180* servo draait geen 180 graden..

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helicor, 3 mrt 2017.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ik wil een vrij licht voorwerp tot 180 graden naar links en naar rechts kunnen draaien; dus ik 'dacht' dat je daarvoor een 180* servo nodig had.
    Maar zo is dat niet: de 180* servo die ik nu heb kan je, als hij niet is aangesloten onbeperkt linksom of rechtsom draaien, maar als je hem aansluit, dan draait hij geen 180 graden, bij lange na niet: standaard misschien 2x 60*, en als ik de servo uitslag op mijn zender op max zet (150%), dan gaat hij nog geen 2x90*
    Om kort te gaan, wat heb ik nodig om die 2x180 graden, of iets in die buurt, zeg 2x135* te bereiken?
    Ik heb geen plek voor een 'normale' standaard servo, maar iets van 11mm dik en 20x20mm zijoppervlak zou mooi zijn.
    Voor alle duidelijkheid: ik heb géén continue rotatie nodig,integendeel; hij moet gewoon werken als een gewone servo, maar dan met een veel grotere uitslag.
    Kan dat? Bestaat dat? En hoe heet zo'n ding dan?
    Dank voor het meedenken
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2017
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je kunt de uitslag van een servo vergroten door aan beide kanten van de potmeter een weerstand bij te plaatsen. Hoe groot die weerstand moet zijn kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Je zult dus even moeten experimenteren. Ik ga er van uit dat de potmeter een waarde heeft van 5k, dat is een zeer veel gebruikte waarde. Probeer om te beginnen met een 1k weerstand aan beide kanten van de potmeter. Is die waarde niet voldoende dan kan je naar 1k1 of 1k2 verder gaan.
    Pas wel op dat een potmeter nooit meer dan ongeveer 270° kan draaien. Dat zou 135° naar beide kanten zijn. Helaas kan het ook minder zijn. Er zijn potmeters die niet meer dan krap 100° naar beide kanten kan. De midden stand van de servo hoeft niet perse ook de middenstand van de potmeter te zijn. We gaan uit van een potmeter die 135° uitslag heeft naar beide kanten. Nu kan het zijn dat je de ene kant op een "slag" van 120° hebt en naar de andere kant 150°. Weest dus een beetje voorzichtig met het aanpassen.
    Succes met de "ombouw".
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb het geprobeerd met een TowerPro 50/Hextronic 500, aangesloten op een arduino bordje waarmee ik de puls onbeperkt kan variëren. Ik haalde maximaal 2 x 90 graden vanwege de mechanische beperking van het laatste tandwiel. Ik heb er een 2,5 : 1 tandwiel overbrenging buitenop gezet, toen ging het uiteraard tot 2 x 225 graden.

    Max.
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dat ga ik zeker proberen Ernst, bedankt voor de tip, en ik kom er op terug.

    @ Max: Tja een externe vertraging lijkt logisch, maar daar heb ik geen ruimte voor..
    Cor
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Idd.
    Voor die hextronix servos kon er 2.2kOhm tussen aan 2 kanten.
    1/8Watt zijn mooi klein daarvoor.

    Op mijn immersion onvanger moest er 2.7K tussen om zeg 170 te halen.
    Die heeft de puls beperkt.

    Het eindnokje van het tandwiel kan je iets dunner probere te maken als die er inzit.
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ik ben ermee aan de slag gegaan, met zo'n kleine 12 grams servo die nog wel werkt, die ik niet meer vertrouwde (bibbert) , maar daarvan is de potmeter de beperkende factor, die haalt maar 200* maximaal, dus daar kan ik niet mee verder; even verder zoeken, want het moet wel zo'n kleintje zijn als het even kan.

    Maar even terug te komen op mijn denkfout: wat wordt er dan wèl bedoeld met een "180* servo" als die geen 180 graden draait?
    Waarvoor is die dan wel?
    Cor
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    In principe zou een 180° servo 2x 90° moeten kunnen uitslaan, soms met wat verder gaande uitsturing dan de standaard 1000 tot 2000 uSec. pulsbreedte.
    Een 360° servo heeft meestal geen terugkoppel potmeter en draait dus bij pulsbreedtes van << 1500 uSec. de ene kant uit en bij >> 1500 uSec de andere kant.
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Even een terug koppeling: het is gelukt en ik ben tevreden.
    Die 180* servo die ik had kan onbeperkt ronddraaien als hij niet is ingeplugd; dat komt omdat er geen mechanische begrenzing (nok) in zit, en de potmeter ook constant rond kan draaien.
    Met behulp van een Ohmmeter vastgesteld dat het sleepcontact wel de baan volgt over ca 270*, dan een 40-50* op de maximale waarde blijft staan, en dan even geen contact maakt.
    De totale weerstand is 3k, en ik heb aan beide kanten 1k toegevoegd, en ook weer in het kastje terug gekregen.
    Met de zender de uitslag op 150% gezet, waarbij bleek, dat aan 1 kant dit iets meer dan 135* was, maar aan de andere kant de servo onstabiel werd. Deze uitslag terug gezet op 140% en alles werkt prima zo, totale uitslag ca. 260* en dat is prima voor mijn toepassing.
    Mogelijk kunnen de weerstanden iets verhoogd worden, waardoor de zender niet op een veel groter percentage gezet hoeft te worden, maar deze oplossing werkt voor mij.
    Bedankt allen voor het meedenken.
    Cor
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik denk juist dat je het beste af bent met je zender instellingen maximaal te houden en een zo klein mogelijke weerstand voor jouw toepassing. Die 1k is niet zo veel dus geeft vast geen problemen.

    En idd op de zender zo afregelen dat alles netjes werkte en links en rechts gelijk zijn.
    Is vaker dat 1 kant op zn max begint te jitteren.
     

Deel Deze Pagina