sperrholz buigen . . .

jan brilman

Forum veteraan
Ik ben even de kluts kwijt / vergeten. :(

Ik moet 0,5 mm sperrholz buigen om een cylindrische vorm.

Hoe krijg ik het hout zo buigzaam dat dat wil, zonder te barsten?

In ammonia laten inweken? :confused:

Dank.

jan.

Ik denk gewoon water. En dan kletsnat om een stukje rondhout rollen dat ruwweg de gewenste diameter heeft (of iets kleiner), elastiekje eromheen, laten drogen.
Misschien pas op maat maken na het rondbuigen. Dit soort materiaal knip ik met een gewone schaar.

De 'houtsoort' is, zoals vermeld, sperrholz.

Volgens mij is dat meestal van beuken nee, berken gemaakt.

De gewenste diameter is 143 mm.

jan.

Laatst bewerkt:
Amonia met water mengen en dan 1/3 mengen als ik het goed heb hoor, ik ben er niet zeker van, ik denk dat Frank Hartog daar zekers een antwoord op heeft of enkele andere schaalbouwers

Gr Japioooo

P/S was leuk je weer eens ontmoet te hebben op Odoorn

Sperrholz = triplex of multiplex (afhankelijk van het aantal lagen). En kan van alles gemaakt zijn.

Overigens zal het wel geen beuken zijn wat je hebt, maar berken...

Als je het hout boterzacht wil hebben, kan je het koken in water (ik hoop dat de verlijming het houdt...) of weken in water, of water met ammonia.

Maar lukt het niet om 0,5mm hout in een radius van 70mm te buigen dan???

De 'houtsoort' is, zoals vermeld, sperrholz.

Volgens mij is dat meestal van beuken gemaakt.

De gewenste diameter is 143 mm.

jan.

Sperrholz is geen houtsoort. :D

En bij sperrholz moet je niet met water gaan werken , dat werkt gewoon niet .
Een sperrholz van qualiteit is watervast verlijmt , je krijgt de binnenlagen nooit vochtig.
Sperrholz van schlechte qualiteit is niet watervast en valt gewoon uit elkaar al je het nat maakt.

Je moet voor jou toepassing het juist sperrholz kiezen .

Echt vliegtuigsperrholz (berken) van 0,5 mm kan je gewoon om een 145 mm zylinder buigen .
Vaak kan je ook een dunnere versie nemen omdat een zylinder een heel stabile vorm heeft.
Moet het nog vormstabiler zijn kan je eerst 2 mm balsa kletsnat om de zylinder buigen en laten drogen .

Dat overnacht laten drogen , dan kan je het balsa met PU Lijm insmeren en er 0,2-0,3 mm sperrholz ombuigen .

Mvg Johan

Ps: mensen , neem geen Amoniak om een plankje balsa te gaan buigen , nergens voor nodig .
Dat heeft alleen bij harde houtsoorten een voordeel om water verder in lijsten te laten dringen .

Als je natuurlijk van je partner af wil kan het goed helpen als je elke dag amoniak mengt in verhouding van 1:3
Maar zelf moet je dan ook een gasmasker dragen anders hou je het zelf niet uit.:rolling:

Heb een strip van de gewenste breedte afgesneden (77 mm), het hout aan de buitenkant nat gemaakt, tot een cirkel gebogen (plm. 15 cm diameter) en vastgeklemd.

Dat lukte inderdaad: buigen zonder te barsten (maar heel veel scheelde het niet, volgens mij :nooo:).

Na een nacht drogen zit er al een mooie bocht in . . . :p

jan.

buigen

wat bij mij ook goed werkt :D
de beide kanten insmeren met de blauwe ruitersproeiervloeistof ,de winterversie ,:confused:
na intrekken,ong 5 min, buigt het hout moeiteloos :rolleyes:
na droging lijmen,klaar .....:idea:
ook geschikt voor balsa.

deze tip stond in een bouwbeschrijving van de midwest harvard,werkt perfect!

succes!

grt,Paul

Laatst bewerkt:
Heb een strip van de gewenste breedte afgesneden (77 mm), het hout aan de buitenkant nat gemaakt, tot een cirkel gebogen (plm. 15 cm diameter) en vastgeklemd.

Dat lukte inderdaad: buigen zonder te barsten (maar heel veel scheelde het niet, volgens mij :nooo:).

Na een nacht drogen zit er al een mooie bocht in . . . :p

jan.

Wat voor spul heb je daar Jan .

Van 0,4 mm rol ik zo een dikke sigaar . :D

0,6 mm laat zich nog oprollen op een rol onder de 8cm .

Voorbeeld van 0,4 en 0,6 mm (dit is beuken)
full

En gewoon droog gerolt :D

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik nog nooit in mijn modelbouwleven. :D

Waarom ook , het is zo buigzaam dat je alle radien die nodig zouden zijn gewoon kan buigen.

Ik heb met 0,8 mm als eens een 4 m piper bekleed. :D
Half de romp en de hele vleugels er mee ingedekt.

Mvg Johan

radien

Ja is zo. Maar als je de technieken ten tijde van Louis XIV wat betreft fineren wil herhallen zal je toch aan die "oude technieken" moeten. Kijk ook even bij het vervaardigen van Chesterfield meubelen.

Ik nog nooit in mijn modelbouwleven. :D

Waarom ook , het is zo buigzaam dat je alle radien die nodig zouden zijn gewoon kan buigen.

Ik heb met 0,8 mm als eens een 4 m piper bekleed. :D
Half de romp en de hele vleugels er mee ingedekt.

Mvg Johan

Back