Gens Ace accu test: ___2s 5000mah 50c lipo___(update 22-07-2013)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Disclamer:

De test heb ik zo zorgvulding mogelijk uitgevoerd. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met de individuele wensen.
Desondanks, kan het voorkomen dat ik bepaalde dingen (vanwege diverse omstandigheden) niet heb meegenomen, in deze test.
Wij vragen hiervoor jullie begrip. Ik heb geen persoonlijk belang in deze test of test-producten. De test is nog in opbouw,
dus er komen nog diverse updates.

Eventuele reacties mogen in dit topic:
wat-zouden-jullie-graag-zien-bij-een-lipo-test

Vandaag op 13-12-2011, arriveerde er een setje lipo's voor de GENS-ACE Lipo test.
In totaal kreeg ik 5 accu's toegezonden.

01.jpg

2x een 6s 5300mah 30c lipo, welke in een Align trex 550 gebruikt worden.
2x een 3s 2200mah 30c lipo, voor in een Coper-X 450, een MPX Twinstar, en de opgevoerde MPX Easystar.
1x een 2s 5000mah 50c lipo die zijn weg vindt in de Traxas stampede VXL, de Slash 4x4 VXL, en een Rustler VXL.

Gebruikte meet apparatuur:

Meten is weten, zegt men wel eens. Omdat we hier met zeer kleine verschillen werken, en ieder apparaat wel van nature meetfouten maakt, is een gacalibreerde multimeter een must. Deze meters zijn erg nauwkeurig,hebben een hele kleine afwijking in vergelijk met hun broertjes. Ze moeten ieder jaar opnieuw gekeurd worden. (kostbare aangelegenheid) en dan praten we nog niet eens over de aanschaf van de betreffende meters!
Het heeft ook weinig zin de balance te meten met een niet-gecalibreerde meter, omdat we hier praten over afwijkingen van 1millivolt. (1/100ste van 1 volt) De eigen afwijking van de meeste meters zijn al grof meer.

De apparatuur welke ik gebruik in deze test zijn:
- Gealibreerde digitale Multimeter Fluke 87 V.
- Gecalibreerde digitale 2 kanaals scope: Fluke 123.
- Fusion Smartguard lipo tester.
- Gekalibreerde Cellogger Junsi celllog 8. (zelf gecalibreerd)
- Hyperion Eos 1440 super duo 3 allround charger. (2x 500watt laden /2x 40watt ontladen)
- Robbe 13,8 volt, 12 Ampere ampere voeding (165 Watt)
- Meanwell 24 volt, 31Ampere voeding. (750 watt)
- Digitale infrarood thermometer. (0,5% afwijking, maximaal 0,1 graad)
- Laptop voor uitlezing van grafieken van de lader, en de Cel logger

Hoe accuraat zijn de niet gecalibreerde units dan ??

Oke, dus je multimeters zijn in orde. Maar hoe accuraat zijn dan die lipo cheker, en je zelf gekalibreerde cellogger, en je lader ? Niet zo moeilijk, dit is na te meten met een gecalibreerde meter:

Praktijk voorbeeld van het meten van de afwijking:

De Cellog: Het meten van cel 1:
51.jpg

Het meten van Cell 2:
50.jpg

Kijken hoeveel de lipocheck er "naast" zit, in deze nu bekende situatie.
Ik heb namelijk een goede betrouwbare referentie, mbt tot de onderlinge onbalans voor de lipo checker.

52.jpg

We doen dit met alle aanwezige niet gecalibreerde units,en meten iedere cel apart (tot 6s) en dan komen we op de volgende "afwijkingen uit":

Jusi Cellog 8: Op de milivolt nauwkeurig. (vanwege de mogelijkheid tot hercalibratie)
De lipo checker: Maximaal 1mv voor celspanningen en dus dan op de op 2mv nauwkeurig voor onbalans
De Hyperion lader: Minder dan 0,6 mv verschil zien.

Doordat ik steeds dezelfde apparatuur gebruik,zie je bij de niet gecalibreerde units ook steeds dezelfde constante "afwijking" zien. Doordat deze constant is,en bekend, zijn ze heel goed bruikbaar in deze test.

Lipo weetjes, belangrijk deel voor deze test:
Zoals je weet kan je de lipo het beste, niet vol of leeg weg leggen, maar hier "ergens" tussen in. Wat nu EXACT het beste is,daar verschilen de meningen over. De ene zegt 30% de ander zegt 70%
Zo hanteren de imax/turnigy laders dus op ongeveer 30% lading, en de hyperion zet ze op 60% lading bij "storage" mode. Dus alles hier tussen de 30- en de 70% is in princiepe dus prima, denk ik dan....

Belangrijker voor ons, is dus de onderlinge onbalans.
Hier kun je nog onderschied maken in gebruik in het model, en bij het laden.

Alles tot / onder de 20mv word als "veilig" gezien wat betreft het laden, ontladen, of balancen aan de Lader.
Enige vorm van onbalans in het gebruik is ook normaal. Dit is niet te voorkomen. Er zijn nooit 2 precies dezelfde accu's in pakket gelijk. Hoe verder de accu "leeg" is hoe meer kans je hebt dat dit toeneemt.
Daarnaast heb je meestal ook nog met paketten te maken, welke gestapeld zijn. Dus de binnenste paketten worden dan warmer dan de buitenste, en een lipo presteerd beter als hij handwarm is. Dus ja wat nu precies de maximale onbalans is van het gebruik, daar ben ik nog niet achter.

Ik geef het pakket altijd een uurtje rust, en kijk dan hoe de onderlinge onbalans is, en deze is dan een stuk minder dan dat hij net van het model afkomt.

Nogmaals, we hebben het over hele kleine verschillen. Waarvan de meesten er niet eens naar omkijken, of interessant vinden!

Zie voor meer informatie de uitgebreide lipo faq:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Gezien ik 3 verschillende accu's ga testen, neem ik ze 1 voor 1 onder de loep.

Gens-Ace 7.4 2s 5000mah 50c Lipo:

Zo zit de accu verpakt in het doosje:
41.jpg

Netjes, een foampje op de bodem!:
42.jpg

De voorkant van de lipo:
43.jpg

Zijkant met sticker:
44.jpg

De ene kopse zijkant:
45.jpg

De andere kopse zijkant:
46.jpg

De onderkant met veiligheids instructies:
47.jpg

In totaal 306 gram , schoon aan de haak:
48.jpg

De eerste indruk:

De lipo heeft een keurig nette hardcase bestaande uit 2 helften. De helften zijn goed, netjes en recht op elkaar gelijmd. Geen scherpe randen,en alles oogt en voelt mooi als 1 geheel. Zowel op de hardcase als op de sticker staan de plus en min polen aangegeven.

Het geheel voelt stevig aan, en bij het (proberen te) twisten, geeft het geen krimp, en ik hoor ook geen bijkomende geluiden. Ook met de “tik proef”, hoor ik geen aanwezige grote holle ruimtes. Aan de kopse kant waar de accu draden de behuizing uit komen hoor je in het midden iets (op de lijmnaad) iets van een ruimte..

Ik vermoed dat er een foumpje in zit om de boel mooi strak te houden. Gezien ik ook foumpjes ben tegen gekoemn in de verpakking,en daar waar de balanceer draden uitkomen bij de softcase accu's. Het kan ook een soort van kit zijn. Om dit zeker te weten moet ik hem los snijden, en dat doen we maar niet.

De connector aansluiting ligt iets verzonken onder de behuizing. Bij aansluiten van de stekker draden, past deze heel mooi en naadloos. Hierdoor heb je dus ook geen blootliggende stroomvoerende delen.

Door de standaard maat, past hij in de meeste auto's welke een 2s accu gebruiken.

Hoofdraden van 12awg, en de balancer draden van 20awg siliconendraad. Balancer aansluiting jst/xh

Hoe gebalanceerd zijn ze bij levering ?

Slechts 4mv verschil voor de Gens-Ace 2s 5300mah 50c lipo:
51.jpg

53.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste keer aan de lader:

Toevallig had ik nog een Turnigy 5000mah hardcase pack van 20-30c. Beduidend minder dan deze 50c max lipo.
Deze accu is ook net nieuw en heeft 1 cycle gehad in mijn Traxxas Stampede, en geeft op zich wel een goede vergelijking.
Ik besloot de nieuwe lader maar meteen te gebruiken om ze tegelijk vanuit storage mode te laden. Beide accus zijn op storage mode geladen met DEZELFDE turnigy accucell6, met een max afwijking van 3 milivolt.

