Kyosho Raider Pro!

Voor degenen die deze herkennen: het was een instapmodel van kyosho, zo begin jaren '90. Ik heb hem nieuw gekocht toen, mijn eerste en lange tijd enige echte RC auto. Gigantisch veel mee gereden.

Na zo'n 10 jaar in de kast te staan, heb ik hem wat jaren geleden terug afgestoft, werkte nog perfect, batterij wel te vervangen. Toen wel een stukje van de aandrijving gebroken en sindsdien heb ik een aantal extra raiders gekocht (€15 stuk of zo) voor onderdelen.

Maar alles wel nog origineel, heel sterk karretje, met natuurlijk ook maar een standaard motor. Wel ooit een esc erbij gekocht toch toen al want de mechanische was helemaal versleten.

Bij wijze van hobby toch eens gedacht ervan gemaakt om een beetje te pimpen. 2 shocktowers in alu en oliegevulde schokdempers (altijd met de standaard prutsen gereden vroeger, wist ik veel).

De kap is ook nog de originele. Zat zo gespoten in de doos, want het was een ARR, almost ready to run. Deze heeft hier en daar een scheurtje door het vele gebruik, hier opgelapt met polyester en glasvezel. Sterker als voorheen.

De voorste schokdempers staan bijna helemaal recht, maar kon niet anders zonder bodemspeling te verliezen.

Er kon eigenlijk redelijk goed van alle aanwezige gaten gebruik gemaakt worden om de alu stukken te bevestigen. Wat meet- en paswerk.

Op de foto's niet te zien, maar er zit erug een standaard silvercan in, met klein motortandwiel.
Voor als mijn zoontje van 2 binnenkort leert rijden. Dan ga ik via de zender ook nog wel wat vertragen. Maar ben er verder wel gerust in, al mijn misbruik heeft hij goed doorstaan, alles is erg flexibel en taai.
Je ziet dat hij cheap was, er zit vooral overal nogal speling op, maar daarvoor heb ik in het ergste geval nog de reserve raiders voor onderdelen.

Dus: zorg dat je een oud erg onpopulairmodel hebt. Onderdelen zijn helemaal niet meer te vinden, maar wel met wat geluk een aantal erg goedkope donors zodat je wel kunt voor lange tijd.

hoi,kijk af en toe naar je pics ,maar spaar je kyosho ofzo?gewoon belangstelling,heb nog een dx staan (buggy volgens mij 87 gekocht)met 2 motoren 2 bodemplaten en een berg onderdelen behalve de middendif,ooit zou ik het oppakken maar de tijd he'.
en dit was zeker de tegenhanger van de tamiya bearhawk leuk ding,
gr. Danny

het is toevallig dat ik een paar kyosho's staan heb. Nooit speciaal naar gezocht, maar waarom niet hé.
Bedoel je de inferno DX? Die is wel brandstof, de bear hawk elektro... Deze heb ik trouwens ook, maar onder de vorm van de blitzer beetle (herbouwverslag staat hier ook ergens).

Wel mijn projectjes slepen ook heel lang aan hoor. Soms is dat met heel wat weken tussen eens iets doen. Niemand wacht er op, maar het is wel leuk om te doen.
Als je er geen zin in hebt, best niet aan beginnen. Het is geen standaard kit met handleiding die je netjes in elkaar zet.
Maak eens wat foto's van je hoopje onderdelen. Benieuwd wat het is.

Laatst bewerkt:
ja zal ik van de week is doen ,heb ook nog onderdelen van een tamiya kever weet ff niet meer welke type het is ,zal het is opzoeken maar echt oud,ja inferno klopt, heb in 87 de tamiya gekocht en vlak erna de kyosho,en ik kwam 3 jaar geleden een dx puzzel auto tegen voor onderdelen die heb ik toen maar gekocht,maar nooit wat van gekomen,dus in de doos. gr. Danny

haha jaja,kijk ik heb het ook moeten kopen ,ik verkoop misschien ook mijn truggy en alles wat nitro is en ga alleen nog met de baja 5b rijden ,dus kan ik de centjes daarin investeren,heb teveel spullen gewoon.
gr. Danny

Hoi ShadesInBlack,

Toevallig heb ik van het weekend de oude raider van mijn broertje weer eens in elkaar gezet. Had hem al meer dan een jaar in de kast staan en het moest er maar eens van komen omdat mijn zoontje van 7 ook steeds meer interesse krijgt in dit soort dingen.

