Kyosho Raider Pro ARR weer opknappen

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Indoorvlieger, 28 sep 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Al een tijdje speel ik met de gedachte om een auto voor onze dochter klaar te maken. Ze heeft een 1/43 auto, en rijdt daar leuk mee, maar het heeft geen proportionele besturing, geen wisselbare accu's, je kan er vrijwel alleen op een gladde ondergrond mee rijden, etc. Eerst wilde ik mijn 1/18 HSP Eidolon aan haar geven, waar ik sinds de aanschaf van de 1/14 LC Racing EMB niet meer naar om heb gekeken. Maar die heeft wat moeite met rechtuit rijden, de stuurservo blijft soms hangen, er is maar 1 accu voor, en nog wat meer redenen waarom dat geen handige keuze leek. En toen kwam ik een netjes geprijsde Raider Pro ARR tegen op Marktplaats. Omdat de restauratie van de Optima Mid (zie restauratie-kyosho-optima-mid-4wd-buggy-swb-oftewel-de-versie-met-korte-wielbasis) even stil ligt, deze Raider aangeschaft, en besloten rijklaar te maken voor dochterlief.

    Even een korte samenvatting van de auto, de Raider Pro is een 2WD buggy, vrijwel gelijk aan de rode Raider, dus mid-motor opstelling, geen slipper (wel de optie, net als bij de Ultima II, voor het vervangen van het pinion door een torque limiting clutch-pinion) en gewone frictie-dempers, geen olie gevulde.

    Zo zag de auto er onder de, overigens nog nette kap, uit, na uitpakken:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Kan wel een opfrisbeurtje gebruiken, en die kabel-spaghetti kan er ook niet meer mee door. Dus het chassis gestript, servo's (2x Futaba S3003) eruit net als de mechanische regelaar en de AM ontvanger, waarvan de antenne blijkbaar was afgeknipt. Bedoeling is er een 2.4 GHz ontvanger in te zetten, eenvoudige ESC, 6 cel NiCad en waarschijnlijk de originele "Stock05" motor. Daarmee zal de auto niet supersnel worden, maar dat is ook niet de bedoeling. Eerst zal de nieuwe chauffeuse aan de besturing moeten wennen, dan kan er altijd nog een betere motor en accu in komen.


    Inmiddels begonnen met de gearbox, daar binnenkort meer over.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Zoals aangegeven, de transmissie was het eerst aan de beurt. Samen met de draagarmen vaak de onderdelen die het meest te lijden hebben, en waar dus schade of slijtage te vinden kan zijn bij een 2e handsje. Gelukkig viel dat mee, de tandwielen waren gaaf, en hadden een mooi dun laagje silicone grease erop zitten. Helaas ontbreken behalve de motor, ook de motor plate, pinion, en side cover. Misschien dat ik die via een mede MBF-er kan regelen, pinion is nog wel redelijk makkelijk te vinden, de motor plate zorgt er o.a. voor dat een asje van de transmissie niet naar buiten kan schuiven, maar in geval van nood is daar misschien ook wel een andere oplossing voor te vinden. De side cover zorgt voor een stofdichte afsluiting van de transmissie, en is wat lastiger te vervangen door een alternatief.

    De tandwielen mochten dan gaaf zijn, toch voelde ik bij het ronddraaien een punt met meer weerstand. Het bleek dat de as waar het spur gear op zit, scheef stond. Van boven gezien zat het asgat meer naar voren dan rechts. Ook met het bovendeksel op de gear box bleef dit zo. Als je de gear box iets bij ging buigen, zodat de gaten wel in elkaars verlengde stonden, liepen de tandwielen een stuk lichter. Uiteindelijk maar besloten om het gat rechts wat naar voren uit te vijlen, zodat de as meer naar voren kon. Om te voorkomen dat de as, als er straks een pinion tegen aan loopt, weer naar achteren wordt gedrukt, heb ik aan de achterkant tussen as en asgat en dun metalen stripje (restant van de "gietboom" van een Tamiya stekker) klem gezet.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Resultaat, een stuk lichter lopende transmissie.

    Maar het was nog niet helemaal naar mijn zin. Het spur liep, ook in de originele situatie, met de zijkant tegen de binnenkant van de gear box. Dat geeft veel extra wrijving. Het tandwiel had nog zijdelingse speling op de as, dus even een m3 ringetje opgeboord naar m4, en dat tussen wand en tandwiel op de as geschoven. Beetje vet erop, en nu liep de transmissie nog weer lichter.

