Vakantie zwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Rick NL, 29 mei 2013.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben een tijdje bezig met een vakantie zwever met 1520 mm spanwijdte, die in een koffertje past welke in de handbaggage mee kan. De koffer is 55 x 27 x 18 cm en de zender plus misschien nog een model past er in.
    [​IMG]
    De vleugel is in drie delen en de romp in twee.[​IMG]
    De romp is van een oude helling kist waar ik het grootste deel van de staart heb afgezaagd. Daarop komt een nieuwe carbon hengel tude die ik nog verstevigd heb. De hoogteroerservo zit in het kielvlak zoals bij de meeste F5B kisten. Op de romp deling zit een stekker voor de servo een MKS Nuke.
    [​IMG]

    Het vleugel middendeel heeft een doorlopende ligger met 6 mm binnen en 7 mm buitendiameter. De einden zijn eerst omwikkeld met aramide draad.
    [​IMG]
    Daarna twee stripjes 3x0.6 DPP boven en twee onder en dat in een carbon kous. Dit is de ligger en tevens opname voor de 6 mm carbon pennen in de tippen.
    De kernen zijn van een heel vaste schuim, de opbouw is op tekening te zien.

    Alle onderdelen zijn klaar en moeten nu worden afgewerkt. De tapejes zitten nog op de vleugel en stabilo voor het aftekenen van de gaten.
    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat het model mee gaat naar Gerlitzen over 2weken.

    Het ziet er naar uit dat het ding ongeveer 600 gram gaat wegen, met 400 gram ballast mogelijkheid.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    ben benieuwd Rick, ziet er leuk uit en kan je overal mee naar toenemen als handbagage:D.

    Terence
     
  3. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi idee!
    En netjes uitgevoerd ;)
    Komt er één enkele flap in het middendeel en rolroeren in de tippen?
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoi Rick,

    leuk!

    Vraagje: hoe fixeer je de staartboom tegen roteren? Alleen maar met tape? Of zit er nog ergens een vormgesloten aansluiting?
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee joh!
    Bij flugfase "Op z'n kop" wordt hij 180 graden gedraaid. Dan hoef je niet tegengesteld te sturen op richting ... :D
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    @ Crins:
    Géén flap, alleen rolroeren omhoog voor de landing. KISS.

    @ Berrie:
    De boom wordt dooe de stalen pennen (aan weerszijden van de stekker) tegen roteren beschermd. Om de staart er niet uit te laten valle wordt hij toch vast gezet met tape.

    @ Dirk:
    Natuurlijk :razz:


    Rick
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Aha, die waren me op de foto niet opgevallen. Maar hoe zit dan het stekkerblok IN de staartboom vast? Verlijm je die?
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dat was best lastig.
    Het dunne gele rompdeel komt in de carbon buis.
    Ik heb eerst het vrouwtje in het voorstuk gelijmd.
    Toen heel voorzichtig epoxy aan de binnenzijde van de carbon buis gelegd zo'n 8 cm diep. Toen het mannetjes deel van de stekker in het vrouwtje gestoken en de rand van de stekker behuizing met epoxy ingesmeerd en de rest van het gele deel ingesmeerd met uierzalf of vasiline. De lijm wat aan laten harden tot taai. En daarna voorzichtig inschuiven en wat warm maken met de föhn.
    De zaak zit goed vast, ja zoals Dirk al schreef er komt vrijwel alleen torsie op dus groot zijn de belastingen niet.
    Na uitharden ging de staart ook weer los zoals bedoeld. :cool:

    Rick
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tijdens de vlucht zijn die belastingen inderdaad beperkt, maar tijdens (vakantie/berg) landingen .... :confused:

    Ik heb wel bewondering voor je lef om zo te verlijmen. En dat het dan toch loskomt .... 8-O

    Dirk
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Maiden in Gerlitzen

    Na het inbouwen van de rolroer servo's ter plekke heb ik de nieuwe MicroIII haar maiden vlucht kunnen geven op de helling van Gerlitzen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na het thuis voorbereiden van alle instellingen hoefde ik de roeren nog maar 2 à 3 mm te trimmen en de rolroer uitslag op de zender wat terug te brengen. De remfunctie was OK wat beterft de uitslagen. Max. ~15° naar beneden en 70° naar boven.
    Het gewicht is uitgekomen op 530 gram, met als mogelijkheid rond de 400 gram ballast toe te voegen. Ik heb de ballast ruimte in de romp echter nog niet klaar.

    [​IMG]

    Na de eerste vlucht was ik niet helemaal tevreden met het gedrag in pitch en ik heb daarom het stabilo 6 mm meer koorde gegeven met wat tape aan boven- en onderkant. Het staartvlak volume ging daarmee van 0.40 naar 0.44.

    [​IMG]

    Hierna weer gevlogen en het vloog lekkerder.

    Het valt op dat het toestel zeer goed haar snelheid houdt en weer in hoogte om kan zetten. Dit met het betrekkelijk lage gewicht van 530 gram zonder ballast.
    Ook maakt het vrijwel geen geluid bij zeer snel voorbij vliegen.
    In tegenstelling tot veel andere modellen met rolroer-omhoog remmen moet ik hoogteroer bij geven ipv down.

    Al met al ben ik er erg blij mee.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    ff geduld, ben zo klaar met bewerken... ;-)
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Rick met zijn nieuwe toestel.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gefeliciteerd! Leuk hoor, een geslaagde eigenbouw!!

    Dat vindt ik leuk, want op onze SkyFalletjes zit hetzelfde profiel... Maakt me NOG nieuwsgieriger naar het eindresultaat.

    De voldoening bij eigen ontwerp en zelf bouw is als het slaagt altijd groot. Dat zie je maar weer.
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Je zult er geen spijt van hebben.

    Rick
     

Deel Deze Pagina