Terug van de uitstap en vandaag veel werk verricht met goede en minder goede afloop.
Eerst enkele sfeer beelden van de afgewerkte heli.
De gyro opstelling
De batterijen
Staartriem aandrijving
De aandrijving
Technische gegevens:
Motor : Scorpion 4035/560
Regelaar: Castel Creation ICE 80 HV
Batterijen: Zippy Flightmax 5000:25C / 12S
Gewicht: 6 kg
Rotordiameter: 1570mm
Staartrotordiameter: 260mm
Servo’s : FUTABA S9451
Gyro: FUTABA GY601
Gyroservo: FUTABA S9251
Ontvanger: Futaba R6008HS
Rotorkop: Hirobo SS (weet nie meer)
Staartrotor: RJX extreme 90
Rotorbladen: SG 700 210gr
Staartrotorblade: fun-key 95
Hoofdaandrijving: Twee traps riemoverbrenging
Staartrotoraandrijving: Riem
Aandrijf verhouding: 10,24/1/4,99
Normale mode: 1540 rpm
Idle up 1: 1650 rpm
Idle up 2: 1950 rpm
Zondag waren de eerste voorzichtige hopjes al gemaakt met zeer goede vooruitzichten.
Vandaag het grote moment. De eerste vlucht zeer voorzicht gestart. In hoover (normaal mode) toerental 1540 goed voor windstil maar niet voor vandaag. Idle up1 1650 toeren, een zeer stabiele, goed controleerbare en stuurbare heli. Zelfs met redelijk veel wind, mijn bevindingen tot nu toe is het concept beter dan al de heli's die ik tot nu toe gevlogen heb. Bij de eerst FFF was ik zo zenuwachtig dat ik geen echt oordeel kon vellen. Daarom een medeclublid Kris Derboven even laten vliegen. Zijn bevindingen zijn dat de heli vliegt als een FBL, zeer strak.
Dan de tweede vlucht, de uitslagen wat vergroot voor rol en nick, was wat aan de trage kant. En nu het echte werk. rollen , loopings, cubaanse 8 alles gaat zeer vlot en goed. De heli breekt niet uit en laat zich niet weg waaien. Maar dan slaat het noodlot weer toe. Een flens van de tweede aandrijfriem laat het afweten. (zelf gemaakt en waarschijnlijk geen goede perspassing). De riem loop van de aandrijving af en de heli valt uit de lucht. Er is beperkte schade maar toch, het doet pijn, ik wil vliegen

.Het is wel te verwachten bij een prototype maar had het niet zosnel verwacht. Nu ga ik een paar punten gelijk aanpassen en hoop binnen enkele dagen met heli proto nr2 op het veld te staan. Wat ik gelijk gaan aanpakken is het gewicht, nu 6kg maar nog zonder fuselage. De aandrijving krijgt een nieuw riemwiel met flenzen van uit de fabriek. Nieuwe riem en voor de rest is er niets om aan te passen.
Jos