Bespannen met zijde - hoe doe je dat...?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 18 apr 2011.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Allereerst, ik denk dat het antwoord op het forum te vinden is maar ik kan het niet vinden. Sorry...
    Kan iemand mij kort vertellen hoe je echte zijde aanbrengt op een open ribbenvleugel en romp?(voordat jullie gaan fantaseren - het is niet voor mezelf, ik waag me daar niet aan :) ) Het is voor een groot statisch model van een Pietenpol. Ik zal plaatjes plaatsen van het resultaat.
     
  2. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Arjan,

    In mijn vrije vluchttijd veel zwevers bespannen met zijde. Dat was steeds een flinke klus, zeker met de gebruikelijke holle profielen.
    Voor zover ik me kan herinneren werd de zijde ruim geknipt (te beginnen met de onderkant) Ingesmeerd met lauwarm water met daarin gelatinepoeder opgelost. De precieze verhouding weet ik niet meer. (een paar eetlepels op een liter)? Laten opdrogen. De overlap naar boven toe over voor- en achterlijsten vastzetten met spelden.Als de zijde droog was de randen met een scheermes afsnijden aan de bovenkant van de achterlijst en voorlijst. De randjes licht schuren. Daarna de bovenkant. Regelmatig moest de zijde aan de onderkant worden vastgezet met spelden. Vermeld moet nog worden dat ik altijd capstrips gebruikte voor een betere hechting.
    Ben blij dat er nu Oracover is.

    Succes, JH
     
  3. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Misschien overbodig, maar moet nog zeggen dat de natte zijde voorzichtig zo strak mogelijk naar alle kanten moest worden getrokken zonder dat 't losliet van de ribben.
    Zorgen dat er geen plooien ontstaan.
    Hoop dat het een beetje duidelijk is. Tis ook zoooo lang geleden.

    Groet, JH
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank. De Pietenpol heeft ook een hol profiel. Het fijne is dat het een statisch model is dus gewicht is geen issue.
    Een vriend heeft een model gebouwd, ongeveer schaal 1:4 (iets meer dan 2 meter), omdat een vriend van hem een 1:1 Pietenpol aan het bouwen is. Zie Dutch Nostalgic Wings , doorklikken op "projecten" en dan "Pietenpol Aircamper".
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Zijde

    Eerst Structuur een laag spanlak.
    Schuren en nog een laagje spanlak.
    Zijde vastzetten met een venylpapje, opspannen, laten drogen en een paar laagjes spanlak.
    Hier richtingsroer van mijn bergfalke.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Manier die ik altijd gebruikte:
    Zijde (niet van te voren nat maken) op het frame lijmen met spanlak (celluloselak) en matig glad en strak trekken: spanlak gewoon van buitenaf door de zij heen aanbrengen.( waar het frame niet geraakt wordt nog geen spanlak opbrengen).
    Als het ergens niet strak staat even opniew plaatselijk spanlak aanbrengen, het gaat dan weer los, weer strak trekken en weer vast (wrijven).
    Hierna een aantal keren inkwasten met water met daarin opgelost gelatine.
    Hierdoor trekt het echt strak en loopt het weefsel dicht en zuigt later minder spanlak op .
    daarna overlakken, een a twee keer met spanlak.
    Is lang niet zo moeilijk als het lijkt.
     
  7. chris 11111968

    chris 11111968

    Lid geworden:
    16 nov 2008
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Middelharnis
    dr00p vindt dit leuk.
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het moet niet veel gekker worden maar ik ben het nou al voor de tweede keer in enkele maanden helemaal met Peter eens :yes::yes: :)rolleyes:)

    In een redelijk ver verleden heb ik ook de nodige vleugels bespannen met echte Japan Seide. (van Graupner destijds meen ik)
    Aan Peters omschrijving kan ik nog twee tips uit de oudheid toevoegen.
    Vaak werd aan de spanlak een forse kneep uit een tube UHU Hart toegevoegd om de kleefkracht te vergroten. (het loslaten op die holle profielen ...)
    Aan de laatste laagjes spanlak (flink verdund, meerdere laagjes) werden enkele druppels wonderolie (!!) toegevoegd. Dit om te voorkomen dat de zijde in korte tijd sprok en broos werd.

