Ik zal hier proberen om wat van de werking van de Kontronik regelaars duidelijk te maken omdat dit toch enigszins afwijkt van de meeste andere regelaars vooral wat betreft in te stellen throttle percentage.
Onderstaande voornamelijk gaat over de JIVE
Het programmeren van de Jive doe je door Mode’s te kiezen.
Mode 1 leert je throttle kanaal in (doe dit met endpoints op 100% en throttle curve van 0 tot 100)
Mode 4 is normale governor.
Mode 9 is lipo low voltage cutoff. Zou ik zelf niet instellen, liever kapotte lipo dan crashende heli door de cutoff.
Mode 10 is KSA mode, mocht je Jive stoppen met 8 knipperende lampjes kun je evt deze mode proberen. Is ander timing protocol maar was vooral nodig bij de M motoren van align.
Mode 11 is set rpm governor. Deze onthoudt het behaalde toerental van de eerste vlucht en wil deze daarna altijd halen ongeacht het begin voltage. Handig als je oude en nieuwe lipos door elkaar vliegt. Dan heb je altijd zelfde toerental. Toerental is nog steeds te regelen met je zender percentage.
OPMERKING betreffende programmeren
In de duitse tekst staat er dat de Jumper op 2 specifieke pins moet zitten (die met de pijltjes)
De engelse tekst zegt dat het niet uitmaakt. Ik denk dat de duitse manual gelijk heeft.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om je endpoints te calibreren.
Na het programmeren je endpoints op 50% zetten, heli aanzetten in normal mode lowstick. En vervolgens endpoint ophogen totdat esc armed en dan nog enkele procenten verder gaan. Je zult waarschijnlijk rond de 83% endpoint uitkomen. Vervolgens zelfde endpoint op high stick instellen.
Als je kijkt naar de headspeed calculator van MrMel op readyheli dan is deze gebaseerd op en gecalibreerde zender. Dus als je hem niet calibreerd zullen je toerentallen veel hoger uitkomen dan de calculator aangeeft.
In principe kun je dit terugrekenen door de throttle percentages van MrMel te delen door 0,83 en dan zul je zien dat je bij 83% in je zender al eigenlijk vol gas geeft.
Daarnaast is het nog belangrijk om te weten dat 50% throttle niet gelijk staat aan 50% pwm% (gas)
Dus als je heli op 100% gas 2000rpm zou draaien dan draait deze op 50% gas geen 1000rpm (zoals te verwachten is bij een hoop andere regelaars)
Ene grafiek is op 60% throttle andere 35%. Zoals je ziet zit de PWM op 85% en 70%. PWM is het daadwerkelijke gassignaal naar de motor. En de toerentallen zijn 2100 en 1800rpm.
Volgens de headspeed calculator had ik op 60% 1982 toeren moeten draaien. Ik zit dus 100 toeren hoger.
Uit deze logs met de Jlog2 is ook gebleken dat je optimale governor prestatie hebt met een throttle percentage van maximal 65% (gecalibreerd) Op deze manier wordt alleen 100% pwm gehaald in extreme belastingen en zal de toerenvariatie binnen de 100rpm liggen (setup afhankelijk)
Ook is me opgevallen dat de meeste toerenwisselingen voorkwamen op momenten dat het voltage van de lipo inzakte. Ga binnenkort met 65C lipos testen.
Ook is het voor de Jive absoluut geen probleem om op zelfs maar 10% throttle te vliegen.
Zie de bijgevoegde grafiek voor meer info
Kontronik Koby
Daarz zul je rond de 92 procent uitkomen op de epa's.
Wel calibreren, niet klakkeloos overnemen.
De koby serie heeft geen mode 10. alleen 1 t/m 4. zelfde als de Jive, Eerst mode1 met 100 procent endpoint en lineaire gascurve programmeren, dan pas mode 4, en daarna calibreren(NIET in setup mode zetten*).
*Ook bij de Jive, calibreren doe je NIET in setup mode.
BEC en Bufferpack
De BEC van de Jive is 5A continu en 15A piek en staat standaard ingesteld op 5,6V
Hierdoor is de Bec zelfs geschikt voor 700size helis. Je moet hier echter wel rekening mee houden dat de standaard bijgeleverde Bec kabel maar 2,5A continu aankan. Dit geldt namelijk voor alle servo connectors.
