FAQ zoekfunctie

Discussie in 'Helpdesk' gestart door wdevaal, 11 aug 2011.

  1. wdevaal

    wdevaal

    Lid geworden:
    29 aug 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Eindhoven
    [FONT=Arial, sans-serif][FONT=NewsGothicStd, sans-serif]Nu ben ik als nieuwe gebruiker van dit forum regelmatig hier online op zoek naar allerlei informatie over helikopters. Wat ik hier eigenlijk mis is een FAQ over de zoek mogelijkheden van dit forum, omdat er zoveel postings zijn moet je soms zo'n 500 postings doorlopen om de juiste informatie te vinden. Ik zoek b.v. Informatie waarom mijn E-Flite Blade SR bij een volle [/FONT]throttle stik maar geen lift krijgt, maar weet niet goed waar ik deze zoek opdracht moet invoeren (“Google aangepast zoeken” of de optie “Doorzoek Forums” ). [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]En welke zoek opdracht ik moet invoeren als ik het volgende zoek ([FONT=NewsGothicStd, sans-serif]E-Flite Blade SR geeft bij een volle [/FONT]throttle stik geen lift). Is er iemand die de werking van de zoek functie(s) eens kan uitleggen. [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]De zoek opdracht invoeren zoals hierboven heeft geen zin want dan ben je enkele dagen bezig alle postings door te nemen.[/FONT]

    Letop, het gaat me hier niet over mijn probleem, maar het betreft zuiver de zoek functie(s).


    mvg Willy...
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2011
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wordt aan gewerkt. Onderstaand de ruwe versie van zoek FAQ.

    Suggesties/aanvullingen/kritiek zijn welkom.

    Twee delen
    Tips
    &
    Beschikbare zoekfuncties
    Deze tips zijn bruikbaar bij alle zoek-functies op het forum en ook voor bijvoorbeeld Google
    Zoeken op flaps alleen geeft veel te veel hits, je moet specifieker zijn. Wat vind je als je gaat zoeken op flaps AND hoogteroer AND mix? Ook zoeken met alternatieven als hoogte, elevator, mix, mengen, landingskleppen. Uiteraard eerst op de meest gebruikelijke termen zoeken.
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-vliegtuigen/132604-flaps-en-hoogteroer.html#post2067285
    Aan elkaar, los schrijven
    EOS0720i of "EOS 0720i" of EOS-0720i of alleen 0720i
    ka-4 "ka 4" "ka4"
    wonderolie OR wonder OR "wonder olie" OR "wonder-olie"
    quotes voor samenvoegen
     
    Met/zonder verbindings-streepjes
    Gevoelig voor hoofd-/kleine- letters!???? Uitzoeken Ron tbd
    'Synoniemen/alternatieve': stroom Ampere ohm weerstand volt spanning vermogen watt amperemeter stroommeter power = kracht = koppel (natuurkundig gezien onzin maar dat mag de pret niet drukken).
    printen, uitprinten, drukken, afdrukken, afdruk, verkleinen, kleiner
    Nederlandse Engelse Duitse term proberen
    De oude forumrotten hebben het makkelijk, zij weten wat er ooit is geschreven, dat maakt zoeken makkelijker: "Eeehm, die ervaring met regelaar van Somsoft stond in discussie waar ook Klaasje in gepost had, en het was ook iets met Spitfire").
    De forumzoekmachine kan alleen zoeken op woorden van minstens 4 karakters. Zoeken op 3D, mgm en vele andere afko's is daardoor niet mogelijk. Daar is een oplossing voor, beschreven onder punt X.
    Zoek ook weer niet te specifiek, met te veel details: niet Kyosho AND Cub AND J3 maar Kyosho AND Cub of gewoon Piper AND Cub (foutief 'cup')
    meervouden (voeding OR voedingen), alternatieve bewoording, meerdere synoniemen https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Synoniem_%28taalkunde%29
    (voeding OR power supply, aggregaat OR generator OR agregaat) typevaudten (hover OR hoover). Vaak rollen uit een eerste zoekopdracht alternatieve bewoordingen en synoniemen waarmee je een tweede poging kunt doen.
    Bovenstaande allemaal te combineren, voorbeeld
    1 - Standaard zoekfunctie.
    In blauwe balk te vinden.
    Doorzoekt hele forum.
    Operators AND, OR, NOT om zoektermen te combineren zodat je meer specifieke resultaten krijgt: voeding AND computer AND lader, als je iets wilt weten over gebruik van computervoedingen om me acculader aan te drijven.
    Goede zoektermen kiezen, zoeken op algemene en veelvoorkomende terman als auto, vliegtuig, lader, verf, servo heeft geen zin. De zoekopdracht moet specifiek zijn anders krijg je honderden nutteloze discussies als zoekresultaat.
    2 - Uitgebreide zoekfunctie (in het vervolg afgekort tot uzf)
    Biedt veel meer mogelijkheden dan de standaard-zoekfunctie. Je vindt de uzf onder zoeken -> uitgebreid, of door rechtermuisklik op zoeken, gevolgd door openen in nieuw venster. Kijk maar eens goed naar de diverse selectie-mogelijkheden die de uzf biedt.
    1- zoeken binnen titel
    2- zoeken binnen specifieke subfora
    Meerdere subfora selecteren door <ctrl> toets ingedrukt te houden
    Hoofdsubforum selecteren selecteert alle onderliggende subfora, voorbeeld modelvliegen
    3- zoeken binnen discussies gestart door een specifiek lid
    4- alleen betreffende berichten laten zien, zodat je niet alsnog de hele discussie hoeft door te nemen.
    Zoals je kunt zien, zijn er nog wat andere mogelijkheden om zoekresultaten te beperken, datum, aantal reacties, label, maar die gebruik ik nauwelijks. Ze spreken voor zich.
    3- Zoeken binnen subforum
    4- zoeken binnen discussie
    2 - Echter, er is een probleempje ...
    De forumzoekmachine kan alleen zoeken op woorden van 4 en meer karakters. Zoeken op 3D, mgm en vele andere afko's is daardoor niet mogelijk. Gelukkig kan het wel met
    Google -> Geavanceerd zoeken -> domeinnaam
    en
    IxQuick -> Geavanceerd Zoeken -> domeinnaam
    In beide gevallen geef je een combinatie van zoektermen op, en je vertelt de zoekmachine dat hij alleen maar hoeft te zoeken binnen het domein www.modelbouwforum.nl . Lees ook eens de zoektips Tips voor geavanceerd zoeken die daar gegeven worden, ze zijn bijna allemaal toepasbaar met de uzf van MBF.
    3 - Ingebouwde forum Google
    Deze bevindt zich boven aan elke pagina en biedt alle Google mogelijkheden, en zoekt alleen binnen het forum.
    Mijn grote wens, een forumzoekfunctie die ook overweg kan met wildcards (Robert?) en eventueel ook reguliere expressies (voor de echte die-hards).
    4- Goede, duidelijke, informatieve titels geven meer en betere reacties, andere mensen zullen het draadje niet voor nop openen en het vergemakkelijkt het zoeken voor anderen. Geen discussietitels als vraagje (te stompzinnig voor woorden eerljik gezegd),, help, vliegtuig, waarom, lukt niet, snelle auto ... kiezen. Geef merk/type, probleem, tip, wat je wilt/zoekt.
    5- Handleidingen (manuals, instructions) zijn meestal op de site van de fabrikant of leverencier te vinden. Google. Vraagje je over specifikaties: typenummer: gewoon typenummer googlen.
     
