Psygho (Emil)
Forum veteraan
Hier een bouwverslag van een gimball & landing gear van quadframe.com. Deze is bedoeld voor een f550 met flatmounted gps, met rc-tiger 2216 -11 900kv motoren. (x65 motoren) Deze hexa is niet van mezelf...
Op zich weinig nieuws, en heb al verslagen gemaakt van een 550, maar vanwege de gimball, en de wijzigingen aan de landing-gear welke ik aan ga brengen... Leek het me toch mischien wel leuk om er een topic aan te wagen. De quadframe gimball en landing gear set, is een toch wel veel verkocht stukje tehniek...
Als zender word de Graupner 12 kanaals Mx20 HOTT gebruikt, met tot op heden nog geen telemetrie.
Verder zal er weinig extra's opkomen. Dus geen verlichting of andere gizmo's.. Hier en daar zal ik indien nodig wat kommentaar geven op stukken, die wat extra aandacht nodig hebben, of welke snel verkeerd kunnen gaan..
Hier staat de gimball en landing gear centraal. Later volgt ook nog wel de rest van het bouwverslag, maar deze zal dus voor velen minder interesant zijn. Het enige verschil is dus een landing gear, en gimball, en dus het wegwerken en monteren van de diverse draden. Dit zal wat anders zijn dan anders bij mijn f550 verslagen.. Voor de rest is het min of meer gelijk.
We beginnen met de kogel-gelagerde gimball van quadframe.com
www.quadframe.com — GoPro 2-axis gimbal BLACK version
We hebben de Landinglegs option..
We bouwen eerst de basis van de gimball:
Erg mooi de lager beschermers, maar dit is wel jammer.
Snel op te lossen met wat schuurpapier en een vijltje...
Monteer de 2 delen, door middel van een m3 boutje, en de lager spacers. Let goed op de volgorde. De lager spacer heeft een ingefreesd stuk, wat mooi in de uitstekende deel van de lager moet vallen!
De flens lagers moeten van BINNEN uit erin!
Hier gezien van de andere kant. Hier zie je goed dat de flens van de lager, aan de binnenkant zit:
Zet het 2e deel in elkaar, dmv de plasticken m3 afstands houders. Monteer de rubbers in de uitsparingen.
Tip: Verwijder eerst de eventuele scherpe randjes. Gebruik wat olie of wd40 om de rubbers zonder beschadigingen in de openingen te krijgen. Denk om scherpe nagels..
Bij controleren of het geheel soepel liep, viel het me op dat de middenste spacer de gimball belette een maximale hoek te maken. Das best wel zonde. Ook al weet ik dat je deze extra ruimte waarschijnlijk niet gauw nodig bent,toch kan ik daar niet mee leven.
Even de frees aangezet, en uit de losse hand wat arbeid verrichten..
Verschil van origineel gehoektl model, naar een taps toelopend rond model..
(word het eens tijd voor een draaibankje?)
Hier zie je mooi, dat het geheel aanloopt tegen door de normale afstands bus. Op de plek van het gat, hoort de afstandsbus te zitten:
Monteer de servo armpjes voor de servo. Vergeet niet een miniem drupje lockbond te gebruiken, dit tegen los-trillen..
Monteer de servo linkjes:
De gimbal is klaar (op de servo's na) De hs82 servo passen helaas niet, dus we wachten even op anderen, welke wel passen...
-Opmerking over gimball
Wat opvalt is dat alles spelings-loos in elkaar steekt. De (flens)lagers lijken op het eerste oog gewoon goede lagers en vertonen geen speling en rollen soepel. De lagers pers je ook in het gfk materiaal. Pas wel op dat je enkel op de buitenant van de lager drukt, en niet op de binnenkant. Dit om beschadiging van het lager te voorkomen.
Extra lijmen van he tlager is onnodig. Het geheel is mooi doordacht gebouwd. Ofwel wat we gewoon gewend zijn van Jakub "De Gekke Pool" Alles is mooi gefreesd, heeft een nette afwerking op wat minieme puntjes na. Dat is simpel op te lossen met wat eenvoudig handwerk, en dat is zo simpel dat iedereen dat moet kunnen. Tot zover niets nieuws.
Update: 10-02-2013
We gaan verder met de landing gear.
De alu dwars liggers hebben een mini helicoil, zodat je er m3 schroefdraad in zit. Bij testen bleek het spul meer dan vast te zitten. Je trekt het er niet zomaar uit. Dus dat zit wel goed!
Hier de overige onderdelen van de landing gear:
Monteer de rubbers in de gaten.
TIP: Met een fohn het rubber wat warm maken, en een beetje wd40, en ze "floepen" er zo in...
De DIKKE kant van het 4 kant moet boven!
Normaal zit het vast met een veer-ringetje, een onderleg ring, en een zeskant boutje. Dit is niet mijn manier, want er past prachtig een zelfborgende moer op. Tevens scheelt het ook nog in miniem aan gewicht
Hier zie je dat alles prachtig past. (Doe overal wel even een onderleg ringetje onder):
Normaal hebben ze bij de dwars liggers er naast de onderleg ring,ook een veer-ring onder gedaan. Ik vindt dit niet zo mooi, en als je de boutjes voorziet van een beetje lockbond, tegen lostrillen, is het ook onnnodig.
Schuif de reeds gemaakte gimball over de 2 dwarsliggers:
En pak de overige plaat welke je gemaakt hebt, en monteer alle verbindingen. Vergeet het beetje lockbod niet!
We besparen echt serieus gewicht
NOT, maar dit houden we dus over...
Gezien we hier een F550 hebben, is er ook de F550 adapterplaat van quadframe meegekomen:
Het is net de tamiya bouwdoos
Sentiment alom! Druk de onderdelen uit het raampje. Nu hebben ze wel nog de lelijke uitstulpingen. Net als vroeger!. Schuur dit met een vijltje of fijn schuurpaper mooi rond, en glad.
Ook hier doe ik het een en ander anders. Normaal willen ze dit gebruiken, maar vindt dit best wel veel uitsteken, best zonde. Dus even rommelen in de rvs bak..
Normaal weer een veer-ring en onderleg ring, nu enkel een onderleg ring aan beide kanten, en dus een zelfborgende moer.
Ook hier weer prachtig op maat aan de onderkant!
Ze willen de uiterst rechtse metalen bus gebruiken om het gestel aan de bodenpaat van de f550 te monteren.Gezien we nu mooie vlakke boutjes hebben , is deze nood er helemaal niet meer! Kortsluiting maken is ook van de partij, dus onzinnig en lelijk dat het zo hoog moet!
Na wat zoeken kwam ik op de volgende alternatieven (uiterst rechts is het origineel)
De 2e van links is een rubber plak pootje op maat gemaakt. Deze loopt taps toe, en past prachtig. Tevens zal hij nog schokdempend zijn ook. (het boutje dient om hem op zijn zijkant te laten staan , aders viel hij om) Het is er bijna voor gemaakt zou je zeggen...
Hier de ruwe versie.
Hier gemonteerd op de spacer, gelijmt, en voorzien van een 3mm gaatje:
Hier en detail opname van het gaatje.. Ik heb hier een speciaal hol boortje(soort freesje) voor, voor het boren in rubberachtige materialen..(Dit vanwege het veel inbouwen en dus weg werken van carkits en audio visulele apparatuur in auto,s) Nadeel, deze hapt meteen lekker diep in je vinger!
Even mijn ouwe f550 plaat gepakt om te testen:
Met gebruik van een ander boutje , kunnen we dit prima gebruiken, ook hier wel een onderleg ring, maar geen veer-ring en een m3 zelfborgende moer.
Update 19-02-2013:
We gaan van start met de battery plate. Deze bestaat uit 2 delen, maar sluit niet helemaal aan door de gimbal. Der moet zowat 2/3 af...
Ik heb besloten de 2e plaat af te zagen op lengte, zodat ik toch een zo groot mogelijk oppervlak heb.
Hier de op maat gemaakte plaat, naast de origineel plaat. Samen vormen ze de basis...
Toch jammer, moeten we even bij werken...
Dit is beter:
De 2 platen op het landings gestel:
Naadloos! Zo moet het ook
!
Vanaf de onderkant gezien:
De servo's zijn in tussen aangekomen.. Normaal zet je ze vast met het rechter "trosje onderdelen".
Ik ben weer eigenwijs, en pak een m2x6 en een zelfborgende m2 moer. (linker trosje onderdelen)
Das veel netter en beter imo..
Zet de servo's vast: (past mooi toch?)
De andere kant. Veel beter zo, mooi en strak.
Na veel testen en proberen komen we op deze servo hevels uit. Neem het 2e gat van de binnenkant!
Boer hier met een 2mm bortje een gaatje in.. Denk om je vinger! En knip de overtollige delen eraf...
Werkt het netjes af. (links is bewerkt, rechts is de afgeknipte versie)
Das mooi jammer! Het geheel loopt aan!...
Geen nood, in de rvs bak vindt ik 2 van deze rakkertjes....
Het oog wil ook wat, dus vervangen we beide boutjes door de de rvs versie..
Met spiral wrap werken we de servo draden af, en beschermen we ze tegen schuren. Het is even kijken hoe je ze het beste kan wegbouwen , omdat het geheel ook nog beweegt. Het moet strak genoeg zitten maar ook weer niet te strak omdat je dan draadbreuken krijgt. De beweging moet toch wel over een zo lang mogellijk stuk kunnen gaan... Neem gewoon je tijd (probeer diverse opties) en je komt er vanzelf wel uit...
Ander aanzicht:
De set is bijna klaar....
Monteer de kogellinkjes op de servo hevel, met een m2 boutje.TIP: vergeet de lockbond niet!!
Op zich weinig nieuws, en heb al verslagen gemaakt van een 550, maar vanwege de gimball, en de wijzigingen aan de landing-gear welke ik aan ga brengen... Leek het me toch mischien wel leuk om er een topic aan te wagen. De quadframe gimball en landing gear set, is een toch wel veel verkocht stukje tehniek...
Als zender word de Graupner 12 kanaals Mx20 HOTT gebruikt, met tot op heden nog geen telemetrie.
Verder zal er weinig extra's opkomen. Dus geen verlichting of andere gizmo's.. Hier en daar zal ik indien nodig wat kommentaar geven op stukken, die wat extra aandacht nodig hebben, of welke snel verkeerd kunnen gaan..
Hier staat de gimball en landing gear centraal. Later volgt ook nog wel de rest van het bouwverslag, maar deze zal dus voor velen minder interesant zijn. Het enige verschil is dus een landing gear, en gimball, en dus het wegwerken en monteren van de diverse draden. Dit zal wat anders zijn dan anders bij mijn f550 verslagen.. Voor de rest is het min of meer gelijk.
We beginnen met de kogel-gelagerde gimball van quadframe.com
www.quadframe.com — GoPro 2-axis gimbal BLACK version
We hebben de Landinglegs option..
We bouwen eerst de basis van de gimball:

Erg mooi de lager beschermers, maar dit is wel jammer.

Snel op te lossen met wat schuurpapier en een vijltje...

Monteer de 2 delen, door middel van een m3 boutje, en de lager spacers. Let goed op de volgorde. De lager spacer heeft een ingefreesd stuk, wat mooi in de uitstekende deel van de lager moet vallen!

De flens lagers moeten van BINNEN uit erin!

Hier gezien van de andere kant. Hier zie je goed dat de flens van de lager, aan de binnenkant zit:

Zet het 2e deel in elkaar, dmv de plasticken m3 afstands houders. Monteer de rubbers in de uitsparingen.
Tip: Verwijder eerst de eventuele scherpe randjes. Gebruik wat olie of wd40 om de rubbers zonder beschadigingen in de openingen te krijgen. Denk om scherpe nagels..

Bij controleren of het geheel soepel liep, viel het me op dat de middenste spacer de gimball belette een maximale hoek te maken. Das best wel zonde. Ook al weet ik dat je deze extra ruimte waarschijnlijk niet gauw nodig bent,toch kan ik daar niet mee leven.
Even de frees aangezet, en uit de losse hand wat arbeid verrichten..

Verschil van origineel gehoektl model, naar een taps toelopend rond model..
(word het eens tijd voor een draaibankje?)

Hier zie je mooi, dat het geheel aanloopt tegen door de normale afstands bus. Op de plek van het gat, hoort de afstandsbus te zitten:

Monteer de servo armpjes voor de servo. Vergeet niet een miniem drupje lockbond te gebruiken, dit tegen los-trillen..

Monteer de servo linkjes:

De gimbal is klaar (op de servo's na) De hs82 servo passen helaas niet, dus we wachten even op anderen, welke wel passen...


-Opmerking over gimball
Wat opvalt is dat alles spelings-loos in elkaar steekt. De (flens)lagers lijken op het eerste oog gewoon goede lagers en vertonen geen speling en rollen soepel. De lagers pers je ook in het gfk materiaal. Pas wel op dat je enkel op de buitenant van de lager drukt, en niet op de binnenkant. Dit om beschadiging van het lager te voorkomen.
Extra lijmen van he tlager is onnodig. Het geheel is mooi doordacht gebouwd. Ofwel wat we gewoon gewend zijn van Jakub "De Gekke Pool" Alles is mooi gefreesd, heeft een nette afwerking op wat minieme puntjes na. Dat is simpel op te lossen met wat eenvoudig handwerk, en dat is zo simpel dat iedereen dat moet kunnen. Tot zover niets nieuws.
Update: 10-02-2013
We gaan verder met de landing gear.

De alu dwars liggers hebben een mini helicoil, zodat je er m3 schroefdraad in zit. Bij testen bleek het spul meer dan vast te zitten. Je trekt het er niet zomaar uit. Dus dat zit wel goed!

Hier de overige onderdelen van de landing gear:

Monteer de rubbers in de gaten.
TIP: Met een fohn het rubber wat warm maken, en een beetje wd40, en ze "floepen" er zo in...

De DIKKE kant van het 4 kant moet boven!


