Bouwverslag landing gear (met diverse modificaties) & gimball van quadframe.com,Voor F550 met Tiger

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 9 feb 2013.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hier een bouwverslag van een gimball & landing gear van quadframe.com. Deze is bedoeld voor een f550 met flatmounted gps, met rc-tiger 2216 -11 900kv motoren. (x65 motoren) Deze hexa is niet van mezelf...

    Op zich weinig nieuws, en heb al verslagen gemaakt van een 550, maar vanwege de gimball, en de wijzigingen aan de landing-gear welke ik aan ga brengen... Leek het me toch mischien wel leuk om er een topic aan te wagen. De quadframe gimball en landing gear set, is een toch wel veel verkocht stukje tehniek...


    Als zender word de Graupner 12 kanaals Mx20 HOTT gebruikt, met tot op heden nog geen telemetrie.
    Verder zal er weinig extra's opkomen. Dus geen verlichting of andere gizmo's.. Hier en daar zal ik indien nodig wat kommentaar geven op stukken, die wat extra aandacht nodig hebben, of welke snel verkeerd kunnen gaan..

    Hier staat de gimball en landing gear centraal. Later volgt ook nog wel de rest van het bouwverslag, maar deze zal dus voor velen minder interesant zijn. Het enige verschil is dus een landing gear, en gimball, en dus het wegwerken en monteren van de diverse draden. Dit zal wat anders zijn dan anders bij mijn f550 verslagen.. Voor de rest is het min of meer gelijk.

    We beginnen met de kogel-gelagerde gimball van quadframe.com
    www.quadframe.com — GoPro 2-axis gimbal BLACK version

    We hebben de Landinglegs option..

    We bouwen eerst de basis van de gimball:
    [​IMG]


    Erg mooi de lager beschermers, maar dit is wel jammer.
    [​IMG]


    Snel op te lossen met wat schuurpapier en een vijltje...
    [​IMG]


    Monteer de 2 delen, door middel van een m3 boutje, en de lager spacers. Let goed op de volgorde. De lager spacer heeft een ingefreesd stuk, wat mooi in de uitstekende deel van de lager moet vallen!
    [​IMG]


    De flens lagers moeten van BINNEN uit erin!
    [​IMG]


    Hier gezien van de andere kant. Hier zie je goed dat de flens van de lager, aan de binnenkant zit:
    [​IMG]


    Zet het 2e deel in elkaar, dmv de plasticken m3 afstands houders. Monteer de rubbers in de uitsparingen.
    Tip: Verwijder eerst de eventuele scherpe randjes. Gebruik wat olie of wd40 om de rubbers zonder beschadigingen in de openingen te krijgen. Denk om scherpe nagels..
    [​IMG]


    Bij controleren of het geheel soepel liep, viel het me op dat de middenste spacer de gimball belette een maximale hoek te maken. Das best wel zonde. Ook al weet ik dat je deze extra ruimte waarschijnlijk niet gauw nodig bent,toch kan ik daar niet mee leven.

    Even de frees aangezet, en uit de losse hand wat arbeid verrichten..
    [​IMG]


    Verschil van origineel gehoektl model, naar een taps toelopend rond model..
    (word het eens tijd voor een draaibankje?)
    [​IMG]


    Hier zie je mooi, dat het geheel aanloopt tegen door de normale afstands bus. Op de plek van het gat, hoort de afstandsbus te zitten:
    [​IMG]


    Monteer de servo armpjes voor de servo. Vergeet niet een miniem drupje lockbond te gebruiken, dit tegen los-trillen..
    [​IMG]


    Monteer de servo linkjes:
    [​IMG]


    De gimbal is klaar (op de servo's na) De hs82 servo passen helaas niet, dus we wachten even op anderen, welke wel passen...

    [​IMG]

    [​IMG]


    -Opmerking over gimball
    Wat opvalt is dat alles spelings-loos in elkaar steekt. De (flens)lagers lijken op het eerste oog gewoon goede lagers en vertonen geen speling en rollen soepel. De lagers pers je ook in het gfk materiaal. Pas wel op dat je enkel op de buitenant van de lager drukt, en niet op de binnenkant. Dit om beschadiging van het lager te voorkomen.
    Extra lijmen van he tlager is onnodig. Het geheel is mooi doordacht gebouwd. Ofwel wat we gewoon gewend zijn van Jakub "De Gekke Pool" Alles is mooi gefreesd, heeft een nette afwerking op wat minieme puntjes na. Dat is simpel op te lossen met wat eenvoudig handwerk, en dat is zo simpel dat iedereen dat moet kunnen. Tot zover niets nieuws.



    Update: 10-02-2013


    We gaan verder met de landing gear.
    [​IMG]



    De alu dwars liggers hebben een mini helicoil, zodat je er m3 schroefdraad in zit. Bij testen bleek het spul meer dan vast te zitten. Je trekt het er niet zomaar uit. Dus dat zit wel goed!
    [​IMG]


    Hier de overige onderdelen van de landing gear:
    [​IMG]


    Monteer de rubbers in de gaten.
    TIP: Met een fohn het rubber wat warm maken, en een beetje wd40, en ze "floepen" er zo in...
    [​IMG]


    De DIKKE kant van het 4 kant moet boven!
    [​IMG]
    [​IMG]


    Normaal zit het vast met een veer-ringetje, een onderleg ring, en een zeskant boutje. Dit is niet mijn manier, want er past prachtig een zelfborgende moer op. Tevens scheelt het ook nog in miniem aan gewicht ;)
    [​IMG]


    Hier zie je dat alles prachtig past. (Doe overal wel even een onderleg ringetje onder):
    [​IMG]


    Normaal hebben ze bij de dwars liggers er naast de onderleg ring,ook een veer-ring onder gedaan. Ik vindt dit niet zo mooi, en als je de boutjes voorziet van een beetje lockbond, tegen lostrillen, is het ook onnnodig.
    [​IMG]


    Schuif de reeds gemaakte gimball over de 2 dwarsliggers:
    [​IMG]


    En pak de overige plaat welke je gemaakt hebt, en monteer alle verbindingen. Vergeet het beetje lockbod niet!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    We besparen echt serieus gewicht ;) NOT, maar dit houden we dus over...
    [​IMG]


    Gezien we hier een F550 hebben, is er ook de F550 adapterplaat van quadframe meegekomen:
    [​IMG]


    Het is net de tamiya bouwdoos ;) Sentiment alom! Druk de onderdelen uit het raampje. Nu hebben ze wel nog de lelijke uitstulpingen. Net als vroeger!. Schuur dit met een vijltje of fijn schuurpaper mooi rond, en glad.
    [​IMG]


    Ook hier doe ik het een en ander anders. Normaal willen ze dit gebruiken, maar vindt dit best wel veel uitsteken, best zonde. Dus even rommelen in de rvs bak..
    [​IMG]

    Normaal weer een veer-ring en onderleg ring, nu enkel een onderleg ring aan beide kanten, en dus een zelfborgende moer.
    [​IMG]


    Ook hier weer prachtig op maat aan de onderkant!
    [​IMG]


    Ze willen de uiterst rechtse metalen bus gebruiken om het gestel aan de bodenpaat van de f550 te monteren.Gezien we nu mooie vlakke boutjes hebben , is deze nood er helemaal niet meer! Kortsluiting maken is ook van de partij, dus onzinnig en lelijk dat het zo hoog moet!

    Na wat zoeken kwam ik op de volgende alternatieven (uiterst rechts is het origineel)
    [​IMG]


    De 2e van links is een rubber plak pootje op maat gemaakt. Deze loopt taps toe, en past prachtig. Tevens zal hij nog schokdempend zijn ook. (het boutje dient om hem op zijn zijkant te laten staan , aders viel hij om) Het is er bijna voor gemaakt zou je zeggen...


    Hier de ruwe versie.
    [​IMG]


    Hier gemonteerd op de spacer, gelijmt, en voorzien van een 3mm gaatje:
    [​IMG]


    Hier en detail opname van het gaatje.. Ik heb hier een speciaal hol boortje(soort freesje) voor, voor het boren in rubberachtige materialen..(Dit vanwege het veel inbouwen en dus weg werken van carkits en audio visulele apparatuur in auto,s) Nadeel, deze hapt meteen lekker diep in je vinger!
    [​IMG]
    [​IMG]



    Even mijn ouwe f550 plaat gepakt om te testen:
    [​IMG]
    [​IMG]


    Met gebruik van een ander boutje , kunnen we dit prima gebruiken, ook hier wel een onderleg ring, maar geen veer-ring en een m3 zelfborgende moer.
    [​IMG]



    Update 19-02-2013:


    We gaan van start met de battery plate. Deze bestaat uit 2 delen, maar sluit niet helemaal aan door de gimbal. Der moet zowat 2/3 af...
    Ik heb besloten de 2e plaat af te zagen op lengte, zodat ik toch een zo groot mogelijk oppervlak heb.
    Hier de op maat gemaakte plaat, naast de origineel plaat. Samen vormen ze de basis...
    [​IMG]


    Toch jammer, moeten we even bij werken...
    [​IMG]


    Dit is beter:
    [​IMG]


    De 2 platen op het landings gestel:
    [​IMG]


    Naadloos! Zo moet het ook ;)!
    [​IMG]


    Vanaf de onderkant gezien:
    [​IMG]


    De servo's zijn in tussen aangekomen.. Normaal zet je ze vast met het rechter "trosje onderdelen".
    Ik ben weer eigenwijs, en pak een m2x6 en een zelfborgende m2 moer. (linker trosje onderdelen)
    Das veel netter en beter imo..
    [​IMG]


    Zet de servo's vast: (past mooi toch?)
    [​IMG]


    De andere kant. Veel beter zo, mooi en strak.
    [​IMG]


    Na veel testen en proberen komen we op deze servo hevels uit. Neem het 2e gat van de binnenkant!
    Boer hier met een 2mm bortje een gaatje in.. Denk om je vinger! En knip de overtollige delen eraf...
    Werkt het netjes af. (links is bewerkt, rechts is de afgeknipte versie)
    [​IMG]


    Das mooi jammer! Het geheel loopt aan!...
    [​IMG]


    Geen nood, in de rvs bak vindt ik 2 van deze rakkertjes....
    [​IMG]


    Het oog wil ook wat, dus vervangen we beide boutjes door de de rvs versie..
    [​IMG]


    Met spiral wrap werken we de servo draden af, en beschermen we ze tegen schuren. Het is even kijken hoe je ze het beste kan wegbouwen , omdat het geheel ook nog beweegt. Het moet strak genoeg zitten maar ook weer niet te strak omdat je dan draadbreuken krijgt. De beweging moet toch wel over een zo lang mogellijk stuk kunnen gaan... Neem gewoon je tijd (probeer diverse opties) en je komt er vanzelf wel uit...
    [​IMG]


    Ander aanzicht:
    [​IMG]


    De set is bijna klaar....
    Monteer de kogellinkjes op de servo hevel, met een m2 boutje.TIP: vergeet de lockbond niet!!
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2013
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De bouw van de multicopter zelf:

    We voorzien de draden van de V-sen module van wat beschermende krimpkous:
    [​IMG]
    [​IMG]


    Goed meten, voor twee, 3 mm gaatjes in de bodemplaat. DE zwarte rand welke je ziet dat zijn de koperbanen voor de power distributie.. Daar wil je dus NIET in boren! Bekijk ook goed de andere kant van de plaat!
    [​IMG]


    De frees- /mini kolomboor machine aan zetten, en gaatjes boren. Tip: Plak de onderkant af om krassen op de bodemlaat te voorkomen.
    [​IMG]


    TIP: Ontvet alles goed voordat je de dubbelzijdige kleefpads, foamtape, of ander plak spul gebruikt. Remreiniger is nogal aggresief, alcohol niet.
    [​IMG]


    Lijn de plakker uit:
    [​IMG]


    En plak de V-sen module op zijn plek. Monteer even tijdelijk een trekbandje..
    [​IMG]


    Een krimpkousje beschermt de boel extra, en leg de draden nu de krimpkous nog warm en "flexwiebel" is (brand je vingers niet!) netjes weg. Soldeer de V-sen module op de behordende pads.
    [​IMG]


    Knip het ene kantje van het lipje af, anders past de stekker niet in de Graupner ontvanger. Tip Gebruik een lexaanschaar..
    Soldeer ook in tussentijd de regelaars..
    [​IMG]


    Bij controle bleek er firmware 1.13 op de zender (mx20) te staan, we zijn inmiddels al bij 1.26. Dus de zender updaten.:
    [​IMG]


    De zender zelf geeft ook het een en ander weer:
    [​IMG]


    Update altijd alles samen, dus in ons geval,ook de ontvanger!
    [​IMG]


    Vergeet de ontvanger niet te resetten naar de upgrade procedure!
    [​IMG]


    Geef de naza een plekje , liefst zo dicht mogelijk in het midden, en voorzie de V-sen module van een trekbandje als extra zekering..
    [​IMG]


    Monteer de armen van de f550.
    (de witte tape is om krassen te voorkomen op de onderplaat van de f550. Tijdens de regelaren solderen schuift het nog wel een paar keer heen en weer over de tafel..)
    [​IMG]


    Voorzie de regelaar van een stukje 1 zijdig kleefbaar foamtape. Dit zorgt ervoor da thet wat trillings gedempt zit, en niet zo snel schuift. (dubbelzijdig foamtape word snel vies van zand en gras en spul na verloop van tijd)
    [​IMG]


    Monteer de regelaars, en zet ze vast met 2 trekbandjes..
    [​IMG]


    Nice... maar veel te lange kabels :(
    [​IMG]


    Meten is weten, en op maat geknipt... Der gaat een best stuk af...
    [​IMG]


    Update 16-02-2013


    Soldeer de bullits van de draden los, deze "moeten" we hergebruiken...
    [​IMG]


    Soldeer ze een voor 1 weer aan de motordraden van de rctiger motoren:
    [​IMG]


    Knip krimpkousjes op maat, om de bullit connectoren mee af te werken, en te isoleren:
    [​IMG]


    Monteer de krimpkousjes om de bullit connectoren:
    [​IMG]


    Langzaam met spiral wrap, de regelaar draden een beetje netjes wegwerken.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Leuk, de Gps heeft nu net als de wookog een gegoten stekkertje! Goede update van DJI!
    [​IMG]


    De gps komt plat op het topdeck. Maar toch wil er er voor de zekerheid een alu plaatje onder hebben.
    Met de zaag, zaag je het "tuutje" eraf en zorg ervoor dat alles weer mooi glad word. Zodat het goed blijft zitten met de bijgeleverde plakkers van 3m.
    [​IMG]


    Schuur met fijn schuurpapier (korrel 1600) de plekken waar de gps draad door gaat. Zo zijn de scherpe kantjes eraf, en loop je niet de kans dat de kabel hierdoor beschadigd. (op de foto is het nog nog niet nabewerkt)
    [​IMG]



    TIP Label/nummer de motor en de servo connectoren,zo wet je altijd welk stekkertje waar moet. Dus zowel op de naza kant ,de kant van de ontvanger, en de regelaar stekkers.



    Toch nog wat "tweaken" met de bedrading. We sluiten de regelaar draden op de motoruitgangen van de naza.
    Het geheel word nog netjes weggewerkt natuurlijk ;):
    [​IMG]


    We gaan de Tiger motoren monteren, Vergeet niet de boutjes te voorzien van een klein drupje lockbond:
    [​IMG]



    Update 19-03-2013:




    Mooie motoren die Tigers...
    [​IMG]


    Doe alle motoren:
    [​IMG]


    Soldeer de accu draden. Ik twijfelde tussen 14 en 12 awg, maar gezien de accu een 10 awg draad had, heb ik voor de 12 awg gekozen, anders wijkt het zo af van de accu...Zon ielig draadje ten opzichte van de accu... Qua stroom kan de 14awg het zat hebben, das het probleem niet...
    [​IMG]


    Werk de draad netjes weg, want hij moet naar de zijkant van de multicopter komen:
    [​IMG]



    Tijd voor de prop mede nemers.
    [​IMG]


    Vergeet de lockbond niet. Hoewel ze nooit zelf los kunnen komen, omdat de prop er boven ligt, is het gewoon een goede gewoonde, lockbond te gebruiken...
    [​IMG]


    Zoek de plek uit wqaar de accu draad moet komen, en boor 2 gaatjes, let op dat je niet in de koperbanen boort!
    [​IMG]


    Werk de draden zo netjes als het kan weg. zet geen spanning op de draden! Dit kan leiden tot storingen en draadbreuken. Zet het losjes vast zodat het een en ander nog wel kan bewegen, maar niet uit zichzelf los komt.
    [​IMG]


    Zet de antenne in een hoek van 90 graden, dit voor een betere ontvangst...
    Tip: Doe er een krimpkousje om en vorm de antenne nu het nog warm en soepel is van het krimpen, en buig ze zo, voorzichtig in de gewenste vorm. Als het afgekoeld is zal het zo blijven staan ;)
    [​IMG]


    Vanuit een ander oog punt... (later heb ik het even rechter gemaakt,ziet er nu wat freubelig uit, niet echt waar ik van hou..)
    [​IMG]


    Zet de motor draden wederom losjes vast. Niet te strak, niet te los...
    [​IMG]


    Pak het landings gestel...
    [​IMG]


    ... en monteer deze door middel van de zelfgemaakte "dingkjes" op de onderste frame plaat:
    [​IMG]


    Begeleid de servo draden zo dat het mooi soepel loopt en het frame binnen komt aan de onderkant...
    Vergeet het niet vast te maken aan de onderplaat..
    [​IMG]


    Schroef het geheel vast....
    [​IMG]


    Draden Soep, met ballen..., maar na wat denken en begeleiden zit het geheel mooi , en netjes..
    (niet te strak vast zetten!, enr moet nog wel wat beweging in zitten, de trillingen moeten wel weg kunnen)
    [​IMG]


    Tussen de platen ziet het er dan zo uit. In het echt valt het niet op, en zie je zowat niets....
    [​IMG]





    Gimball afstellen:


    Nu alles compleet is is het tijd om de gimball af te stellen.
    Eerst zetten we hem in het midden, zowel voor pitch als Roll. Mocht diet niet mnet de servo armpjes kunnen, kan je dit in de Ass. software doen.

    Pas de servo beweging zo aan, dat "het tegen werkt", (lees compenseert), als je de multi tilt. Dit kan je vinden in de Ass software. *servo reverse*

    Vervolgens kijken we wat de maximale hoek mag zijn van de gimbal in Pitch en Roll, we willen niet dat de servo's verder "willen" dan dat ze mechanisch kunnen (einde servo slag, of gimball die niet verder wil). dit doen we wederom in de Ass. software.

    Met de gain pas je aan hoeveel uitslag hij moet geven bij een bepaalde hoek. Hoe groter het getal des te meer wil hij "corrigeren" Geef je te weinig staat hij scheef, "te weinig compensatie". Geef je te veel, dan staat hij ook scheef, maar de andere kant op, "teveel compensatie"

    Ik heb met een simpele libelle op de 2 assen (pitch /roll) gekeken wanneer hij het beste werkte. Met deze manier is het kinderlijk eenvoudig ;) Zie hier de verschillende hoeken....
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Vervolgens kan je nog kiezen dat je via X1 de gimbal handmatig van hoek kan leten veranderen. Iets wat wij wel willen...
    Stel in je zender de max hoeken is welke je wil hebben.

    De snelheid kan je ook nog instellen,dit heb ik zo gedaan dat het rustig verloopt. Hoe kleiner het getal hoe rustiger het gaat (vertraging) Ook al draai ik al een gek aan de draaiknop van de zender, de gimbal blijft rustig bewegen...

    Al met al kwam ik op deze instellingen:
    [​IMG]



    Wachtend op de maiden met gimball, en GoPro.. Ben zeer benieuwd hoe het resultaat is!!
    Morgen hopenlijk meer nieuws en filmpjes!

    Al met al, staat hij er nu zo bij:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2013
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update 18-02-2013: Maiden zonder de gimball servo's de eerste test...

    Helaas waren de servo's voor de gimball nog niet binnen, dus ik kon nog niet alles doen en wegwerken, maar heb alvast een begin gemaakt met wat spul wegwerken, en kon het niet laten de maiden alvast te doen....
    Het was zulk mooi weer, dus ik heb de stoute schoenen alvast aangetrokken, en ben naar het "test veldje gereden"

    Was alleen daar.. Op zich niet erg, wel prettig voor een maiden flight ;)

    Straks als alles er is word er ook de gopro gebruikt om wat footage te schieten van de werking van de gimball, iets wat toch wel belangrijk is...

    Maar tot dat zult u het hiermee moeten doen...
    Zal vanaaf als ik der aan toe kom de bouw-update tot zover, nog even posten (EDIT: niet dus, word andere keer), hopenlijk morgen de servo's binnen..Heb de hele week nog vakantie, dus hopenlijk goed vliegweer, en genieten!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
    Ziet er weer top uit! die gimbal en landing gear ziet erg mooi uit. Denk dat ik eens bij die Pool in zijn webshop ga struinen
     
  5. Postduif

    Postduif

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Den Helder
    vet goed ga ik volgen
     
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Netjes :)
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx voor de complimenten!
    Bouw-update van vandaag (16-02-2013) in post nummer 2
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update van de maiden van vandaag(18-02-2013) in post 3..
     
  9. kingkaj

    kingkaj

    Lid geworden:
    25 apr 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Drenthe
    Emil,

    Deel je de Naza gains setting nog even voor deze setup? Welke props zitten er op deze?
     
  10. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen

    Looks nice & sweet

    Waarom gaat dat rode ledje zo tekeer vanaf 3:40?

    Geen gps?
     
  11. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Cool, geeft me vertrouwen in mijn props. Als die HK nu eens opschiet met die lipo's dan kan ik ook mijn maiden doen....
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.

    Zal even (een deel van) de comments posten welke ook in de youtube beschrijving staan ;)

     
  13. Koosmaai

    Koosmaai

    Lid geworden:
    6 dec 2012
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lelystad Holland
    mooi gedaan!!! echter ben ik jou bouwverslag eerder aan het lezen en ben daar ook meebezig maar daar word de naza module iets naar voren geplaats en de V sen aan de onderkant gemonteerd met daar boven de ontvanger?

    Stuur me maar een pbje als je foto's wilt zien en graag wat tips.

    Thanks
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Klopt, dat vond ik toen de betere keuze. Nog steeds eerlijker wijze. Hier moest het anders. Vanwege de gimball

    Je kan ze naast elkaar zetten, ontvanger en naza, maar dit vondt ik mooier...
    Hoe dichter de naza in het CG hoe beter..(manual) Hoewel dit echter in praktijk weinig uitmaakt...
     
  15. G-one

    G-one

    Lid geworden:
    18 feb 2013
    Berichten:
    8
    Ziet er goed uit,ik ga binnenkort ook voor de tigers denk ik.
    ik weet niet welke servo's je gaat gebruiken voor de gimbal,maar ik had problemen met de servo's van de gaui crane III na upgrade naar de 2.02 firmware van de NAZA,misschien een puntje van aandacht.De servo's van de gimbal "stotteren" sindsdien
    Ik heb geen manier kunnen vinden voor een firmware rollback of downgrade..
    Zijn er meer met deze problemen..
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Je kan de rate (HZ) van aansturing aanpassen en de snelheid van de servo's , viel daar ook niets mee te bereiken ?

    Hier komen de EMAX ES08MD digital MG servo's op:
    Specs:

    Voltage: 4.8-6V
    Speed: 0.10s/0.08s/60dg
    Torque: 2.0/2.4 kg/cm
    Size: <> 32x11.5x24mm
    Weight: 12g


    Hopenlijk morgen binnen en dan monteren instellen en testen! De Gopro ligt al klaar... ;)
     
  17. G-one

    G-one

    Lid geworden:
    18 feb 2013
    Berichten:
    8
    Nee,hoe hoger de Hz's,destemeer jitter...die keuze was er met de vorige firmware niet...daar heeft het iets mee te maken denk ik.

    Die tip van die rubbers,feun en wd40 had ik wel eerder kunnen gebruiken :)
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ziet er goed uit Emil :)

    Ben zeer benieuwd (en vermoed meerdere mensen hier) naar het verbruik van deze setup, dus mocht je nog een powertest gaan doen...!
    Laat het ons weten ;)

    Succes verders...
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx voor de complimenten! Ik wil zeker nog even het een en ander testen wbt vliegduur en payload... Maar of ik daar aan toe kom...Das de vraag even...
    De eigenaar zit te springen om hem te halen.. ;)



    Update van vandaag (19-02-2013) in post #1 en #2 ! (bouw gimball en bouw multicopter)
     
  20. wickedme

    wickedme

    Lid geworden:
    28 okt 2012
    Berichten:
    4
    Mooi hoor Emil.

    Hoeveel clearance hebben deze poten nou? (ik zie op quadframe 155, 200, 215 en 310 mm).
     

Deel Deze Pagina