zelfbouw heli

• Topicstarter Topicstarter jackass
  • Startdatum Startdatum
J

jackass

Guest
ik ben aan het kijken om zelf een heli te maken met een zenoah 38cc.
Kan er iemand mij helpen met tips of links
greetzz

probeer of je bepaalde delen (tandwielen, rotokop etc) van een bestaand, redelijk verkrijgbaar model kunt houden, dan is herbouw na crash minder tijdrovend dan dat je alles zelf moet maken.....

VARIO (www.vario-helicopter.de) heeft een benzinetrainer, welliswaar met een lichtere motor (23cc meen ik) maar toch... misschien dat je daar iets van kunt afkijken?

Ik heb ook niet zo heel lang geleden op dit forum iemand gezien die een benzinemotor in een raptor heeft gesleuteld.

Dus je hebt een motor en je wilt er een heli omheen ! :D

Wat is het idee erachter om zelf een heli te gaan bouwen?

Ook al kun je alles zelf maken, hoogstwaarschijnlijk zijn de materiaal kosten al hoger dan een fatsoenlijke gegarndeerd goed vliegende beginners heli.

Ook gezien je leeftijd schat ik zo in dat je de gevaren van het vliegen met een heli, laat staan een zelfbouw in het formaat voor een 38cc, nog onderschat.

Rick

@Rick NT: ik ben overlaatst begonnen met heli vliegen, wel elektro, en ik zou nu graag met brandstof helikopters beginnen en omdat ik die motor hier nog heb liggen zou ik die daar graag voor gebruiken. Natuurlijk ga ik dat niet helemaal alleen doen, mijn vader gaat mij helpen en op de club kan ik ook altijd uitleg vragen.
greetzz

Het is een leuke uitdaging die met de nodige voorzichtigheid aangegaan moet worden, zorg dat je alles op heel zeker speelt, liever te sterk dan te zwak. Neem ruime marges in de berekeningen en neem ook bij het testen straks zeer ruime veiligheidsmarges, (leeg, groot veld, zelf zo ver mogelijk van de heli gaan staan enz)

Ook met motor zal een gekocht model zeker goedkoper zijn dan zelf bouwen. Maar als je straks inderdaad een zelf gebouwde goed vliegende heli hebt geeft dat wel extra voldoening.

Maar... het is geen simpel klusje, je moet bijna verplicht beschikking hebben tot draai- en frees apparatuur.

De keuze om zelf een heli te gaan ontwerpen/maken/bouwen omdat je een alleen motor hebt liggen waarvoor geen standaard mechaniek op de markt is, lijkt mij niet logisch.
Dat je daarbij hulp zoekt bij andere is een goed teken, maar omdat je dit formaat heli's niet vaak tegenkomt zal het vinden van de juiste informatie moeilijk zijn.
Bij de meeste clubs is op z'n hoogst alleen maar de kennis aanwezig van het juist in elkaar zetten en afstellen van een helicopter gebouwd uit een doos. Bij het bepalen van een goed en veilig ontwerp komt heel veel meer om de hoek kijken.
Zoals Kyosho al zegt, zal het vliegen met een zelf ontwikkelde heli een veel grotere voldoening geven. Maar de reden hiervan ligt grotendeels in het veel moeizamere voortraject wat doorlopen moet worden. Wat ook nog eens veel kostbaarder is, en dan hopelijk ook nog maar alleen in het financiele vlak.

Rick

P.S.: Voor betaalbare en goede beginnerheli's bij jouw in de buurt kijk eens op www.rchelistore.com

het is nog helemaal niet zeker dat ik er één ga maken, ik ben nu gewoon informatie aan het opzoeken en aan het kijken of het te doen is om er zelf één te maken en als het niet te doen is kijk ik rond voor een gebouwde heli.

greetzzz

heb je een goede frees machine? dan is het te doen. Heb je ervaring in cad tekenen enz? Dan ook. Ervaring met heli machanieken? Dan ook wel. Mis je 1 van deze dingen dan wordt het heeeel lastig ;)

ik denk dat jullie het hele probleem een beetje overdrijven hoor. Met een rotordiameter van 1.8 meter kan die motor gerust de lucht in. Tevens kunnen alle moeilijke stukken zoals de rotorkop, tuimelschijf en staatrotor van een bestaand, tweedehands, model gebruikt worden.
Assen (laten) draaien, tandwielen kopen en alu uitfrezen is niet zo'n moeilijke opdracht.

Ik zou beginnen met de verhoudingen te gebruiken van een bestaande heli met een rotor van 1.8m. Dan ben je al zeker dat je er rotorbladen voor kan vinden. Kijk dan uit naar een gecrasht tweedehands toestel om aan de moeilijk zelf te maken stukken te komen. Waarschijnlijk zal je wel wat assen moeten vervangen, maar deze zijn niet zo duur of kan je zelf maken.
Ontwerp je frame rekening houdend met de correcte overbrengingen voor de hoofdrotor en staart.

Veel succes.

op school kan ik draaien en frezen en mijn vader op zijn werk ook dus dat is het probleem niet :D

Back