Mijn conclusie tweedehands aankoop.

Onlangs heb ik via een forumlid een tweedehands E-Flite Blade SR helikopter gekocht, hier wil ik mijn ervaring vertellen omtrent het tweedehands kopen van een in mijn geval de E-Flite Blade SR helikopter.

Op het forum stond deze helikopter te koop met de vermelding dat deze pas enkele maanden oud was, bijna geen vlieguren had en nog nooit gecrasht was, samen met enkele losse onderdelen waaronder nog twee nieuwe Li-Po's.

Opzich was de prijs die we hadden afgesproken redelijk, dus de euro's overgemaakt naar een Belgisch bankrekening.

De verzending na ongeveer 5 werkdagen (goed verzorgd) binnen gekregen.

Na het uitpakken sta je met een voor mij onbekend product in handen, de eerste indruk was best goed te noemen.

Ik zag op het eerste gezicht geen vreemde zaken, al moet ik toegeven ook niet te weten wat ik vreemd of verdacht zou moeten vinden.

Ik heb niet de verleiding gehad de machine meteen uit te proberen, en dat is achteraf gezien verstandig geweest.

Heb de handleiding en exploded view er eerst maar eens bijgenomen, en heb deze van begin tot eind doorgelezen, met naast me de nieuwe aanwinst.

Als eerste ontdekte ik dat de Flybar iets of wat verbogen was, omdat er een reserve Flybar was mee gekomen heb ik deze maar meteen vervangen door een nieuw exemplaar, waarna ik natuurlijk ook de Flybar Paddle opnieuw en volgens de handleiding heb afgesteld.

Ik ga verder naar beneden en kom bij de Center Hub en bekijk de Blade Grips, daar zie ik dat de Bell Mixer Arms verkeer om waren gemonteerd, dus dit deel ook maar even demonteren en zie dat de O-Ringen geheel versleten waren, en dat er twee Brass Spacers als mede enkele Revet Ringen gewoon ontbreken.

De Blades zijn aan de beurt, ik moet volgens de manuel eerst de zender aanzetten, daarna de Throttle Hold Switch op (On) Pos. 1 zetten en vervolgens de heli batterij aansluiten.

Daarna de Throttle Stik op 50% zetten waarna de Blades op ongeveer 0 graden moeten staan. Het zou te mooi zijn als dit waar zou zijn, een Blade heeft een behoorlijke positieve Pitch terwijl de ander negatief staat, kijkende naar de Swashplate zie ik dat ook deze geheel uit het lood staat.

Mijn conclusie, de vorige eigenaar heeft getracht zelf iets te herstellen wat hem kennelijk niet is gelukt en dus de helikopter maar snel van de hand gedaan om een nieuwe eigenaar met het probleem op te scheppen.

Veel heb ik al opnieuw kunnen afstellen, maar omdat ik enkelen onderdelen mis blijft de helikopter behoorlijk schudden tijdens het opspinnen, zo erg zelfs dat ik bang ben nog meer schade aan te richten.

Conclusie: (en let op dit is persoonlijk) ik koop nooit geen tweedehands artikelen meer, dit was de eerste maar tevens de laatste keer, ik voel me behoorlijk beet genomen.

Veel plezier heb ik er tot nu toe nog niet van gehad, alleen een hoop ergernis.

Mvg Willy...

Een vrij normaal verhaal Willy :)
ik herken het net als vele anderen onder ons. voor diegene die overweegt 2e hands te kopen:

Attentie puntje 1: Als iemand iets aanbied en zegt dat hij amper of niet gevlogen heeft klinkt dat natuurlijk super..vooral als er dan ook nog heel veel nieuwe reserve onderdelen bij zit. En daar zit hem de kneep. Wat doe je met reserve onderdelen als de heli vrijwel nieuw is? dat bouw je meestal op na een paar kleine ongelukjes. dus hierop wijst meestal dat de heli al een keer in gebruik is geweest en waarschijnlijk ook al een klappertje gemaakt heeft. en inderdaad door onervarenheid niet meer volledig te herstellen is.

Tip: laat een heli voorvliegen door de verkoper!
Tip: bij de aanschaf altijd de heli volledig demonteren en opnieuw in elkaar zetten..hoe onnodig dit voor sommigen ook zal klinken. Kun je dit niet? niet kopen! 9 van de 10 keer heeft een 2e hands heli verborgen gebreken. dat hoeft niet altijd een probleem te zijn maar kan ook op slijtage wijzen.. en ook deze gebreken kunnen op den duur zorgen voor onnodige crashes.

koop je een heli op afstand..tja dan neem je de risico's volledig en is de kans 99% dat je iets hebt wat je beter nieuw had kunnen kopen.

Geen enkele 2e hands heli (met respect voor de ervaren bouwers) kun je blindelings vertrouwen! altijd opnieuw assembleren!!

Als je 2e hands koopt laat je dan ten alle tijden goed inlichten over de handelswaar en laat de koper je helpen door te starten..kan dat niet.. dan zou ik snel verder kijken.

succes!

Juist om die reden betaal ik vaak liever iets meer voor een nieuwe variant.
Het getob dat erbij kan komen kijken is mij de hooguit 30% "korting" niet waard. ;)
Pas nog een nemo van ebay gekocht, enkel omdat ze nieuw nergens te krijgen zijn.
De verkoper zei dat de nemo splinternieuw en ongebruikt in de doos zat,
maar achteraf was dit helemaal niet zo, en had het model al de nodige schade.

Verkoop praatjes moet je meestal met een korrel zout nemen.

@Sven:
Dat is wel een hele grote korrel...
Hun aanprijzingen moeten wel kloppend zijn
Dus als het een nieuw, niet gebruikt toestel betreft, zou je hier ook van uit mogen gaan

Anders is het in principe oplichterij (ze drijven de prijs op met dat soort aanprijzingen, zonder het gevraagde te leveren..)

Als een webwinkel hetzelfde zou doen, zouden ze binnen een maand failliet zijn vanwege alle klanten die verhaal halen
Waarom zou dat bij particulieren anders zijn?
Bij particulieren weet je dat je te maken hebt met meningen etc, maar wat ze in een advertentie zetten moet wel kloppen

Voor de topicstarter, als er gezegd wordt dat het toestel GEEN crashes heeft meegemaakt, mag je daar ook van uit gaan
je bent immers niet telepatisch onderlegd (vermoed ik zomaar), du sje kan de waarheid niet zien
Dat de waarheid wel eens iets anders is, dat is normaal

Een bijna geheel schadevrije auto van 15 jaar kan natuurlijk voor jouw mening toch een hoop krassen hebben
Of "altijd goed behandeld" en dan 1 jaar later de motor in elkaar gelopen omdat zijn idee van goed behandelen een beetje raar is
Maar dat is wel een grof verschil tussen "nieuw, nooit gecrashed" en 2e hands barrel wat compleet kapot is..

Zou niet mogen
Je bent nu een beetje te laat denk ik, maar waarschijnlijk als je er werk van zou maken (met de originele advertentie natuurlijk) zou je nog een zaak hebben ook

Daarom koop ik ook nooit een model zonder het in real life gezien en gevoeld te hebben. En mezelf er van te voren in verdiept te hebben ( aandachtspunten) . Scheelt een hoop teleurstelling achteraf.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de verkopende partij in jouw geval absoluut niet te vertrouwen was waar je als eerlijke koper wel vanuit gaat. Eigenlijk pure oplichting en een kwalijke zaak die in jouw geval een hoop lol uit de hobby haalt.

Dat soort verkopers zouden aan de wall of shame moeten zodat andere mensen gewaarschuwd zijn. Maar nee dat is inbreuk van privacy blabla... lang leve NL :mad:

Maar goed, een harde les wat betreft 2e hands heli's. Zoals al aangegeven word hoeft en 2e hands geen flop te zijn als je weet waar op te letten of anders iemand met verstand van zaken mee te nemen...

