Snoopy II TW maiden video 06-08-05, BosModelAir

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Ik heb het weer niet kunnen laten :?

Gisteren heb ik een half afgebouwde Snoopy 2 8O gekocht.

Een Snoopy 2 :?: :?: :?: ja, een Snoopy 2 :!:

Dit is een Hoogdekker van de firma Hegi uit de jaren `80 :lol: (een old-timertje dus).
De romplengte bedraagt +/- 1900 mm en de spanwijdte is niet minder dan 2600mm (tje :?: :!: :?: ).

Een vrij groot model dus :wink:

Bij het te verwachten vlieggewicht schrijven ze een 10cc voor maar dat is wel minimaal voor een kist van zeker 5 kg :?

Ik ben van plan om de kist als volgend op te bouwen:
-een staartwielversie ipv het originele neuswiel,
-mijn OSmax FS 120 Surpass II, 20cc 4-takt ervoor monteren,
-installeren van flaps (de
-rolroeren zijn standaard),
-installeren van een sleepkoppeling,
-inbouwen van een schacht voor het droppen van weet ik veel wat,
-een deelbare vleugel ipv van een 1-delige toepassen,
-het toepassen van vleugelsteunen,
-V-stelling verminderen,
-en nog wat verder aanpassingen.

Ik wil hierbij meteen vragen naar bouwtips voor dit model met als voorbeeld hiervoor bv de Big Lift:

-heeft er iemand foto`s van de montage van de deelbare vleugel aan de romp zoals deze bij de Big Lift zit gemonteerd?
-hoe groot is de V-stelling van de vleugel van de Big Lift?
-heeft er iemand foto`s van werkende flaps op zo`n model en de uitvoering hiervan, split flaps of gewone flaps zijn niet zo`n probleem maar een mooie goede opbouw van Fowler Flaps is wat anders, zijn er hier voorbeelden van?

Foto`s van de Snoopy 2 zoals deze nu is volgen nog (nog niet in het bezit van een digi camera :oops: ) maar moet nog even ontwikkeld worden.

Ik hou jullie op de hoogte van dit projekt, eerst mijn Duett 2 bespannen :D en dan gaan we hier mee aan de slag.
(Mijn Tipsy Nipper is echt zo`n tussendoor projektje 8) wat stukje bij beetje opgebouwd wordt als ik ff niet verder kan met mijn andere kist maar eens zal hij vliegen :o ).

Groeten,
Berto.

Berto.

Het klinkt krom maar de Snoopey-II was mijn eerste kist toen ik aan RC modelbouw begon. Mijn idee was dat een grote bak prettiger vloog als een kleintje. Dat bleek te kloppen en in relatief korte tijd had ik het RC vliegen enigszins onder de knie.
Ik had er, voor die tijd, (ik spreek over 25(?) jaar geleden) een monsterachtig grote motor op zitten, een 15cc Webra.
Daarmee kon ik in een later stadium zelfs met nogal forse drijvers eronder watervliegen. In de winter vloog ik hem op ski's.

Ik zou gewoon het neuswiel behouden, uiteindelijk heeft mijn Snoopey na veel gedaanteverwisselingen zelfs met een 38cc, als staartwielkist met de staart van een Cap21 eraan, met ingekorte vleugels en met flaps rondgevlogen.
Achteraf gezien heeft de eerste versie echter verreweg het beste gevlogen, hij vloog bijna als een grote zwever.

Als je het bijgeleverde neuswielsyteem voorziet van een poot met twéé "benen"(ik meen dat een enkele veerpoot std erbij zat) dan werkt dat bijzonder goed.

Normaal heeft de enorme vleugel geen flaps nodig, tenzij je het leuk vindt dit als uitdaging in te bouwen (ja, ook mijn voorkeur gaat uit naar Fowler flaps). Je kunt er dan wel steilere naderingen mee maken en ditto kortere landingen.

Ja, later heb ik ook een dropluikje ingebouwd, de grote romp heeft ruimte zat. Evenals een sleephaakje vlak achter de vleugel, uiteindelijk heb ik er ook een aan de onderkant gemaakt om reclame te kunnen slepen, wat een aantal malen goed gelukt is, evenals het "schaal" oppikken van de sleep mbv een dreg.

