Waarom is electro bij LB nog niet zo algemeen als bij RC?

De titel zegt het al. Waarom geen electro lijnbesturing? Nooit over nagedacht maar bestaat er zoiets? Al die oude dieseltjes maken zoveel herrie... :mrgreen:


En NEE!!! ...ik blijf gewoon R/C vliegen hóór.. :mrgreen:
 
Ja, waarom niet...

Heb ik met Bruno al eens over gesproken.
2 manieren:
1. Accu in de kist. Is zeker haalbaar, maar alleen voor recreatief.
Probleem voor wedstrijden is dat je vanaf handvat (hoe noem je dat??) geen motor signalen mag geven. De leukste figuren zitten ook net aan het eind. Zou je met wat slimme electronica (timers, kwikschakelaars?...) moeten oplossen.

2. Stroom via de draden. Kan ook. moet je met hoge spanning gaan werken (>30volt, ook andere motoren) om nog een beetje vermogen bij je kist te krijgen. uiteraard geisoleerde kabels.
Wordt in de praktijk voor kleiner lijnbestuurd gebruikt en heet dan "round the pole". Besturing met alleen gas regelen, of via hefbomen vanaf de zijkant. Een vlieggroep van een school in Enschede onder leiding van Ebele Schouwstra demonstreed dit nog wel eens op beurzen.
Echt low budget. Motortje van de dump, propellor is nog het duurst.

http://home1.inet.tele.dk/mosgaard/rtp_gb.htm
http://www.electric-flight.org.uk/models/aircraft/RTP/models-aircraft-rtp.htm
http://members.aol.com/KMyersEFO/page19.htm
 
Heb ik vroeger ook gedaan, op zolder van mijn ouders.

Met 180 of sp280 achtige motortjes, zelf gemaakte propjes of propjes van lastig stiek vliegtuig.

Met 2 modellen combatten, of met grotere motortjes speed vliegen.
(had je op gegeven moment helemaal geen vleugel meer voor nodig, alleen een stabilo was al voldoende!? :hammer: )
Met 'stunt' modellen met groot velugelopvl konden we door het model mbv de motorregeling in een golf beweging te zetten zelfs een soort wing- (1 keer)-over of een loop maken.

Martijn had in een leuk dubbeldekkertje met wat te weinig power een sp400 achtige motor in gezet, vol gas, lijnen braken, model ging precies het zolder raam uit...
Buiten in tuin terug gevonden, redelijk onbeschadigd.
Nog even in zolderraam gepast, paste er eigenlijk schuin op zijn kant maar op 1 manier door, met ca 2 mm speling..
 
ron van sommeren zei:
De druk vanuit de maatschappij is ook kleiner, LB-toestel vliegen niet hoog en ook niet ver. Het geluid blijft op een punt.
Exact! Over de geluidsproductie van LB-modellen nog dit:
Ik zal nooit vergeten, dat ik op een groot buiten gebeuren ( Uden-Sportief meen ik me te herinneren) juist de motor van mijn (toen nog 7,5cc) stunter had gestart. Op het moment, dat ik deze nog even wilde naregelen, ging er 100 meter verderop een motorcross van start.
Ik zag en voelde, dat mijn motor liep, maar horen ho maar. :cry:
Ik heb hem maar gestopt....
 
Re: Waarom geen electro lijnbesturing?

Jorrit zei:
De titel zegt het al. Waarom geen electro lijnbesturing
Nooit over nagedacht maar bestaat er zoiets? ?
Ja, voor een trainertje zou het kunnen, maar voor onze wedstrijdklassen is de vermogens/gewichtsverhouding nog lang niet goed genoeg. Op het gewicht van de modellen kan niet bespaard worden, we bouwen al optimaal, dus alles moet uit verbetering van de aandrijfunit komen.
Jorrit zei:
Al die oude dieseltjes maken zoveel herrie... :mrgreen:
Geluid heet dat, Jorrit, geluid..... :wink: ' the sweet song of the Oliver Tiger'..... :D
 
Ja, "handvat". plankje wat je vasthoud met die draadjes eraan.

Noem je dat bij LB nog speciaal, of heet dat gewoon handvat.
 
Hieronder een foto van een touwtje elektro heli.

Heeft m'n zoontje nu aan z'n slaapkamer lamp hangen.

fd3e2151.jpg


Gewoon met een visdraadje en een penlight.

zoem,zoem, zoem.................


:D :D :D


Johan
 
Alloha, :murder:
:tank: Dat is geen lijn vliegen, :sniper: dat is lijn HANGEN!! :evil:
:offtopic: Daar is geen forum voor!! :blowup:

(eindelijk een gelegenheid om alle aggressieve smily's eens uit te proberen... :wink: )
 
Ernstig verwarde RC-piloten

Johan Wesselink zei:
Mijn zoontje zwaait er soms ook bovenshoofd mee!!!

telt dat?

:roll:

Johan

Nee, want met zo'n ding is men afgezakt naar het zelfde niveau als dat van sommige RC-vliegers, die geen idee hebben wat LB nu eigenlijk inhoudt.
Die vind je niet hier, maar op zijn best bij de beginners.
Je bent daar van harte welkom..... :rolling: :wink:
 
goh, dat hier niemand op het iedee komt om de klassieke "round the pole" even te noemen...

bij deze manier van lijnvliegen (indoor) heb ik nl nog nooit een brandstof motor gezien.. alleen electro of rubber..

ps, wordt dit bij mva wel eens gedaan? 't is wel een leuk gezicht nl..
(en bijvoorbeeld rubber motor free flight. lekker goedkoop. en toch leuk,..)

misschien een iedee om er eens naast te proberen?

mvg
Rico. :)
 
Ik heb toch duidelijk gesteld dat ik 'round the pole' vroeger op de zolder van mijn ouders heb gedaan?

Of dacht je dat ik met een hadvat en coxje 0,8 op zolder bezig was? :mrgreen:
 
tigermoth zei:
goh, dat hier niemand op het iedee komt om de klassieke "round the pole" even te noemen...

bij deze manier van lijnvliegen (indoor) heb ik nl nog nooit een brandstof motor gezien.. alleen electro of rubber..

ps, wordt dit bij mva wel eens gedaan? 't is wel een leuk gezicht nl..
(en bijvoorbeeld rubber motor free flight. lekker goedkoop. en toch leuk,..)

misschien een iedee om er eens naast te proberen?

mvg
Rico. :)
Dit is een UITSTEKEND idee :D :D :D :D
Lees alleen wel even het HH. reglement van de club, dan zie je dat vrije vlucht daarin expliciet verboden wordt..... :x :x :x :x
 
Wat ik nodig heb is een aandrijfunit van 450 gram (incl. accu), die een 13x6 hout gedurende 6 min 15 sec met 8800 toeren aandrijft......

O ja, dat mag dan 175 Euro kosten.....
 
Back
Top