Ik krijg m'n FG wel afgesteld maar de techneut 8) in me wil wel eens weten wat / waarom / wanneer precies de H en L vijs te gebruiken !
Zo ver was ik ook al wel :wink: Nee, ik bedoel de technische uitleg achter het gebeuren ! bvb, je trekt op en halverwege max toeren 'bob't' de motor nog 'n beetje, welke vijs regel je dan het beste en WAAROM ! (in m'n voorbeeldgeval zet ik de H-vijs wat rijker en hupsakeƩ, daar gaat ie weer, maar ik weet dat nu uit ondervinding en ervaring maar ik heb er geen technische uitleg voor ! :? )
Zoek eens op google ofzo op afstellen van een motorzaag. Werkt precies hetzelfde en is waarschijnlijk meer over te vinden!
Hoi! Nou, maak je geen zorgen dat komt best goed hoor. Oorspronkelijk worden deze blokjes daarvoor gebruikt Het afstelprincipe van een motorzaag is exact hetzelfde als van een marderblok! Groeten Mathijs
ik heb in dit geval een nitro-motor, maar deze moet ook afgesteld worden(duh). dit doe ik met twee sproeier de ene gaat over de top en de ander gaat over het onder gebied(het optrekken). Ik denk dat een Zenoah G230 Rc1 volgens het zelfde principe werkt.
Ja, dat klopt wel. De hoofdsproeier regelt het mengsel grofweg vanaf half gas tot volgas. De L-schroef (of bij een nitro-motor de schroef op de gasschuif) wordt ook wel de opneemsproeier genoemd. Hiermee stel je het mengsel af vanaf stationair tot grofweg half gas. (het opnemen van de motor bij gasgeven). Natuurlijk zit er verschil in tussen hoe een nitro,- of een benzinemotor reageerd op het verdraaien van de stelschroeven.
zijn wel zelfde blokken maar toch aangepast.. want kettingzaag motoren draaien altijd onbelast volgas.. een zenoah op een 1.5 niet en is zelfs schadelijk en de olie meng houding is anders volgens mij dan in een standaard kettingzaag motor.
kettingzaag gaat volgas ook viertakten, dus staat veel rijker afgesteld. gewoon veel proberen en je komt er wel. je kunt er niet zoveel aan verknallen als je hem ff iets te krap hebt staan
Nou, een motorzaag draait zeker niet onbelast volgas, alleen met afstellen wordt hij (met gemonteerde ketting) op ongeveer 12.000 toeren afgeregeld. Hij moet net viertakten. Lijkt me dat het ook voor een marder o.i.d. schadelijk is om hem armer te zetten. Groeten Mathijs
Marder wordt NIET afgesteld op viertakten. Deze draaien in principe gewoon hun maximale toerental, omdat dit nooit langdurig is. Daarnaast kan het weinig kwaad als hij arm staat. Dit merk je al gauw als de motor warm is, omdat deze dan gaat inhouden bij volgas, en de pompbal van de carburateur welke leegraakt.
@ Evodriver & MathijsKuiper Wat bedoel je juist met 'viertakten' ? (BTW m'n FG staat goed afgesteld (denk / vind ik), hij acc. lekker vlug (bij volgas acc. spinnende wielen zonder ge'bob') en spint volgas als 'n poes :wink: met 'n heel fijn pluimpje rook.) Ik ben alleen op zoek naar wat technische uitleg.
Viertakten is bij hoge toeren (volgas) zo rijk lopen dat er niet iedere arbeidsslag een verbranding plaatsvind, maar iedere tweede, zoals bij een viertakt. Je kunt dit goed horen. De motor gilt het dan niet uit maar er komt een wat donkere brom in het geluid. Beetje lastig uit te leggen als je het nooit gehoord hebt of niet weet waar je op moet letten. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd! Groeten Mathijs
Niemand heeft het hier over de kleur van de bougie. Dit is een belangrijke indicator vwb de afstelling van de carb. Deze tweetakt motoren zijn voor hun smering geheel afhankelijk van de hoeveelheid olie die door de carb wordt toegelaten. Te schraal (H naald) geeft onheroepelijk schade aan cilinderwand en zuiger (veer). Beter vet smeren en een vet afgestelde carb. de basis voor een lange levensduur. Dus een donker bruine bougie. In principe wordt de H naald in combinatie met de L naald afgestelt. Bij onze Zenoah bootmotoren, is de optelsom van de H en de L meestal 3 voor een juiste afstelling. Marc