
Ik ga maar weer even oefenen
Martin

Leren helivliegen.

Hoi Martin49;

Ben het met je eens dat je blijvend veel kunt leren wat helivliegen betreft. Dat is juist de fantastische kant van deze tak van modelbouw. De moeilijkste tak (!) en dus voor mij de meest uitdagende!

Mijn sarcastische opmerking betrof echter jou opmerking:
" Heb ik ook is m.i. niet aan te doen. " ("niet" moet zijn "niets")
Ben ik het volstrekt mee oneens(!); ik heb juist aangegeven hoe je de zaak wél aan zou kunnen pakken.
Probeer het eens. Ben benieuwd of het bij jou ook werkt. :smile:

Succes en veel plezier met deze prachtige hobby!
Overigens oefenen Taya-chan en ik zo veel als het kan; Sensei is 47 en Taya-chan is 17; zij leert enorm veel sneller nieuwe manoeuvres.
De oudere leeftijd en dus de leercurve ligt voor mij dan ook anders.
Onze vlieginstructeurs zijn gelukkig aardig tevreden. :wink:

Groet, Sensei.

Heb ik ook is m.i. niet aan te doen.
Zeker niet in HH met de trim spelen. Moet in het midden staan (en het lampje op de gyro moet branden).
Delay is de gevoeligheid van de gyro in releatie tot de servo 70% (Esky servo) is meestal goed.
Gewoon in HH vliegen
Martin

Sorry, ik moet hier even wat van zeggen, in het licht van de rest van de discussie:
Ik ben niet écht bekend met de hogere HH gyro's zoals de GY 401, 520 en 601 series. Wel met de meeste minder geklasseerden.
Bovenstaand is een beetje bull.... Een HH gyro interpreteert het signaal van de zender als een signaal om een bepaalde draaisnelheid aan te houden, en dat betekent per definitie dat als de heli wegdraait, dat de gyro het middenstand-signaal van de stick NIET als nul interpreteert.
Dat betekent, dat je heli in HH wegdraait, je dus WEL moet trimmen, hetzij met de gewone trim, hetzij met de subtrim, omdat het signaal wat afgegeven word door je zender niet overeenkomt met wat de gyro als nul-signaal verwacht.
Sommige zenders kunnen overweg met verschillende afstellingen voor HH en normaal modus, sommige niet. Als je uitgaat van niet, dan klopt het verhaal van Sensei bijna: Je moet in HH de trimstand zoeken waarbij de heli niet wegdraait. Dat is de trimstand waarbij de gyro het signaal als "nul" interpreteert. Met die instelling, moet je in normaalmodus de servo net zolang verschuiven tot de heli dan ook goed recht blijft hangen, al zal dat altijd een beetje een compromis zijn. Normaal zou dat dus met de trim in het midden moeten zijn. Zelfs een goedkope Walkera gyro doet dat (en als het de middenstand blijkt te zijn, klopt het verhaal van Sensei wél, maar de trim staat niet altijd in het midden). Echter, TS geeft aan dat zijn heli een beetje naar rechts wegloopt, waaruit blijkt dat dat dus niet altijd zo is. Dat houd in dat TS éérst moet trimmen tot de heli recht blijft, en Vervolgens moet je in normaal mode de servo net zo lang verschuiven (of de stuurstang verstellen) tot de heli dan ook redelijk steady vliegt. Vervolgens niet meer aan je trim komen (of trim memory uitvoeren en de trim weer in het midden zetten). Bovenstaand geld hoofdzakelijk voor "goedkopere " gyro's.

Delay is overigens niet de gevoeligheid van de gyro in relatie tot de servo, want dat bestaat helemaal niet. Delay is een limitering van de snelheid waarmee het uitgangssignaal in absolute waarde oploopt of afneemt ongeacht de snelheid waarmee het gemeten signaal van het pïezo-element verandert, en dient om te voorkomen dat een analoge servo de weg kwijt raakt doordat het signaal te snel van waarde verandert. Heeft niks met de gevoeligheid van de gyro (in relatie tot wat dan ook) te maken, maar dient om een combinatie van analoge servo en moderne gyro goed werkend te krijgen.

Een en ander vind ik een beetje in tegenspraak met je post #5.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
@martin, de standaard esky gyro's zijn gewoon troep.. ik moet mijne altijd 6 klikjes naar rechts trimmen.. dan doet ie het verder perfekt..

Lees nou eens goed wat je hier zegt....

Altijd 6 klikjes? dan is het in elk geval een verdomd consistent apparaat, ik heb futaba gyro's die minder constant zijn.

En dan doet ie het verder perfect? Nou, trim dan 6 klikjes naar rechts, en doe trim-memory, dan ben je er vanaf. En dan moet je je afvragen waar de afwijking in het standaard-nul signaal zit.... In je gyro of in je zender....

Hoewel ik zonder meer van mening ben dat je over het algemeen beter geen Esky etc. kunt kopen, heb ik ondertussen toch écht dergelijke gyro's heel erg goed zien functioneren.... Veel beter dan ik ooit verwacht had zelfs.... Ik heb met eigen ogen het goedkope "80 Euro-machientje"van Sensei bij die windkracht vier prima zien hooveren, met dat goedkope Esky gyrootje in normaalmodus....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
@brutus
Dank voor je reactie, maar volgens mij zit het net wat anders al ga ik van het weekeinde wel even aan de slag

Ik heb mijn gyro in eerste instantie afgesteld in normal mode (geen HH). Door het verschuiven van de servo (Belt CP V2) zorg je ervoor dat de staart recht blijft. Daarna naar HH mode omgeschakeld. De staart blijft dan niet recht, maar de gyro geeft wel aan dat hij op zijn nulpunt zit (ledje brandt).

Verschuif ik de servo dan komt alles weer goed (in HH), maar dan wijkt hij in normal mode. Doe ik het andersom (afstellen in HH en daarna controleren in normal mode) dan heb ik op mijn zender te weinig trim om in normal mode m’n staart recht te houden.

Een subtrim heb ik niet op de standaard Esky zender.

Wat doe ik nu fout? Niets toch?
Groeten
Martin

Hoi,

Ik zit momenteel een beetje met hetzelfde probleem.
Gister ook bezig geweest om headlock goed te krijgen maar lukte ook niet ook al stond echt alles op 0. Later in de avond subtrim op headlock gedaan tot hij in iedere stand bleef stand zonder te gaan lopen. En toen was het dus goed. (subtrim op 8) (Opstarten in HL en dan aftrimmen) En dan heb je inderdaad het verhaal wie de schuldige is voor deze afwijking. Zender of Giro (mijne is een Art-tech EG301 giro) Gevoeligheid instellen op normaal of headlock apart ben ik nog niet achter.

Nu loopt hij op normaal ook heel erg alleen ik kan het mechanisch niet aanpassen. Dus dat is wat lastiger. Hoop dat het toch ergens in de zender kan maar moet dat nog zien uit te vinden. Anders wordt het toch het koolstofstaafje los halen uit de busjes en opnieuw verlijmen.

Maar is er ook niet iets van een Offset in te stellen?

Gr. Dennis

Bij diverse gyro's is het vaak nodig om als je in normal-mode het 0 punt
bepaalt hebt,drie maal snel heen en weer te switchen tussen normal en
HH-mode hierdoor word bij veel gyro's het 0 punt in HH vastgelegd.;)
Is misschien het proberen waard?

Hoi,

Ik kwam er net achter dat er toch draadeindjes in het stuurstangetje zitten. Inmiddels staan normaal en HH/HL redelijk goed. Maar zal het een keertje proberen of dat werkt.

Hoe het instellen van gevoeligheid werkt tussen normaal en HH ben ik nog niet achter. Kan het op 3 plaatsen veranderen maar welke wat doet weet ik niet zeker. Met wat rommelen staan beide redelijk strak afgesteld zo getest in hover.

Leren helivliegen.

@Brutus;
Bedankt voor je correcte en nog meer genuanceerde bijval!
Ik had ook niet de pretentie 100% volledig te zijn. Dacht dat Martin dat toch niet zou snappen...:wink:.

@Martin49;
"Wat doe ik nu fout? Niets toch?"

Mijn advies is bij je Belt van E-Sky een computerzender aan te schaffen.
De eenvoudigste en goedkoopste is dacht ik van KDS (kun je bij Marijn wel kopen; daar schijn je close mee te zijn :smile:); rond de E79,-? (excl ontvanger... van KDS).
Persoonlijk ben ik nog een beginner in dit soort computerzenders.
Zowel voor mijn Belt (Walkera 2801 computerzender+micro-ontvanger, 2,4Ghz) als voor mijn LOGO 10 (MX16s-35Mhz+scan-ontvanger: "synthesizer werking") heeft Brutus mijn zenders geprogrammeerd.
Van Brutus zou je echt wel wat kunnen leren man! (Laat Marijn deze discussie maar eens lezen, de eigenaar van www.rctechnics.eu , die "promoot/promootte" immers je Ebooks...). :teacher:

@ Anko en @ Martin49;
Die "80 euro machine" is een HK 450/T-REX cloon (uit HONG KONG), voorzien van E-Sky servo's en een standaard E-Sky gyro. De motor is een KING KONG versie 3670kV,13T, aangestuurd door een Walkera standaardregelaar 30A. De zender is een STANDAARD 2,4Ghz(+standaard ontvanger) van E-Sky, welliswaar van het nieuwste type (de servo-instellingen, normal of reverse, en de plaats van de pitch qua kanaal is even puzzelen geweest!). Sensei heeft hem zelf gebouwd en Taya-chan vliegt er mee als een tierelier. Het is haar best vliegende heli, waar Sensei zelfs met zn tengels vanaf moet blijven :sad: , naja op onderhoud/reparatie na dan... :wink:

Gr, Sensei (vader van Taya-chan). :smile:

Laatst bewerkt:
Mmh, dat kan ik allicht eens proberen.. ik heb de Esky fix in ieder geval gevonden, sub trim naar +9, en dan in rate mode aanzetten, tijdens het optoeren in HH zetten, en hij is (vergeef me..) Strak, maar toch nog steeds niks vergeleken met de 780 align gyro op mn maat zn 450...

@ Taya Chan, dan isdie inderdaad strak maar zodra ik ook maar begin met tictocs, wordt het 1 grote boel met wegdraaien....

@ Brutus, dat trimmen inderdaad, ja, dan isdie strakker, maar ik wil gewoon een gyro waarvan ik weet dat als ik opstijg, die gelijk goed is..

Laat Marijn deze discussie maar eens lezen, de eigenaar van www.rctechnics.eu , die "promoot/promootte" immers je Ebooks...). :teacher:

Gr, Sensei (vader van Taya-chan). :smile:

Heren, even voor de helderheid

Ik promoot niemand. Ik heb voor jullie bij verschillende zaken korting kunnen bedingen (als je een EBook bij me koopt :p). Die korting is altijd veel hoger dan de kosten voor een EBook. Vaak is die korting z'n 10% van de aanschaf waarde van je heli. Op dit moment heb ik (WIJ!) alleen nog een deal met rctechnics. Jammer maar helaas. Anderen zijn van harte welkom. Zo zou het leuk zijn voor de leden van dit forum korting te bedingen.

EDIT
Sjit weer te snel gereageert. Je bedoelt die link op z'n site waarin hij een van mijn EBooks gratis weggeeft?. Heeft hij zwaar voor betaald kan ik je verzekeren (een bulk van die EBooks van me gekocht en netjes afgerekend). Mooie deal man!
Groeten
Martin

Laatst bewerkt:
Duidelijkheid.

Martin toch... :agrue:

Quoteer niet iets van een post van mij wat NIET aan Brutus gericht is, maar aan JOU.
Dat heet "de waarheid verdraaien", of zo je wilt "liegen" (of "valsheid in geschrifte?" :rolling:).
Verder maakt Sensei geen woorden meer aan je vuil.

En nu weer :ontopic:.
Oorspronkelijk ging deze thread over het afstellen van de gyro van de Belt CP. :wink:

Gr, Sensei (vader van Taya-chan). :bye:

Vader
Sorry, maar goed je hebt gelijk (liegen mag niet en je moet daardoor heel veel onthouden vertelde een medewerker me eens, die ik op staane voet moest ontslaan = ander topic) terug naar die topic. Vorige post aangepast.

Ik ben er nog niet uit................... HELP

Een feit (vandaar mijn reactie) was echter dat ik opmaakte dat iemand dacht aan rct.... was gelieerd en daar reageerde ik op

Groeten, en uiteraard de allervriendelijkste
Martin

@Anko;
Die "80 euro machine" is nooit gebouwd met de intentie om er 3D mee te vliegen, maar om er mee te oefenen voor het brevet bij de helischool, waar wij, Sensei en Taya-chan, lessen! :cool: Solo-aantekening beide op zak en zeker Taya hard op weg naar het brevet; pa heeft wat meer tijd nodig :sad:).
Bij 3D met tictocs lijkt mij een E-SKY gyro beslist geen aanrader.
Persoonlijk denk ik dat Brutus in zijn glasheldere uiteenzetting (veel genuanceerder) ook niet direct aan 3D heeft gedacht.
Dit heb je nl ook niet eerder vermeld. Toch maar een andere gyro(?); de GY 401? Wel prijzig, maar met een pittig digitaal servootje erbij op de tail moet het lukken! Dan is een aanrader zeker een alu-upgrade en carbonbladen, ook de tailbladen; vinnen op de staart evt ook van carbon; denk dat het met glasfiber i.p.v. carbon ook perfekt kan; wel zo "goedkoop".

Succes, Sensei. :wink:

Sensei
Ooit gedacht aan de spullen overzetten op een CopterX SE. Ik heb dat plan, maar eerst even kijken wat andere ervaringen zijn
Groeten
Martin

Back