Ben ik gek aan het worden....?

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Na lang wikken en wegen gister besloten wat zwevers in de verkoop te doen...slaap ik gelijk slecht. Met dat mensen beginnen te bieden word ik helemaal naar. Ik wil ze helemaal niet verkopen!

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik geef ze nog liever weg dan dat ik ze verkoop. Het voelt gewoon niet goed of zo, ik snap er helemaal niks van. Wie herkent dit en kan me vertellen hoe het werkt.

Voordat je denkt dat het een geintje is; ik meen het bloedserieus. Dus...word ik nou gek?

Vast niet...
Wellicht midlife crisis ???

We doen allemaal wel eens iets impulsiefs.. ;)

Ze verkoop ik ook wel eens iets voor veel te weinig, of geef het idd gewoon weg, puur omdat ik wil dat het als GEHEEL blijft, en niet opgekocht word en in onderdelen verkocht word...
En ik nu zeker weet dat ik er iemand heel blij mee maak...

Het is heel herkenbaar. Een gevoel van paniek slaat ff om je heen, en je kan er zeker slecht van slapen. Jij bouwt met je ziel, dat zie je terug in jouw modellen. Als ik iets bouw heb ik er een binding mee, net zoals jij.

1 voorbeeld, wat niet echt zweefgerelateer is maar wel een grote gelijkenis heeft. Mijn ouders hebben vroeger gevaren, en dat schip heb ik na gebouwd. Daar zit echt mijn alles in. Een 2e model kwam, en daar zit ook echt alles in, een model waar ik echt een binding mee heb.

Onderstaande is het schip van vrienden van ons. Op dit soort schepen liggen mijn roots, en ik denk dat je dat wel terug kan zien aan het model. Ik had er nog niet eens een tekening van, een paar foto's en mijn handen deden de rest. Alles schratch, zelfs de hond en hondenmand!

full

Dit model gaat never de deur uit, en als ik m weg doe geef ik het model aan de eigenaren waarvan ik het model gebouwd heb. Ik wil daar geen geld voor hebben.

20 modelllen (zoals jij hebt) is veel, en om eerlijk te zijn kan je niet met allemaal vliegen. Maar van de andere kant zou ik het wel prettig vinden als er voor een model goed gezorgt zou worden, zeker als ik iets zou verkopen. Je moet er dan wel volledig achter staan, het moet echt goed voelen. En dat is bij jouw nog niet het geval.

Zelf ben ik begonnen met een piepschuim zwever. Mijn eerste kist, en op de een of andere manier heb ik er geen binding mee. Ik bewaar hem wél voor iemand die wil beginnen, zodat ook hij er zijn eerste vluchten mee kan maken. De alka 13 heb ik gekregen, en daar heb ik wel een binding mee. Die kreeg ik van de eigenaar waarvan ik mijn piepschuim zwever gekocht heb. De Alka 13 heeft een verhaal, en die doe ik niet zomaar weg.

de Elipsoid weet ik nog niet, een fijne kist maar als ik m kon ruilen tegen een klasieke kist zou ik het nog niet weten. Tot nu toe is het mijn best vliegende kist, het is voorlopig een blijvertje.

De Dadalus is ook zo'n geval, waar ik eerst mijn twijfels had. Maar sinds gisteren wist ik het, die gaat er niet uit. Ik heb m welliswaar niet zelf gebouwd, maar na 26 jaar weer vliegen, en voor de eerste keer mijn stiekstart voor mij wel een bijzonder kist.

De Slingsby T31 staat nog steeds op mijn lijst van zelfbouw, en nee die gaat er dan ook niet uit.

Ik heb jouw Grunau Baby héél graag willen kopen. (en ja ik heb daar ook niet echt lekker van geslapen) had deze kist een bijzonder plekje willen geven, en er veel mee willen vliegen.

maar ik heb dit wel zien aankomen. En heb er echt alle begrip voor.

En nee, jij bent echt niet gek geworden. We hebben allemaal wel eens van dit soort momenten.

Laatst bewerkt door een moderator:
is heel normaal Arjan .dat heet persoonlijke binding met materiaal.
Dat heb ik ook ,maar dan met goede kennissen (een vriend is heel wat anders en die zijn zeldzaam als je het goed bekijkt)

Er zitten inderdaad toestellen tussen bij jou verkoop waarvan ik zeg die zijn mooi ,maar dan kijk ik gelijk naar 2 kanten 1 naar mijn ruimte en 2 naar mijn uienlederen geldzak . die zeggen allebei nee .

