12 volt accu laad niet aan 12 volt lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door articcie, 28 mrt 2016.

  1. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag,

    Ik heb bij de cranenbroek een scooter accu gekocht voor in mijn modelschip. Het betreft een 12volt 5 Ah loodaccu. Deze is nog niet intensief gebruikt, enkel om te testen. Ook mijn accu lader komt bij Cranenbroek vandaan.. Een smart lader die zowel 6 als 12 volt kan laden. Dan nu het vreemde..

    Accu is leeg gegaan tot 2,8Volt hierna wilde ik het laden aan de 12 volt lader, maar dan geeft die een error aan op de lader en doet ook niets. Stel ik de lader in op 6 volt, dan laad die hem wel op tot 7 Volt.. sluit ik een willekeurig ander 12 volt accu aan, dan laad de 12 volt lader hem wel op..

    is deze accu gewoon kapot? gewoon pech gehad? of is er iets anders aan de hand?

    Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

    Groetjes Tom
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    2,8 volt is erg laag en de accu kan daar slecht tegen.
    Best kans dat hij nu kapot is. Probeer hem eens met een andere lader op te laden.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt proberen hem een tijdje op 6 volt te laten laden (paar uurtjes) en dan nog eens op 12 V proberen. Wie weet doet hij nog wat... Maar ik geef je minder dan 10% kans, en ik denk dat die accu gewoon kapot is door veel te diep ontladen....
     
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Was ik al bang voor.. eigen schuld.. Kan ik deze nu wel als een volwaardige 6 volt accu gebruiken? Snel leeglopen doet die namelijk niet :)
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Loodaccu's kunnen zeer slecht tegen te ver ontladen, net als alle accu's eigenlijk. Jouw accu is nu kapot en het ziet er naar uit dat de helft van de cellen min of meer kortgesloten zijn en dat de andere cellen nog wel (een soort van) goed werken.
    Hoe je het wendt of keert die accu is kapot en je kan hem eigenlijk nergens meer echt voor gebruiken. De kans is heel groot dat bij een wat grotere belasting één van die "kortgesloten" cellen open gaat en dan doet de hele accu niets meer. Je kan hem misschien nog wel een poosje voor led verlichting gebruiken die niet zo veel stroom gebruikt. Je moet alleen niet verwonderd zijn als die er plotseling mee ophoudt
     

Deel Deze Pagina