Dus als je van plan bent de Jive op een 550 of groter te gebruiken dan is de slave kabel noodzakelijk.
Daarnaast is het aan te raden om een bufferpack te gebruiken. In het verleden (voor firmware versie 9 voornamelijk) gebeurde het weleens dat door back-emf van de servos (vooral als je de bec op 6V instelde) de Bec in een beveiliging ging en enige tijd (miliseconden?) later weer opstarte. Hierdoor moet echter je RX, servos en gyro ook weer opstarten met meestal een crash ten gevolg. De bufferpack, een 4cellen NIMH pakket van 800mAh of groter, zorgt ervoor dat in het geval de Bec ermee stopt je toch tijdelijk voeding naar je electronica hebt en kunt landen.
Doordat de Bec op standaard 5,6V staat zal het backup pakket in een volgeladen staat blijven en hoef je hier dus weinig naar om te kijken.
Heatsink
De Jive80+HV is in principe geschikt voor 80A continu belasting. Wanneer je hem echter goed genoeg koelt kan deze tot 160A continu aan (in theorie). Daarnaast zit er een overcurrent beveiliging in die afhankelijk van de temperatuur zo rond de 260A lijkt te liggen. De overcurrent beveiliging uit zich in een direct stoppen van de motor en het 8 keer knipperen met de led. Om de Jive koel te houden is het dus belangrijk een heatsink te monteren.
Voor de heatsink kun je hittegeleidende lijm gebruiken als Arctiv Silver. Of evt hittegeleidende pasta in het midden smeren en dan op de 4 hoeken een drupje CA.
Let voor lijmen even op dat het kunststof van de Jive geen opgehoogde randjes heeft anders sluit de heatsink niet goed aan. Evt randen van de heatsink schuin afvijlen.
Jlog2
Om met de Jive te kunnen loggen is het mogelijk de speciaal ontwikkelde Jlog2 te gebruiken. Deze plugt direct in de programmeer poort en logt alle interne data zoals spanning, stroom, temperatuur, toerental en nog meer direct op een microsd kaart.
Dit is vervolgens uit te lezen met de gratis LogView software.
Voor meer info http://www.sm-modellbau.de/shop/pro...th=16&XTCsid=7446f5e536e3dd8dff191b252e00b880
Onderstaande voornamelijk gaat over de JIVE
Het programmeren van de Jive doe je door Mode’s te kiezen.
Mode 1 leert je throttle kanaal in (doe dit met endpoints op 100% en throttle curve van 0 tot 100)
Mode 4 is normale governor.
Mode 9 is lipo low voltage cutoff. Zou ik zelf niet instellen, liever kapotte lipo dan crashende heli door de cutoff.
Mode 10 is KSA mode, mocht je Jive stoppen met 8 knipperende lampjes kun je evt deze mode proberen. Is ander timing protocol maar was vooral nodig bij de M motoren van align.
Mode 11 is set rpm governor. Deze onthoudt het behaalde toerental van de eerste vlucht en wil deze daarna altijd halen ongeacht het begin voltage. Handig als je oude en nieuwe lipos door elkaar vliegt. Dan heb je altijd zelfde toerental. Toerental is nog steeds te regelen met je zender percentage.
OPMERKING betreffende programmeren
In de duitse tekst staat er dat de Jumper op 2 specifieke pins moet zitten (die met de pijltjes)
De engelse tekst zegt dat het niet uitmaakt. Ik denk dat de duitse manual gelijk heeft.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om je endpoints te calibreren.
Na het programmeren je endpoints op 50% zetten, heli aanzetten in normal mode lowstick. En vervolgens endpoint ophogen totdat esc armed en dan nog enkele procenten verder gaan. Je zult waarschijnlijk rond de 83% endpoint uitkomen. Vervolgens zelfde endpoint op high stick instellen.
Als je kijkt naar de headspeed calculator van MrMel op readyheli dan is deze gebaseerd op en gecalibreerde zender. Dus als je hem niet calibreerd zullen je toerentallen veel hoger uitkomen dan de calculator aangeeft.
In principe kun je dit terugrekenen door de throttle percentages van MrMel te delen door 0,83 en dan zul je zien dat je bij 83% in je zender al eigenlijk vol gas geeft.