Ik heb de vleugels deelbaar gemaakt zoals aangegeven, het korte hoofdliggertje heeft altijd goed voldaan, alhoewel ik dat tegenwoordig van koolstof zou maken.
Vleugelstijlen zijn absoluut niet nodig, de vleugel is op zich meer dan stevig genoeg.
V-stelling verminderen kun je doen omdat dat "moderner" is, vroeger hadden de modellen allemaal een wat grotere V-stelling. Maar hij vloog wel lekker stabiel daardoor.

Het enige wat ik me kan herinneren wat erg kwetsbaar was, was de bevestiging van de afneembare staart op de romp, dat zou ik zeker veranderen of een vaste staart maken als je vervoer dat toestaat. Minimaal zou ik het kielvlak vast maken met hooguit een afneembaar stabilo.

Er komt deze week een bouwbeschrijving van mijn Swiss Trainer op de BIGGS site, daarin staat oa ook hoe je een Fowler flap systeem maakt. Het is best een hoop extra werk maar ze werken enorm goed, zeker in samenwerking met "droop" ailerons.

Ik heb best wel veel foto's van de Snoopey, maar die zijn van het analoge tijdperk en ik heb geen scanner.

Ik denk dat je motorvermogen voldoende is van de 20cc 4-T.

Hoi Richard,

Jammer dat je niet de mogelijkheid heb om de foto`s te scannen die had ik graag eens gezien.
En wat dat analoge tijdperk betreft ik ben ook nog niet in het bezit van een digitale camera (wel weer van een scanner) en mijn vriendin heeft een mooie spiegel reflex dus momenteel doe ik het daar allemaa mee maar het duurt even voor deze ontwikkeld zijn.

Eind 96 had ik ook een Snoopy maar dat was de kleine versie (spanwijdte +/-1600mm, geloof ik) dit model heb ik toen 2de hands gekocht en opgeknapt.
Dit model vloog ik met een 6,5c, een kleinere V-stelling, staartwiel en rolroeren.

Het model vloog gewoonweg lekker relaxed, het was mogelijk om het model in een grote lichte klimmende bocht te laten vliegen terwijl de zender op de grond stond en ik ernaast lag, daarna gas dicht en hij zweefde weer rustig richting aarde.
Het leek soms net een zwever zo langzaam vloog en zakte de Snoopy.

In de Hoop dat deze grotere broer net zo zou vliegen heb ik hem eigenlijk ook gekocht.
Ik verwacht eerlijk gezegd weinig problemen met de vliegeigenschappen.

Het toepassen van een staartwiel is een keus die ik gemaakt heb daar ik het model met neuswiel niet echt mooi vindt overkomen.
Bij deze kist vindt ik een staartwiel met als hoofdwielen een paar zgn Ballonbanden beter staan en komt het toestel meer tot zijn recht qua uiterlijk.

Het toepassen van flaps is zeker niet nodig voor het vliegen maar het geeft wel een extra dimensie (zowel tijdens het vliegen als voor het uiterlijk).
Mijn 2de trainer had ik ook uitgevoerd met flaps en het is leuk om hiermee te spelen tijdens landingen en short take-off het verschil is zeker merkbaar.
Bij een model van deze grote ben ik hier of daar ook wel van mening dat flaps niet mogen ontbreken zo wordt het net echt.

Het toepassen van de zgn Fowler flaps ga ik waarschijnlijk niet uitvoeren (slap hoor, ik weet het).

Ik zit erover te denken om het scharnierpunt van de flaps onder de vleugel te maken zodat de flaps toch iets naar achteren gaan en er zo ook een luchtspleet onstaat.

Deze methode is niet zo efficient als Fowler Flaps, maar efficienter dan split flaps.

Het monteren van de deelbare vleugel wil ik gaan uitvoeren met koolstofbuis.
De reden dat ik de vleugels net zoals een Big Lift wil monteren is dat ik dan de mogelijkheid heb om (net als bij de Big Lift) via een luik tussen de vleugels in de romp kan komen om bv de drop ruimte te vullen of om een camera te monteren/verwijderen zonder het model op de kop te moeten leggen of de vleugel te moeten verwijderen.

Hier is ook het toepassen van de vleugelstijlen een kompleet uiterlijk item.

Als ik er zo over nadenk gaat het model steeds meer op een Piper Cub Look-A-Like lijken, mhhhh.

Vervoer van de romp met de "verwijderbare staartvlakken" is niet zo`n groot probleem.
Ik ben in het bezit van een verlengde/verhoogde MB100 "surf"bus dus het model past hier ruimschoots in (of mijn andere modellen en die van mijn vliegmaat dan nog allemaal meekunnen is een andere vraag, maar ja, zover is het nog niet).
Ik heb eerder het probleem dat ik het model niet echt in mijn kleine schuurtje kwijt kan maar dat lost zich ook wel weer op.
In eerste instantie ben ik van plan om de staartvlakken gewoon vast te monteren.

De 20cc zal dus voldoende moeten zijn voor deze kist, maar als mijn Mustang weer af is moet die eigenlijk hierop, dus ik moet (wil) een andere motor aanschaffen.

Mijn gedachte gaat in eerste instantie uit naar bv een Zenoah van 23cc is dit een goede keus of zij er andere kandidaten die net zo goed of misschien zelfs beter presteren?

De bouw zal nog even in beslag nemen dus dit jaar zal het model nog wel niet vliegen.

Jullie worden op de hoogte gehouden.

Groeten,
Berto.

Berto.

Hier al een voorschot op de bouwbeschrijving.
OK, het zijn geen 100 % Fowlerflaps, maar vanwege het onder liggende draaipunt, wat ook nog eens wat onder de flap ligt, een redelijke benadering

afb64.jpg

afb65.jpg

Ik zal eens kijken of ik geen scannertje op de kop kan tikken voor de ouwe foto's, anders moet je maar eens langskomen of als ik in de buurt ben kom ik bij je, Weesp is te doen vanaf de A2.

Tony Clark heeft een nieuwe motor, een 26cc, een stuk sterker als de 23cc. Omdat je toch een staartwiel toe gaat passen is dat voor een grote prop geen probleem.

Vergeet de struts, allemaal weerstand.

Het laden van snoepies (Snoopy's ;->?) (dat doe je toch maar een enkele keer) deed ik door het model even op zijn kop te leggen, daar hoef je geen stortbak voor te maken.

@Richard. Welk toestel is dit?
@Berto. Bij ons heeft er een BigLift met de genoemde OS gevlogen. Ik vond het vermogen net een beetje te weinig.

Vliegt er bij ons eentje met een O.S. 90SF en dat is geen probleem, ook niet met +2,5m zwevers op de hucklepack...

Hans.
Het betreft mijn (Bruckmann) Swiss Trainer, 350cm span, 19+ kg, 130cc sleepkist.
Verdere info onder bouwtips, ook onder foto & film op www.biggs.nl

Zoals gezegd komt er deze week een uitgebreide bouwbeschrijving van op onze site.

Ik vlieg ook een 23cc Big Lift (oud, zwaar gebouwd) en dat heeft-ie om te slepen echt wel nodig.

afb66.jpg

afb67.jpg

@Richard

Mij een beetje voor de gek houden met die Fowler Flaps, he?

Ik denk dus aan dezelfde oplossing ipv de Fowlers.
Veel eenvoudiger te realiseren en toch een beetje realistisch.

Groet,
Berto.

En de aloude Fokker F27 "friendship"is uitgerust met hetzelfde scharniersysteem aan zijn flaps, waarbij het buitenste scharnierpunt is voorzien van een fairing, ter bescgerming en vermindering van de luchtweerstand.

Hans.

Het wordt wel een beetje off topic maar OK, hier zijn er nog wat.
Full credit voor de foto's gaat naar F3A-X vlieger en coordinator Remco Albring met zijn Nikon D100 camera. Wel ff een beter resultaat als mijn Sony Cybershot, maar dan heb je het wel over een andere prijsklasse. Meer foto's van Remco op http://www.home.zonnet.nl/albring/

De Swiss Trainer vliegt en sleept perfect, in Duitsland heb ik er een 28 kg zwever mee omhoog getrokken, ondanks de 19 kg landt hij met een beetje wind stapvoets op een postzegel, je moet het gezien hebben anders geloof je het niet. Onze Fox van 14 kg gaat er comfortabel mee naar boven!

afb71.jpg

afb72.jpg

afb73.jpg

Hans Meij zei:
Richard, zeer zeer fraai zowel het model als de foto's. Graag nog een stuk of honderd van deze.

Zeer zeker hele mooie foto's. :D
Die ene brede zou mischien even opnieuw kunnen worden ge-upload, maar dan op de zelfde breedte als de anderen, nu loopt de text weer van mijn scherm af 8O Ik maak ze 700px breed, lijkt me leuk te passen...

Tja.
Die onderste foto stamt uit mijn Cyberslut.;-> vandaar ander formaat,

Overigens staat sinds gisteren het bouwverslag van de Swiss Trainer nu op de www.biggs.nl site, via de link in het vak rechtsboven kun je het in 4 delen gehakt verslag lezen.
Niet dat ik verwacht dat er honderden ST's gebouwd gaan worden, maar misschien haal je er iets uit wat interessant voor je is.

Hier een foto van de Snoopy 2 zoals die nu is.
Er moet nog heel wat gebeuren maar eerst even wat andere projektjes afmaken.
afb240.jpg

Groeten,
Berto.

Nou hier ff een kleine update van mijn Snoopy II.

-de vleugels zijn voorzien van flaps en buizen.
-de originele neus heb ik eraf gezaagd en een 15cc OS die ik nog had liggen geplaatst.
-Piper Cub look-a-like landingsgestel gemaakt (zie foto`s)
(de wielen zijn te klein dit worden 125m ballonbanden van Kavan (zijn nu 90mm wielen).

afb4691.jpg

afb4692.jpg

afb4693.jpg

Ik ben van plan om het landingsgestel verend te maken net als bij een Piper Cub en nog steeds ben ik van plan om de Magnetische remmen van Kavan te monteren.

Ik hou jullie zo af en toe op de hoogte.

Greetingz,
Berto.

Hier een paar nieuwe foto`s van de Linker vleugel en flap:
afb5353.jpg

De linker vleugel met een lengte van +/- 1250mm (rechts wordt natuurlijk net zo maar dan in spiegelbeeld 8) )

afb5355.jpg

Van achter gezien met flap down.

afb5356.jpg

De (nog) open onderzijde met duidelijk zichtbaar de velugelpennen en oog waar bij montage aan de romp straks de spanner aan komt.

Hier een paar foto`s van mijn flap van de linkervleugel (rechter vleugel ben ik nog mee bezig 8) ).

afb5349.jpg

afb5350.jpg

afb5351.jpg

Op de laatste foto is de aansturing te zien van de flap.

Ik heb gewoon in roerhoorn IN de flap gelijmd, deze steekt niet uit dus er is bij ingetrokken flaps geen aansturing te zien (net als bv bij de Cessna`s).

Door ook de bovenbeplanking iets verder door te laten lopen sluit de flap mooi op de vleugel aan, de neus van de flap schuift net onder de beplanking waardoor je dus een mooi profiel krijgt zonder "lelijke" gleuven.

Groeten,
Berto.

Berto

Mooie plaatjes...kom je bij mij een keer mijn modelbouwhok opruimen en inrichten?

Ik had de flap in een vleugelprofiel gemaakt als ik jou was.. wel meer werk maar ongelofelijk effectief.
Maar ik denk zo ook al heel effectief.
Denk eraan die uithouders van die flaps goed te borgen en te ondersteunen, de achterwaartse druk is fors...

ben benieuwd naar die remmen, ken ze niet.

Hoi Richard,

Dit was niet in mijn modelbouwhok maar op het werk :lol:
(mijn hok is ook een T**** bende :oops: )

De flaps zijn in vleugelprofiel geschuurd, de neus moet nog iets ronder maar dat komt tijdens de fijn afwerking wel.

Borging van de flaps hadd ik eigenlijk nog niet echt aan gedacht :? , goed dat je dat even aanhaalt dan kan ik er even rekening mee houden :wink: .

Qua remmen, niemand kent ze eigenlijk.

Een hoop hebben er wel van gehoord maar niemand kan mij nog vertellen hoe ze nou werken.

Ik ben nog steeds van plan om ze toe te passen maar dat zal pas als laatste gebeuren, eerst moet het geld uitgegeven worden om de kist af te maken dan komen de remmen wel.
Voor een draadie hierover zie:
Electrische/magnetische remmen van Kavan

Groeten, en ik blijf zo nu en dan een fotootjes posten,
Berto.

Hehehe, moet vandaag werken :( en wat komt daar na 2 dagen geleden besteld binnen van Conrad.........

M`n tankje, wielen, sleepkoppeling en nog wat meer klein spul :D

Kwam dat even goed uit, heb ook mijn kist bij me dus meteen de wielen maar even gemonteerd en dat staat meteen al een stuk beter :wink:

afb5544.jpg

Wielen zijn de 125mm van Kavan, ik heb er ook de wieldop bij en deze kunnen voorzien worden van de magnetische remmen van Kavan die ik waarschijnlijk nog steeds wil monteren 8)

Hier een close-up van het wiel en wieldop
afb5545.jpg

Wat glimt ie mooi he 8O

Och, het gaat nog wel een keer wat worden :roll:

Groeten,
Berto.

Back