135gr. tandwielkoppeling probleem

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Henk Irrgang, 11 mrt 2018.

  1. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Ik vlieg al enige jaren met mijn Bo105 , 500 klasse ,die zoals meer heli,s een 135 graden koppeling heeft op de staartaandrijving. Helaas moet ik elke +/- 40 vluchten de kunststof tandwielen vervangen.
    Van Trex is dat de set HF5013T. Deze tandwielen hebben een te kleine diameter van 12mm. De staartroter tandwielen in tegenstelling (90 gr. en ca 18mm) hoef ik nooit te vervangen.
    Als ze ineens de geest geven heb je mazzel als dat niet in de vlucht gebeurd.
    Wie weet een betere tandwiel set te koop , mogelijk van staal ??
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.794
    Locatie:
    Rotterdam
    als het echt een align set is..
    en dan ook nog eens een "special", zoals in een (voor align) niet veel gebruikte 135 graden hoek..
    Verwacht ik eigenlijk geen aftermarket 1 op 1 vervangdelen..

    Als eerste zou ik eerst even kijken waarom die tandwielen exact iedere keer zo vlot kapot gaan.
    strippen de tandjes?
    slaan de toppen eraf?
    het zou een uitlijn probleem kunnen zijn. komt best wel nauw..

    Wil je echt iets anders.. zou ik even bij vario aankloppen.
    Misschien kun je zaken zodanig aanpassen, dat dit gaat passen.
    Waarschijnlijk weet gebruiker @brutus hier meer over..
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.531
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Plaats eerst eens een foto (liefst zo gedetailleerd/close-up mogelijk) van de unit, en van een setje versleten tandwielen.

    Want zo is het maar gokken.
    Overigens heb ik nog nooit gehoord van een 135 graden overbrenging... wel van 45 graden (of 40, of 50, kleiner dan 90 in elk geval).

    Sowiso, als het origineel Align materiaal is, hoort het te voldoen. Punt! Dus is de kans groot dat er ergens een uitlijnfout zit, of dat je domweg de boel overbelast door bijvoorbeeld, verkeerd (te laag of te hoog) systeemtoerental, of te grote hekrotorbladen.
    Maar dat is erg op de zaken vooruitlopen. Eerst kijken wat er aan de hand is (HOE de tandwielen precies falen) en dan stap voor stap de oorzaken en gevolgen vaststellen.

    Voor wat betreft aftermarket tandwielen:
    Rechte tandwielen kunnen in "algemene" maten geproduceerd worden.
    Zolang de tandsoort overeenkomt, kun je ieder gewenst aantal tanden met elkaar combineren.
    Vandaar dat je van verschillende toeleveranciers pinions kunt krijgen voor je heli.
    Conische tandwielen helaas niet. Die worden altijd per set van bij elkaar horende tandwielen toegepast, waarbij de hoek tussen de assen en de overbrengingsverhouding vastliggen, Dus de kans dat je ergens van een andere fabrikant een passend setje vind, is vrijwel nihil, want dan moet die fabrikant "ergens" een toepassing hebben met exact dezelfde hoek en exact dezelfde fysieke afmetingen.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2018
  4. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    135gr. overbrenging is hetzelfde - linksom of rechtsom - als 45gr. Bij de rompset van de BO105 wordt hij meegeleverd.
    De tandwielset kan maar op 1 manier in de overbrenging , uitlijnen niet nodig en 4 lagers houden de tandwielen exact op zijn plaats.
    De HF5013T van Trex wordt ook als Long Umbrella Gear genoemd, kost 12 euries met 2! sets. Kennelijk kunnen de kunststof-tandwielen moeilijk tegen de hoge toerentallen. Vergeet niet dat de diameter van een tandwiel hierbij ,maar 12mm is. Heli- Dry Fluid helpt ook niet erg .
    Op de website van scaleflying.de heb ik nu ontdekt worden stalen tandwielen aangeboden voor 41€ per set ( de hele overbrenging 71€ )
    Of deze tandwielen ook bij mij passen moet ik is over bellen 45kg(1).jpg 02_500_436_0.jpg Heckumlenkung
    Bedankt voor de reactie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.531
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En anders ga je op zoek naar een flexdrive.... in dat Lynx draadje van Hermor wordt een link naar een webshop genoemd.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.794
    Locatie:
    Rotterdam
    Of zet er mini titan staartbladen in..
    Koorde is langer, waardoor ze meer vermogen geven op lage toerentallen.
    Misschien een mooi setje a symmetrisch op de kop..

    Vlieg je met veel minder toeren. En alles blijft heel
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.531
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is maar de vraag, of dat zo is.... "Achterlijk hoge" toerentallen daargelaten, blijft het benodigde vermogen naar de hekrotor ongeveer gelijk.
    Vermogen is koppel maal toerental: als het toerental afneemt, moet het koppel toenemen.

    Het is lastig inschatten wat nu precies die tandwielen van OP nekt: koppel, of warmteontwikkeling....
    De haakse overbrengingen in een T-rex draaien in het open, die 45 graden overbrenging is geheel gesloten. Temperatuur kan een rol spelen, maar het kan ook gewoon koppel-overbelasting zijn.
     
  8. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    De 45gr. overbrenging is deels open waar de tandwieltjes op elkaar ingrijpen. Vergelijk het raakvlak van de 45 gr. tandwieltjes met die van een haakse bij de staartrotor , dat raakvlak is bij de laatste veel groter ook door de grotere tanden. De zwakste schakel is altijd het meest kwetsbaar. De stalen tandwielen van scaleflying.de zijn voor de 600 klasse, niet voor 500 verkrijgbaar.
    Het is nie anders.
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.531
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is die flex-as nog altijd een mogelijke oplossing....
     
  10. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    In het blad Rotor (feb.nr.) wordt een allu-staal combinatie voor 500 klasse getoond , (Fa Cloneparts) voor 130 euries. Voor die prijs kan je wel 10 jaar lang tandwielen uitwisselen, geef ik voorlopig ff de voorkeur aan.
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.531
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat uitwisselen van tandwielen is het probleem niet... en ik snap je kostenoverweging....

    Maar het wordt knap vervelend als je één keer in die tien jaar net niet op tijd bent met het vervangen, en je heli naar beneden komt....

    In mijn boekje wegen die 130 euro daar tegenop... Liever duur en geen schade, dan goedkoop en risico...
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.794
    Locatie:
    Rotterdam
    ff een lomp idee:
    snaar?

    daarmee kun je vrij straffeloos door hoeken heen, als je maar goed geleid.
    moet je wel wat zaken veranderen, maar zal geen 130 eur kosten.. denk ik
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.531
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je een snaar van de juiste lengte kunt vinden, gaat dat.... maar een snaar om een bochtje, kost ongeloofelijk veel vermogen.... (bij mijn 450 size BO 105 was het verschil tussen snaar en flex-as iets van anderhalve minuut vliegtijd....)
     
  14. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    En dan moet je ook nog de juiste aanpassing maken voor zo,n snaar!
    Waarom zouden die schaalrompbouwers dat met kunstoftandwielen leveren?, ik denk om de prijs laag te houden.
    Kijk het eerst nog een jaartje aan.
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.531
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... Kunststof hoeft het probleem niet te zijn... Het ontwerp (de gekozen afmetingen) is meer waarschijnlijk de oorzaak.
     

Deel Deze Pagina