De test opstelling:
Een 12 ampere voeding, voor de lader, en de lader gekoppeld via usb aan de laptop. De laptop draait op windowsXP, en voor de logging maak ik gebruik van de Eos Suitte.

2slipo%20vergelijk.jpg

De screens zijn behoorlijk gecomprimeerd om ruimte te besparen en de laadtijden van dit topic snel te houden. Ik geef toe,het had beter gekund, maar ze zijn toch nog wel leesbaar, (de volgende screens zijn beter leesbaar, mijn excuses)

De screens zijn met tussenposen van om en nabij de 5 minuten gemaakt.

Na 5 minuten:
01vergelijk.jpg

Na 10 minuten:
02vergelijk.jpg

Na 15 minuten:
03vergelijk.jpg

Na 20 minuten:
04vergelijk.jpg

Na 25 minuten:
05vergelijk.jpg

Na 30 minuten:
06vergelijk.jpg

Na 35 minuten:
07vergelijk.jpg

Na 40 minuten:
08vergelijk.jpg

Na 45 minuten:
09vergelijk.jpg

Na 50 minuten:
10vergelijk.jpg

Na 55 minuten:
11vergelijk.jpg

Na 60 minuten:
12vergelijk%20turnigy%20klaar.jpg

Na 65 minuten:
13vergelijk%20genas%20ace%20klaar.jpg

De beide accu's zijn opgeladen, hoe is de onderlinge onbalans van de cellen?.
Zeer perfect!, howel dit nauurlijk voor het overgrote merendeel aan de lader ligt ;)

De Turnigy Accu:
2s%20complete1.jpg

De Gens Ace Accu:
2s%20complete2.jpg

Conclusie van de screens:
De interne weerstand is de gehele curve, iets hoger van de Gens-Ace accu, ook al is het niet veel. Ook het verschil onderling in de cellen, is met 1c laden, wat hoger van de Gens-Ace. Even komt de onbalans boven de 30millivolt. Later trekt de interne weerstand bij, en neemt de onbalans ook af. Ze eindigen dan ook redelijk dichtbij elkaar, en komen van de lader af, met een verwaarloosbare onbalance van 1mv.

Laatst bewerkt:
De eerste keer ontaden aan de lader:

Voor de volledigheid doen we ook nog even een vergelijkbare ontlaad test, aan de lader. Wederom met 1c, ofwel 5ampere ontladen.
Beide accus zijn opgeladen met DEZELFDE Hyperion lader, zoals in de vorrge post te zien was.

De test opstelling:
Een 12 ampere voeding (nu niet interesant), voor de lader, en de lader wederom gekoppeld via usb aan de laptop. De laptop draait op windowsXP, en voor de logging maak ik gebruik van de Eos Suitte.

2slipo%20vergelijk.jpg

De screens zijn met tussenposen van om en nabij de 5 minuten gemaakt.

Het begin:
ontlaadvergelijk1.jpg

Na 5 minuten:
ontlaadvergelijk2.jpg

Na 10 minuten:
ontlaadvergelijk3.jpg

Na 15 minuten:
ontlaadvergelijk4.jpg

Na 20 minuten:
ontlaadvergelijk5.jpg

Na 25 minuten:
ontlaadvergelijk6.jpg

Na 30 minuten:
ontlaadvergelijk7.jpg

Na 35 minuten:
ontlaadvergelijk8.jpg

Na 40 minuten:
ontlaadvergelijk9.jpg

Na 45 minuten:
ontlaadvergelijk10.jpg

Na 50 minuten:
ontlaadvergelijk11.jpg

Na 55 minuten:
ontlaadvergelijk12.jpg

Na 60 minuten:
ontlaadvergelijk13 rust.jpg

Temperatuur:
Ook was ik wel nieuwschierig wat de temperatuur zal doen van de accu's. Hoewel het een minimale belasting betrof zie je hier toch nog wel wat verschil. Op zich zeer verklaarbaar, omdat de Gens-Ace een hogere C waarde heeft mbt het ontladen, verwacht je ook dat deze koeler blijft...