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2011
  3. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    325
    Locatie:
    nijkerk
    moet zegge/type petje af ron het is weliswaar het proto [ruw]
    maar ziet er nu al goed uit
     
  4. wdevaal

    wdevaal

    Lid geworden:
    29 aug 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik weet dat het een hele klus is Ron, maar ben toch blij te lezen dat er iemand mee bezig is :thumbsup:

    mvg Willy...
     
  5. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    dag Ron.

    Is deze al al helemaal bovenaan geplaatst?
    de ruwe versie ziet er al goed uit, wat ik niet 123 snel heb gevonden is:

    Stel dat ik een hit heb over bijvoorbeeld "straatbanden" voor een traxxas slash.
    ik krijg dan enkele hits, maar als ik op een thread klik die 1000 reply's heeft, dan gaat hij niet direct naar de juiste pagina. ik moet dan alsnog de hele thread doorlopen..
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het staat er wel in Marcel, maar (nog) niet erg duidelijk.

    Zoeken op straatbanden OR "straat banden" OR straat-banden. Selecteer linksonder in het uitgebreide zoekfunctie scherm Laat resultaten zien als bericht. Of, als je al in de discussie zit, klikken op 'zoeken in deze discussie' in het tweede blauwe lint.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2011
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik wil verder gaan met de FAQ. Zijn er nog suggesties, problemen?

    Of zoek-klusjes waar je niet in geslaagd bent, ondanks de FAQ?
     
  8. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Waarom kan ik niet op 3 letter woorden/termen zoeken ??

    bv: DM8

    Dit ben ik nou zo vaak tegengekomen dat dit niet werkt.
    Erg erg jammer !!
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb in de blauwe balk een strook met "google aangepast zoeken", als ik daar dm8 in type krijg ik 2 bladzijdes met suggesties.
     
  10. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Ja dan krijg ik een rommeltje.

    Ik bedoel "zoeken in dit forum", hier moet je dus minimaal een 4 letter woord typen. Waarom niet gewoon beginnen vanaf een 2 letterwoord (desnoods 3)?

    Je wilt bv een DM8 module of een FF9 zoeken in het "te koop" forum onderdeel.

    Tientallen keren ben ik hierop "stuk gelopen".
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Beetje vreemde conclusie.
    Een 'directe" zoekfunctie op het forum zal geen andere resultaten geven, dus wat wil je dan?

    Er is al vaker over dit onderwerp gesproken.
    Het te koop forum kom ik zelf niet vanwege het oeverloze "uppen".
    Ik ben nu gewend aan die "google aangepast zoeken", dat werkt perfect en bevalt goed.
    Mogelijk dat er met de nieuwe software een mogelijkheid komt die zoeken op 3 of 2 tekens wel mogelijk maakt.
    Maar als je dat een rommeltje vindt. . . . .
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoeken op drie letters zou een fikse verbetering zijn. RCGroups kan wel op drie karakters zoeken, zelfde forum software, vBulletin. Maar dat kan een modificatie zijn, ze hebben daar iemand voor rondlopen. Mike Kolesnikov rondlopen. Of het een kwestie is van een setting, of van een stuk opnieuw compileren, geen idee, ik weet niets van PHP en databases. Stuur Robert 's een berichtje, misschien kan hij het makkelijk meenemen bij de installatie van de nieuwe versie van vBulletin binnenkort.

    Zoekmachines hebben geen weet van de structuur van een forum, ze kunnen bijgevolg niet zoeken/sorteren op subfora en datum. Ik heb met de Google gezocht op dm8 AND module, dat was te overzien, 9 resultaten:
    www.google.com...&siteurl=www.modelbouwforum.nl...&gsc.q=dm8%20module

    Zoeken met ff9 AND "te koop" laat draadjes in het te koop subforum als eerste zien.



    Probeer ook eens de IxQuick zoekmachine.
    Zoekmogelijkheden en -tips
    www.ixquick.com/ned/advanced-search.html#
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2012
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina