Onlangs heb ik via een forumlid een tweedehands E-Flite Blade SR helikopter gekocht, hier wil ik mijn ervaring vertellen omtrent het tweedehands kopen van een in mijn geval de E-Flite Blade SR helikopter.
Op het forum stond deze helikopter te koop met de vermelding dat deze pas enkele maanden oud was, bijna geen vlieguren had en nog nooit gecrasht was, samen met enkele losse onderdelen waaronder nog twee nieuwe Li-Po's.
Opzich was de prijs die we hadden afgesproken redelijk, dus de euro's overgemaakt naar een Belgisch bankrekening.
De verzending na ongeveer 5 werkdagen (goed verzorgd) binnen gekregen.
Na het uitpakken sta je met een voor mij onbekend product in handen, de eerste indruk was best goed te noemen.
Ik zag op het eerste gezicht geen vreemde zaken, al moet ik toegeven ook niet te weten wat ik vreemd of verdacht zou moeten vinden.
Ik heb niet de verleiding gehad de machine meteen uit te proberen, en dat is achteraf gezien verstandig geweest.
Heb de handleiding en exploded view er eerst maar eens bijgenomen, en heb deze van begin tot eind doorgelezen, met naast me de nieuwe aanwinst.
Als eerste ontdekte ik dat de Flybar iets of wat verbogen was, omdat er een reserve Flybar was mee gekomen heb ik deze maar meteen vervangen door een nieuw exemplaar, waarna ik natuurlijk ook de Flybar Paddle opnieuw en volgens de handleiding heb afgesteld.
Ik ga verder naar beneden en kom bij de Center Hub en bekijk de Blade Grips, daar zie ik dat de Bell Mixer Arms verkeer om waren gemonteerd, dus dit deel ook maar even demonteren en zie dat de O-Ringen geheel versleten waren, en dat er twee Brass Spacers als mede enkele Revet Ringen gewoon ontbreken.
De Blades zijn aan de beurt, ik moet volgens de manuel eerst de zender aanzetten, daarna de Throttle Hold Switch op (On) Pos. 1 zetten en vervolgens de heli batterij aansluiten.
Daarna de Throttle Stik op 50% zetten waarna de Blades op ongeveer 0 graden moeten staan. Het zou te mooi zijn als dit waar zou zijn, een Blade heeft een behoorlijke positieve Pitch terwijl de ander negatief staat, kijkende naar de Swashplate zie ik dat ook deze geheel uit het lood staat.
Mijn conclusie, de vorige eigenaar heeft getracht zelf iets te herstellen wat hem kennelijk niet is gelukt en dus de helikopter maar snel van de hand gedaan om een nieuwe eigenaar met het probleem op te scheppen.
Veel heb ik al opnieuw kunnen afstellen, maar omdat ik enkelen onderdelen mis blijft de helikopter behoorlijk schudden tijdens het opspinnen, zo erg zelfs dat ik bang ben nog meer schade aan te richten.
Conclusie: (en let op dit is persoonlijk) ik koop nooit geen tweedehands artikelen meer, dit was de eerste maar tevens de laatste keer, ik voel me behoorlijk beet genomen.
Veel plezier heb ik er tot nu toe nog niet van gehad, alleen een hoop ergernis.
Mvg Willy...