smoke met een tuned pipe

Ja dat is mogelijk. Het wordt wel meer gedaan er is echter een maar.

Ik heb wel eens gelezen (volgens mij op de site van MZ) dat je dan niet in het resogedeelte van de pijp in kunt spuiten. Dit zou als de temperatuur niet hoog genoeg is voor verdamping (b.v. laag toerental) kunnen leiden tot een ophoping van vloeistof in de pijp. Als dan de temperatuur oploopt is er het gevaar dat hier een ontploffing plaatsvindt. Ik weet niet zeker of het waar is maar ik kan er me iets bij voorstellen. Wat wel schijnt te kunnen is dat je in het laatste gedeelte van de pijp, het dempergedeelte, een nippel plaatst en daar de smokevloeistof inspuit.

Ik ken overigens een stuk of 3 mensen die het wel door de resopijp sturen. Ik weet dus niet zeker of het een reeel gevaar is maar kijk het even na....

http://www.mz-modellbau.de/Rauch.htm

Ik zie het er zo niet meer staan... ff googlen misschien

Groetjes

Mark

Hmm, das een goed punt. Zeer goed mogelijk dat het zich ophoopt. Probleem is wel natuurlijk, dat achter de resonantie plaat de temperatuur erg laag is. Zou het helpen om de boel te verwarmen door een spiraal buis rondom het spruitstuk te maken en daaarna naar achter te leiden? hmm wel een beetje lastig, bij een 60cm lange buis, dan is de boel al weer afgekoeld lijkt me... zetten we maar ff op de lange baan nog denk ik

dank voor input Mark

Wat ik ook begrepen heb dat het makkelijk is als je het kunt regelen.
Want er moet maar weinig ingespoten worden.
Dat schijnt het beste te werken.
Zelf heb ik geen ervaring.
En diegene die het op onze club deed, is afgelopen jaar overleden.
Wel heeft hin me een keer laten zien, dat hij een stelnaald gebruikte om de hoeveelheid te regelen.
Hoe minder het volume hoe sneller het warm is ook.
En hoe minder vettigheid je heb.
En hoe constanter de rook volgens hem.

Tja ik weet dat het meer gedaan word. Maar misschien is de beredenering van Bertus wel een hele belangrijke in deze. Hoe minder je inspuit hoe minder kans op ophoping...

Mark

Zo ver ik heb gezien wordt smoke vloeistof bijna altijd in de headers (bochten) gespoten puur omdat het daar gewoon het heetst is.
Ook zie je inderdaad wel eens een spiraal om de header voordat het ingespoten wordt, zo wordt de diesel natuurlijk lekker voorverwarmd.
Mijn MTW headers zijn standaard voorzien nozzles die in het laatste gedeelte een beetje samengeknepen zijn om zodoende een verneveling te krijgen.

Tegenwoordig heb je diverse merken smokepompen die een ingebouwde regelaar hebben.
Deze kunnen electronisch met je gasknuppel meegemixt worden.
Zo kan je bijvoorbeeld inprogrammeren dat de pomp stopt beneden de 25% of welke waarde dan ook.
Ook kan je dus de smoke-density electronisch inregelen (meer of minder diesel inspuiting)

Didier,
Heb je aub een linkje over die pompjes met toeren regeling?
Ik vroeg het laatst nog bij de hofleverancier in Waalwijk, maar die had helemaal niets van smoke toestanden liggen

http://www.mz-modellbau.de/Rauch.htm

SSPVklein.jpg

Back