1941 Gladiator

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door waa01, 4 mrt 2017.

  1. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,

    Hier zal ik weer een bouwverslagje bij houden van de Gladiator een model uit 1941 naar ontwerp van Paul Plecan waarvan ik ook al de Simplex heb gemaakt die heerlijk met een 2,5cc Letmo Diesel z'n rondjes maakt!
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/sam-simplex-60.199809/page-1
    Na de bouw van de 1937 Cumulus dus nu deze.
    Naar aanleiding van het artikel uit die tijd en een tekening uit Outerzone zal het met RC assist uitgevoerd worden. Zoals je in dit (lelijke) model wel ziet is het zwaartepunt goed krijgen later een uitdaging. In die dagen dachten ze ook dat bij een "dragend" stabilo het zwaarte punt ver naar achteren kan worden gemaakt, maar ook toen kwamen ze er achter dat het niet erg lekker vliegt en hebben ze het naar een "normale" positie gebracht.
    Ik zal proberen er een Anderson Spitfire motor in te zetten uit 1948
    Wel jammer dat de originele motor geen uitlaat demper heeft en dus nu een demper moet hebben om te mogen kunnen vliegen in Nederland!
    20161007_173722_resized.jpg

    Dit is de test opstelling en loopt als een zonnetje op een benzine/olie van 3 op 1, lekker vet voor zo'n oudje
    Alleen hier zit nog de "zware" bobine bij maar inmiddels heeft hij ook goed gelopen met het origineel uit die tijd! Met het tankje draait het bijna 2 minuten, ruim voldoende om hem naar mooie hoogten te trekken.
    Alleen moet ik er wel een RC schakelaar tussen zetten om de ontsteking uit te kunnen zetten als de prop blijft staan als het contact gesloten is.........kan de bobine doorbranden, max 4,5 volt!
    Hieronder het artikel met een tekening
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 4 mrt 2017
  2. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Ik was begonnen met het staartstuk, de tekening op grote uitgeprint en weer aan elkaar geplakt.
    Het stabilo heeft wat profiel en zal dan een bijdrage geven aan de draagkracht(!?)
    Omdat er maar 1 helft getekend was heb ik met olie (Siliconen spray) vochtig papier een spiegelbeeld aangezet en met de folie erover heb ik dan een volledig stabilo
    20161120_162940_resized.jpg
    Hier ingespoten met tekening ondersteboven
    20161120_164931_resized.jpg
    Het hoogte roer moet vrij blijven van het richtingsroer bij maximale uitslagen en ik wil geen schuine uitsnijdingen wat opvalt, dus later even kijken hoe het uitkomt
     
  3. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    In het artikel staan ook de ribben getekend van het stabilo en dan valt op dat naar de tip toe de bovenkant gelijk blijft en de onderkant naar boven komt. De ligger zit aan de onderkant en zal dan mee "verjongt" worden naar de tip toe. Dus ondersteboven op de bouwplank misschien, maar dat was niet praktisch, dus gewoon met vulblokjes
    Hieronder zie je dat er op die manier ook een (neppe) lichte V-stelling wordt ontwikkeld
    20161127_193942_resized.jpg
     
  4. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.262
    Locatie:
    Hulshout België
    Mooi Kees , gaat weer dik in orde komen en met die motor is het helemaal af :koud:
    Ik las hier http://www.modelbouwforum.nl/threads/ben-buckle-double-diamond-demon.249391/ dat je gaat bekleden met SIG Coveral ,
    volgens mij is dat ongeveer hetzelfde als het Vlies dat ik gebruik , heeft ook geen plakzijde en je moet een "kleefmiddel" gebruiken ,
    daarvoor gebruik ik Balsaloc , SIG heeft zijn eigen versie maar is denk ongeveer hetzelfde .
    Eerst het te bekleden deel instrijken met het "kleefmiddel" , laten drogen en daarna de bekleding aanbrengen met de foliebout/strijkijzer en laten krimpen/opspannen .
    Daarna zet ik er nog een paar lagen verdunde spanlak op , eventueel verf en een brandstofbestendige blanke lak op .
    Werkt voor mij goed maar is een beetje arbeidsintensief :)