Normaal zit het vast met een veer-ringetje, een onderleg ring, en een zeskant boutje. Dit is niet mijn manier, want er past prachtig een zelfborgende moer op. Tevens scheelt het ook nog in miniem aan gewicht


Hier zie je dat alles prachtig past. (Doe overal wel even een onderleg ringetje onder):

Normaal hebben ze bij de dwars liggers er naast de onderleg ring,ook een veer-ring onder gedaan. Ik vindt dit niet zo mooi, en als je de boutjes voorziet van een beetje lockbond, tegen lostrillen, is het ook onnnodig.

Schuif de reeds gemaakte gimball over de 2 dwarsliggers:

En pak de overige plaat welke je gemaakt hebt, en monteer alle verbindingen. Vergeet het beetje lockbod niet!



We besparen echt serieus gewicht


Gezien we hier een F550 hebben, is er ook de F550 adapterplaat van quadframe meegekomen:

Het is net de tamiya bouwdoos


Ook hier doe ik het een en ander anders. Normaal willen ze dit gebruiken, maar vindt dit best wel veel uitsteken, best zonde. Dus even rommelen in de rvs bak..

Normaal weer een veer-ring en onderleg ring, nu enkel een onderleg ring aan beide kanten, en dus een zelfborgende moer.

Ook hier weer prachtig op maat aan de onderkant!

Ze willen de uiterst rechtse metalen bus gebruiken om het gestel aan de bodenpaat van de f550 te monteren.Gezien we nu mooie vlakke boutjes hebben , is deze nood er helemaal niet meer! Kortsluiting maken is ook van de partij, dus onzinnig en lelijk dat het zo hoog moet!
Na wat zoeken kwam ik op de volgende alternatieven (uiterst rechts is het origineel)

De 2e van links is een rubber plak pootje op maat gemaakt. Deze loopt taps toe, en past prachtig. Tevens zal hij nog schokdempend zijn ook. (het boutje dient om hem op zijn zijkant te laten staan , aders viel hij om) Het is er bijna voor gemaakt zou je zeggen...
Hier de ruwe versie.

Hier gemonteerd op de spacer, gelijmt, en voorzien van een 3mm gaatje:

Hier en detail opname van het gaatje.. Ik heb hier een speciaal hol boortje(soort freesje) voor, voor het boren in rubberachtige materialen..(Dit vanwege het veel inbouwen en dus weg werken van carkits en audio visulele apparatuur in auto,s) Nadeel, deze hapt meteen lekker diep in je vinger!


Even mijn ouwe f550 plaat gepakt om te testen:


Met gebruik van een ander boutje , kunnen we dit prima gebruiken, ook hier wel een onderleg ring, maar geen veer-ring en een m3 zelfborgende moer.

Update 19-02-2013:
We gaan van start met de battery plate. Deze bestaat uit 2 delen, maar sluit niet helemaal aan door de gimbal. Der moet zowat 2/3 af...
Ik heb besloten de 2e plaat af te zagen op lengte, zodat ik toch een zo groot mogelijk oppervlak heb.
Hier de op maat gemaakte plaat, naast de origineel plaat. Samen vormen ze de basis...

Toch jammer, moeten we even bij werken...

Dit is beter:

De 2 platen op het landings gestel:

Naadloos! Zo moet het ook


Vanaf de onderkant gezien:

De servo's zijn in tussen aangekomen.. Normaal zet je ze vast met het rechter "trosje onderdelen".
Ik ben weer eigenwijs, en pak een m2x6 en een zelfborgende m2 moer. (linker trosje onderdelen)
Das veel netter en beter imo..

Zet de servo's vast: (past mooi toch?)

De andere kant. Veel beter zo, mooi en strak.

Na veel testen en proberen komen we op deze servo hevels uit. Neem het 2e gat van de binnenkant!
Boer hier met een 2mm bortje een gaatje in.. Denk om je vinger! En knip de overtollige delen eraf...
Werkt het netjes af. (links is bewerkt, rechts is de afgeknipte versie)

Das mooi jammer! Het geheel loopt aan!...

Geen nood, in de rvs bak vindt ik 2 van deze rakkertjes....

Het oog wil ook wat, dus vervangen we beide boutjes door de de rvs versie..

Met spiral wrap werken we de servo draden af, en beschermen we ze tegen schuren. Het is even kijken hoe je ze het beste kan wegbouwen , omdat het geheel ook nog beweegt. Het moet strak genoeg zitten maar ook weer niet te strak omdat je dan draadbreuken krijgt. De beweging moet toch wel over een zo lang mogellijk stuk kunnen gaan... Neem gewoon je tijd (probeer diverse opties) en je komt er vanzelf wel uit...

Ander aanzicht:

De set is bijna klaar....
Monteer de kogellinkjes op de servo hevel, met een m2 boutje.TIP: vergeet de lockbond niet!!
Laatst bewerkt: