Gens Ace accu test: ___3s2200mah 30c Lipo____(update 22-07-2013)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Disclamer:

De test heb ik zo zorgvulding mogelijk uitgevoerd. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met de individuele wensen.
Desondanks, kan het voorkomen dat ik bepaalde dingen (vanwege diverse omstandigheden) niet heb meegenomen, in deze test.
Wij vragen hiervoor jullie begrip. Ik heb geen persoonlijk belang in deze test of test-producten. De test is nog in opbouw,
dus er komen nog diverse updates.

Eventuele reacties mogen in dit topic:
wat-zouden-jullie-graag-zien-bij-een-lipo-test

Vandaag op 13-12-2011, arriveerde er een setje lipo's voor de GENS-ACE Lipo test.
In totaal kreeg ik 5 accu's toegezonden.

01.jpg

2x een 6s 5300mah 30c lipo, welke in een Align trex 550 gebruikt worden.
2x een 3s 2200mah 30c lipo, voor in een Coper-X 450, een MPX Twinstar, en de opgevoerde MPX Easystar.
1x een 2s 5000mah 50c lipo die zijn weg vindt in de Traxas stampede VXL, de Slash 4x4 VXL, en een Rustler VXL.

Gebruikte meet apparatuur:

Meten is weten, zegt men wel eens. Omdat we hier met zeer kleine verschillen werken, en ieder apparaat wel van nature meetfouten maakt, is een gacalibreerde multimeter een must. Deze meters zijn erg nauwkeurig,hebben een hele kleine afwijking in vergelijk met hun broertjes. Ze moeten ieder jaar opnieuw gekeurd worden. (kostbare aangelegenheid) en dan praten we nog niet eens over de aanschaf van de betreffende meters!
Het heeft ook weinig zin de balance te meten met een niet-gecalibreerde meter, omdat we hier praten over afwijkingen van 1millivolt. (1/100ste van 1 volt) De eigen afwijking van de meeste meters zijn al grof meer.

De apparatuur welke ik gebruik in deze test zijn:
- Gealibreerde digitale Multimeter Fluke 87 V.
- Gecalibreerde digitale 2 kanaals scope: Fluke 123.
- Fusion Smartguard lipo tester.
- Gekalibreerde Cellogger Junsi celllog 8. (zelf gecalibreerd)
- Hyperion Eos 1440 super duo 3 allround charger. (2x 500watt laden /2x 40watt ontladen)
- Robbe 13,8 volt, 12 Ampere ampere voeding (165 Watt)
- Meanwell 24 volt, 31Ampere voeding. (750 watt)
- Digitale infrarood thermometer. (0,5% afwijking, maximaal 0,1 graad)
- Laptop voor uitlezing van grafieken van de lader, en de Cel logger

Hoe accuraat zijn de niet gecalibreerde units dan ??

Oke, dus je multimeters zijn in orde. Maar hoe accuraat zijn dan die lipo cheker, en je zelf gekalibreerde cellogger, en je lader ? Niet zo moeilijk, dit is na te meten met een gecalibreerde meter:

Praktijk voorbeeld van het meten van de afwijking:

De Cellog: Het meten van cel 1:
51.jpg

Het meten van Cell 2:
50.jpg

Kijken hoeveel de lipocheck er "naast" zit, in deze nu bekende situatie.
Ik heb namelijk een goede betrouwbare referentie, mbt tot de onderlinge onbalans voor de lipo checker.

52.jpg

We doen dit met alle aanwezige niet gecalibreerde units,en meten iedere cel apart (tot 6s) en dan komen we op de volgende "afwijkingen uit":

Jusi Cellog 8: Op de milivolt nauwkeurig. (vanwege de mogelijkheid tot hercalibratie)
De lipo checker: Maximaal 1mv voor celspanningen en dus dan op de op 2mv nauwkeurig voor onbalans
De Hyperion lader: Minder dan 0,6 mv verschil zien.

Doordat ik steeds dezelfde apparatuur gebruik,zie je bij de niet gecalibreerde units ook steeds dezelfde constante "afwijking" zien. Doordat deze constant is,en bekend, zijn ze heel goed bruikbaar in deze test.

Lipo weetjes, belangrijk deel voor deze test:
Zoals je weet kan je de lipo het beste, niet vol of leeg weg leggen, maar hier "ergens" tussen in. Wat nu EXACT het beste is,daar verschilen de meningen over. De ene zegt 30% de ander zegt 70%
Zo hanteren de imax/turnigy laders dus op ongeveer 30% lading, en de hyperion zet ze op 60% lading bij "storage" mode. Dus alles hier tussen de 30- en de 70% is in princiepe dus prima, denk ik dan....

Belangrijker voor ons, is dus de onderlinge onbalans.
Hier kun je nog onderschied maken in gebruik in het model, en bij het laden.

Alles tot / onder de 20mv word als "veilig" gezien wat betreft het laden, ontladen, of balancen aan de Lader.
Enige vorm van onbalans in het gebruik is ook normaal. Dit is niet te voorkomen. Er zijn nooit 2 precies dezelfde accu's in pakket gelijk. Hoe verder de accu "leeg" is hoe meer kans je hebt dat dit toeneemt.
Daarnaast heb je meestal ook nog met paketten te maken, welke gestapeld zijn. Dus de binnenste paketten worden dan warmer dan de buitenste, en een lipo presteerd beter als hij handwarm is. Dus ja wat nu precies de maximale onbalans is van het gebruik, daar ben ik nog niet achter.

Ik geef het pakket altijd een uurtje rust, en kijk dan hoe de onderlinge onbalans is, en deze is dan een stuk minder dan dat hij net van het model afkomt.

Nogmaals, we hebben het over hele kleine verschillen. Waarvan de meesten er niet eens naar omkijken, of interessant vinden!

Zie voor meer informatie de uitgebreide lipo faq:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Gezien ik 3 verschillende accu's ga testen, neem ik ze 1 voor 1 onder de loep.

Gens-Ace 11.1volt 3s 2200mah 30c Lipo:

Zo zit de accu verpakt in het doosje:
21.jpg

Netjes, een foampje, en gebruiksaanwijzing op de bodem!:
22.jpg

De gebruiksaanwijzing:
23.jpg

De voorkant:
24.jpg

De achterkant:
25.jpg

De kopse zijkant waar de draden uitkomen
29.jpg

Een faompje voor bescherming van de balancer draden:
30.jpg

In totaal 206 gram, schoon aan de haak:
31.jpg

De eerste indruk:

Zeer netjes afgewerkt. Strak in de krimpfolie, verstevigd op diverse punten met glasvezeltape en extra krimpfolie. Aluminium plaatje aan beide zijkanten voor bescherming tegen lek prikken.

Achterop een sticker met wat algemene veiligheids regels en aanbevelingen.

Cellen allemaal super netjes en op alle fronten recht en haaks in het pakket. Dit heb ik nog niet gezien bij de "bekende" Japan/hongkong/ebay/bokkiewokkie lipo's. Daar waar de balanceer draden uitkomen, zit een foampje voor bescherming van de balanceer draden! Zeer netjes, en over nagedacht.

Soepel siliconen draad. Hoofddraden zijn 12awg en de balanceer draden zijn 24 awg. Balancer aansluiting jst/xh

Hoe gebalanceerd zijn de 2 accu's bij levering ?

Slechts 4mv verschil voor BEIDE Gens-Ace 3s 2200mah 30c lipo:
55.jpg

54.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste keer laden aan de lader:

We gaan de accu's voor het eerst opladen aan de lader. Ik heb gekozen om dit met 1c te doen. (2,2ampere) Voor de volledigheid doen we er ook nog een nieuwe turnigy 3s 2200mah 25c accu, aan de andere poort van de lader. De twee accus zijn op dezelfde Turnigy Accucell6 lader op storage mode gebracht. Dit moet een mooi vergelijk gaan geven.

De test opstelling:
Een 12 ampere voeding, voor de lader, en de lader gekoppeld via usb aan de laptop. De laptop draait op windows XP, en voor de logging maak ik gebruik van de Eos Suitte.

3sontlaadopstelling.jpg

De screens zijn met tussenposen van om en nabij de 5 minuten gemaakt.

Het begin:
3slipo%20vergelijk%20lade1.jpg

Na 5 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade2.jpg

Na 10 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade3.jpg

Na 15 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade4.jpg

Na 20 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade5.jpg

Na 25 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade6.jpg

Na 30 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade7.jpg

Na 35 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade8.jpg

Na 40 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade9.jpg

Na 45 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade10.jpg

Na 50 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade11.jpg

Na 55 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade12.jpg

Na 60 minuten:
3slipo%20vergelijk%20lade1.jpg

Conclusie van de screens:
De interne weerstand is de gehele curve, lager van de Gens-Ace accu. Het verschil onderling in de cellen, is met 1c laden, miniem hoger van de Gens-Ace, maar nog ruim binnen de veilige marge. We hebben het hier over akelig kleine verschillen.
De Gens-Ace accu gaat in vergelijk, eerder over op een lagere laadstroom,maar gaat daar in verhouding langer mee door. Beide accu's zijn overigens praktische gelijk klaar.

Laatst bewerkt:
De eerste keer ontaden aan de lader:

Voor de volledigheid doen we ook nog even een vergelijkbare ontlaad test, aan de lader. Ik heb gekozen om de maximale ontlaad capaicteit te nemen, en dat is in ons geval 40watt. Dit komt dan neer op ongeveer 3,35 ampere. Als we dit naar c waardes uitdrukken , zitten we op ongeveer 1,5C.
Beide accus zijn opgeladen met DEZELFDE Hyperion lader, zoals in de vorige post te zien was.

De test opstelling:
Een 12 ampere voeding (nu niet interesant), voor de lader, en de lader wederom gekoppeld via usb aan de laptop. De laptop draait op windows XP, en voor de logging maak ik gebruik van de Eos Suitte.

3sontlaadopstelling.jpg

De screens zijn met tussenposen van om en nabij de 5 minuten gemaakt.

Het begin:
3sontladen1.jpg

Na 5 minuten:
3sontladen2.jpg

Na 10 minuten:
3sontladen3.jpg

Na 15 minuten:
3sontladen4.jpg

Na 20 minuten:
3sontladen5.jpg

Na 25 minuten:
3sontladen6.jpg

Na 30 minuten:
3sontladen7.jpg

Na 35 minuten:
3sontladen8.jpg

Temperatuur:
Ook was ik wel nieuwschierig wat de temperatuur zal doen van de accu's. Hoewel het een kleine belasting betrof, zie je hier toch nog wel wat verschil. Op zich zeer verklaarbaar, omdat de Gens-Ace een hogere C waarde heeft mbt het ontladen, verwacht je ook dat deze koeler blijft omdat de accu dit op zijn "slofjes" moet kunnen...

De Turnigy Accu:
3sontlaadtemp1.jpg

De Gens Ace Accu:
3sontlaadtemp2.jpg

Conclusie van de screens:
De interne weerstand is de gehele curve, lager van de Gens-Ace accu, Ook het verschil onderling in de cellen, is over het algemeen genomen van de Gens-Ace lager. De inwendige weerstand bij het ontladen verloopt minder dan bij het opladen en is ook algemeen, lager van de Gens-Ace. Qua temperatuur zit er toch wel wat verschil in, en hier scoort de Gens-Ace lager. Het kan zijn dat de Alu beschermplaatje ook dienst doet als koellichaam. Hoewel hier natuurlijk wel weer een krimpfolie overheen zit. Het kan ook zo zijn dat de cellen gewoon koeler blijven, en gezien de statistieken, denk ik eerder dat dit het geval is.

Ze eindigen dan ook met weinig verschil van elkaar,maar de Gens-Ace komt hier op alle fronten toch iets beter uit de cijfers. Bijde accu's komen van de lader af, met een verwaarloosbare onbalans.

Laatst bewerkt:
Het eerste gebruik...

We nemen een Twinstar II, en voorzien hem van 2 leuke brushless motoren.
Stroomvertbruik volgas, ligt een krappe 20 ampere,in cruize mode tegen de 15 ampere.

De gens Ace accu in de twinstar,en, daar de logger aan...
Logger op 1 seconde interval.

3slipo%201st%203.jpg

Het geheel laat zich op deze manier aanzien:
3slipo%201st%204.jpg

De beelden van de logger:

De gehele grafiek
3slipo%201st%201.jpg

In tabelvorm, op het einde van de vlucht:
3slipo%201st%202.jpg

Conclusie van de screens, en test indrukken:
Accu had nog 17% over, op de lipo checker na de vlucht. Onderlinge onbalans tijdens de vlucht tussen de 5 en 8 mv. Na de vlucht zat deze op 4 mv.
Interne weerstand was na het laden 6 miliOhm.

Accu kwam met 18 graden , lauw van het vliegtuig af. Buiten temperatuur was 11 graden, maar ze zitten opgesloten in een canopy van piepschuim. Mijn idee is dat de accus koeler blijven dan mijn "reguliere merk"... Zeker als je nagaat dat er nu een go prop op zijn dakje stond welke niet echt earodynamische is!

De twinstar presteerde prima. Niet anders dan anders. Echter stond er nu veel meer wind, en zat er nu een Go-Pro op zijn dakje, welke ook flink wind ving.
Dit merkte je behoorlijk omdat de twinstar echt als ene baksteen naar benee ging zodra het gas eraf ging...

Dit verklaart ook het iets mindere energie niveau van de accu, na de vlucht op timer, meestal zit ik op zon 23-30 % als ik op timer vlieg.

Rekeninghoudend met de forsere wind, en de go pro welke er nu ook op zit, presteerde hij niet minder, dan normaal. Voorzichtig durf ik te zeggen dat deze accus, beter presteren dan mijn "vertrouwde" merk.

We gaan de volgende keer even zonder GO-Pro, en dan eens zien, hoe veel verschil het nu eingenlijk is...

Laatst bewerkt:
Cycle nummer 10...

De voorafgaande twinstar cycles:
De twinstar presteerde beter dan mijn huismerk, hier ook wat langer de punch, hij "zakt" gewoon minder in. De gegevens bevestigen dit. Langere vliegtijd heb ik overigens niet, of niet merkbaar...

De easystar...

Befaamde Hobbyking setup:
2200kv motor, 30 ampere regelaar, 5.5x4.3 camspeed prop en, daar de logger aan... Statisch pakt het geheel tegen de 18 ampere volgas.
Logger op 1 seconde interval.

3s%202200%2010cycle%2003.jpg

De beelden van de logger:

De gehele grafiek
3s%202200%2010cycle%2001.jpg

Hier zet ik de easy star aan de grond. (ongeveer op 16min.18 sec) Hier kan je mooi de overgang zien van belast naar "rust"
3s%202200%2010cycle%2002.jpg

Conclusie van de screens, en test indrukken:
Accu had nog 13% over, op de lipo checker na de vlucht. Onderlinge onbalans tijdens de vlucht maximaal 10 mv Dit op het einde van de vlucht.... Nogmaals wil ik er op wijzen dat we het over echt hele kleine afwijkingen hebben. Dit lijkt op de grafieken mischien best veel verschil, bekijk ook even de legenda. Dan zie je dat het echt zowat niks voorstelt.

Na de vlucht zat deze op 3 mv.
Interne weerstand was na het laden 6 miliOhm.

Accu kwam met 21 graden , lauw van het vliegtuig af. Buiten temperatuur was 12graden.

Accu komt koeler van het vliegtuig dan mijn "huismerk" accu's
Ik heb meer punch met deze accu. Wel vervelend, want de regelaar sloeg in een keer af! Lastig als je net zit te stunten. Nu de regelaar maar ingesteld op "minder" vermogen, en dan pas uitschakelen!

Met mijn andere accu's hoor ik hem minder worden, en zodoende weet ik waneer het (bijna) tijd is....

Cycle nummer 25...

De voorafgaande 15 cycles:
Hier weer hetzelfde beeld als met de andere accus.
Alles blijft aardig gelijk:

- Onbalans direct na de vlucht zat deze op 2 tot 3 mv.

- Onbalans tijdens gebruik, daalde van max 10mv naar max 7mv. Maar ik vermoed dat de iets hogere buiten temperatuur hier iets mee te maken heeft.

-Interne weerstand was na het laden 6 miliOhm.

-Accu komt lauw van het vliegtuig af.

Ik zet de interval van meten hier ook , later, ik denk dat ik het om de 20 tot 30 cycles zet.
Ik zie te weinig verandering, en dus noodzaak om dit nog om de 10 cycles te doen. Algemene indruk is dat het goede accu's zijn en ik ben benieuwd wat ze doen na een slordige 300 cycles...

Straks even testen in de f450 naza multicopter, kijken hoe ze zich verhouden ten opzichte van mijn "huismerk"....

Laatst bewerkt:
Cycle 425:

De gens ace doet het prachtig in mijn quadcopter. En vlieg hier ongeveer 7-9 minuten mee, wat op zich niet meer of minder is dan mijn huismerk accus. Wel houd hij zijn spanning veel langer vast. Gezien ik op telemetrie vlieg heb ik geen last ervan, maar zou je vertrouwen op je v-sen lampje dan ga je hier toch de mist in! (enkel als je dus 2 verschilende types accus gebruikt.)

Ik wou nog screesn er neer zetten maar zit met rruimte op mijn webspace. Deze is al vol.
Ik ben met Robert in overleg voor een oplossing...

Annyway:
De Gegevens:

- Onbalans tijdens gebruik tussen de 3 en 5mv.
- onbalans na de vlucht tussen de 1 en 3 milivolt
- Interne weerstand was na het laden 6 miliOhm.

Op de quad hebben ze merkbaar meer power dan mijn huismerk. Ik heb echt even de eerste 4 minuten meer power. Daarna zakt het wat af, en zitten ze op een gelijkwaardig niveau.(niet merkbaar verschil)

Mijn enige opmerking bij deze Gens paketten is de positie en dikte van de power leads, die komen dusdanig stijf haaks op de lengterichting uit het pakket zetten dat het lastig is deze in een strak zittend rompje te plaatsen.

De breedte van het pakket is hierdoor bij de top effectief 0.5 cm groter.

Verder een mooi verhaal, dank voor deze uitgebreide informatie.

Back