Daarnaast is het nog belangrijk om te weten dat 50% throttle niet gelijk staat aan 50% pwm% (gas)
Dus als je heli op 100% gas 2000rpm zou draaien dan draait deze op 50% gas geen 1000rpm (zoals te verwachten is bij een hoop andere regelaars)
Ene grafiek is op 60% throttle andere 35%. Zoals je ziet zit de PWM op 85% en 70%. PWM is het daadwerkelijke gassignaal naar de motor. En de toerentallen zijn 2100 en 1800rpm.
Volgens de headspeed calculator had ik op 60% 1982 toeren moeten draaien. Ik zit dus 100 toeren hoger.
Uit deze logs met de Jlog2 is ook gebleken dat je optimale governor prestatie hebt met een throttle percentage van maximal 65% (gecalibreerd) Op deze manier wordt alleen 100% pwm gehaald in extreme belastingen en zal de toerenvariatie binnen de 100rpm liggen (setup afhankelijk)
Ook is me opgevallen dat de meeste toerenwisselingen voorkwamen op momenten dat het voltage van de lipo inzakte. Ga binnenkort met 65C lipos testen.
Ook is het voor de Jive absoluut geen probleem om op zelfs maar 10% throttle te vliegen.
Zie de bijgevoegde grafiek voor meer info

Kontronik Koby
Daarz zul je rond de 92 procent uitkomen op de epa's.
Wel calibreren, niet klakkeloos overnemen.
De koby serie heeft geen mode 10. alleen 1 t/m 4. zelfde als de Jive, Eerst mode1 met 100 procent endpoint en lineaire gascurve programmeren, dan pas mode 4, en daarna calibreren(NIET in setup mode zetten*).
*Ook bij de Jive, calibreren doe je NIET in setup mode.
BEC en Bufferpack
De BEC van de Jive is 5A continu en 15A piek en staat standaard ingesteld op 5,6V
Hierdoor is de Bec zelfs geschikt voor 700size helis. Je moet hier echter wel rekening mee houden dat de standaard bijgeleverde Bec kabel maar 2,5A continu aankan. Dit geldt namelijk voor alle servo connectors.
Dus als je van plan bent de Jive op een 550 of groter te gebruiken dan is de slave kabel noodzakelijk.
Daarnaast is het aan te raden om een bufferpack te gebruiken. In het verleden (voor firmware versie 9 voornamelijk) gebeurde het weleens dat door back-emf van de servos (vooral als je de bec op 6V instelde) de Bec in een beveiliging ging en enige tijd (miliseconden?) later weer opstarte. Hierdoor moet echter je RX, servos en gyro ook weer opstarten met meestal een crash ten gevolg. De bufferpack, een 4cellen NIMH pakket van 800mAh of groter, zorgt ervoor dat in het geval de Bec ermee stopt je toch tijdelijk voeding naar je electronica hebt en kunt landen.
Doordat de Bec op standaard 5,6V staat zal het backup pakket in een volgeladen staat blijven en hoef je hier dus weinig naar om te kijken.
Heatsink
De Jive80+HV is in principe geschikt voor 80A continu belasting. Wanneer je hem echter goed genoeg koelt kan deze tot 160A continu aan (in theorie). Daarnaast zit er een overcurrent beveiliging in die afhankelijk van de temperatuur zo rond de 260A lijkt te liggen. De overcurrent beveiliging uit zich in een direct stoppen van de motor en het 8 keer knipperen met de led. Om de Jive koel te houden is het dus belangrijk een heatsink te monteren.
Voor de heatsink kun je hittegeleidende lijm gebruiken als Arctiv Silver. Of evt hittegeleidende pasta in het midden smeren en dan op de 4 hoeken een drupje CA.
Let voor lijmen even op dat het kunststof van de Jive geen opgehoogde randjes heeft anders sluit de heatsink niet goed aan. Evt randen van de heatsink schuin afvijlen.
Jlog2
Om met de Jive te kunnen loggen is het mogelijk de speciaal ontwikkelde Jlog2 te gebruiken. Deze plugt direct in de programmeer poort en logt alle interne data zoals spanning, stroom, temperatuur, toerental en nog meer direct op een microsd kaart.
Dit is vervolgens uit te lezen met de gratis LogView software.
Voor meer info http://www.sm-modellbau.de/shop/pro...th=16&XTCsid=7446f5e536e3dd8dff191b252e00b880
Laatst bewerkt: