Goedkope PSU?!

Nard Cox

Forum veteraan
Upgrade
Ik heb vorige maand een Hyperion EOS 0615i Duo Net 3 gekocht, had hiervoor een Fusion Elysium LX60B Pro 50W. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik spijt hebt ..... spijt dat ik niet eerder deze nieuwe lader heb gekocht. De lader koste me een rib uit mijn lijf en ik was niet van plan dermate veel geld uit te gaan geven aan een dure voeding. Dus mijn zoektocht naar een goedkope voeding was begonnen.

Gevonden
Al snel kwam ik via RCM op dit draadje terecht : How to build a $20 47A power supply. Gezien de lage kosten en de vele positieve reacties was mijn interesse gewekt en ging ik op onderzoek. Ik kwam er al snel achter dat het laten overkomen vanuit de US niet erg goedkoop was mbt shipping, dus hier in de buurt gaan zoeken. Al snel kwam ik op ebay.uk een verkoper tegen die deze voedingen verkocht. Meteen maar drie stuks besteld, één voor een vriend van me, één voor gebruikt en één als spare.

PSU data
575W
47A

Foto's
De voedingen in kwestie:
P1060917.JPG

Macrotje
P1060918.JPG.

Even snel gespiekt wat er in zit
P1060923.JPG

De fan in de voeding is niet bepaald stil. Het zijn server voedingen die doorgaans onder zware load in een krappe server kast zitten met andere apparatuur dat flink wat verstookt
P1060924.JPG

Even een bakje van 5 euro bij de Xenos gehaald en mijn laad stationnetje is klaar, heerlijk dat je het zo simpel kunt oppakken en meenemen.
P1060967.JPG

Hoe krijg je deze voeding werkend?
Aan het uiteinde, waar de fan ook zit, zitten 12 pinnetjes. Verbind pinnetje 6 en 10 met 8 (aarde) en het is fixed.

1 2 3
4 5 6<---korte pin
7 8 9
10 11 12

Dit kan je doen met drie van die servo connectors
DSCF0250.jpg

Prestaties
snellemin probeerde er 50A uit te trekken toen de PSU zich zelf uitschakelde, maar 47A haalde hij wel.

Ik heb de voeding zelf getest door twee 4S 5A packs te laden, beide op 2C / 10A en de voeding bleef lekker koel. Voltage was stabiel op 12.17v.

575W / 47A is voor mietjes??!
Is 575W niet genoeg dan kun je nog altijd naar de HP DL580/ML570 G3 Power Supply 1300W Watts Power Supply kijken.

a2356625-145-ConnectionsPhoto.jpg

a2356624-42-Connections.jpg

Topic op RC-Groups: A simple high quality 12Volt 100Amp Power Supply- Part1

Hopelijk hebben sommige mensen hier wat aan. Goede spullen hoeven niet altijd duur te zijn.

Succes!!

Gr. Nard

Denk eraan dat de meeste server voedingen een load op de 5V lijn willen om een stabiel 12V te kunnen garanderen. Op dit forum word veel geschreven over 25W op de 5V aansluiting. Verder mooi wark!
Jakko

hmmm dit is wel erg interessant, zal dit hetzelfde werken met deze voeding, is volgens mij exact dezelfde alleen net wat zwakker.

Ik heb een 400W max 20A lader dus zou deze voldoende moeten zijn.....

jakkobink, ja dat heb ik wel gelezen op de ATX (PC) voedingen. Anyway, deze is heel stabiel en heeft geen last van een inzakkende / fluctuerende 12v lijn.

Xplorer, ik weet het niet. Wellicht een foto van de andere kant van de voeding vragen. Als die gelijk is heb je een grote kans dat het ook werkend te maken is, maar ik ben geen expert hier in. Ik heb het gewoon simpel nage-aapt : ''immitate, don't innovate'' ;).

Ik gebruik ook al jaren een dergelijke geschakelde voeding
12 volt en 24 Ampere.
ook eens getest met 8 halogeen auto lampen van 65 watt .
misschien wat veel maar hij gaf geen problemen.
Zie te koop.
prima ding.

