Verlichting schakelen

• Topicstarter Topicstarter ErikDijkstra
  • Startdatum Startdatum
E

ErikDijkstra

Guest
Hallo,

even een kort vraagje:
Weet iemand of het mogelijk is om met de module van conrad:
225126 - 89 in combinatie met een 3standen kanaalschakelaar het volgende te doen:

1 = schakelaar naar beneden = alles uit
2 = schakelaar naar midden = navigatie lichten aan
3 = schakelaar naar boven = navigatie lichten + schijnwerper

Oh, ja ik heb een fc16

Groet,
Erik

Ik denk dat bij de juiste afstelling dit wel mogelijk is. Pas wel op dat de maximale stroom per kanaal maar 1Amp is. Je navigatie lichten mogen samen dus niet meer dan 1Amp gebruiken. Ook de schijnwerper mag niet meer dan 1Amp gebruiken.

Ik gebruik 2 knipper-LEDs en een felle witte LED als "zoeklicht", en heb zitten kijken naar dezelfde schakeling... met mijn zeer beperkte electronische kennis heb ik geredeneerd dat een diode er taktisch tussen plaatsen zou moeten helpen (stroom van "kanaal 1" stopt bij de diode en activeert alleen de navigatielichten, stroom van "kanaal 2" gaat door de diode heen en activeert beiden... geen probleem met 20 mA-LEDs), en volgens de simulatie werkt dat ook... maar naar de details/specificaties/alternatieven ben ik ook wel benieuwd :)

Ernst,
dank voor je antwoord. Het zijn in totaal 5 van die kleine ledjes (schijnwerper is dus een beeje een groot woord). Ik denk niet dat ik aan die 1A kom. Zal het voor de zekerheid nog even nameten. Dan ga ik er gewoon een proberen denk ik.

Groet,
Erik

Met gebruik van LED's zal je inderdaad niet snel in de problemen komen wat de stroom aangaat.
Let wel op dat je de serieweerstand voor de LED's niet vergeet anders geven de LED's eventjes licht en daarna nooit meer.
Voor het uitrekenen van de juiste waarde voor die weerstand moet je DIT draadje eens doorlezen.

ErikDijkstra zei:
Hallo,

even een kort vraagje:
Weet iemand of het mogelijk is om met de module van conrad:
225126 - 89 in combinatie met een 3standen kanaalschakelaar het volgende te doen:
heeft er iemand een schema om dat zelf te maken???(moet niet met drie standen zijn, aan/uit zou ook al fantstisch zijn)

alvast bedankt....

El Barto

Als je op de site van Conrad kijkt kan je bij deze schakeling het schema ervan vinden. Als je daar maar de helft van na bouwt heb je al wat je wilt. Op zich is het een hele simpele schakeling dus nabouwen zal helemaal niet moeilijk zijn. Het is slechts 1 Ic met een handje vol onderdelen er omheen en een schakeltransistor die 1Amp kan schakelen.

Ernst Grundmann zei:
Als je op de site van Conrad kijkt kan je bij deze schakeling het schema ervan vinden. Als je daar maar de helft van na bouwt heb je al wat je wilt. Op zich is het een hele simpele schakeling dus nabouwen zal helemaal niet moeilijk zijn. Het is slechts 1 Ic met een handje vol onderdelen er omheen en een schakeltransistor die 1Amp kan schakelen.

ik heb dat schema gevonden maar welke kant moet ik niet maken???
ik denk persoonlijk niet onder die IMP maar klop dat ook???(alleen daarboven dus)
mijn kennis rijkt niet zo ver.... :oops:
al bedankt voor de reactie

El Barto,

Hieronder heb ik een stukje van de Conrad schakeling "uitgeknipt". Toevallig is het het bovenste deel maar het had net zo goed het onderste deel kunnen zijn.
Met de instelpotmeter P1 stel je het punt in waarbij de lampjes of LED's inschakelen. De spanning V+ is de voedingsspanning voor de LED's of lampjes. Deze mag 5V tot 24V zijn. Je moet deze aanpassen aan de lampjes die je gebruikt of de lampjes aanpassen aan de spanning die je hebt. Als je een 12V accu hebt moet je ook 12V lampjes gebruiken.
Je kan natuurlijk ook LED's gebruiken. Als je dan 12V gebruikt kan je er een stuk of 4 in serie zetten. Je kan er natuurlijk ook een heel stel parallel zetten zolang je maar onder de 1Amp blijft. Wil je meer dan moet T1 vervangen worden door een transistor die meer stroom kan verwerken.
Als je LED's gebruikt moet de weerstand R led erin. Hoe je deze moet uitrekenen staat in het stukje dat ik al eerder heb aangegeven.
Succes!
RC%20Schakelaar.jpg

In het schema zijn de voedingsaansluitingen van het IC niet getekend. Deze zijn natuurlijk wel nodig! Pin 7 is de 0V (ook wel de - genoemd). Deze moet verbonden worden met de zwarte servodraad (GND). Pin 14 is de +. Deze moet verbonden worden met de rode servodraad (+4...6V).

Back