Gens-Ace lipo test:___6s 5300mah 30c lipo____(update 22-07-2013)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Disclamer:

De test heb ik zo zorgvulding mogelijk uitgevoerd. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met de individuele wensen.
Desondanks, kan het voorkomen dat ik bepaalde dingen (vanwege diverse omstandigheden) niet heb meegenomen, in deze test.
Wij vragen hiervoor jullie begrip. Ik heb geen persoonlijk belang in deze test of test-producten. De test is nog in opbouw,
dus er komen nog diverse updates.

Eventuele reacties mogen in dit topic:
wat-zouden-jullie-graag-zien-bij-een-lipo-test




Vandaag op 13-12-2011, arriveerde er een setje lipo's voor de GENS-ACE Lipo test.
In totaal kreeg ik 5 accu's toegezonden.

01.jpg


2x een 6s 5300mah 30c lipo, welke in een Align trex 550 gebruikt worden.
2x een 3s 2200mah 30c lipo, voor in een Coper-X 450, een MPX Twinstar, en de opgevoerde MPX Easystar.
1x een 2s 5000mah 50c lipo die zijn weg vindt in de Traxas stampede VXL, de Slash 4x4 VXL, en een Rustler VXL.


Gebruikte meet apparatuur:


Meten is weten, zegt men wel eens. Omdat we hier met zeer kleine verschillen werken, en ieder apparaat wel van nature meetfouten maakt, is een gacalibreerde multimeter een must. Deze meters zijn erg nauwkeurig,hebben een hele kleine afwijking in vergelijk met hun broertjes. Ze moeten ieder jaar opnieuw gekeurd worden. (kostbare aangelegenheid) en dan praten we nog niet eens over de aanschaf van de betreffende meters!
Het heeft ook weinig zin de balance te meten met een niet-gecalibreerde meter, omdat we hier praten over afwijkingen van 1millivolt. (1/100ste van 1 volt) De eigen afwijking van de meeste meters zijn al grof meer.

De apparatuur welke ik gebruik in deze test zijn:
- Gealibreerde digitale Multimeter Fluke 87 V.
- Gecalibreerde digitale 2 kanaals scope: Fluke 123.
- Fusion Smartguard lipo tester.
- Gekalibreerde Cellogger Junsi celllog 8. (zelf gecalibreerd)
- Hyperion Eos 1440 super duo 3 allround charger. (2x 500watt laden /2x 40watt ontladen)
- Robbe 13,8 volt, 12 Ampere ampere voeding (165 Watt)
- Meanwell 24 volt, 31Ampere voeding. (750 watt)
- Digitale infrarood thermometer. (0,5% afwijking, maximaal 0,1 graad)
- Laptop voor uitlezing van grafieken van de lader, en de Cel logger


Hoe accuraat zijn de niet gecalibreerde units dan ??

Oke, dus je multimeters zijn in orde. Maar hoe accuraat zijn dan die lipo cheker, en je zelf gekalibreerde cellogger, en je lader ? Niet zo moeilijk, dit is na te meten met een gecalibreerde meter:



Praktijk voorbeeld van het meten van de afwijking:

De Cellog: Het meten van cel 1:
51.jpg



Het meten van Cell 2:
50.jpg



Kijken hoeveel de lipocheck er "naast" zit, in deze nu bekende situatie.
Ik heb namelijk een goede betrouwbare referentie, mbt tot de onderlinge onbalans voor de lipo checker.

52.jpg

We doen dit met alle aanwezige niet gecalibreerde units,en meten iedere cel apart (tot 6s) en dan komen we op de volgende "afwijkingen uit":

Jusi Cellog 8: Op de milivolt nauwkeurig. (vanwege de mogelijkheid tot hercalibratie)
De lipo checker: Maximaal 1mv voor celspanningen en dus dan op de op 2mv nauwkeurig voor onbalans
De Hyperion lader: Minder dan 0,6 mv verschil zien.

Doordat ik steeds dezelfde apparatuur gebruik,zie je bij de niet gecalibreerde units ook steeds dezelfde constante "afwijking" zien. Doordat deze constant is,en bekend, zijn ze heel goed bruikbaar in deze test.


Lipo weetjes, belangrijk deel voor deze test:
Zoals je weet kan je de lipo het beste, niet vol of leeg weg leggen, maar hier "ergens" tussen in. Wat nu EXACT het beste is,daar verschilen de meningen over. De ene zegt 30% de ander zegt 70%
Zo hanteren de imax/turnigy laders dus op ongeveer 30% lading, en de hyperion zet ze op 60% lading bij "storage" mode. Dus alles hier tussen de 30- en de 70% is in princiepe dus prima, denk ik dan....