    Binnenkort maar eens verder met de voorwielophanging, want zonder pinion, en de andere ontbrekende onderdelen, kan ik toch nog geen motor inbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Aha, hier ben je. Klinkt bekend.
    Hoewel, van die scheve assen heb ik nog niet gehoord of ervaring.
    Kan je nog wel een vervanging van de gearbox bezorgen ook als je makkelijker af wilt zijn.
    Wellicht is dat asje ooit eens beginnen meedraaien of zo en het gat wat uitgesleten?
    Wat kan ik nog aanraden:
    -overal lagers ipv bussen
    - een betere servo saver vooraan. Die originele is rommel.
    -als je er goedkoop tegen komt: olie dempertjes
    -standaard motortje dus met esc

    Vertel eens wat over die torque limiting clutch pinion? Klinkt interessant en nog nooit van gehoord. Nog verkrijgbaar?

    Check zeker ook het diff, dat kan een wat zwak puntje zijn.

    Toon eens de kap? Heb de vorm altijd leuk gevonden, beter dan de gewone raider. Zat er geen spoiler bij? De mounts zie ik er ook niet op staan?

    Die plates komen dus wel in orde. Geef mij even.

    Wat ideaal is aan de raider is de bumper. Die heeft al zoveel meegemaakt, en is nog steeds de originele van mij. Na pakweg 20 jaar met veel misbruik.
    Van mijn donor auto's gebruik ik er zelfs ene op mijn 1/8 enigma nitro buggy. Zo taai en sterk.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Welkom hier, oh grote "Raider meester". ;-)

    Het gat was nergens uitgesleten, ik denk eerder aan dat de gearbox misschien iets vervormd is. Maar met het aangepaste asgat loopt alles soepel.

    Wat zou er met het diff kunnen zijn? Op het gevoel draait hij goed, soepel maar niet te soepel.

    De servo saver wist ik niet, is die te slap?

    De torque limiting heb ik leren kennen tijdens research voor de Ultima II, waar ik ook een bouwverslag van heb lopen. Het is een manier om toch een soort van slipper te hebben, zonder een spur gear met slipper clutch.

    [​IMG]


    De kap is puntgaaf, en de spoiler ook. Steunen zijn eraf gehaald omdat de auto dan beter in de doos paste, waarin hij tussen het sleutelen eraan door, is opgeborgen. En omdat ik de body clips en ringen (zie plaatje) nodig heb voor de Optima die ik aan het herbouwen ben, en waar ook een topic over loopt.

    [​IMG]

    Lagers is wel iets waar ik erg voorstander van ben, aan de andere kant is topsnelheid bij deze auto minder van belang en ik heb niet echt veel lagers zo liggen. Zeker niet de 4 mm asdiameter types.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    limiting clutch, ziet er wel groot uit. Past dat daar op de motoras? Waar bestel je dat? Klinkt wel interessant. Je ultima II bouwverslag volg ik ook hoor :)
    Diff is gewoon iets gevoeliger aan slijtage. Maar kom, met de standaard motor zoals ik er mee gereden heb sinds mijn 12de, nooit iets mis gegaan. Nog niet zo lang geleden voor het eerst moeten vervangen omdat de tandjes erg afgerond gesleten waren. Gewoon goed invetten en kijken dat de nodige shims er in zitten, en wellicht heb je nooit problemen.
    Servo saver: gewoon, na verloop van tijd is de taaiheid weg uit die C-ring. Kunt er mee rijden hoor. Als de rek er uit is, rijdt hij niet meer mooi rechtdoor maar blijft er wat stuuruitslag.
    De lagers zijn ook om sleet te verminderen aan de draaiende assen, en dus speling te vermijden. Maar pas op, goed ingevet is dat inderdaad allemaal geen ramp. Niet dat die lagertjes duur zijn, maar je hebt er wel wat van nodig natuurlijk.
    Maar samengevat: zonder al deze "upgrades" heb ik er als puber 10 jaar of zo mee gereden. No worries dus. Het is maar veel later dat ik er wat van begon te kennen. En dan wil je wat meer hé.
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    De clutch zou moeten passen. Bij de Ultima moet je een ander cover over de tandwielen zetten, maar in de gear box van de Raider is al rekening gehouden met de extra dikte, zo lijkt me. Is bij mijn weten niet meer zo te koop, alleen op veilingsites, etc.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  7. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Brrrr, die mechanische snelheidsregelaar van Kyosho, komt weer een oud trauma boven van de early nineties...
    [​IMG]
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik had in de Optima geen problemen met deze afgesloten versie van de mechanische regelaar, maar een ESC heeft tegenwoordig wel de voorkeur. Geen 3-stappen regeling, geen gloeiend hete weerstanden na het rijden, en geen kans dat de auto er vandoor gaat als de spanning zo inzakt dat de ontvanger en servo's niet meer werken, maar de auto nog wel met een sukkelgangetje door blijft rollen omdat de regelaar in vooruit blijft hangen.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb nu de voortrein schoongemaakt, en de servo ingebouwd. Is een Hextronic5010 geworden, de erg stille en minder sterke Futaba S3003 die er in zat, bewaar ik liever voor een boot, daar is de stille loop van de Futaba meer van belang.

    Omdat de zender die ik ga gebruiken geen dual rate heeft, was het even zoeken naar de juiste afstelling van het stuur, zodat er niet teveel uitslag is, maar ook niet te weinig.

