2.4 Ghz: Nieuwsbrief van ACT

jvthert zei:
Met zelfs een mooie uitleg van wat latency is ;) Haha!

Da's mooi, dan weet je nu _wel_ wat het is.. ze beschrijven namelijk precies wat ik beschreef.

Let ook even over het stukje tav. bi-directioneel..

Ik vind dat tekstje van ACT eigenlijk helemaal niet zo verhelderend. Het meest vreemde in die tekst vond ik deze zin (staat bij binding):

"Dies wird oft (nicht unbedingt zurecht) als Grund genannt, dass 2,4GHz Steuerungen nicht mehr störbar sind. Denn wenn auf der selben Frequenz ein Nutzer arbeitet, kann der Empfänger erkennen, dass da ein Störer ist –und geht auf Fail Safe. Er kann nicht wirklich weiter arbeiten."

Ik dacht dat bij DSSS technieken zoals TDMA en CDMA gebruikt werden. Dit werd me ook bevestigd op een seminarie in Engeland op de 3D Masters deze zomer gegeven door Paul Beard van Spectrum. Hij vertelde dat ze dit ook getest hadden door 2 zenders moedwillig op dezelfde frequentie te zetten maar met een verschillende code (in praktijk kan dit niet omdat ze eerst de band scannen). De ontvanger ziet het signaal van de verkeerde zender als witte ruis en die met de juiste code wordt versterkt en goed ontvangen. Aangezien de theorie hierachter klopt heb ik dus geen reden om hieraan te twijfelen. Enkel synchrone CDMA (zoals de GSM zendmast) is volgens mij moeilijk haalbaar en dus moet er asynchrone CDMA gebruikt worden zoals bij je GSM telefoon. Het probleem is hier dus dat de codes niet echt orthogonaal meer kunnen zijn en aangezien de output van de zender niet variabel is (bij een GSM wel) kan dit een probleem leveren als er een sterk signaal een zwak signaal overstuurt. Indien de zenders met hetzelfde vermogen kort bij elkaar staan zal het allemaal wel vrij goed werken vermoed ik.
Voor TDMA zie ik eigenlijk geen probleem en met een duty cycle van 10% heb je toch een grote kans dat de meeste pakketten goed aankomen bij je ontvanger. Toegegeven mijn kennis over dit onderwerp is theoretisch en al meer dan 10 jaar oud van tijdens mijn studies maar ik vind het toch vreemd dat ACT zo’n uitspraken doet.

Overigens heb ik niks tegen ACT, ik gebruik hun diversity systeem op 35Mhz nu in mijn E-Heli die met andere ontvangers onvliegbaar was.

Blijkbaar hebben ze hun fout ingezien en het stukje over binding aangepast.

Deze zin is nu verdwenen, maar goed ook, klopte volgens mij ook niet.

"Denn wenn auf der selben Frequenz ein Nutzer arbeitet, kann der Empfänger erkennen, dass da ein Störer ist –und geht auf Fail Safe. Er kann nicht wirklich weiter arbeiten"

http://www.acteurope.de/html/alles_zu_2_4ghz.html

Weitere Anforderungen:

Alle Vorteile des 2,4GHz Systems, WLAN-Technik, keine Gleichkanalstörungen mehr
Einschalten ohne Frequenzkontrolle, kurze Sendeantenne
Extrem niedrige Stromaufnahme
Auflösung am Servoausgang 4096 Schritte (die besten Servos können 1000 Schritte auflösen)
Das System stellt zusätzliche Steuerfunktionen zur Verfügung, bis zu 20 Einzel-Kanäle
ETSI 2008 kompatibel, 100mW peak Power EIRP, 10mW spektrale Leistungsdichte, bi-direktional.
Reichweite wie FASST
Datenübertragung vom Modell zum Sender, für Sensorik- und Automatikfunktionen nutzbar.
Es wird kein neuer Sender benötigt. Der bewährte vorhandene Sender mit allen seinen Modellspeichern und Programmen wird weiter verwendet.
Keine Änderung am bisher. Sender, Weiterverwendung der bisherigen Antenne und HF-Modul wechselseitig möglich
So können mit einem Sender alle Frequenzen bedient werden, 2,4GHz, 35/40/72MHz
Wechsel zwischen 2,4GHz oder zurück zum bisherigen 35/40/72Mhz Sender in einer Minute.
Bisherige Modelle mit vorhandenen 35/40MHz-Empfängern fliegen, neue Modelle mit 2,4GHz System.
Antenne vorne und in der Mitte am Sender.
Durch einfachen Austausch der Adapterplatte ist das selbe Modul für (fast) alle Sender verwendbar. Adapterplatte einzeln erhältlich.
Jeder Sender mit 35/40/72MHz HF-Modul oder Schüler-Buchse kann umgerüstet werden.
Jeder Sender mit PPM, S-PCM oder PCM-1024 kann umgerüstet werden, so bleiben alle Funktionen, auch bei bisherigem PCM Betrieb, ohne Umprogrammierung von Modellspeichern im Sender erhalten.
Das System benutzt das bewährte ACT-DSL-System zur Servoprogrammierung/Zuordnung auf der Empfängerseite
Empfänger von 8Gramm leicht bis groß und robust, mit Hochstrom-Eingang am Empfänger, zusätzliche Powerboxen oder aufwändige Stromversorgungen entfallen
Es kann jedes vorhandenen Senderpult und/oder Senderkoffer (weiter) benutzt werden. Senderpulte müssen nicht ausgeschnitten werden.
Eigene Entwicklung und Produktion, verlässliche Kontinuität, Unabhängigkeit von anderen Lieferanten
Lieferbar Anfang 2008, Preise sind noch nicht endgültig bekannt, werden sich aber auf dem Level der Mitbewerber bewegen.

Dat betekend dat zelfs mijn MX-12 kan worden omgebouwd op 2,4 Ghz !!!

Natuurlijk kan alles. Maar ik besteed mijn tijd liever aan andere zaken dan hobbymatig mijn trouwe zender eigenhandig om te bouwen...

Daar komt bij dat ik liever de ontwikkelingen rond deze hele techniek nog even afwacht.

Mijn punt is dat tot op heden slechts zenders waren om te bouwen die gebruik maken van HF modules. (even afkloppen?)
De uitbreiding mbv de leraar/leerling bus is wat mij betreft een logische stap, die ACT geen windeieren zal gaan leggen.

Ik ben bang, dat ik meerdere mensen van hun geloof af moet schoppen. Er zijn namelijk nog steeds geen dedicated 2,4 GHz zenders, dus ook de DX7 is dat niet, al wordt dat vaak beweerd. Het is een JR-zender met niet alleen dezelfde behuizing, maar ook het zelfde impulsdeel als de JR7202 en ook de MX16s van Graupner. Er wordt dus nog steeds een pulstrein gegenereerd, die via een door Spektrum ontwikkeld stuk firmware wordt aangeboden aan een 2,4 GHz Juno module. Kijk maar eens hoeveel jumpersettings er rondom de microprocessor zitten en vraag je dan af, waarvoor die allemaal dienen. Nu wordt het grootste deel van de latency bepaald door dit impulsdeel en voor een computerzender scoort dit bijzonder goed, dus daarover geen kwaad woord! Ik ben dan ook over een MX16s op z'n minst even enthousiast als over een DX7 (veel zender voor z'n geld). Je hoort echter nooit MX16s bezitters roemen, dat hun zender zo direkt en snel stuurt, terwijl de DX7 bezitters dit allemaal wél opmerken. Blijkbaar zit er toch veel tussen de oren...

Het idee van Klaus Westerteicher om op de l/s-aansluiting een 2,4 GHz hf-deel aan te sluiten is uiteraard een goede vondst. Het is alleen de vraag of dit met de Europese richtlijnen overeenstemt en hoe je dit mechanisch oplost. Als hiervoor een conformiteitsverklaring verkregen kan worden, zal er een leuk stuk omzet te realiseren zijn. Zeker de doorgewinterde modelvliegers, die een hele verzameling aan ontvangers hebben liggen, zullen niet snel een 2,4 GHz zender kopen. Als ze echter een mogelijkheid wordt geboden om te kunnen switchen komt dat heel anders te liggen.

[edit] onjuist typenummer van de JR zender omgezet in het juiste nummer [/edit].

En de FASST zenders van futaba dan? Ook hetzelfde? Ook de 12 kanaals 2.4 heeft PCM G3 2048.... PCM is toch alleen over FM? Of doen ze PCM over 2.4? 2.4 is toch zoiezo digitaal? Is mij nog niet allemaal duidelijk :)

ACT wil dan de PPM leerling aansluiting gebruiken om te zenden.... tja, of dat nu beter is :)

jvthert zei:
Het zou dus betekenen dat een originele JR 7202 dus een (misschien onmerkbare) fractie sneller is dan de DX7. Er zit daar immers die Juno module tussen?!
:oops: Oeps, het verkeerde typenummer geplaatst. Wordt gewijzigd. Een JR9303 is equivalent aan een MX22, de JR7202 is het equivalent van de MX16s. De overdracht van een 35 MHz hf-module naar een 35 MHz ppm-ontvanger (inclusief de decodering) kost ook tijd. Van de totale responstijd is dit echter een fractie. Hoeveel trager zo'n 2,4 GHz set is, weet ik niet. Die 2 of 3 milliseconde vind ik trouwens ook weinig interessant.

Tadango zei:
En de FASST zenders van futaba dan? Ook hetzelfde?
Uiteraard. Hoe zou je dit anders willen doen met losse hf-modulen? De zender verandert toch niet? Wat bij Futaba wel onduidelijk blijft, is dat elk hf-module niet met elke 2,4 GHz ontvanger is te combineren. Nu wordt er met het 8-kanaals module (wat nog steeds op zich laat wachten) wel een schakelmogelijkheid geboden, maar waarom je met de T6EXAP staks geen 8-kanaals (ppm-)ontvanger kunt aansturen is mij onduidelijk. Blijkbaar wil zo'n 2,4 GHz module per sé een bepaalde hoeveel data hebben.

De 12 heeft een 2.4 antenne ingebouwd maar wel een moduul dus maar geen verwisselbare dan? Wel zo eenvoudig ontwerpen en produceren dus. Wisselen met 35 werkt dan niet meer...

Het blijft me ook verbazen dat alleen het TM-14 moduul de 6 kanaals 2.4 ontvanger wil aansturen, de andere module kunnen dat niet.......

Mijn duits is niet echt best maar mij komen de verhalen van act over als

wij van WC eend adviseren WC eend

Of lees ik dat nu fout ?

Bart,

Hallo Bart,

Het moge duidelijk zijn dat ACT achter hun eigen produkten en ontwikkelingen staat in hun nieuwsbrief. De eigenaar van ACT, Herr Westerteicher is een oud Multiplex medewerker die al zijn ervaring met zeer veel succes in de ontwikkeling van het diversity systeem heeft gestoken. Ik ben er van overtuigd dat men met hun eigen 2,4 Ghz techniek de gehele bestaande markt versteld zal laten staan. Dat men de mogelijkheid bied om met losse modules op de meest bestaande merken zenders te werken, met behoud van de eigen bestaande zendmodules, is een echte pre. In feite is ACT op dit moment de enige firma binnen de EU die echt aan de 2,4 Ghz techniek werkt.

Ik wil weer gaan beginnen met vliegen en heb naast mijn oude terratop een nieuwe zender nodig. En ben dus aan het afwegen of het een 2.4Ghz wordt of een 35Mhz. Dit verhaal bracht mij aan het twijfelen tot dat ik de hele site zowat gelezen had en geen 2.4Ghz systeem kon vinden, en dan veranderd de hele context van de verhalen op de site. Maar in je achterhoofd blijft het natuur spelen, ik wil namelijk een 2.3/2.4 meter extra en wil dus geen risico nemen met de apparatuur. Het is dus voor mij nog steeds lastig om een beslissing te nemen of ik een DX 7 bestel of niet ?

Bart,

Ik wil weer gaan beginnen met vliegen en heb naast mijn oude terratop een nieuwe zender nodig. En ben dus aan het afwegen of het een 2.4Ghz wordt of een 35Mhz. Dit verhaal bracht mij aan het twijfelen tot dat ik de hele site zowat gelezen had en geen 2.4Ghz systeem kon vinden, en dan veranderd de hele context van de verhalen op de site. Maar in je achterhoofd blijft het natuur spelen, ik wil namelijk een 2.3/2.4 meter extra en wil dus geen risico nemen met de apparatuur. Het is dus voor mij nog steeds lastig om een beslissing te nemen of ik een DX 7 bestel of niet ?

Bart,

Ik heb een X9303 in bestelling staan, gewoon doen :o

Back