Oprichten Heli club in ZH

Zou je liever bij een club vliegen waar alleen helicopter word gevlogen?

• Nee

Votes: 0 0,0%
  • Weet niet.

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    573
Zoals de titel al aangeeft wil ik het hier hebben over het oprichten van een heliclub in ergens in Zuid-Holland, ik wil graag kijken wat voor haken en ogen hierbij komen kijken... behoudens het gebruikelijke "zoeken naar een geschikte locatie" (das al lastig genoeg opzich).

Reden om hier naar te kijken zijn de problemen die ik en andere helivliegers op "traditionele" clubs tegenkomen, namelijk;
- Onbegrip (voor hoverende beginners)
- Angst (voor 3Dende gevorderden)
- Geen mogelijkheid krijgen om te vliegen (trainers van 80 euro die het luchtruim domineren :roll: )
- Weinig andere helivliegers met kennis van zaken

Het lijkt me daarom opzich niet zo'n heel dom idee om te kijken naar de mogelijkheid om een club op richten alleen voor helivliegers.
Je hebt dan een minder groot veld nodig en je hebt geen last van alle bovengenoemde nadelen.

Problemen die ik zo al kan zien zijn bijvoorbeeld:
- Locatie vinden...
- Genoeg leden om te beginnen verzamelen
- Vergunningen e.d.

Op zich zijn er bij mij in de buurt uitgestrekte weilanden genoeg om misschien een plekje te vinden, dus dat moet geregeld kunnen worden.

Alle verdere ideen, suggesties e.d. zijn welkom! :D

Cheers,

Richard

Ik hoor vaker verhalen dat de helivlieger het zwarte schaap is in de club. Veel jaloezie en afgunst. Jammer. Desondanks ik 99,5% helivlieger ben heb ik toch nee gestemt. Ik zou toch niet bij een club willen waarbij alleen heli's gevlogen mogen worden. Ik vind het wel leuk om vliegtuigjes te zien, en heb de laatste tijd ook zelf een beetje zitten spelen met een vliegtuigje. Veel ontspannender dan een heli, lekker relaxed.

Waarom kunnen we niet allemaal in harmonie vliegen... :( :lol:

Ik moet toch even melden dat dit zeker niet overal het geval is, in "mijn" club fladderen plank- en helipiloten vredig naast elkaar :D

En voor de beginnende hooveraar is er een apart veld :wink:

Op zich best een leuk idee ! Maar ook dan heb je last van hooverende beginners met een goedkoop raptorretje die over het veld zwalken.

Ik vind alles wat vliegt prachtig en zou mij nooit willen afzonderen van de plankhengsten want die horen er gewoon bij :D Ik vlieg namelijk ook voor de gezelligheid.

Oja, de Raptor en de Calmato zijn beiden de goedkoopsten in hun soort :mrgreen: Ik vind het jammer als mensen zich boven anderen verheven voelen omdat zij een duur model vliegen.
Wij vliegen al vele jaren gemengd (voorheen afzonderlijk) en gaat gewoon goed zolang je elkaar respecteerd.

ik ben bij verschillende clubs in nederland geweest.

over de beginners,
ja die willen het ook leren,
los dit op door hoever veldjes apart.
wil je rond vliegen doe het op het hoofd veld.

Om te voorkomen dat de verkeerde "toon" gezet word.

Het gaat er niet om dat het niet mogelijk is om vredig naast elkaar te vliegen, dit gaat opzich best. Maar ondanks dat zijn er vaak toch wrijvingen en het is natuurlijk ook leuk om meer kennis van zaken op 1 plek te hebben, ipv 10 clubs met allemaal 1 helivlieger :P

Ik heb mezelf moeten leren helivliegen en daarna mezelf moeten leren 3D vliegen, heli afstellen e.d.. omdat er niemand was die me kon helpen.
Als je meer helivliegers bij elkaar hebt dan ondervang je dat mooi. (gebeurt nu ook al doormiddel van het forum en de meetings uiteraard).

Het ging me er eigenlijk om welke haken en ogen er zitten aan het oprichten van zo'n club, niet of het nu echt "nodig" is of niet.