    De simpele dempers mogen standaard inderdaad niet de naam "demper" hebben, het zijn meer springveertjes. Maar ik heb wel eens gezien hoe ze met deze frictiedempers toch een aardig resultaat kunnen bereiken. Beetje Atomic grease, speciaal voor dit soort dempers (het lijkt net lijm) erin, en de in- en uitgaande slag wordt wel degelijk gedempt. Een goede olie-demper zal beter de hobbels opvangen, maar ik denk dat ik zo wel kan voorkomen dat de auto stuiterend over de ondergrond gaat rijden.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb besloten de glijlagers van de wiel-assen wel te vervangen door kogellagers. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik shims nodig heb om de speling op de assen op te heffen, en te zorgen dat de buitenste rand van de lagers vrij blijft van draaiende delen zoals de hexen.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2013
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    gewoon klein ringetje, is zelfs geen shim dat je nodig hebt.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Gewone ringetjes gaan schuren tegen de rand van het lager, en dan loopt het weer net zo licht, of zwaar, als met de glijlagers, in dit geval. Dan kun je daar vet tussen doen, is een deel van de wrijving weg, maar ik heb wiellagers het liefst zo droog mogelijk, alleen vet binnenin de kogellagers. Ik heb een paar originele Kyosho 5 x 8 shims, die raken alleen maar de binnenste ring van het kogellager, en dan loopt het super licht. Alleen heb ik niet genoeg van die shims om beide wielen goed te krijgen. Ik heb het geprobeerd met een m4 ringetje, en dan opgeboord naar 5 mm gat, maar die zijn weer veel te dik, en dan gaat het klemmen voordat de wielmoer genoeg is aangedraaid om de hex-meenemer te laten klemmen op het van 5 naar 4 mm verlopende deel van de as.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ah ja, ik begrijp wat je bedoelt. Maar met gewoon ringetje bedoelde ik ook die enkel de binnenste ring van de lager raken.
    Ik heb die onderdelen (hoe heten die, hubs?) ooit vervangen voor gewone, met een pinnetje. Onder andere om dezelfde reden. Gewoon van tamiya dacht ik. Dat lost dit op. Want hoe ver de hex komt, hangt wat af van hoe hard je het wiel aanschroeft, dus moeilijk om echt te regelen.

    BTW: na weekendje weg en ook grootste deel van voorbije week, heb ik net de nodige onderdelen gevonden. Dat alu motorplaatje, dat de grotere van aan de buitenkant van de gearbox, of het kleinere van aan de binnenkant (volgens mij gewoon te vervangen door 2 ringetjes op de schroeven)?
    Ik heb ze beiden indien nodig.
    Motortje heb ik een originele mabuchi voor. Had er 2, maar slechts bij ene nog de ontstoringscondensatortjes nog erop. Al is er eentje van met een klein afgebroken stukje, werkt wellicht nog. Geen draden meer aan. Gearcover, geen probleem.
    Ik stuur even een PM om praktisch af te spreken.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Nog: de pinion op de motor zit er ook bij. Maar ik had geen messing versie meer. Misschien dat op de niet Pro versie dit alu was. Het is dus de alu versie, met al een beetje slijtage, hoewel nog bruikbaar. Misschien kijk je best meteen voor een messing versie (of staal als dat bestaat?). Al kun je wel even weg met deze nog.
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb in principe alleen de grote motorplaat nodig, de kleine zat er nog wel bij.


    Pinion is welkom, kan ik eerst even mee vooruit. Hoeveel tands is standaard voor de Raider? Mocht ik nog wat moeten bestellen binnenkort, dan kan ik er eentje meebestellen.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Grote motorplaat: check.
    Ik heb al veel gewisseld van pinions, dus weet het niet echt. Staat het niet in de handleiding?
    Deze die ik heb is 15T, en is voor zover ik weet een standaard van de raider (pro?). 15 zou ik dus zeggen.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    15 zou kunnen, dat zat ook op de Ultima II volgens mij. Ik heb helaas nergens nog een gear chart kunnen vinden voor de Raider, maar waarschijnlijk zitten we wel goed met dit pinion.
     
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Laatst bewerkt: 7 okt 2013
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Direct linken naar een bouwinstructie op CompetitionX werkt niet, maar je hebt gelijk. In de partslist wordt steeds een 14T genoemd, en 15T als optie part.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Setje shims is besteld, en inmiddels op weg mijn kant op, en met een beetje geluk heb ik dankzij ShadesInBlack straks ook de missende onderdelen in huis. Kan ik de achteras afbouwen, motor erin, en dan een plekje zoeken voor de regelaar en ontvanger. Maar dat zal niet al te lastig zijn, er was ook ruimte onder de kap voor een forse ontvanger, servo en mechanische regelaar, dan moet een ESC en veel kleinere ontvanger er toch wel in passen.
     

Deel Deze Pagina