[Mini Bouwverslagje] dji f450 met gps, unisens telemetrie, fpv setup, landing gear en gimball, Zende

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 27 apr 2013.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De afgelopen tijd toch flink beziggewest hier. diverse leuke dingen gebouwd, maar deze wou ik toch even delen...

    Onderdelen:

    -dji f450 set (dji regelaar+dji motors)
    -dji naza
    -dji naza gps upgrade set
    -landinggear quadframe.com
    -gimball qaudframe.com
    -unisens module
    -immersion vtx
    -immersion unu (v2) vrx
    -sony 600 lijns super had met osd
    -metalen cam behuizing voor sony cam
    -zenderpult van goodluckbuy
    -7" lcd welke pas heel laat op blauw gaat bij soring (je ziet al niets meer van je beeld)
    -zooitje soldeer, krimkous, alu, tywraps, foamtape, boutjes moertjes, stekkers, draad etc etc
    -hobby tijd, en de vrouw de deur uit.


    Tis niet heel spectaculair, maar wel een erg leuke en krappe build.
    Gezien alles met de f450 en landing gear wel bekend is van me vorrige verslagen, ga ik hier niet meer verder op in ;) en verwijs even naar de rest van me bouwverslagen als je wilt zien wat ik soms verander aan de landing gear en gimball van quadframe..

    Annyway: We hebben een f450 met gps, een fpv setup, een unisens module, een landing gear met gimball, een zenderpult welke we moeten bouwen, en nog wat kleine dingen.

    Aangepaste behuizing voor de fpv cam. De bekende 600 lijns sony super had met osd. Normaal schroef je de bescherming van de ccd kap eraf, en zet je de lens in de behuizing, echter zitten er achter in de plaat nog openingen waar zand en stof door kan komen, dus ik laat het zo zitten en pas de behuizing aan. ..


    De quadcopter zelf:


    Krapjes...
    [​IMG]


    Naza module, met unisens telelmetir voor de graupner mx16 hott
    [​IMG]


    De achterkant, me tde ontvanger, antenne draden 90 graden ten opzichte van elkaar voor betere ontvangst.
    [​IMG]


    Topdeck met flatmount gps. Onder de gps zit nog een alu 4 kantje voor eventueel storing te voorkomen. Hoewel de plaat zelf ook al dubbel gelamineerd koper heeft,zou dit op zich niet hoeven...
    [​IMG]


    Hier zie je beter de op maat gemaakte behuizing van de fpv cam.
    [​IMG]


    Vanuit een andere hoek gezien:
    [​IMG]


    Montage van landinggear aan de f450. Tevens zie je wat weggewerkte draden van de fpv en servo's van de gimball voor de gopro 3:
    [​IMG]


    Closeup van de fpv cam draden welke nu door de plaat lopen van de gimball. Zo heb je geen last met de accu en kans dat je ergens achter blijft halen. Alles voorzien van extra krimpkous voor bescherming.
    [​IMG]


    Vooraanzicht gimball:
    [​IMG]


    Vanuit andere hoek:
    [​IMG]


    Iets verder gedraaid...
    [​IMG]


    Totaal overzichtje:
    [​IMG]


    Montage van de video tx (vtx)
    [​IMG]


    Totaal overzicht:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]





    De zenderpult:

    Geen Fpv set zonder scherm of bril natuurlijk! In ditgeval komt er een 7"lcd schermpje. Deze word gemonteerd op de zenderpult.

    De zenderpult is een universeel model, en is van een goede kwaliteit. Hij buigt nauwelijks door. En met een beetje alu versteviging (wat op zich niet echt nodig is) is het een mooi stevig geheel geworden.

    Het schermpje (qaudcopter voor mijn geblindeerde hobby raam gezet ;) )
    [​IMG]


    Zender met actieve telemetrie. (unisens in dit geval)
    [​IMG]


    Overzichtje van de zenderpult, vanuit ve3rschillende hoeken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Filmpjes: (ja youtube is nog even bezig, dus ze komen er vanzelf wel aan ;))

    Hier een van de f450, een mooie 360 graden view:




    En hier een van de zenderpult, ook weer op dezelfde manier 360 graden view:



    Straks volgen ook de maiden filmpjes nog...