Nu is het zo dat hij vroeger kennelijk zeer intensief gebruikt is en er een aantal dingen aan vervanging toe zijn: de achterwielen en 1 of meerdere lagerbusjes in de tandwielbak. Waar haal je dit soort dingen in vredesnaam?? Ik zit normaal alleen in de vliegerij dus ben een nitwit op dit gebied. Heb al even bij Conrad gekeken maar kan het daar niet vinden. Het lagerbusje is 5x10x4mm (asdiameter, buitendiameter, breedte) en de banden hebben een binnendiameter van een centimeter of 4 volgens mij.

Ik wil er geen bakken met geld aan uitgeven, gaat er om er weer een beetje plezier van te kunnen hebben...

de lagers zijn redelijk standaard qua afmetingen. Ik heb er nog gehaald in de plaatselijke modelbouwwinkel, maar het zou mij verwonderen dat deze niet op conrad staan ook? Ik denk dat het dezelfe maat is als veel tamiya's.
Ik heb gemerkt dat de velgen een beetje kleiner zijn dan huidige velgen (ooit nieuw geekochte banden waren er te groot voor), maar nieuwe velgen en/of bandjes staan toch ook wel op conrad, of inderdad in de modelbouwwinkel.
Ik gok zo dat je klaar bent met een kleine €50 of zo.
Misschien nog een nieuwe batterij ook?
Trek eens een fotootje, altijd leuk.

Nu dat we het hier toch over lastig vindbare onderdelen, ik zoek voor mijn Raider nog aandrijfassen RD17 Weet iemand deze? Of aandrijfasjes van een ander type die ook passen?

@ Jakkie takkie, ik heb mijn lagertjes ook gewoon bij een plaatselijke modelbouw winkel gekocht. Velgen, E-bay?

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas hebben wij geen modelbouwwinkel in de buurt waar ik zo even langs kan gaan.
Ik had gehoopt de benodigde onderdelen bij Conrad te kunnen bestellen maar de betreffende afmetingen hebben ze niet (zowel de lagers als de banden).

Alles bij elkaar wordt het me toch een beetje te duur denk ik. Heb ook nog een aantal vintage vliegtuigen in de lucht te houden en dat is allemaal erg leuk maar je bent er meer (spaarzaam beschikbare) tijd aan kwijt om het spul aan de gang te houden. Wellicht kan ik deze beter op marktplaats zetten en een eenvoudige Tamiya terugkopen, ik ga er vanuit dat de onderdelen daarvoor wat gemakkelijker te verkrijgen zijn.

als je voor de opbrengst een bv recentere tamiya kunt kopen, zeker doen denk ik.
Ik heb in de loop van de tijd een paar erg cheap donor raiders gekocht. Voor 20 euro elk of zo. Meteen onderdelen genoeg.
Elke eerder technische winkel die lagers verkoopt, zal wel die afmetingen kunnen bestellen, maar dat zal dan misschien weer wat duurder zijn,...

Ydb: ik heb wellicht nog zo'n aandrijfassen liggen ook. Dat zijn toch de dogbones van de achterwielen hé?

Hé ShadesInBlack reageer eens op je PB, ;) we moeten maar even contacten over diverse delen :D
@ Jakkie takkie, ik heb nog niet zoveel spare parts voor m'n raider, dus als je er van af wil laat maar horen

yah net gedaan.
Maar als je die Jakkie takkie op de kop kunt tikken, heb je de onderdeeltjes wellicht niet nodig.
Ik volg nog wel even.
Een gehele auto als spare is altijd meegenomen natuurlijk.

Hoi ShadesInBlack,
Heb de auto van Jakkie Takkie overgenomen, dus de moertjes zijn in mijn bezit.
Nu nog een motor en regelaar.. Wat voor specs heeft die van jou?

alles standaard en lage overbrenging. Ik heb hem zo traag mogelijk gemaakt zodat mijn dochter van bijna 6 en zoontje van 2,5 ermee kunnen rijden. Die van 6, dat lukt al heel goed! De ander... nog niet.
Nu, koppel is dus wat hoger, rijdt nog altijd leuk hoor met de standaard mabuchi (zo'n silvercan). Maar ik neem wel wat anders als ik eens ga rijden.

Graag wil ik wel wat harder als je dochter ;), zou je voor een brushless of brushed oplossing gaan?

Grts.

Back