batwing

hallo,

ik heb hier nog een oud os .35motorke liggen waar ik een model voor zoek voor komende weekends mee te vliegen(wintervliegen)
ik kwam uit bij de batwing als mogelijke winnaar.
Modelbouwclub Weert » Batwing

nggshow.php

ik heb de tekeningen dan ook afgehaald en ga straks om een plaat schuim om hem uit te bouwen.
Heeft er nog iemand foto's van dit model of ervaringen?

bv van motormontage, servoplaats, hoe groot moet mijn tankje ongeveer zijn...
servokes heb ik genoeg, ontvangeraccu heb ik ook een kleintje...

zou toch snel gebouwd moeten zijn denk ik...maar bevindingen of extra foto's zijn altijd welkom

leuk dat je er een gaat bouwen, wij op de club ( mbc weert ) zijn nu bezig met servals te bouwen en er is er ook een een batwing of batplane hoe je het kunt noemen, ik heb wel gezien hoe het ingebouwd zit maar voor mijn ervaring is er bijna net zoveel ruimte als bij een delta

grzz cas

Motormontage uit triplex bouwen even als de servoplaat. Niet zo'n groot tankje erin, 250cc of iets dat daarbij in de buurt komt. (een 5cc motor slurpt niet zoveel). Flink wat epoxy gebruiken en zorgen dat de liggers er goed in zitten. Je kunt de motorbevestiging mooi verzinken in de schuimplaat. Zorg dat het goed gefolied wordt, heb wel eens een mooie zak folie omlaag zien klapperen omdat het een en ander wat wind ving en zich midden in de vlucht opblies...

Chris,
Onze ervaring bij de bouwmarkten zijn ook slecht.
Beter ga je naar een bouwbedrijf. Daar heb je meer kans van slagen.
Het spul heet roofmate en wordt vaak gebruikt als spouwmuurisolatie.

Servo's kun je aan de zijkant in het bakje bouwen. Zo ver mogelijk naar achter om de stuurstangen (3mm!) zo kort mogelijk te houden.

Motormontage gewoon op het motorschot. Zijwaardsstelling en domping weet ik even nog niet. Is te lang geleden..

batman1k.gif

De twee balsaliggers zorgen voor de stevigheid.
De voorste ligt 45mmm achter het zwaartepunt. Deze is 10mm breed, maar wel 20mm hoog. Hiervoor kun je ook een vuren ligger voor gebruiken als je dat meer vertrouwd. Deze voorste ligger mag zelfs iets korter zijn. Mag je zo'n 10 cm van de zijkanten laten ophouden.
De achterste ligger heeft dezelfde afmetingen en moet van balsa zijn omdat er ook scharnieren in komen.
Als je weet waar de scharnieren komen, kun je op die plaatsen wat extra balsa achter die ligger lijmen om wat meer 'vlees' te hebben.

Over de vliegeigenschappen van de batplane zul je van staan te kijken. Met de wetenschap dat ie totaal niet zweeft kun je 'm met lopende motor heel langzaam krijgen.
En het is beslist een publiekstrekker!

Veel bouw- en vliegplezier!

Frank

Laatst bewerkt:
roofmate van 3cm heb ik hier liggen, maar van 2cm moet in de buurt ook te vinden zijn.

voorste ligger ga ik 8x20 vuren schaven morgen.
achterste liggers heb ik al klaar liggen. de opstaande vin ga ik uit 6mm balsa maken ofzo.

mogen de servo's zo ver naar achter voor het zwaartepunt?
dan maak ik vanavond de vin en het bakje wel nog, ik heb nog een 230cc tankje gevonden, is wat groot, maar kan ik wat inwerken in de vleugel.

oracover ga ik denk ik niet gebruiken, wel dikke tape ofzo(zal ik nog wel zien)

neusje heb ik wat anders uitgetekend.
Knipsel.JPG

streeplijnen zijn het bakje
rood is de schuimen kern
paars is een multiplex plaatje 6mm dik die ingewerkt word in het schuim waar dan de motor op geschroeft wordt(het zal waarschijnlijk wel wat groter worden voor de stevigheid, maar hier is al 2 graden right trust ingebouwd. 2graden downtrust doe ik dan bij het inlijmen van het plankje wel...

is toch redelijk groot als je het op papier zet!
P1070750.JPG

P1070751.JPG

Laatst bewerkt:
hoi Chris,

Het is natuurlijk geen wet van meten en persen. Maar wij bouwden de twee vleugelhelften stomp tegen het bakje aan. De liggers zorgden voor de stevigheid. Aan de onderzijde plakten we nog wel eens een driehoekslijst. Als je dat zo wil bouwen, dan klopt je papieren uitslag niet. Maar het is natuurlijk vrij om te bouwen zoals je wil. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Je laat er in ieder geval geen gras over groeien.