    Westerly vleugel bekleed maar nog niet behandeld ,
    085.JPG

    Groeten Jef
     
  5. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Jef,
    Inderdaad wil ik de Koverall van SIG gaan gebruiken.
    Ik zat te denken aan zijde,heb een stukje gekocht en geprobeerd, nat maken, oplijmen en dan spanlakken.
    Heb al m'n modellen met tissue gedaan oa ook die van Ben Buckle, best goed spul ook vanwege de grote lengte (6m) en wat dikker/sterker. De vlies heb ik ook in gedachten gehad maar was opzoek naar materiaal dat ook een beetje "linnen" textuur heeft. Ik kwam dan bij Oratex uit wat, maar ik wil het kunnen spanlakken (!) En het moet ook sterk zijn En dus kwam ik bij dit uit,
    Ben benieuwd hoe het uitpakt!
    Gr
    Kees
     
  6. Ramses

    Ramses verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.282
    Locatie:
    Heeze
    .
    Erg gaaf project Kees, ik blijf het volgen!
    Veel plezier met de bouw.

    Groeten, Ramses
    .
     
  7. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Jef,
    Hieronder een plaatje wat ik bedoel met bovenin m'n test profieltje met zijde waar je de textuur kunt zien met het SIG Koverall uit het pakketje.
    Voor 5 yards(m) van SIG dezelfde prijs als 2m van Oratex!
    SIG: https://www.conrad.nl/nl/sig-spanzijde-sigkv003-l-x-b-12-m-x-45-m-207170.html
    Gewoon bij Conrad in NL besteld!
    Oratex: https://www.conrad.nl/nl/oracover-o...-x-b-2000-mm-x-600-mm-naturel-wit-223158.html
    Maar goed ik moet dan nog lijm en (verdunde)spanlak erop doen wat er dan nog bij komt
    20170305_094404(0)_resized.jpg

    Het is allebei wel ontzettend sterk!
    Gr
    Kees
     
    ThalesMaximus vindt dit leuk.
  8. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Hieronder ook een plaatje met de motor zoals het erin komt.
    Dus met uitlaat (jammer!!) en de kleine bobine(links) en de condensator(bromfiets, rechts).
    Alleen een elektronische aan/uit schakelaar direct vanuit je ontvanger gaat storen!
    Dus ik moet een (mechanische) schakelaar maken op een servo kanaal, of weet iemand een kleine uitvoering van een (electronisch)aan/uit schakelaar waar de schakeling onafhankelijk is van het servo signaal
    Dit model kan ik dus niet gebruiken! https://hobbyking.com/en_us/turnigy-receiver-controlled-switch-1.html
    20170305_102751_resized.jpg
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  9. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Hier nog een linkje naar een andere bouwer, zo kan ik het niet, als ik het kan benaderen ben ik al blij! Mooi al die antiek modellen

    http://www.historicke-modely.cz/?s=gladiator

    Maar ook hier bij deze meneer zie ik geen "cap strips" aan de onderkant van de ribben!?
    Terwijl ik juist met dat holle profiel iets meer wil hebben dan 1,5mm om de covering op vast te lijmen!
    De tekening heeft een plaatje erin staan van hoe het midden gedeelte laat zien waar toch duidelijk ook de onderkant van het profiel een cap strip laat zien...dus.
    Dus ben begonnen aan de vleugel
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2017
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.146
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je de ontsteking vanaf je zender aan en uit wilt kunnen zetten kan je bijvoorbeeld DEZE schakelaar gebruiken. Je kan die simpel tegen de zijkant van de servo lijmen, met smeltlijm bijvoorbeeld. Het servo armpje kan je dan de schakelaar laten indrukken.
    Simpeler kan haast niet lijkt mij.
     
  11. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.262
    Locatie:
    Hulshout België
    Zoiets als Ernst had ik ook in gedachten , maar ik zat meer te denken aan een aan uit schakelaar uit de beginjaren van het elektrisch vliegen zoals hier op de Westerly doos te zien is ,
    als je dan een aparte accu gebruikt voor de ontsteking kan je gewoon de stroom onderbreken .
    "Suitable for electric flight"
    Svenson Westerly 02.JPG
    Groeten Jef
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.296
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    nice nog een vintage bouwverslagje!!
     
  13. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Ernst,
    Idd dat gebruiken ze ook hier, de echte jongens.
    Hier een plaatje
    Ontsteking  voorbeeld1 .jpg

    Hier dan het overzicht compleet
    Zapalovani-pro-Antaresa_5.jpg

    Ik zat ook te denken aan een 6V micro relais, maar het signaal uit de ontvanger krijg je daarvoor niet eruit! (Signaal draad)
    Dan moet je alsnog dat dingetje van HK ertussen zetten en dan gaat gewicht/seize een rol spelen!
    Dus een microschakelaar met servo zal het worden
    Gr
    Kees
     
  14. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Even terug te komen op de Koverall, het voelde "zwaar" aan, dus op een weegschaaltje gelegd, afmetingen gemeten wat ik heb en toen uitgerekend kwam ik op 48gr/m2 !
    Vergeleken met de tissue van Ben Buckle wat ik nog heb, weer gemeten/gewogen kwam ik op 21gr/m2, minder dan de helft
    De (Synth) Silk van de lokale stoffen boer(in) weegt bij mij 43gr/m2, dat is dus niet echte zijde, toch wel prijzig!
    Beide moeten dan nog twee laagjes spanlak hebben.
    20170306_110517_resized.jpg
    Maar dan ga ik publicaties opzoeken om verder te vergelijken met Oracover/light/tex, etc
    Hieronder het pdf-je
    Dat snap ik dus niet.........Oratex...rond de 100gr/m2 !?
    Is dat dan met de beschermfolie? Dat is toch niet wat we willen weten, als modelbouwer willen we weten wat er op gaat!
    Zelfs de gewone Oracover gaat tussen de 70 en 100 gr/m2! Dat snap ik niet, zo zwaar is dat spul toch niet, ik heb wat folie thuis maar ga niet de beschermfolie eraf halen om het te wegen, sorry!
    Wat is jullie reactie?
    De BB tisue heb ik ook op de grote Cumulus zitten en ben daar goed tevreden over, makkelijk te repareren.
    En dit model met z'n korte neus en lange staart wil ik licht spul gebruiken! Anders gat het zwaarte punt helemaal een probleem worden.
    Gr
    Kees
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.262
    Locatie:
    Hulshout België
    Volgens de site van Sig weegt Koverall 42gr/m² , maar je hebt ook nog Sig STIX-IT nodig als hitte reagerende kleefstof (of Balsaloc) dit brengt nog wat extra gewicht in de weegschaal .
    Bij mijn Westerly vleugel van 1,8 m span is er met Vlies 24gr/m² en Balsaloc toch 60 gr bijgekomen :(

    Groeten Jef
     
  16. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Ik heb toch weer de BB tissue besteld en de goodies zijn binnen.
    Ook een setje lange elastieken mee
    Het pakketje tissue van 6 meter lang en 48cm breed weegt 65 gram! Wat een verschil
    20170310_121246_resized.jpg
    Tja, Collin Buckle geeft er altijd z'n persoonlijk tintje aan, leuk die Engelsen.
    De vleugel schiet al op
     
    ThalesMaximus vindt dit leuk.
  17. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    De vleugel is een gedrocht weinig wing span met grote koorde.
    Ik heb het in drie stukken gemaakt en dan als laatste alles aan elkaar
    20170213_195042_resized_1.jpg

    Hier zitten de "capstrips" nog niet op
    Op de tekening geven ze boven en onder de strippen aan, maar andere mensen hebben alleen aan de bovenkant de strippen zitten
    Ik hou me aan de tekening ook omdat vanwege het holle profiel de hechting ten goede komt.
     