En vooral ik weet wat ik op de plank heb liggen .daar ligt ook 1 zwever die ik dit jaar maar 6 xgevlogen heb en die doe ik ook niet weg ,omdat ik deze geschonken heb gekregen van mijn vader.net als de briljant die gaat ook niet weg(deze heeft al meer gevlogen ) .

Maar Arjan ik ken je gevoelens helemaal.

Arjan, ik begrijp je gevoelens wel een beetje. Ook ik heb vaak moeite om geld te vragen voor modellen en regelmatig gaan ze te goedkoop de deur uit. Bij modellen waar je iets mee hebt is het voor mij belangrijker dat ze bij een liefhebber terecht komen. De wetenschap dat de volgende eigenaar er iets goeds mee gaat doen is belangrijker dan de centen die je ervoor vangt. Soms weet je niet helemaal of een model wel op de juiste plaats is beland, en dat kan een wat kriegel gevoel geven. Als ze ergens komen waar je weet dat er goed voor ze gezorgd wordt kan ik alsnog lekker slapen.

Ja ik ken het!! Ik had het toen mijn Skopas te koop stond.

Weet je wat werkt? Je advertenties sluiten!!!!!

Later verkocht ik de zwever waar ik mee heb leren vliegen. Zelf 6 jaar mee gevlogen, alle schade gerepareerd enzo. Lief en leed mee gedeeld. Gevlogen boven Zwitserse dalen, opgevist uit de takken van een eikenbos.

En wat denkie, nog geen halfjaar verkocht, en de zwever is niet meer...... Dat is dus niet leuk.

Laatst bewerkt:
ja ,ik ken het ook .
arjan ,je had ooit eens gezegt ,verkoop je eerste zwever niet want hier krijg je spijt van .

je had gelijk,hoe weinig ik met de alpha vloog ,ik heb er wel spijt van dat ik hem verkocht heb .
toen de koper hem op kwam halen,stond in nog lang met hem te kletsen ,en advies te geven ,hoe je het beste met de alha kon vliegen ,zodat hij maar niet weg kon gaan met ''mijn''alpha

En ik had het ook moeilijk toen mijn asw 17 naar rc paul ging .
maar nu ben ik weer op het kopers pad ,dus het gaat weer goed met me ,ha

gr paulus

:-)

We hebben ooit over dit onderwerp via PB al eens een hele discussie gehad. Ik kan je mening nu best begrijpen hoor! Mijn gevoel in deze is dat ik totaal geen moeite heb om kisten te verkopen, TENZIJ ik ze zelf heb gebouwd of opgeknapt. Zodra ik er veel werk, aandacht, bloed, zweet en tranen in heb zitten gaat een model bij mij bijna nooit de verkoop in, maar als ik er op uitgekeken ben gaat deze dan in een doosje de zolder op. Als ik een model voor een bepaald doel van marktplaats of iets dergelijks haal, heb ik er geen moeite mee om dat model weer te verkopen. Tevens heb ik er dan ook geen moeite mee om er geld voor te vragen!

Mijn advies zou dan ook zijn, heb je er een slecht gevoel bij, verkoop dan gewoon niet! Zo klein mogelijk verpakken en in vierkante doosjes de zolder op schuiven. Geloof mij, op een kleine ruimte kun je dan heel veel kwijt ;-)

En wat denkie, nog geen halfjaar verkocht, en de zwever is niet meer...... Dat is dus niet leuk.
Dan voorkom je dus dit soort gevoelens. Als je een kist verkoopt, is het uiteindelijk niet meer jou eigendom. Kun je je gevoel er niet bij los laten... niet verkopen! Maargoed, das mijn mening :cool: Her en der kreeg ik het gevoel dat mijn mening juist de vreemde eend in de bijt was ;)

Ieder z'n eigen ding!

[edit]
Goedzo :-)

Laatst bewerkt:
Weet je wat werkt? Je advertenties sluiten!!!!!

Heb ik dus gedaan :-)
Grappig dat het blijkbaar voor meer mensen zo werkt. Ik heb het trouwens lang niet met alle vliegtuigen, ik moet er blijkbaar echt wel iets mee hebben.

Nou, ik ga nog maar eens naar mijn lijstje kijken waarmee ik dan wél budget vrij kan maken voor de F5J die ik graag wil hebben.....

weet je wat ook erg leuk is... je oudste en minst waardevolle toestellen van 300 meter in de grond boren! meestal is een crash iets waar je tranen van krijgt, maar als je dit express doet , is er wel veel fun mee gemoeid!

je kan met wat geluk zelfs nog wat baseball spelen met de romp! (deed ik ooit eens...)
en daarna de prullenbak in.
heb je thuis ineens wat meer plek voor een nieuwe.

Ik beleef 100x meer plezier aan de lach van het jongetje op het veld dat geeneens geld heeft voor een nieuwe servo, als ik hem dat oude vliegtuig geef.

Heb je ook plek thuis mee gewonnen

Ik beleef 100x meer plezier aan de lach van het jongetje op het veld dat geeneens geld heeft voor een nieuwe servo, als ik hem dat oude vliegtuig geef.

Zo heb ik nog een Matchbox koffertje met mijn autootjes van vroeger. Zo af en toe geef ik een autootje aan kinderen van vrienden ... veel leuker als er nog mee gespeeld wordt. :yes:

5369789679_c044d477d9_z.jpg

Ik heb er nog steeds spijt van dat ik mijn eerste en enige vliegtuig, een zwever, Graupner Beta, heb verkocht, inclusief Microprop besturing. En dat is minstens 25 jaar geleden, geld nodig voor heli-zender.

Verkopen zal ik niet graag doen
Vernietigen is zinloos en geldverspilling en egoist.....
Het liefst geef ik ze dan gewoon weg

Met de eerste twee opties heb ik nog geen ervaring

Hallo Arjan,
Ik kan me wel wat bij jouw gevoel voorstellen. Tijdens de (poging tot) verkoop wordt je met je neus op het verschil tussen waarde en prijs gedrukt. Dat is soms een ontnuchterend feit.
Voorbeeldje van mijzelf: Ik restaureer antieke fietsen van voor de oorlog. Kost een hoop tijd en moeite en ik vind het leuk om naar te kijken en op te rijden. Voor mij heeft zo'n ding dan waarde, maar voor een ander is het gewoon een oude fiets, zoals ze ook bij het station staan geparkeerd. En er is absoluut geen markt voor. Toch zou ik er niet aan moeten denken dat zo'n fiets als stationsfiets zou worden gebruikt, dus wil zeker weten dat het bij een liefhebber terecht komt, mocht ik sowieso verkoop overwegen.

Alles wat je op een regenachtige zondag wel eens tevoorschijn trekt om naar te kijken of wat aan te prutsen moet je sowieso niet weg doen. Daar ga je spijt van krijgen. Ik ben onlangs heringetreden in het modelvliegen na 30 jaar afwezigheid. Het was heel leuk mijn oude OS-Max na 30 jaar weer voor op een vliegtuig in de lucht te zien.

Dus Japie's idee is wel een goede. Gewoon opbergen en je de grijns op je gezicht voorstellen als je zo'n zwever na 10 jaar weer eens uitlaat.

HEEEEEL herkenbaar Arjan, ik voel met je mee..

Ik heb dat zelf ook met toestellen die me dierbaar zijn en waar een ''verhaal'' aan zit.
Mijn advies is... NIET verkopen, je gaat er spijt van krijgen.
Het lege gevoel dat achterblijft als de kist voor de laatste keer door je voordeur is verdwenen is het niet waard, geloof me.
Dan is een (onbedoelde) crash misschien nog wel beter, is meer definitief, is het ''klaar'' zeg maar.

Andersom is er ook een gevoel dat erop lijkt. Paul, (Korhorn) waar ik de ASW van heb gekocht, is zo'n voorbeeld. Ik heb hem van hem gekocht en voelde toen al dat hij er niet helemaal achter stond.
Een week of wat later op ''mijn'' VGG'tje hier in Ootmarsum zag ik de spijt in zijn ogen toen hij hem weer zag. Ik moet daar nog geregeld aan denken als ik hem nu vlieg. Voelt ook niet goed...
Dus Paul, hij is nog steeds beschikbaar voor jou. Alleen voor jou want verder is het een heerlijke duivelse kist waar ik al veel lol mee heb gehad :-).

Maar Arjan, je bent echt niet gek hoor.
En ehhh, die f5j kist komt er toch wel, daar ken ik je wel voor ;-).

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
ja die Paulus...ik heb aan hem ooit mijn kleine Brillant verkocht. Een poos later wilde hij hem weer van de hand doen omdat het toch niet helemaal zijn ding was. Geen probleem, ik heb hem gewoon weer terug gekocht :-) En voor dezelfde prijs weer naar Sander gedaan die er nu met veel plezier mee vliegt.

Het gaat me trouwens niet om eens waarde in financieel opzicht. Zelfs al zou ik er heel veel geld voor krijgen dan zou ik ze nog niet kwijt willen. Sommige wel, op de een of andere manier hecht ik niet aan alles.

(F5J is besteld trouwens....ik heb een zeer begripvolle echtgenote :-) )

Back