In ieder geval succes met het goed vliegklaar maken van de heli.

Heb je trouwens nog contact gehad met verkopende partij hierover en zo ja wat was zijn reactie?

Groeten Merlijn

Laatst bewerkt:
Dagelijks zie ik dit, helaas :(
daarom ben ik altijd erg blij als de mensen het persoonlijk komen halen mits ik dus wat verkoop, zien en testen is kopen !

+ dat ik ook is een walkera heb gekocht die zogenaamd prima vloog maar totaal NIET vloog.. heb u'm z'n beetje compleet moeten vervangen .

helaas heb het (naar mijn mening) nu weinig zin om contact met de laatste verkoper te hebben,
die gaat toch onschuld nummer 1 spelen...

Willy succes maat ik hoop dat je er enigszins toch nog plezier van kan hebben ...

Conclusie: (en let op dit is persoonlijk) ik koop nooit geen tweedehands artikelen meer, dit was de eerste maar tevens de laatste keer, ik voel me behoorlijk beet genomen.

Voorbarige conclusie als je rekening houdt met wat Jonkje als (waardevolle) tip aanhaald al begrijp ik je teleurstelling.

Laat je zintuigen werken! Vanop afstand kun je enkel je buikgevoel en de praatjes van de verkoper laten werken. Als ik iets in de aanbieding heb dan heb ik niet liever dan dat de mensen het zelf komen ophalen. Het bespaart je een hoop gezeik en tijd achteraf om het goed te praten of recht te trekken en je maakt er vrienden mee.

Uiteraard is dit niet op iedereen van toepassing, sommigen doen op een ernstige manier zaken, die sommigen zijn die mensen die garant staan dat het gene je gevraagd hebt ook dat is wat je toegestuurd krijgt. Die haal je er zo uit op het forum. Het zijn meestal ook niet die mensen die voor "winkeltje spelen" in het te koop gedeelte.

Ik heb het in een ander draadje al gezegd. Sommigen (en daarmee bedoel ik niet noodzakelijk de TS) discussieren langer over welke colafles van 90 cent ze zullen aanschaffen in een warenhuis dan wanneer ze geld opsturen naar een vreemde voor het 100-voudige.

Bouw een zekerheid in, je spreekt af wie wat eerst doet, je kan zelfs zover gaan dat je eerst het pakje bekijkt voor je betaald. Die flybar had je kunnen zien. Vergezocht dat wel maar in jou geval dan weer niet...

Anders is het in principe oplichterij (ze drijven de prijs op met dat soort aanprijzingen, zonder het gevraagde te leveren..)

Als een webwinkel hetzelfde zou doen, zouden ze binnen een maand failliet zijn vanwege alle klanten die verhaal halen

Het hoge woord is er uit. Een hond in het nauw toont zijn tanden, een mens die bedrogen is (soms met hun eigen toedoen) schreeuwen oplichting. Het is niet anders.

Een webwinkel is geen goed voorbeeld (het is hun hoofdinkomen) en niet iemand die hobbywijs iets verkoopt en dan nog zit ook daar kaf en koren....

Daarom koop ik ook nooit een model zonder het in real life gezien en gevoeld te hebben. En mezelf er van te voren in verdiept te hebben ( aandachtspunten) . Scheelt een hoop teleurstelling achteraf.

Zie eerste repliek op de quote.

Stevo

Laatst bewerkt:
Als eerste dank voor de vele reacties.

Tip: laat een heli voorvliegen door de verkoper!
Tip: bij de aanschaf altijd de heli volledig demonteren en opnieuw in elkaar zetten..hoe onnodig dit voor sommigen ook zal klinken.

Jou tips komen voor mijn helaas te laat, maar laat andere er hun voordeel mee doen.

Verkoop praatjes moet je meestal met een korrel zout nemen.

Maar je gaat er vanuit dat men hier op het forum elkaar met respect behandeld toch.

Zou niet mogen
Je bent nu een beetje te laat denk ik, maar waarschijnlijk als je er werk van zou maken (met de originele advertentie natuurlijk) zou je nog een zaak hebben ook

Ik ga hier geen namen noemen, en de orginele advertentie is inmiddels gewijzigd met de tekst “Is verkocht”.

Voorbarige conclusie als je rekening houdt met wat Jonkje als (waardevolle) tip aanhaald al begrijp ik je teleurstelling.

Achteraf kijkend ja, maar als newbie die denkt hier een goede helikopter te kunnen kopen neen.

Let-op, ik wil echt niet iedereen die hier iets te koop aanbied over een kam scheren, en er zullen hier denk ik ook best tevreden kopers te vinden zijn. Maar het kopen van een helikopter is heel wat anders dan een Li-Po overnemen.

mvg Willy...

Ik denk ook dat een heli extra problematisch is gezien het belang van balans bij zo'n ding. Als je iets nieuw in de winkel koopt dan kan je terug gaan. Bij 2e hands is verkocht meestal verkocht en mond het meestal uit in een wellisnietes verhaal.
Zo kocht ik ook een keer een 2e hands MCX3. Verkoper vliegt 'm voor (30 sec oid) En thuis aangekomen haal ik 'm uit de doos en het ding vliegt helemaal niet in balans en er vibreert iets. Ik heb dit toen niet meer goed gekregen en tot op de dag van vandaag is mij onduidelijk hoe het gekomen is. Ik maakte een paar onzachte landingen vanwege de oncontroleerbaarheid en was gedwongen een nieuwe body te kopen. Toen ik alles weer in elkaar had was het probleem pas opgelost dus ik zal met mijn onervarenheid op het gebied van helicopters (vandaar de beginners heli) wel iets gemist hebben dat bij het vervoer is gekomen oid.
iig ben ik ook genezen op het gebied van 2e hands vliegspul. Mijn vliegtuigjes heb ik iig nieuw gekocht. Gek genoeg heb ik met auto's lang niet zo'n slechte reeks ervaringen. Of ik kocht iets voor heel weinig, of de auto die ik kocht was letterlijk zo goed als nieuw (zeg maar gewoon echt nieuw) Het helpt iig ook erg als je ervaring hebt met hetgeen je koopt.
Maar het lijkt me wel duidelijk dat als je iets 2e hands koopt dat je kans hebt op onverwachte problemen. Dat geldt immers voor alles dat je 2e hands koopt.

Tja met het kopen heb ik tot nog toe slechts 1 maal pech gehad, en naderhand was dit prima opgelost...

Ik verkoop meer dna dat ik koop..
Men is hier gewoon welkom, ik laat het product zien, demomstreer het, ze kunnen hem zelf testen voelen, etc etc... Ik beleef het meeste plezier aan het minitieus bouwen, en testen, doet het wat het moet doen is de uitdaging er een beetje af.... Dus ja dan zijn de producten ook echt zgan,en niet jaren oud.

Daarnaast kijk ik wel even als ik iets koop of hij lang lid is, wat hij post, en wat de posts zijn, geeft je ale en goede indruk. Modelbouw en marktplaats, nee dat nooit! Liefst ga ik ook zelf langs, maar soms kan dat niet...

Vaak bel ik hem of haar, dan heb je net evne wat meer zekerheid...

@Willy
Wederom mosterd na de maaltijd: caveat emptor (nee, geen gymnasium gedaan), zeker bij zoiets mechanisch. Ik kan me je verbazing/teleurstelling voorstellen, een collega-modelbouwer/mede-forumlid bedondert je.

Laatst bewerkt:
Het hoge woord is er uit. Een hond in het nauw toont zijn tanden, een mens die bedrogen is (soms met hun eigen toedoen) schreeuwen oplichting. Het is niet anders.

Een webwinkel is geen goed voorbeeld (het is hun hoofdinkomen) en niet iemand die hobbywijs iets verkoopt en dan nog zit ook daar kaf en koren....

Stevo

Kleine toelichting: sommige zaken zijn voor meningen vatbaar.
de 1 vind 1 uur werken per week extreem veel, terwijl een ander 40 uur per week weinig vind
Nieuwstaat bij de 1 is rommel in de ogen van een ander
Maar als er "nooit gevlogen" staat, is dat niet voor een mening vatbaar.
Het heeft gevlogen, of niet...

Een verborgen defect is een compleet ander verhaal
dat weet de verkoper niet, hij adverteerd naar eer en geweten en na een tijdje komt het defect omhoog. Dat is hier duidelijk niet aan de hand...

Als dergelijke meningen over een product ernstig overdreven blijken te zijn, wordt het bij een bedrijf als misleidende reclame gezien, en hebben ze een probleem.
Als een bedrijf op de site zet dat ze nieuw spul verkopen, en het blijkt 2e hands, hebben ze een heel groot probleem

Bij particulieren ligt het anders, zij hebben minder verstand van zaken (daar word voor het gemak dan even van uit gegaan)
meningen zijn dan wat meer voor interpretatie vatbaar, terwijl een bedrijf juist moet zorgen dat de vermelde meningen accuraat zijn

Maar ook voor een particulier is ronduit onwaarheden over je te verkopen product vermelden gewoon strafbaar..
De verkoper weet immers de waarheid (ik heb gevlogen met het apparaat en ben gecrasht), zegt in de advertentie dat hij nieuw is en nooit gevlogen heeft (hij liegt hier dus keihard), verkoopt hem aan iemand die denkt dat het apparaat werkelijk nooit gevlogen heeft en wist daarna meteen zijn originele advertentie

Ik mag dan weer zomaar in het wild "oplichting" roepen, maar deze koop classificeert zich er wel voor...
Als er meningen in het bericht staan, dingen die voor interpretatie vatbaar zijn, dan ben je niet handig bezig als je iemand op zijn blauwe ogen gelooft
Staan er keiharde feiten in de advertentie (geen schade gehad, nooit gecrasht, nooit gevlogen) kan ik dit niet anders interpreteren dan hoe het er staat
Anders zou je tegenwoordig ieder chinees prul budgetmerk als een A merk aan mogen prijzen..
Je advertentie moet wel waarheden bevatten..

Ach zo hebben we het allemaal wel meegemaakt. Mijn eerste ervaring was achteraf eerder hilarisch dan teleurstellend.

Zo kocht ik ooit mijn eerste heli..een Walkera..22 dinges.. weet niet meer precies hehe.. maar had collectieve pitch! Heb hem persoonlijk opgehaald na 150km rijden. De verkoper hield hem hem vast in zijn hand terwijl hij de motor liet draaien... (op volle toeren haha)... en zei:"kijk.. hij doet het". Ik vroeg nog of hij hem voor kon vliegen..maar dat kon hij niet. Hij had al een half jaar niet meer gevlogen en durfde het niet meer.

Eenmaal thuis, hup uit de doos en achter het huis staan proberen (had een paar avondjes achter zo'n gratis simulator programmatje gezeten).
Dat ding kwam niet van de grond! ook had ik er de ballen verstand van. dus hop naar een vliegclub in de buurt om te checken. Nou.. die wisten mij te vertellen dat ik een zelf centrerende dynamische paddel stang op de heli had zitten wat heel uniek zou zijn..pffffff hahahaha.. oja.. ik geloofde dat ook nog hehe.. met andere woorden dat ding was zo gaar als een klontje! onmogelijk om mee te vliegen. dus weggegooid geld.

en daarna heb ik zo redelijk wat geld verkwanseld wat achteraf beter besteed had kunnen worden. Direct goed beginnen is natuurlijk de perfecte situatie en uitgangspunt..
Nu kan ik er met een lach aan terug denken en heb je nog wat sterke verhalen voor bij de BBQ.. ondanks de tegenslagen had ik het stiekum ook niet willen missen ;)

Een helikopter koop je als beginner het best nieuw. Waarom ? Een helikopter is nogal complex, als beginner is het handig als je weet hoe de heli in elkaar steekt. Crashen ga je zeker doen, en zit je niet meteen met handen in het haar.

Ik mag dan weer zomaar in het wild "oplichting" roepen, maar deze koop classificeert zich er wel voor...

how, how, Welke koop? welke reclame? welke overeenkomst? Ik heb alvast de advertentie voor deze heli niet gezien noch heb ik de heli gezien na de koop. Ik twijfel niet aan Willy zijn woorden zeker niet voor alle duidelijkheid maar in de branche* waar ik al jaren in meedraai moet je opletten met dergelijke beschuldigingen (want dat zijn ze in wezen ook).

Probleem is dat er veel "aangenomen" wordt (en niet alleen hier hoor, internet bulkt ervan net als het echte leven), daar bouw je nooit een waterdichte case rond is mijn gedacht:rolleyes:

*de oudere leden weten wel wat

Al was het maar dat men een draadje begint over een draadje in het te koop gedeelte voor de aanschaf. Dan kan er advies gegeven worden daar rond. Misschien komt de verkoper ook wel zijn spullen aanprijzen daar en weet je direct welk vlees er in de kuip zit. Niemand zal je daar voor afknallen.

Ten andere, had Willy zijn huiswerk gemaakt dan had hij gezien dat de SR niet de beste heli is uit het doosje laat staan 2de hands. Ik denk dat ik recht heb van praten want ik heb er ook één aangekocht in een onbezonnen bui zonder te rade te gaan bij de kenners op het forum en internet, ik had dus mijn huiswerk niet gemaakt. Dat onbezonnen had ik enkel aan mezelf te danken. Dat van het huiswerk enkel Willy. Uiteraard is dit alles geen vrijgeleide om de boel maar zo te gaan bedriegen

Stevo

Laatst bewerkt:
haha.. dat is een lucratieve manier van oplichting inderdaad. Tja voor niet wetende mensen is het "iets" voor na de maaltijd. De gevorderden weten wel waar dat "iets" vandaan komt.

how, how, Welke koop? welke reclame? welke overeenkomst? Ik heb alvast de advertentie voor deze heli niet gezien noch heb ik de heli gezien na de koop. Ik twijfel niet aan Willy zijn woorden zeker niet voor alle duidelijkheid maar in het systeem waar ik al jaren in meedraai moet je opletten met dergelijke beschuldigingen (want dat zijn ze in wezen ook).

Probleem is dat er veel "aangenomen" wordt (en niet alleen hier hoor, internet bulkt ervan net als het echte leven), daar bouw je nooit een waterdichte case rond is mijn gedacht:rolleyes:

Stevo

Ik ga er even voor het gemak van uit de TS het letterlijk heeft overgeschreven, wat dus idd een aanname is :mrgreen:
Aangenomen dat de feiten van de TS kloppen, was de voorgaande post mijn idee daarover ;-)

Voor mijn werk moet ik erg veel teksten op meerdere manieren interpreteren
Dan gaat het over bedrijven onderling, waar men opeens een compleet andere interpretatie van een offerte kan geven
Dan heb je een stevige discussie, maar strafbaar is het gewoon niet...
Mensen zijn mensen, iedereen begrijpt dingen op een andere manier

Ik zit af en toe ook eens door de verkoopafdeling te rommelen, ik zit ook wel eens op ebay en marktplaats te kijken, en het valt me echt op dat er zoveel advertenties op zn zachtst gezegd erg discutabel zijn (alleen meningen, alles vatbaar voor meerdere interpretaties, foto's uit rare hoeken etc)
Blijkbaar voelen de verkopers zich redelijk sterk in hun praktijken...

Back