  18. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Haast hebben is niet altijd goed!
    Met het snijden van de "capstrips" en lekker een avondje zitten plakken, heb ik er weer niet op gelet dat ik het prijsplakkertje niet had afgehaald, stom :hammer:
    Als ik het er tussen uit peuter maak ik schade!
    Het is nu vereeuwigd in het model!:yes:
    Je ziet hier ook hoe ik de ligger heb opgebouwd, origineel vol (hard) balsa vind ik toch niet zo sterk. Dus vuren-balsa-vuren
    20170308_124031_resized.jpg
     
  19. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Hier dan de volledige vleugel, klaar om te bespannen
    Een oplettend oog zal misschien opvallen dat op het horizontale stuk aan beide kanten een extra rib breedte (2x2inch) is bijgekomen dan volgens tekening.
    Of dat nog SAM approved is weet ik niet, je mag niet al teveel van de tekening afwijken.
    Hiermee een pdf van de SAM rules 2015 ter illustratie.
    20170305_155647_1488898439352_resized.jpg

    Bij de vleugel tippen ben ik van de tekening uit gegaan, maar het profiel kwam niet zo goed uit, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien met bekleding.
    Wordt vervolgd:bye:
    Gr
    Kees

    ps. het meeste uitvogelwerk komt nu....de romp....met de motor en RC....en het zwaarte punt! ;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    H.B.Busking vindt dit leuk.
  20. waa01

    waa01

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Susteren
    Goed mensen
    Het is weer een tijdje geleden, maar ben met de romp bezig geweest.
    Een traditioneel "Stick and Tissue" opbouw, vierkante "doos" geraamte met daaromheen een aantal strippen om het nog een beetje "rond" te laten uitzien.
    Eerst de twee zijkanten plat op de tekening opgebouwd....maar zonder de "cabine" erop, omdat er een rechte hoofdligger gebruikt wordt in het midden die ik dan als basis gebruik bij het samenstellen van de "doos"
    Als dat dan mooi haaks is en met de onderkant verder afgewerkt tot aan de staart toe, dan losgehaald van de bouwplank en de bovenkant erop.
    Het brandschot (firewall) waar het landingsgestel op vastzit, gaat er pas als laatste in omdat anders die poten maar in de weg zitten!
    Hieronder volgen weer wat plaatjes
    20170306_195314_1488898417477_resized.jpg
    Opbouw van de zijkanten met z'n tweetjes tegelijk

    20170308_110351_resized.jpg
    Waar er lijm tussen kan komen gebruik ik gewoon plakband ter bescherming
    Om er nu weer helemaal folie tussen te leggen vind ik teveel
    Zo heb ik wat meer gevoel(!) bij het met elkaar op-lijnen.

    20170307_181650_resized.jpg
    Dan de "doos" maken, romp is nu ondersteboven

    20170313_191917_resized.jpg
    Nu gaat de "doos" op z'n zijkantje en kan ik de boven-kantjes (cabin) er verder aanzetten.
    Je ziet hier ook af en toe een "platte" schroef die ik in de bouwplaat schroef(!) Niet te vast dat er een moed in het zachte hout komt, maar strak genoeg om goed vast plat te leggen. Het gebeurt vaak genoeg dat een spelt het niet strak aan de plank kan vasthouden omdat er van alles tussen zit(!) ( tekening en folie!)

    20170313_204134_resized.jpg
    Omdat het een "under camber", hol profiel heeft, neem ik die bolling mee over op het dragende bovenste gedeelte alvast, makkelijk om daar nu al rekening mee te houden dan later er weer wat passend op te maken Met een reserve rib(!) het contour mee overgenomen. De tekening geeft gewoon recht aan!
    20170320_192809_resized.jpg
    Hier zijn de boven kantjes nog los want ik moet de hoogte opmaat maken dat het allemaal straks wel recht zit!
    (ook de firewall en de motor liggers zijn hier te zien los nog)

    20170323_133655_resized.jpg
    De bovenkant zit erop en nu kunnen we verder met de........bovenkant!

    20170323_163242_resized.jpg
    De bovenkant is rond, maar de cabine is recht...........dus even uitvogelen hoe die "stringers" moeten gaan lopen voor de overgang van rond naar vierkant.
    Ik weet niet of ik de posities van de tekening wel kan geloven of dat goed(mooi) uitkomt!

    Zover weer, straks weer verder
    Gr
    Kees
     

Deel Deze Pagina