De Turnigy Accu:
ontlaadvergelijktemp1.jpg

De Gens Ace Accu:
ontlaadvergelijktemp2.jpg

Conclusie van de screens:
De interne weerstand is de gehele curve, miniem hoger van de Gens-Ace accu, Ook het verschil onderling in de cellen, is met 1c ontladen, miniem hoger van de Gens-Ace. Maar nog ruim binnen de veilige marge. We hebben het hier over akelig kleine verschillen. De inwendige weerstand bij het ontladen verloopt mnder dan bij het opladen, en is ook algemeen lager. Op zich verassend. Ze eindigen dan ook met zeer weinig verschil van elkaar, en komen van de lader af, met een verwaarloosbare onbalans. Toch leuk om te zien dat de Gensace zich "beter" gaat voelen bij een belasting. Ik ben ook zeer benieuwd of deze tendens zich voort blijft doen bij hogere belasting.

Laatst bewerkt:
Het eerste echte gebruik:

De accu opgeladen met de hyperion lader. Onderlinge onbalans was 2mv.
Ik heb gebruik gemaakt van de slash 4x4.

De test opstelling:
De slash 4x4 VXL met De Gens-Ace 7,4volt (2s) 5000mah 50c lipo. Aan deze lipo koppelen we dan de Cel-logger, en zetten de interval op 1 seconde.

Als test hebben we een stuk straat, en we doen niets anders dan optrekken tot op top snelheid, en afremmen tot stilstand.. Dit doen we keer op keer. Na afloop hebben we de accu weer volgeladen, en zodoende weten we dat er 4410mah is bijgeladen. Uiteraard gaat hier nog wat verlies af, maar geeft een aardig beeld, wat we verbruikt hebben tijdens onze test!

Op straat hebben we erg veel grip, dus dit is wel een zware test... Hier even de test opstelling:
2slipo1xsl4x4a7.jpg

En hier nog even een foto tijdens de test:
2slipo1xsl4x4a9.jpg

De test zelf, het eerste gebruik in de slash 4x4 VXL :

Het begin: (we starten ook op de logger met een onbalans van slechts 2mv:
2slipo1xsl4x4a8.jpg

De gehele grafiek tijdens onze test:
2slipo1xsl4x4a1.jpg

Nu in tabel vorm, het eerste gedeelte:
2slipo1xsl4x4a2.jpg

Nu in tabel vorm, het midden gedeelte:
2slipo1xsl4x4a3.jpg

Nu in tabel vorm, het laatste gedeelte:
2slipo1xsl4x4a4.jpg

Even een close up van een deel van de grafiek, hier zie je de waardes even wat beter:
2slipo1xsl4x4a5.jpg

Hier nog even de screens van de lader, nadat we de accu weer helemaal opgeladen hadden:
2slipo1xsl4x4a6.JPG

Temperatuur:
Ik heb de temperatuur niet gemeten na afloop van de accu, maar deze voelde koud aan. Net zou koud als de wagen zelf.. Buitentemperatuur was op dat moment 9 graden.

Conclusie van de screens, en test indrukken:

De accu presteerde prima in de slash 4x4. Ik had het idee dat hij wat langer doorreed, vordat hij minder ging presteren.
Wel was het in eens over, de regelaar sprong in lipo-safe. Normaal gaat hij eerst nog op 50% gas, voordat hij helemaal stopt. Dit heb ik nu niet kunnen merken. Het lijkt erop dat hij langer de puch vasthoud.

De onderlinge onbalans tijdens de test, is grotendeels om en nabij de 2mv. Dit blijft akelig constant. De inwendige weerstand is na het laden keurig 2milli Ohm. Het lijkt er op dat de accu met een hogere belasting dan 1c, meer dan keurig bij elkaar blijft. Mijn turnigy accu's komen altijd, om en nabij de 7 tot 12 millivolt onbalans van de Slash 4x4 af. Dit met vergelijkbare omstandigheden. De Gens-Ace accu's scoren hier dus behoorlijk beter!

De inwendige weerstand is nu 2milli Ohm. Bij het opladen aan de lader voor de eerste keer was deze nog 3 milli ohm.
Hij lijkt dus nog wat bij te trekken. Ook een lipo moet even "inkomen" en presteerd pas het beste, na een aantal op en ontladingen.

De accu is iets dikker dan de turnigy accu, maar past nog wel goed in de slash 4x4. In de Traxxas Stampede zorgen de batterij lipjes in het chassis ervoor, dat de lipo net niet past.(de stampede is nog voorbereid op "oude" nimh paketten) Hier zul je met een dremel of schuurpapier of een vijl, deze lipjes iets in moeten korten.
Op zich geen probleem. Dit is overigens niets nieuws, en is al eerder aangekaart met testen in bv de MBA, en de M-auto, en op dierse online reviews en testen. Dit zowel met de lipo testen, alsmede de Auto test zelf.

Ach het is tenslotte modelBOUW. ;)

Laatst bewerkt:
Cycle nummer 10:

We zijn aangekomen aan de 10e cycle,de voorafgaande cycles gaven dezelfde resultaten als hierboven. De methode was ook hetzelfde.
Ik wil proberen om, om de 10 cycles alles bij te houden, en hier in dit topic te posten.

De accu geladen met de hyperion lader. Wederom een minieme onbalans van 1mv.

De test opstelling:
De Stampede VXL met de Gens-Ace 7,4volt (2s) 5000mah 50c lipo. Aan deze lipo koppelen we de Cel-logger, en zetten de interval op 5 seconden.

Als test hebben we een verhard pleintje, en wat gemaaid gras. Ik heb gewoon plezier beleefd met de wagen, en dit staat gelijk aan een normale run voor de Stampede. Veel wheelies, ook in het gras, en ook veel speed runs. We stoppen als de LVC van de regelaar ingrijpt.

Na afloop hebben we de accu weer volgeladen en zodoende weten we dat er 4762mah is bijgeladen. Uiteraard gaat hier nog wat verlies af, maar geeft een aardig beeld, wat we verbruikt hebben tijdens onze test! Zoals te zien, komt er bij iedere laadbeurt wat bij....

Op straat hebben we erg veel grip,Op het gras niet, maar is wel zwaar omdat het nat was, dus dit is wel een redelijke test... Hier even de test opstelling:
2slipo10xstamp01.jpg

De test zelf, het eerste gebruik in de Stampede 2wd VXL : (10e cycle van de accu)

Het begin: (we starten ook op de logger met een onbalans van slechts 1mv:
2slipo10xstamp02.jpg

2slipo10xstamp03.jpg

Even een close up van een deel van de grafiek, hier zie je de waardes even wat beter:
2slipo10xstamp04.jpg

Hier nog even de screens van de lader, nadat we de accu weer helemaal opgeladen hadden:
2slipo10xstamp05.jpg

Temperatuur:
Ik heb de temperatuur niet gemeten na afloop van de accu, maar deze voelde koud aan. Net zou koud als de wagen zelf.. Buitentemperatuur was op dat moment 7 graden en zonnig.

De accu presteerde prima in de Stampede. De Stampede had merkbaar veel langer vermogen dan de Turnigy accu..
Net zoals in de Slash 4x4 was het in eens over, de regelaar sprong in lipo-safe. Normaal gaat hij eerst nog op 50% gas, voordat hij helemaal stopt. Wederom nu dus niet. In een keer was het over. Op het moment dat hij iets minder punch begon te krijgen was het na 2 speed runs, ook al einde verhaal , en sprong hij in de LVC.

De onderlinge onbalans tijdens de test, is grotendeels, om en nabij de 2/3mv. Dit blijft akelig constant. De inwendige weerstand is na het laden keurig 3milli Ohm. Bij de voorgaande 9 cycles, schommelde hij tussen de 2 en de 3.

Ee cel lijkt af en toe achter te blijven, maar dit is (denk ik niet zo), dit zijn volgens mij de momenten dat ik over de kop rol, en waarschijnlijk de balancer stekker wat begint te vibreren op de cellogger.

Echter op het laats zie je wel dat 1 cel iets achter gaat lopen, op het einde. Maar ook hier heb ik wat rolletjes gemaakt... Dus helemaal duidelijk is het niet... Maar dan is de lipo ook zo goed als leeg, en we hebben het over hele minieme onbalans, Welke nog zeer, zeer ruim binnen de veilige marges valt.