Grtz Frank

wat bedoel je met stomp ertegen? het bakje tussen de vleugelhelften?
op de website staat de vleugel namelijk anders gesneden.

soit,de rc:
P1070752.JPG

de verticale vin toch maar niet uit balsa gemaakt
2x5mm depron geschrankt op elkaar met een balsa liggertje erin en dan getaped. met aan beide zijden een 3hoekslatje ertegen moet deze wel blijven staan.
onderaan de foto 50 stripkes 20mm hoog en 100mm breed om de boorden mee te beplanken.
P1070754.JPG

een hier de achterste ligger ook erbij(2x5mm op elkaar gekleeft, en 2x 3hoekslatjes voor op de roeren(met het balsaschaafje 10min werk)
P1070755.JPG

alles is al gemaakt ondertussen behalve de batwing zelf... nergens geen isolatieplaat van 2cm dik te vinden. hmmm

P1070763.JPG

achteraan 2servo's(moeten nog langere hevels op naar boven toe) en de schakelaar
P1070764.JPG

vooraan de tank, accu(650mah) en de gasservo(is nu aan het drogen)
P1070767.JPG

side en right trust gedaan met rondellekes achter de motormount.

zeker op film. balsa ligger en 3hoekslatten aan de foam gekleeft, morgenavond het bakje en de andere ligger erin kleven...
het wordt nipt, vrijdag de boorden beplanken, coveren, verticale vin plaatsen,aansturing,...

weet iemand wat het ongeveer mag gaan wegen?

Wat het mag wegen?

Gezien het motorvermogen en de mindere qualiteit wat de vleugels gaan leveren zou ik de 850 gr niet proberen te overschreiden.
Zulke dingen hangen meestal aan de prop omdat ze zonder motorvermogen gewoon als een baksteen uit de lucht vallen.
Maar het is altijd leuk om zulks toestel te zien natuurlijk.

Johan.

Hulde voor deze bouw. Al vaker nagedacht zo een Batwing te bouwen maar nooit gedaan. Leuk om te zien dat iemand anders niet zo lui is als ik ;).

Zie graag foto's van het eindresultaat :).

En gewicht inderdaad niet te zwaar maken. Heb zelf een vliegende schijf (span geloof ik 1 meter) met een 6,5 irvine erop (op de foto nog met een webra 40 speed):

P30-05-09_192702.jpg

P03-06-09_183301.jpg

Weegt vliegklaar net boven de kilo en gaat als de duvel met tijgerbalsem op zijn kloten. Maar Johan heeft gelijk, als het gas eraf is gaat het neer als een baksteen ;). Geen profiel in de vleugel dus. Landen doe ik altijd met wat restgas, kist langzaam in een harrier trekken en dan een halve meter boven de grond de throttle cut erop. Werkt altijd, nog geen prop gekost op die wijze.

Succes met de afbouw en post nog wat foto's :).

Groet Raoul

oke, alles ligt nu wat te drogen(vanmorgen wat vroeger opgestaan)
zodat ik morgen enkel nog de aansturing moet maken en coveren. ik zal dan ook alles eens wegen, vind het momenteel wel al wat wegen,maar dat weten we vnvnd pas zeker.

100gram accu
100gram servo's
250cc tankje 250gram dus
10gram ontvanger
motortje 380gram

zit ik al op een goeie 840 gram(met benzine) zonder het toestel zelf...

Kunt nog wat gewicht besparen Eclipse. Vervang de accu voor een 800mAh AAA type, die wegen rond de 50 gram. Tankje van 250 is rijkelijk veel, die heb ik er namelijk ook inzitten en na 8 minuten vliegen is die nog steeds half vol. Denk dat 150cc meer als zat is. Spaar je toch voor zo een 150 gram :).

Hahahaha, dat ken ik. Perse snel de maiden willen doen en dan maar roeien met de riemen die je hebt. Ach, zo een accu en tankje kun je nog makkelijk later een keer vervangen :)

Back