    Update: 29-04-2013:


    Bij de test vlucht bleek dat het geheel voor een 3s setup aan de zware kant is. Hij houd zijn hoogte niet meer automatisch vast. Enkel de eerste minuut gaat he tgoed, e daarna is he tover met de pret. Ook met de heigt gain gespeeld, en dat bied geen oplossing... Ik zal straks het ding even wegen, maar het viel me wat tegen, had ook niet verwacht dat ik al aan de max limiet zat van gewicht. En de gopro moest er ook nog bij op!..

    Toch wel een tegenvaller. Zeker omdat hij in manual keuring op half gas hoovert, en ook met volgas toch echt wel van zijn plek af wil.. (ook in atti / gps mode) Heb het eerder gelezen met een f550 hier op het forum.... Toch vondt ik(deze build) in eerste instantie niet echt te zwaar, en wellicht is er iets veranderd in de firmware... Maar goed omdat ik de vorige setup niet gewogen heb (in de begintijd van de naza) en daarom kan ik dit onmogelijk meer na gaan.. we moeten he top een onbewijsbaar gevoel houden.. Maar ik kan er ook gewoon naast zitten ;)

    Annyway: 3s2200 3s3300 3s 4400 , gaat allemaal niet werken. Jammer want dat was mijn vooropgestelde setup. We moeten dus naar 4s over, dat is duidelijk... Ik heb geen filmpjes van deze maiden met 3s, helaas.... Ook andere props gaven me niet het idee dat het overtuigend was.

    UPDATE: Het gewicht is nu vliegklaar 1605 gram, waarvan de 4s accu momenteel dus 386 gram voor zijn rekening neemt. Dus ex accu weegt het geheel 1219 gram.. Te veel voor een 3s setup blijkt....


    Dus de 3s setup was niet overtuigend..
    De test setup met een 4s accu daarintegen wel! Stroom verbruik was 14 ampere in hover, en met volgas in atti/gps zat ik op 28,9 ampere. Dus dat schept mogelijkheden genoeg. Gebruikte props 10"graupners, de motoren werden niet warmer dan anders, dus gewoon iets warmer dan omgeving, zeg maar lauw. Gezien de gegevens durf ik dit nog wel aan.. Ook als het buiten warmer gaat worden...Vliegtijd ligt met deze 4s accu van 386gram tegen de 9 minuten..

    Filmpje word nog gepost ergens in de loop van de dag...
    Zoals beloofd hier het filmpje....




    Vliegtijd met een 3300mah 4s 30c lipo is met rondjakkeren 8,5 tot 9 minuten. Op hover mag er wel wat tijd bij....
    Verbruik is dan 2000 tot 2200mah. ruim aan de veilige kant dus...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Jappie

    Jappie

    Lid geworden:
    18 dec 2012
    Berichten:
    2
    Ziet er weer netjes uit Emil!
    Ben benieuw naar het totale gewicht en de vliegperformance :)
     
  3. erik1973

    erik1973

    Lid geworden:
    19 jul 2008
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Stabroek
    F450

    Ja hier ben ik ook eens benieuwd naar.

    Mijn spullekes liggen ook klaar. Enkel het f450 kit nog en kunnen we starten met bouwen.

    Emil... Bedankt voor het delen van deze info, hier hebben we echt iets aan :D
     
  4. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooie Build Emil! Hoe heb je de aangepaste behuizing voor de 600tvl sony cam gemaakt? achterplaatje en het voetje is origineel zie ik, maar de voorkant/zijkant niet. Wel een super oplossing, aangezien ik niet zo gecharmeerd ben van de "Officiƫle" behuizing.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx voor de complimenten!
    Ik heb ook nog even 2 fimpjes toegevoegd aan de startpost... Leuke 360 graden views..

    @ Jappie & Erik1973:
    Ik zal dit een dezer dagen meten en , dan zet ik het er wel neer...

    @Maarten112:
    Ik heb na veel geprobeerd te hebben , (frees boor, vijl) de figuurzaag in de originele metalen behuizing gezet. En het geheel even geschuurd vanwege wat uitschieters.. Dus het is gewoon een aangepaste originele behuizing... Je zou he tnog zwart kunnne spuiten als je zou willen... maar vond het zo wel leuk om te zien...
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Wat is er mis met de originele behuizing eigenlijk? Buiten het feit dat deze te zwaar is past deze perfect.
     
  7. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Wow! Mooi gemaakt Emil!
    Super.
    Heb als alles meezit volgende week een F550.
    Hoop dat deze lekker vliegt voor FPV.
    Welke accu ga jij gebruiken? 3 of 4S? Hoeveel Mah?
    Hoe langs zou jou vliegtijd zijn straks?

    Groeten,

    Ard
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dat vindt jij ;) Hij past ook wel, daar heb je gelijk in, hij is ook wat zwaar, daar heb je ook gelijk in,
    Maar goed daar ligt het hem ook niet in..,..

    Om de ccd zit een plastic lens houder. Hier komt de lens in. deze beschermt meteen je ccd tegen stof en zand....

    Als je deze normale metalen behuizing wilt gebruiken, haal je deze plastic lens houder/ cc beschermer eraf, en ligt je ccd sensor bloot.

    De lens draai je dan in je behuizing. En zo heb je weer normaal beeld.
    Echter via de achterkant kan er nu zand en stof in komen, en dit kan direct op je ccd gaan zitten , iets wat ik liever niet heb..



    @Ard schel... 3s 3300 of 2x2s 2200,of op 4s iets van 2800mah of iets anders qua mah.. en tusen de 200 en 287gram...... Ben er nog niet uit, maiden moet nog komen.. Kijken waar hij het beste op reageerd..
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2013
  9. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Krommenie
    Mooi weer man , altijd erg interessant om je threads te lezen en altijd erg duidelijk :cool:

    Groeten, Ray.......
     
  10. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Je hebt weer puik werk afgeleverd, Emil. Heel erg gaaf.
     
  11. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    [QuoteAangepaste behuizing voor de fpv cam. De bekende 600 lijns sony super had met osd. Normaal schroef je de bescherming van de ccd kap eraf, en zet je de lens in de behuizing, echter zitten er achter in de plaat nog openingen waar zand en stof door kan komen, dus ik laat het zo zitten en pas de behuizing aan.[/Quote]

    Gebruik al lang de behuizing voor de Sony camera.
    Geen centje pijn en geen zand te zien.
    Zelfs niet als ik in Soest vlieg en daar is veeeeeeel zand.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Beter om te horen, dus dat scheelt weer wat aanpassen ;) Heb echter wel een beter idee bij deze mod. dus maar goed blij te horen dat het dus ook wel goed kan gaan!
    Thnx for sharing!
     
  13. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
    5 sterren dit verslag
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx voor de complimenten....!

    Updates (maiden)in starpost..
     
  15. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Beeld ziet er netjes uit en de monitor kan inderdaad goed tegen storingen.
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Serieus...Dit stelt nog niets voor voor het schermpje....
    Als je echt storing oproept...het beeld word eerst erg flikerig. Zowat factor 50 keer erger an dat je nu af en toe ziet...en dan gaat dat over op zwart wit met strepen en vormen... en dan zie je al echt niets meer wat je doet,en is er geen herkening meer mogelijk, dan is het net ouderwets tv storing kijken, en dan als je nog verder gaat, dan komt hij pas op blauw...
    Super schermpje ! Tis de bekende ebay scherm , welke door velen geplugd word.. en niet zonder reden ;)
     
  17. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Wat een puik verslag weer Emil!
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx!
    Update van vandaag in startpost... (gewicht en vliegtijd)
     
  19. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Lelystad
    Heb je een linkje naar dit schermpje?
    Bedankt
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.

Deel Deze Pagina