De "pauzes" welke je ziet, is de tijd dat de wagen stil staat, en mijn koude handen opwarmen in mijn broekzakken.. Normaal zou je in deze tijd wat sociaal gepraat hebben,(als wild rijder) en dus ik denk dat een rijtijd van 43 minuten wel normaal is. Zou je dit niet doen komen we op ongeveer een half uur uit. Zeker in de kou, met deze rijstijl, en ondergronden, een prima prestatie.

Er was nog een Stampede VXL, met MIJN turnigy accu, zelfde wagen, zelfde rijstijl,zelfde setup, maar wel 5minuten minuten eerder stil....

Zoals gemeld heb ik de batterij nokjes moeten wegslijpen van de stampede. Anders past deze accu net niet.
Na het verwijderen van deze nokjes past de accu prima, en zit niet los. Ook de andere lipo accu's zitten nog steedst prima vast, zonder speling. De stampede vxl gaat er nog (onterecht) vanuit dat we NI-XX accus gebruiken. De nokjes zorgen ervoor dat de ni-xx accu dan super stevig in het chassis ligt.

Na het wegslijpen van de nokjes zal een ni-xx accu dus niet erg goed, en vast meer liggen! Houd hier rekening me als u (ook) nog op ni-xx rijd!

Laatst bewerkt:
Cycle nummer 20:

De 20ste cycle,de voorafgaande cycles gaven hetzelfde beeld. De methode was ook hetzelfde. Gewoon gebruik, en fun... Ik heb nog nooit zoveel gereden met de Stampede als de afgelopen 4 dagen!

De capaciteit lijkt nog wat op te lopen. Het weer bleef ongeveer hetzelfde, maar de accu lijkt wat meer los te komen. Er kwam de eerste 15 cycles nog wat capaciteit bij.

Ik laad nu wat meer bij, en terwijl ik iedere keer pas stop als de LVC ingrijpt. Dit is op ongeveer 3,5 volt per cel onbelast. Dus totaal "leeg" voltage van het pack ligt dan op 7 volt onbelast.

De accu laad ik op de hyperion lader, en zoals bekend ligt dit iedere keer rond de 0 tot 2mv onbalans.Zou ik nog een 10 minuten wachten dan is er geen onbalans meer. De inwendige weerstand varieert van 2 tot 3 milli ohm.
Ik vermoed dat het net op het kantelpunt zit van 2,4 ~ 2,6 De Hyperion lader is echt een aanrader!

De test opstelling:
De Stampede VXL met de Gens-Ace 7,4volt (2s) 5000mah 50c lipo. Aan deze lipo koppelen we de Cel-logger, en zetten de interval op 1 seconden.
Nu wil ik eens kijken wat de accu aan het eind doet. Ik vermoede dat er minimaal onbalans was, maar wilde nu eens goed kijken hoeveel dit betrof.

Als test hebben we een verharde weg, een klinker pleintje, en zalige bospaadjes,Dorre sloten, en zelfs wat gemaaid gras.
Gewoon lekker recreatief rijden, zoals ik altijd doe. We stoppen weer als de LVC van de regelaar ingrijpt.

Na afloop hebben we de accu weer volgeladen en zodoende weten we dat er 4919mah is bijgeladen. Uiteraard gaat hier nog wat verlies af, maar geeft een aardig beeld, wat we verbruikt hebben tijdens onze test!

Ook hier weer wat "pauzes"vanwege de koude handen...

De test zelf, het gebruik in de Stampede 2wd VXL : (20e cycle van de accu)

2slipo20xstamp01.jpg

Even een close up van een het eind deel van de grafiek, hier zie je de waardes even wat beter:
2slipo20xstamp02.jpg

2slipo20xstamp03.jpg

Temperatuur:
Ik heb de temperatuur niet gemeten na afloop van de accu, maar deze voelde koud aan. Net zou koud als de wagen zelf..
Buitentemperatuur was op dat moment 5 graden en zonnig.

De accu presteerde zoals gewend prima in de Stampede. Hij springt nog steeds in een keer in de LVC, en de accu blijft prima presteren zonder merkbaar verschil
De metingen ondersteunen dit gedrag.

De onderlinge onbalans tijdens de test, is grotendeels om en nabij de 2/3mv. Dit blijft akelig constant. De inwendige weerstand is na het laden keurig 3milli Ohm. Bij de voorgaande 9 cycles, schommelde hij tussen de 2 en de 3 milli ohm.