Cheers,

Richard

jaaaaaaaaaaaaa wanneer is de eerste meeting daar ??? ik ben t volledig met je eens , ik heb ook al eens een aanvaring gehad met een plankvlieger , niet in de lucht maar op de grond dan hè , en ik vind t zeker fijn om gewoon te kunnen vliegen zonder t risico dat er zo`n 3 knakenkist mijn heli aan bonken vliegt , ik vind ook dat er vaak niet even t geduld kan worden opgebracht om ff die 8 of 10 minuten te wachten tot iemand die nog niet helemaal zeker van zijn zaak is kwa vliegen op de grond is , zeker met t gedoe van , beginners op t hooverveld , die willen ook wel eens een keer een rondje kunnen proberen ??? ik vind met mijn calmato vliegen ook leuk daar niet van !!! maar ik ga niet tussen 2 heli`s door lopen kloten , dus ik wil zeker lid worden en me eventueel ook inzetten om dit mogelijk te maken , met plezier hoor !!!

Richard, gewoon een golfclub oprichten 8) dan krijg je alle ruimte en van die helies heeft niemand last :)

Richard, gewoon een golfclub oprichten dan krijg je alle ruimte en van die helies heeft niemand last

Moeten we wel verplicht electro gaan vliegen... of zouden ze geloven dat die golfkarretjes zoveel herrie maken? :roll:

Ik ben het overigens met Eddie eens, vaak krijgen beginners ook niet eens de ruimte om eventjes dat stapje verder te gaan... en blijven daarom hangen.
Ik vlieg zelf overigens ook met vliegtuigen, al vanaf mn 14e en dat blijf ik doen, vind ik ook leuk. Het idee was gewoon om te kijken hoe en/of dat het mogelijk is om een veld te creeeren voor alleen heli's.

Ik zal zelf ook altijd blijven vliegen met vliegtuigen, dat doe ik dan wel op een andere club. Overigens gaat het mij ook voor de volle 100% om de gezelligheid, alleen jammer dat dingen zoals eddie ze beschrijft dat een beetje in de weg kan staan soms.

Anyway, iemand nog suggesties opmerkingen?

Cheers,

Rich 8)

Raptor Rulezzz zei:
- Geen mogelijkheid krijgen om te vliegen (trainers van 80 euro die het luchtruim domineren :roll: )

Dit is een discussiepunt dat menig club naar de verdommenis heeft geholpen, wat is er mis met een trainer van €80 ? en zeker wat is het verschil tussen een trainer van €80 van een (arme) student en de heli van €1000 van een werkende mens die ervoor kiest om zoveel geld de lucht in te sturen ?

met de aanschaf van een duurder toestel koop je niet meer rechten in de club. Ik vind dat dan ook zeker geen argument om een heliclub op te richten.

:P hé, dat is eruit.

No offense,

Kris

JA , ik heb nog wel een dubbelloops liggen ergens , gewoon die plankie`s uit de lucht knalluhhhhhhhhh :sniper: :D :D :D :D hoeven we ook geen veld te zoeken !!! gewoon dat van de haagsche dalijk kapen .

Dit is een discussiepunt dat menig club naar de verdommenis heeft geholpen, wat is er mis met een trainer van €80 ? en zeker wat is het verschil tussen een trainer van €80 van een (arme) student en de heli van €1000 van een werkende mens die ervoor kiest om zoveel geld de lucht in te sturen ?

Ik ben ook "arme" student... ik gebruikte de vergelijking alleen maar om een duidelijk beeld te schetsen.
Het modelvliegen is in de jaren door deze "goedkope arf" trainers wel danig veranderd, waar vroeger nog toewijding en veel tijd voor nodig was om iets inelkaar te knutselen, kopen de mensen nu een "frotinelkaarenklaar"-toestel.
Niks mis mee opzich, maar vele gebruiken deze toestellen ook zo... ze hechten er vaak weinig waarde aan en zijn daardoor SOMS een gevaar voor andere die ook willen vliegen en door deze "goedkope" kistjes uit de lucht worden gevlogen. Heeft mij ooit nog eens 200 euro gekost, erg lekker... is voor mij een maandsalaris :wink:

Helicopters worden vaak gezien als gevaarlijk, maar mensen die onverantwoord vliegen (en dat zijn er redelijk wat) omdat ze toch met een "goedkoop" kistje aan het raggen zijn, zijn veel linker imho.

Opnieuw zal ik even melden dat de discussie niet was of het samen vliegen mogelijk was.... dat kan namelijk gewoon, het ging erover om te kijken wat er nodig is om een club op te richten

Cheers,

Richard

Waarom kunnen we niet allemaal in harmonie vliegen...

Dat vraag ik me ook vaak af,ik vlieg bij diverse clubs en ik kom op veel meetings/shows en er is wel degelijk "wrijving" tussen helivliegers en vliegtuigvliegers!

Mij lijkt het ideaal,een clubje voor heli's alleen :yes:

wel, ik ben vliegtuigvlieger en het enige 'probleem' dat ik ermee heb is dat je van een heli niet kan inschatten waar hij het volgende moment gaat zijn, als er een ander vliegtuig in de lucht is is het voldoende om af en toe een blik te werpen en aan de hand van de vliegrichting en de snelheid van dat moment kan je je een beeld vormen van de route die dat ding zal afleggen ('t is geen sluitende methode maar het werkt meestal wel) terwijl een heli , laat ons zeggen, 'te wendbaar' is, vandaar dat ik liever niet samen met een heli vlieg, tenzij ik vlak naast de piloot kan staan en er enige communicatie is, maar met een 3D'ende heli vlieg ik niet samen, dan zet ik de landing in, maar da's meer voor mezelf dan iets anders ;-)

Kris

Jammer dat zuid-holland zover weg is ;)

Remco kan er inmiddels een klein beetje over meepraten. Bij ons op de club zijn het ook de vliegtuigen die de overhand hebben.

Nu Remco voor mij zover heeft geregeld dat ik ook een poging mag doen rond te vliegen, gaan de piloten verdeeld over het veld staan zodat het onverantwoord is om met een heli rond te vliegen.

Als oplossing hierop, heb ik een prive-vliegveld, dwz een weiland van een vriend van mij.

Ja, ik vlieg dus wild. Anders kom ik niet verder. Ik zou het heel fijn vinden, als er een helis-only club is.

Wat je zult moeten hebben:

-hinderwet (lijstje met geluidseisen ofzo)
-terrein (je moet ver genoeg van alle bebouwing afzitten, je mag niet in vlieggebied zitten (houd rekening met schiphol en zestienhoven
-milieu (brandstof, electro, 2-takt / 4-takt (bij mij in de buurt is er een club waar je alleen electro of 4-takt mag vliegen))

Als je deze punten opgelost hebt, zul je een heel eind komen. Begin dus met naar de gemeente toe te gaan om daar je plannen voor te leggen en met hun te overleggen. Een gebied van 100x100x50 is genoeg.

Het gaat hier niet om of helivliegen samengaat met vleugelvliegen.

Richard zoekt een veld waar alleen met heli`s gevlogen gaat worden.
De HMC is al 5 jaar bezig om een veld te zoeken, ze moeten en ze kunnen niet anders dan de officiele weg te bewandelen, zij zijn daarbij erg gesteund door de KNVVL. De gemeente zegt zijn medewerking toe en toch lukt het (nog) niet om een veld te krijgen omdat de ambtenaren gewoon niet mee willen werken. Als er iets mis gaat worden zij immers aan de schandpaal genageld.

Dus Richard, zoek een boer en vraag zijn medewerking.
Probeer het maar niet officieel te doen want dan kom je van een koude kermis thuis en besef je dat je in regel en wetjesland leeft waarin modelhelikopters en vliegtuigen taboe zijn.

Satoer zei:
Eigenlijk moet je gewoon een vriendje in de gemeente hebben denk ik. :roll:

Die op zondag met zijn kids staan te kijken naar het vliegen en maandagavond op de vergadering vertellen dat er wordt wildgevlogen wat niet mag. :roll:

lol ;)

Ik heb JA gestemd. Alles beter als niks, en das precies de optie die de regio nu heeft.
Ik ben het met Eddie eens. Veel vliegplekjes worden verkloot met de houding of aantallen van sommige vliegers...

Groetjes,

Ton.

Hé Rich

ik vind een club voor alleen heli piloten zeker interessant, mijn huidige club (wase model heli club http://www.wmhc.be) is heli-only en dit heeft vele voordelen.

Ik ben ooit eens gaan gastvliegen op een gemengde club en het was toch serieus oppassen ! heli vliegen is als beginner al stressie genoeg en dan moet je nog al die vliegtuigjes ontwijken 8O ... Eens te meer horen roepen : "uit de weg ! er komt er één binnen !"

als er niet teveel volk is, en iedereen weet wat te doen kan het wel maar in het andere geval loop je gewoon in elkaars weg !

DUS een heli only club go go !!

:arrow: mogen belgjes ook lid worden ?

greets

Y

Back