Belangrijker voor ons, is dus de onderlinge onbalans.
Hier kun je nog onderschied maken in gebruik in het model, en bij het laden.

Alles tot / onder de 20mv word als "veilig" gezien wat betreft het laden, ontladen, of balancen aan de Lader.
Enige vorm van onbalans in het gebruik is ook normaal. Dit is niet te voorkomen. Er zijn nooit 2 precies dezelfde accu's in pakket gelijk. Hoe verder de accu "leeg" is hoe meer kans je hebt dat dit toeneemt.
Daarnaast heb je meestal ook nog met paketten te maken, welke gestapeld zijn. Dus de binnenste paketten worden dan warmer dan de buitenste, en een lipo presteerd beter als hij handwarm is. Dus ja wat nu precies de maximale onbalans is van het gebruik, daar ben ik nog niet achter.

Ik geef het pakket altijd een uurtje rust, en kijk dan hoe de onderlinge onbalans is, en deze is dan een stuk minder dan dat hij net van het model afkomt.

Nogmaals, we hebben het over hele kleine verschillen. Waarvan de meesten er niet eens naar omkijken, of interessant vinden!

Zie voor meer informatie de uitgebreide lipo faq:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die


Gezien ik 3 verschillende accu's ga testen, neem ik ze 1 voor 1 onder de loep.

Gens-Ace 22.2volt 6s 2200mah 30c Lipo:

Zo zit de accu verpakt in het doosje:
03.jpg


Netjes, een gebruiksaanwijzing op de bodem:
04.jpg



De voorkant van de lipo:
07.jpg



Hier een bekende sticker op de achterkant:
08.jpg


De zijkant:
09.jpg


Goed en netjes met de krimpkous/folie:
10.jpg


Hier zie je duidelijk de extra verstevigingen:
11.jpg


En natuurlijk ook hier foampje voor de balancer draden (al zie je hem niet):
10.jpg


In totaal 736 gram , schoon aan de haak:
17.jpg


De eerste indruk:

Ik kan niet anders zeggen dat dit hetzelfde is als voor de eerder bekeken 3s lipo, ofwel:

Voor deze 6s Accu geld dus ook:
Zeer netjes afgewerkt. Strak in de krimpfolie, verstevigd op diverse punten met glasvezeltape en extra krimpfolie. Aluminium plaatje aan beide zijkanten voor bescherming tegen lek prikken.

Achterop een sticker met wat algemene veiligheids regels en aanbevelingen.

Cellen allemaal super netjes en op alle fronten recht en haaks in het pakket. Dit heb ik nog niet gezien bij de "bekende" Japan/hongkong/ebay/bokkiewokkie lipo's. Daar waar de balanceer draden uitkomen, zit een foampje voor bescherming van de balanceer draden! Zeer netjes, en over nagedacht.

Soepel siliconen draad. Hoofddraden zijn 12awg en de balanceer draden zijn 24 awg. Balancer aansluiting jst/xh

Hoe gebalanceerd zijn de 2 accu's bij levering ?

Slechts 13mv verschil voor BEIDE Gens-Ace 6s 2200mah 30c lipo:
60.jpg


Hier dan ook meteen de eerste "meetfout" door afrondings verschillen van de lipo check:
61.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste gebruik...

26-02-2012:

Vandaag voor het eerst de accus gebruikt..
Met name met het afstellen van de heli, dus dat was niet echt een constante belasting. Leek me ook niet erg zinvol om hier alles al te gaan meten, en uitgebreid te verslaan..

Wel wil ik alvast even melden dat ik met 12 minuten motor tijd (hover) op 65% gas nog op 3.84 volt per cell zit. Interne weerstand zat op 6m. Ohm.
Er ging 4469 mah bij, en het laden duurde 87 minuten. (dus van leeg naar vol) Onderlinge cel verschil , meteen na het vliegen, zat op 14 milivolt.

Zodra er een volle 12 minuten gehoverd word, zet ik de celllog erop, en post ik de grafieken...



Edit, ik heb nog wel een filmpje, waar ik het een en ander test, en instel...
De Trex 550V2 super combo, met Gens-Ace 6s550mah 30c

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De 10e cycle

Gezien het mooi weer was, en de heli nu toch redelijk afgesteld is , was het de tijd om eens lekker uit te waaien de afgelopen 2 dagen.

De test omgeving: Rustig weer, buiten temperatuur tegen de 11 graden.

Foto van de heli , met betreffende accu , en logger komt binnenkort...


Enfin,
Het een en ander is veranderd met betrekking tot de gearing. Er zit nu een 15 tands pinion op de heli en dus standaard de 170 tands main gear.

Gas curve is nu 0-73-73-73-73. Hover tijd nog steeds 12 minuten, en er zit dan nog 27% in de accu. De lader gaf aan dat er 4012 mah is ingegaan,en het laden duurde gemiddeld 61 minuten.

Onderlinge onbelans na het vliegen (thuis aangekomen) zat op 17 milivolt. Interne weerstand was 6mili ohm.


De grafiek van de logger: . (Interval op 5 seconden)
6s5300%201.jpg



Close up van het einde van de vlucht:
6s5300%202.jpg



Nu in tabelvorm, handig om de onderlinge onbalans goed te zien:
6s5300%203.jpg



Conclusies van de screens, en de ervaringen:

De interne weerstand is met 6 mili ohm, hoger dan van de 2s 50c auto lipo. Logische , want deze 6s accu's hebben een C waarde van 30. Beduidend minder dan 50. Geen rare dingen hier dus.

Onderlinge onbalans zit ruim binnen de marge,en lijkt op het eerste oog stabiel.
Ik merk niet echt een "inkak" moment van de accu.

Accu komt lauw van de heli, en is gemeten op 18 graden. (buiten was het 11 graden)
 
Cycle nummer 20

Vandaag de hele dag gevlogen met de heli. Langzaam kan ik nu ook verplaatsen, (wel nog tail in) en varieren we met de hoogte....

De accus houden zich goed, en onderling zit er geen verschil in.
Beiden lopen prima in de pas.

Meetgegevens:

Maximaal onbalans tijdens de vlucht= 17 tot 18mv
Maximaal onbalans na de vlucht=15 tot 17mv
Interne weerstand 6 milli ohm
Temperatuur na het landen, lauw, (tussen de 16 en de 18 graden)
Vliegtijd 12 minuten op timer.

Na afloop tussen de 23 en 27% capaciteit over.
(3.7 volt =o% op de cellog. Dit als referentie)
 
Cycle nummer 30
Hier weinig nieuws te vermelden...
Het word saai... Alles blijft nagenoeg hetzelfde....
Strak en ruim binnen de marges...

Mocht het zo door blijven gaan , ga ik in het vervolg enkel minimale updates posten. Kan wel grafieken blijven posten, maar het heeft dan geen toegevoegde waarde meer...

Wat ik ook nog kan doen is de accu niet met 10 cycles te meten, maar met bijvoorbeeld 30 of mischien zelfs 50...

Hier ben ik nog niet over uit...

De interval van de logger stond op 1 seconde..

de Grafieken:
Je ziet dat ik halverwege hem even op de grond heb gezet.. Daar stijgt de spanning weer, omdat er "niets" gevraagd word van de accu..
6s%205300mah%20cycle%2030%2001.jpg



Even een close up tegen het einde van de vlucht, de stijgende lijn (12min 51) is het moment dat de heli op de grond staat, zo krijg je een mooi beeld van belasting naar "rust"...
6s%205300mah%20cycle%2030%2002.jpg




Nog even de beloofde foto's van de test setup:
6s%205300mah%20cycle%2030%2003.jpg


6s%205300mah%20cycle%2030%2004.jpg
 
Cycle nummer 80

Gegevens:
Accu's presteren immer prima.

Maximaal onbalans tijdens de vlucht= 16 tot 18mv
Maximaal onbalans na de vlucht=14 tot 17mv
Interne weerstand 6 milli ohm
Temperatuur na het landen, lauw, (5 graden hoger dan buitentemperatuur)
Vliegtijd 12 minuten op timer.

Na afloop tussen de 24% en 28% capaciteit over,op de lipo check.


De volgende keer zal ik weer een grafiek posten...
 
Cycle 350:

Het spijt me maar ik kan weinig verandering melden.
De onbalans is met 1 mv toegenoemen op het maximale waarde. Zowel in gebruik als na de vlucht na wat rust..

Prestaties niet merkbaar veranderd.
Momenteel zit ik krap me tmijn ruimte op mijn webspace, dus er volg helaas geen grafiek. Het spijt me. Ik ben met Robert (de beheerder) bezig om dit op te lossen...

De data:
Maximaal onbalans tijdens de vlucht= 16 tot 19mv
Maximaal onbalans na de vlucht=14 tot 18mv
Interne weerstand 6 milli ohm
Temperatuur na het landen, lauw, (5 tot 6) graden hoger dan buitentemperatuur)
Vliegtijd 12 minuten op timer.

Na afloop tussen de 22% en 27% capaciteit over,op de lipo check.
 
Back
Top