Zoals in het begin al genoemd, vermoed ik dat het net op het kantelpunt zit van 2,4 ~ 2,6. Dus zodoende te verklaren dat hij varieert. De omgeving van laden en dus ook de eventuele variabelen, zijn behoorlijk stabiel... Let wel dit is een aanname van mij, en kan dus anders zijn!

Een cel lijkt op het laatst miniem achter te blijven. Hier voorde de interval op 1 seconde gezet, zodat ik het verloop duidelijk kan volgen. De interval kan ook nog op 0,5 seconden worden ingesteld indien dit wensbaar is....

Op het "ergste" is de onbalans in gebruik, iets van 60 milivolt. De onbalans gebeurt bij de laatste 3 minuten van de run. Deze onbalans komt na gebruik, komt ook bij mijn andere accus voor.
(diverse merken,c-waardes en pack opbouw) Hier wijkt de Gens-Ace dus niet echt vanaf..
Stel ik zou nog een uurtje wachten, dan zal de accu nog wat bij trekken, en de onderlinge onbalans minder worden. Ik heb dit echter niet gemeten...

Wel rijd ik nu gewoon in deze temperaturen vrolijk 45minuten! Dat is iets, wat ik met de Turnigy's en zippy's nog niet gehaald heb!
Ik kom meestal tot maximaal 35 tot 37 minuten met de Turnigy 5000mah accu, in warmere temperaturen.

Laatst bewerkt:
Cycle nummer 30
Het word vervelend... En eentonig....

De lol van het rijden is gelukkig niet veranderd!

De gegevens van de accu tussen de 20ste en 30ste cycle:

Maximale onbalans tijdens het rijden: 59 millivolt.
Maximale onbelans na het rijden: tussen de 2 en 3 millivolt.
Interne weerstand na het laden: tussen de 2 en 3 milli ohm.
Rijtijd met stampede vxl: Tussen de 43 , en 48 minuten.

Conclusie:
Accu houd zich goed...

Cycle nummer 40

Maximale onbalans tijdens gebruik neemt af, de laatse 10 cycles was de minimale waarde 23mv, en de maximale waarde 40 mv.

De enige verklaring welke ik heb is dat dit mischien met het weer te maken heeft. Het is immers om en nabij de 15 graden.
Het lijkt me sterk dat een accu zoveel ladingen nodig heeft om "in te lopen".

Interne weerstand, en onbalans tijdens de rit blijven, en de temperatuur blijven onveranderd. De accu komt een paar graden warmer dan buiten temperatuur van de auto af..

De puch is lang en constant, duidelijk verschil me tmijn "huismerk" accu...
Deze heeft echt minder te vertellen,en trekt ook lang niet zoveel door. Nu met de stampede kan ik als ik 3/4 gas geef, nog vrolijk een wheelie maken...8-O
Met mijn "huismerk", is de pret over na 2/3 gas. Dan volg er geen wheelie meer...

De grafiek:
2s%2040x%20gebruik.jpg

Ik wil de accu nu, met langere tussenposen monitoren. Zeg om de 30 tot 50 cycles. Dus achter de schermen gaat de test gewoon keihard door, maar de updates zulen dus wat langer op zich laten wachten...

Ook nog even wat speedruns gedaan met de pede:

Laatst bewerkt door een moderator:
Cycle 225:

Vanwege wat magere ruimte op mijn webspace, helaas geen grafiek. Ik ben met Robert bezig een oplossing te zoeken. Momenteel word alles nog gehost van mijn webspace.

De gegevens:
Maximale onbalans tijdens het rijden: 22-41 millivolt.
Maximale onbelans na het rijden: tussen de 3 en 5 millivolt.
Interne weerstand na het laden: tussen de 2 en 3 milli ohm.
Rijtijd met stampede vxl: Tussen de 41 , en 47 minuten

Ik merk geen verschil in prestatie, accu houd zich opprbest,en heb nog steeds zoveel en zolang de punch als eerst. Erg prettig.. Het verschil met mijn huismerk is best wel groot en betrap me erop dat ik altijd eerst de gens-ace accu pak. Die rijd gewoon het lekkerste...

Back