12 s laden en het maken van een laadkist

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bertus, 30 sep 2013.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Als ik het goed zie is dit een smoorspoel die in de uitgaande lijn of de ingaande lijn zit. Deze spoel is bedoeld om restanten van het schakelsignaal binnen de lader te houden. In deze lader zit namelijk een schakelende voeding die de ingangsspanning omhoog brengt (Ja dat kan ook!) naar 24V of nog hoger om meer dan 2S LiPo accu's te kunnen laden.
    Deze spoel zou dus in staat moeten zijn om de maximale laadstroom met gemak te kunnen verwerken. Als het een spoel is in de uitgaande lijn dan zou het misschien kunnen. Zit deze spoel in de binnenkomende lijn dan is het zeer twijfelachtig dat deze spoel die stroom aan kan. Waarom? Wel het binnen komende vermogen is iets groter dan het uitgaande vermogen. Om bij een lage spanning het zelfde vermogen te krijgen als bij een hoger spanning zal de stroom evenredig groter moeten worden. De binnenkomende stroom is dus veel groter bij maximaal vermogen.

    Deze spoel zou ik, afgaande op de draaddikte, schatten op maximaal 15A. Misschien dat de fabrikant er 20A van maakt maar dat lijkt mij al aan de hoge kant. Wanneer er bij jouw (veel) meer door heen loopt is dat de verklaring dat de spoel verbrand is. Dat zou dan een ontwerp fout zijn in mijn ogen. Die spoel is gewoon niet gemaakt voor zoveel stroom. Ik zou er mee naar de winkel gaan en garantie claimen.

    Loopt er normaal niet zoveel stroom door die spoel dan is er iets fout gegaan waardoor er te veel stroom door die spoel is gegaan. Maar wat is dat geweest? Dat is lastig. Stel deze spoel zit in de inkomende lijn en in de schakelende voeding is een schakel Fet kapot gegaan. Er ontstaat dan kortsluiting en de volle stroom die de voeding kan leveren wordt dan via die spoel kortgesloten. Dan kan die spoel "het zwakste punt" zijn en verbranden. In zo'n geval is dus de schakel Fet de oorzaak. Ook garantie?
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Is dit niet gewoon de spoel die gebruikt wordt om de spanning op te transformeren Ernst?
     
  3. phicoh

    phicoh

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    39
    Interessant. Ik heb denk ik recent dezelfde gekocht, maar dan met een ander plakkertje erop.

    De eerste keer dat ik een lipo aansloot zei het plof.

    Het bleek dat 1 van de mosfets in de uitgang kortsluiting maakte en dat diodes ter bescherming weg bezuinigd waren.

    Het goede nieuws is dat met een nieuwe mosfet en een zekeringhouder hij nu prima doet.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het zou de spoel is voor het omhoog brengen van de voedingsspanning kunnen zijn Gerben maar als dit die spoel is dan is hij wel erg klein. Je moet je bedenken dat die spoel geschikt moet zijn om stroompieken van 3 tot 4 maal de maximale laadstroom te verdragen. In dat geval zou deze lader volgens mij niet veel meer dan iets van 5A laadstroom kunnen leveren.
    Als ik naar die verbrandde spoel kijk moet er veel meer stroom door zijn gegaan. Zo komt toch dat verhaal van de kortgesloten schakel Fet weer naar voren. Het zou precies zo gebeurt kunnen zijn en dan gaat inderdaad de spoel die de spanning opslingerd op deze manier in rook op.
     
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Hi Bertus,

    met welke instellingingen (I max) was je welke accu (aantal cellen) aan het laden toen dit gebeurde?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zat net te denken, zijn dit niet de laders die zichzelf opblazen als je de balancer en accu aansluitingen niet in de goede volgorde aansluit?
    En wat ik me ook afvraag is, wat was de inputspanning, als die te laag wordt kan de stroom over de ingang ook te hoog worden.

    Ik zou er niets aan doen, gewoon Hobbyking mailen en ze terug sturen.
    Je bent niet de eerste waarbij deze lader het opgeeft, dus je zal wel een nieuwe of een tegoedbon krijgen.

    GJ
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    KNog even een korte reactie van mij.
    Want ik ga een midweekje weg.
    Het is de tweede keer dat een lader het begeeft.
    De eerste gebeurde met een 3s pakketje tijdens het aansluiten.
    Nu met een 6s pakket tijdens het laden met 8.5 amp.
    Hij stond ongeveer 10 min te laden toen ik er ineens rook uit zag komen.

    Naar hobbyking mailen kan ik niet omdat ik het Engels niet machtig ben.
    Of het zin heeft weet ik niet, zijn er die er goede ervaringen mee hebben?
    Terugsturen is denk ik duurder dan de lader gekost heeft.
    Ik wil nu toch overstappen op andere laders want deze vertrouw ik niet meer om snel de grote pakketten mee te laden.

    Ik zit nu aan deze laders te denken.
    http://www.hobbyking.com/mobile/viewproduct.asp?idproduct=9005&type=&idparentcat=216
    Is dat wat?
    Ik kan dan ook op 24 volt gaan laden.
    Al wil ik als het doorgaat er eerst eens met twee beginnen.


    verstuurd met mijn smartphone
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2013
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Het blijft electronica en er kan altijd wat fout gaan helaas. Van het weekeind zag ik nog rook uit mijn Schulze komen, nadat ik een foutje maakte met afkoppelen van een lipo...

    Ik heb op zich goede ervaringen met de iChargers (106B Plus en 1010B Plus), maar ook die kunnen stuk vrees ik..

    Gerben
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik had hier ook een Hyperion die 5A stond te laden terwijl de spanning van de accu langzaam terug liep.... uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en klaar. Doorslag bij de isolatie van de uitgang trap op het koellichaam denk ik. Ook heb ik een quad lader die af en toe reset, als je iets aansluit of als hij laad.

    Gewoon kopen waar jij vertrouwen in hebt, dat werkt vaak het beste.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een lader die elke idioot kan bedienen, kan eigenlijk niks fout gaan.
    Alleen doet ie maar 350 Watt dus reken in de praktijk op een laadstroom van 10A bij een 6S pakket.
    Hij kant tot 12S laden.
    Ik zal de fabriek nog eens mailen, ze zijn goed betaalbaar, onder de 100 euro per stuk.
    Ze hebben ook een soort Junsi superlader, die je wel verkeerd aan kan sluiten (wat bij de Junsi niet gaat).
    Maar die vond ik te duur.

    Als je geduld hebt tot januari, dan kan ik ze meenemen uit China, of ik pik ze op op de beurs in Neurenberg.

    GJ
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Terugsturen kost je 20 euro, ik wil je best helpen met een mail opstellen, je het dan het ordernummer nodig.
    Zij sturen dan een mail terug met een code, die plak je op de doos en klaar.

    Je krijgt dan gewoon een nieuwe lader.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    GJVO: zijn de displays van die laders inmiddels beter afleesbaar? Want in Berlicum viel het nog niet mee iets te zien in het zonnetje..
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Parasolletje er boven?
    Maar inderdaad, die witte letters op een blauwe achtergrond is lastig.
    Ik zal het vragen, misschien dat ze zo slim zijn dat er nu gewoon een grijs met zwart display in zit.

    GJ
     
  14. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik heb toch iets andere ervaringen met garantie kwesties & Hobbyking. Als de storing al als garantiegeval geaccepteerd wordt (en dus geen "gebruikersfout" of dergelijke…) dan krijg je hooguit een "store credit" ofwel een tegoedbon…
    Wil je een nieuwe item ontvangen mag je opnieuw verzendkosten betalen :rolletjes:
    Bij de meeste andere leveranciers betaal je alleen de retour-verzendkosten van het defecte artikel en niet ook nog eens het toesturen van een vervangend item.
     
  15. phicoh

    phicoh

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    39
    Het begint een beetje off-topic te raken, maar ik vraag me of als HobbyKing iets verstuurt vanaf hun european warehouse, ze ook onder de europese garantieregels vallen.

    In dat geval zouden alle portokosten voor hun rekening komen...
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    ik heb hetzelfde gehad als bertus, en ik kreeg kosteloos een nieuwe.
    Belalve dan de terugstuur kosten.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zit nu even een weekje in het zwembad met m'n gezin.
    De ladertjes kosten ex verzendkosten maar 30 euro.
    Als hobby king ze alle vier terug neem en ik kan andere bij hun kopen zou dat mijn voorkeur hebben.
    Om er nu 1 terug te sturen is het wel eeen heel gedoe.


    verstuurd met mijn smartphone
     
  18. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Eco6-10 200w

    Bertus, met bovenstaande zit je wel aan de limiet van de lader: als de accu richting vol gaat, is de celspanning 4.2V. Het laadvermogen is dan 4.2*6*8.5A = 214.2V. De stroom vanuit de 12V accu is dan 8.5*25.2/12 = 17.85A (+10% = 19.6A).

    Op pagina 22 van de user manual staat evenwel dat ie dat aan zou kunnen: 6S LiPo mag met 9A geladen worden. Lijkt me dus toch dat je garantie mag claimen.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hij stond op 10 amp ingesteld maar dat haalt hij niet met 6s
    Met de andere twee ging dat heel de zomer goed.
    Zoals gezegd wil ik graag overstappen op de laders waar ik het linkje van plaatste.
    Tenminste als die laders betrouwbaar zijn.

    Het is voor mij wel nieuw om laders omzeep te helpen.
    Ik vlieg al zo'n 23 jaar electro en heb nog nooit een kapotte lader gehad dan 2 van deze.


    verstuurd met mijn smartphone
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard

Deel Deze Pagina