Gerard

Hoi,

Nog mooier is een 24V voeding te pakken voor de Hyperion duo .
Die kom je alleen niet zo vaak tegen voor een leuke prijs .

Henk

Erik, via eBay.uk. Heb er drie gekocht en kwam op 25 euro per unit uit incl. verzendkosten.

helihenk, 24v zou inderdaad relaxter zijn .. maar het is wat je zelf zegt, aanbod is veel kleiner dan 12v.

Dan maak je er toch 24 volt van....:p

Ik heb ook 2 server psu,s omgesoldeerd en samengevoegd (in serie gezet) wat resulteert in ruim 1700w vermogen.
Je kunt die ik heb gebruikt ook enkel gebruiken maar 1 stuk is 12v.
En de meeste zwaardere laders willen 24v.
Dus door ze samen te voegen heb je 24v en 2x het vermogen.
Enkel leven ze +- 870W.

Heb nu nog een icharger 350W lader maar wil bij een grotere electro kist in de toekomst naar 1 of 2x een 3010B die kan laden met 1000W per stuk.
Dus bij 2 stuks 2000W mits je voeding het aan kan.

Ik heb ze dus in serie gezet.

Mijn voedingen kunnen nu leveren:

+5V 30A
+12V 55A
2 x +15.3V 45A
+17V 30A
3x +24V 55A

Mega veel vermogen dus. en kan meerdere laders er aan hangen en gebruik maken van diverse voltages.
Ik heb er een triplex kist omheen gemaakt, de diverse aansluitingen, een handgreep, 4x aluminium profiel voor de stevigheid etc.

Voordeel is gewoon dat je geen betere voeding kunt vinden.(servervoedingen in het algemeen)
Deze zijn dan wel 2e hands maar zijn voedingen voor servers waarbij
stabiliteit en kwaliteit zeer belangrijk is. Oftewel goed spul.
2 fotokes van de mijne:

http://a.imageshack.us/img217/6405/p1020626f.jpg
http://a.imageshack.us/img291/3924/p1020625l.jpg

Wil je dit ook dan is hier een hoop info te vinden van wie het ook gedaan hebben:

http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/...82594.html#top
Getting a Compaq HP DL580 Proliant Server Power Supply to Work - RC Groups

Voor een 50@ 60€ kun je ze thuis uit Duitsland hebben( 2 stuks).
Ebay staat er vol mee.

Laatst bewerkt:
Denk eraan dat de meeste server voedingen een load op de 5V lijn willen om een stabiel 12V te kunnen garanderen. Op dit forum word veel geschreven over 25W op de 5V aansluiting. Verder mooi wark!
Jakko

De voedingen die ik heb hebben dat niet nodig, al zal de fan er ook al op lopen, toch is dit bij server voedingen veel minder.
Dat van die 5v belasting voor een stabiele 12v lijn is vooral bij normale pc voedingen.

Hoi Nard,

Ik heb een vraag, ik heb afgelopen week deze PSU binnen gekregen en ben ermee aan het laden geslagen wat in eerste instantie erg goed lijkt te werken, kan met een 400W lader een 3s lipo op 13A laden.

Gezien het wattage van mijn lader op 12 volt (320 watt) (400 watt op 15v) verwachtte ik dat ik een 6s pack met ongeveer 14,41 A zou kunnen laden (320w / 22,2v) maar dit bleek niet zo te zijn.

De lader kwam met een 6s 5000mAh lipo niet boven de 9,7A uit wat dus neerkomt op 215W max.

Hoe zit dit bij jou?

Ik heb enkel een van de plus en minpolen op mijn lader aangesloten, zou het kunnen zijn dat een enkele uitgang van de voeding is beperkt op 287,5w en dit met al het verlies in een effectief vermogen van 215w resulteerd?

Zou ik de plus en min uitgangen van de voeding met elkaar kunnen verbinden zodat ik wellicht meer vermogen krijg?

Alvast bedankt.

Groet Guus

r.marijnissen, dat is wel een heerlijke kast die je daar gebouwd hebt. Voor nu kan één enkele voeding meer dan genoeg leveren voor mij. Zou ik meer power willen dan ga ik zo in serie zetten. Had iemand op RCM ook gedaan.

Xplorer, sorry voor de late reactie. Ik ben geabonneerd op dit draadje maar jou reactie helemaal niet meegekregen.

Een 3S LiPo op 13A laden vergt :
3S * 3.7v * 13A = 144.3V. Jou 400W lader kan dus nog een stuk sneller mits je voeding het bij kan benen.

Een 6S op 14.41A zorgt inderdaad voor 320W. Als je lader op een 12V voeding zit, zoals ik heb gekocht, dan zou dat inderdaad het maximaal haalbare zijn.

Kan je lader wel meer dan 10A laden? Welke lader heb je?

Het maximale wat ik heb geladen is op elke poort een enkele 4S LiPo en die met 10A laden. Dit betekend 148W per kanaal, bijna 300W totaal en dat ging perfect. Ook ik heb dit op slechts 1 uitgang aangesloten.

M.b.t. het combineren van beide uitgangen kan ik je niet helpen, daar is mijn kennis te gering voor.

OK, bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels de andere uitgang van de voeding ook op de lader aangesloten maar dit maakt geen verschil. Ik ga deze week nog even testen of het laadvermogen van de 400w lader (turnigy mega) terugzakt wanneer ik de ander uitgang van de voeding op een andere lader aansluit, dan zou het namelijk betekenen dat de voeding aan zijn max zit (hoewel deze 575w zou moeten kunnen leveren)...

Mocht dit niet zo zijn doet de Turnigy lader blijkbaar niet wat deze zou moeten doen en komt hij niet boven een vermogen van 215W op 12 volt en zou de lader bij 15v dus niet de beloofde 400 maar slechts +/- 270w leveren.

Ik heb de 3s trouwens gelimiteerd tot 13A omdat dit een 2600 pack is welke je met max 5c mag laden.

De lader kan in principe tot 20A laden.

Groet Guus

Post hier maar als je meer info hebt. Anders kunnen we even PSU switchen als je in de buurt woont.

Jou berekening is 215W / 12v = 17.9W/v * 15v = ~270W.
Volgens de specs kan hij tot 18v wat zou betekenen : 215W / 12V * 18v = 322W i.p.v. de 400W (uitgaande van een linear verband).

EDIT: Check even die laatste reviews van je lader, daar wordt je niet vrolijk van.
EDIT: De problemen binnen vanaf juni 2010, meerdere mensen rapporteren dat de lader een flinke knal geeft en dood gaat. De lader zou problemen hebben met 12v voedingen. Ik weet niet hoe lang je deze lader al hebt maar LET DUS OP!!

Laatst bewerkt:
Hoi NArd,

Hier heb ik op gelet en ik ben blijkbaar een van de lucky ones.
Heb de lader nu sinds 11 sept in gebruik en inmiddels een dikke 20 lipo's zonder probleem geladen...
Ik laad sowieso nooit zonder dat ik erbij in de buurt blijf...

De specs van de lader geven aan dat de lader op 15v zelfs al 400w zou moeten leveren.....

Ok, ik heb mijn andere lader ook aan de voeding gehangen en het vermogen van de Turnigy mega lader daalt niet.... komt er dus op neer dat de 400W @ 15v "super" lader dus geen 400 watt vermogen heeft maar "slechts" 270 watt effectief.... nu is dit nog niet zo'n ramp want voor het geld mag je nog niet klagen met een dergelijk vermogen maar hij doet niet wat hij beloofd.....!!! :rolleyes:

Dat is toch wel jammer. Maar zo'n dingen zul je toch houden. Een Hyperion zal zijn specs wel halen, maar daar betaal je dan ook ''iets'' meer voor ;)

Ok, ik heb mijn andere lader ook aan de voeding gehangen en het vermogen van de Turnigy mega lader daalt niet.... komt er dus op neer dat de 400W @ 15v "super" lader dus geen 400 watt vermogen heeft maar "slechts" 270 watt effectief.... nu is dit nog niet zo'n ramp want voor het geld mag je nog niet klagen met een dergelijk vermogen maar hij doet niet wat hij beloofd.....!!! :rolleyes:

Denk dat 15v ---400w een fout is.

En je er minimaal 18v voor nodig hebt.

Mijn 350w icharger doet ook pas 350w bij 18v.

Back