1930 Northrop Glider

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 5 jun 2012.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Tussendoortje, een modelletje met rubbermotor. Het vliegtuig overtrekt helaas met de rubbermotor en begint dan te pompen. Kan er niet veel aan doen denk ik, zweeft verder wel leuk. Anders de motor eraf en optrekken aan een lijntje. Ik heb het spanpapier eerst met stoom voorgekrimpd en na bevestiging op de vleugels met krimpvrije spanlak behandeld, het risico is te groot dat de vleugels anders kromtrekken denk ik.

    [​IMG]
    Het Plan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    meer domping nodig op de prop vermoed ik.
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat een leuk ding! Is dit schaal?

    Ik denk ook dat er meer domping(down thrust) nodig is. Het ziet er vliegwaardig uit en als het goed zweeft moet het ook met rubber aan te drijven zijn. Zou het ook te dik rubber kunnen zij?
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Zweeft hij goed met het rubber erop? Of zonder rubber? Door het rubber verschuift het zwaartepunt.
     
  5. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    De as van de propellor is al neerwaarts gericht, maar misschien niet genoeg? Ik kan ook proberen de propellor minder hard te laten draaien, maar hoe?

    Hij zweeft aardig, ook met propellor, met, maar ook zonder elastiek. Het zwaartepunt verplaatst zich idd met of zonder elastiek, maar het punt blijft dat hij overtrekt met een rubberstart. Ik zal het nog eens bekijken. Ik kan nog eens testen met dunner rubber zodat de thrust minder groot is.

    Op de doos staat dat het model semi-scale is. Ik heb hem laten overkomen samen met 2 andere modellen uit de USA.
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat kan door dunner rubber te gebruiken maar ook door stretch winding. Rek je je rubber uit tijdens het winden? Dat maakt het rubber ook dunner waardoor je minder kracht krijgt en meer toeren er in kan stoppen.

    Wout
     
  7. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Hallo Michel und andere, den Gummistrang immer rund ein Drittel länger machen als der Abstand zwischen Prop und Endhaken. Das von Wout schon besagte "strech winding" ist zu empfehlen. Ein dünnerer Querschnitt des Gummis wie du vorgeschlagen hast ist auch gut. Der Gummi sollte auch geschmiert werden dazu eignet sich sehr gut "Amor all" zu bekommen an Tankstellen oder im Autozubehör.
    Ich kann bei deinem Modell keine Kurve erkennen evtl. mal etwas Linkskurve am Seitenleitwerk einstellen. Beim nächsten Modell dieser Art am linken Flügel an der Nasenleiste vorne am Ohr 3-4 mm unterlegen und fest mit einbauen. All diese Maßnahmen tragen zu einem stabilen Kraftflug bei.

    Groeten Hein
     
  8. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Waar komt deze vandaan want ik vind hem erg leuk. Heb je een adres?
     
  9. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb deze tezamen met 2 andere modellen uit de USA laten overkomen. Ik denk niet dat hij in NL verkrijgbaar is.
     
  10. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ja maar waar uit de US :)
     
  11. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
  12. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel

Deel Deze Pagina