    Succes
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    @Arno; het genoegen is geheel wederzijds!:D
    Ook helemaal eens met je aanvulling.
    ik denk er nog steeds over om weer eens met zij te bekleden (toch wel erg mooi en was toch goed sterk?) of is dat nu misplaatste nostalgie?
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zijde was en is een mooi materiaal maar is echter ook in de vrije vlucht wereld destijds verdrongen door papier.
    Zijde is dan misschien een tik sterker, papier echter draagt wezenlijk meer bij aan de torsiestijfheid van een vleugel. En destijds was elk klein beetje extra mooi meegenomen (constructies waren nog lang niet op het nivo van tegenwoordig)

    Maar dat zijn allemaal jeugdherinneringen en misschien wel nostalgie :rolleyes:
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    Die 4-meter-Horten van mij (niet door mij gebouwt c.q. bespannen), is bespannen met eerst een laagje papier, en daarna een laag zijde.
    Ik kan bevestigen dat het geheel ruimschoots voldoende torsiestijf is. En torsiestijheid is bij Hortens een potentieel probleem!

    Wellicht was het slimmer geweest (om verbrossing van de zijde te voorkomen) als het papier aan de buitenkant had gezeten.

    Gr. Dirk
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Inderdaad draagt papier bij aan de torsiestijfheid en die paar druppels wonderolie voorkomen brosheid
    Dan klopt het eerdere verhaal vrij aardig .......
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2011
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda

    Ik heb het nooit geprobeerd, maar zou het geen goed idee zijn om de zijde onder 45° aan te brengen zoals nu met glas/kevlar/carbon ook gebeurt?
    Dit zou de torsiestijfheid flink kunnen verbeteren.
    Zal wel ernstig moeilijker te bespannen zijn.

    Zijde is wel erg mooi. Ik heb nog een zakje gele Japanzijde van Graupner liggen voor een nostalgisch projectje.

    Rick
     
  14. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    Gewoon met gelatine in lauw wat3er en dan eerst de ribben en voor en achterlijst er mee vastzetten.
    Vervolgens de tussenliggende vlakken voorzichtig nat maken ermee met kwast.
    Dan opspannen en laten drogen.
    evt randen extra met spanlak vastzetten.
    dit word wit maar is later op te lossen en velletje te verwijderen.
    Voordeel met gelatine is dat het minder spanlak nodig heeft om dicht te lakken omdat de zijde al met gelatine is gevuld.
    easy
     
  15. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik heb via Conrad zijde aangeschaft die je rondom zonder plooien vastlijmt en vervolgens met een strijkbout kan laten krimpen. vervolgens met een vullende primer spuiten/kwasten en daarna de eind laklaag aanbrengen. Hiervoor gebruik ik Perfect finisch van Histor. Mijn Cirrus is zo behandeld. Ook balsa rompen kun je zo versterken.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    heeft dat ook nog een beetje antieke uitstraling (lees geweven uiterlijk )
     
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    heb je hier een artikelnummer of de benaming van? geinteresseerd.
     
  18. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hoe meer lagen je aanbrengt hoe minder zijde effect

    Het is idd lastig te vinden via de zoekmachine van Conrad moet ik toegeven.
    Mogelijk een mailtje aan wagen al het niet lukt.
    Ik zal het ook nog eens proberen
     
  19. chris 11111968

    chris 11111968

    Lid geworden:
    16 nov 2008
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Middelharnis

    KOVERALL kun je zo kopen bij conrad!!!!
     
  20. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    prima!!

    Hartelijk dank voor deze actie. dit is idd hetgeen ik bedoelde. werkt erg prettig zoals ik al eerder heb aangegeven.
    Ik denk dat ik hiervan nog een bestelling doe als reserve
     

Deel Deze Pagina