2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Ha-eM Helifun, 12 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Over het e.i.r.p. uitgestraald vermogen wordt inderdaad tot nu toe wat geheimzinnig gedaan, uit alle beschikbare informatie distilleer ik echter dat dit GEMIDDELD 80mW is.
    Hier werd echter mogelijk vanwege het verkrijgen van alle papierwinkel nog geen duidelijke uitspraak over gedaan, gebaseerd op Bert's bevindingen en die 100+ pagina's gebruikerservaringen op RC Groups kunnen we er denk ik echter wel van uitgaan dat het zendvermogen voor full range gebruik meer dan voldoende is!!! ;)
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wat boeit dat vermogen eigenlijk ?
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Tja Gerard, dat boeit zoveel dat ik alleen een DX7 wil hebben die ongeveer 100mW e.i.r.p. afstraalt. Zoniet dan heb ik geen vertrouwen in de reikwijdte.

    Voor 80mW doe ik het, met het vermogen valt of staat het hele full-range verhaal :wink:

    "GEMIDDELD 80mW is" waar heb je dat gelezen Pjotrrr?


    Geloven doe je in de kerk, dat is niets voor mij, zeker weten kost iets meer moeite :wink:
     
  4. JasperW

    JasperW Guest

    Frank, effectief uitgestraald vermogen is belangrijk maar ook niet alles de rest moet ook kloppen. De transmissie mode, polariteit, date overdracht snelheid, gevoelheid ontvanger(s) en nog een handvol andere zaken.

    Dat is allemaal prachtig maar uiteindelijk gaat het erom wat je ermee doet. Het veilig op afstand besturen van iets wat je graag heel terug wilt hebben en daar onderweg plezier aan wilt beleven.

    Wij hebben een reikwijdte test gedaan waarbij we het model niet eens meer konden herkennen zover weg waren we en nog steeds goed werken.

    De praktijk zal wel uitwijzen of het goed genoeg is. Als er genoeg mensen tevreden zijn dan neemt het vertrouwen toe en stapt men over of dat nu met 1 of met 1000 mW vermogen is.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    idd wat jasper zegt,

    als je 100mw vermogen hebt en het werkt voor geen drol, geef mij dan maar een 30mw set die wel goed werkt.

    de zender is in de wereld al lang bewezen op reikweidte.
    en duidelijker dan hier in het draadje kan niet gezegd worden dat er geen verschillende types zijn van de dx7.
     
  6. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ik heb mij nooit zorgen gemaakt over het vermogen van mijn 35MHz set, ik wist alleen dat het bereik meer dan genoeg is om leuk mee te vliegen.
    Het zal mij dan ook geen ene biet interesseren wat het vermogen van deze zender is.
    Al kwamen ze met 0.1mW al verder als een 35MHz set dan hebben ze mijn zegen.

    Sorry hoor Frank, maar je bent nu toch wel een beetje aan het neuzelen over dat vermogen.
    "voor 80mW doe ik het" sorry hoor maar.....wat een kul.
     
  7. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Hi Frank,

    Was een goede gok gebaseerd ('gedistilleerd uit') op de informatie ;)
    SpektrumRC support heeft meen ik eens 80mW genoemd, dit gecombineerd met het verhaal van Pieter-Jan over wat problemen met goedkeuring omdat de zender in pieken meer uitstraald en gemiddeld wel binnen de norm valt...

    In de niet zo duidelijke brief van het Agentschap Telecom staat ook niet expliciet dat RC op 2,4 Ghz niet met 100mW e.i.r.p. mag, het staat er echter ook niet duidelijk dat het wel mag.
    De informatie van die kant was echter totnutoe vaker tegenstrijdig en verwarrend...

    Nu is natuurlijk niet alleen het e.i.r.p. uitgestraald vermogen van belang, je kunt het niet een op een met 35Mhz vergelijken.

    Andere band, andere data overdracht, het gebruik (voor full range) van een dubbele ontvanger met de antenne's haaks op elkaar gemonteerd etc...

    Voor mij zegt de test van Bert met de Calmato's en die 100 pagina's gebruikerservaringen op RC Groups wel genoeg...

    Ik wist tot voor kort ook niet wat het uitgestraald vermogen van mijn 35 Mhz is, ik weet wel wat er gebeurd als een ander op mijn kanaal inschakeld ... :(

    Verder heb je met zware elektro toepassingen als Derk's Funtana al snel storingsproblemen met een 35/40 Mhz ontvanger en met deze nieuwe techniek niet.

    Ander voordeel is de zeer snelle servo response, die zelfs een T14MZ naar de kroon steekt!
    En de afwezigheid van kristallen is ook weer een schakel minder die kapot kan gaan...

    Ik begrijp dat MCM binnenkort een conformiteitsverklaring CE voor Nederland/Benelux rond heeft en de zenders snel te koop zijn, een nederlandse garantie en reparatieservice is wel zo prettig...
    Natuurlijk is de een onder ons wat sneller zeker en overtuigd dan de ander, er zal van de zomer vanzelf meer gebruikerservaring in Nederland komen voor wie nu nog twijfeld :D

    Groet, Peter
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    www.dutchrobotgames.nl zeer positieve gebruikerservaring daar :) gaat zelfs door dikke stale doos heen, en heeft geen last van storign door hoog vermogen. dubbel mooi dus :) de rijkweidte is ook goed :)
     
  9. Tot op heden heb ik spijtig genoeg geen exacte data kwa zendvermogen. Het blijkt technisch moeilijk te zijn om dit op te meten omdat het systeem (blijkbaar, ben ook geen ingenieur) met pieken werkt op een hoge frequentie. Van Spektrum uit hebben we gehoord dat een van hun ingenieurs een volle week gaat testen in een onafhankelijk laboratirium om het afgestraalde zendvermogen te bepalen. Louter ter informatie trouwens want volgens de europese richtlijnen zijn de zenders inmiddels zeker en vast toegelaten. Spijtig genoeg heeft elk land zo een beetje zijn interpretatie van die richtlijnen en de BIPT hier in belgie wil absoluut en zonder verpinken testraporten zien. Voor Nederland zouden de binnenkort beschikbare DOC fomulieren meer dan voldoende moeten zijn. Jullie zullen dus sneller legaal de DX7 kunnen gebruiken dan wij hier in het bierland :)

    En ik moet het eens zijn met de algemene opvattingen hier, het zendvermogen boeit me bitter weinig, zolang de resultaten er zijn en het legaal in orde is kan het me worst wezen.

    Ik heb trouwens wat inside information in verband met de nieuwe modulle systemen die er binnen een maandje of 2 zitten aan te komen. Dit is echter onder PDF vorm. Als er hier een handige internaut weet hoe deze zichtbaar te maken op het forum hoor ik het graag, dan stuur ik het bestandje door via e-mail zodat iedereen zich kan verlekkeren op deze nieuwe optie.
     
  10. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    PB'tje gestuurd, zet die Pdf file dan vanavond wel op Niek's Airtoimedia server met een downloadlinkje in dit draadje....
     
  11. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  13. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Jemig Frank, als je nu echt zo panisch bent, wacht het dan gewoon een paar jaar af. Alles wijst erop dat het een goed werkend systeem is, technisch onderbouwd, bevestigd door leverancier en importeurs (Graupner &MCM) en wettelijk toegelaten (telekom). Daarnaast over de hele wereld positieve gebruikers commentaren. Gewoon zelf je keus maken...
     
  14. P@T

    P@T

    Lid geworden:
    14 jul 2004
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Barendrecht
    Ben benieuwd hoe de leverbaarheid van deze zender is,als hij eenmaal uit is.
    Wilde eerst de Futaba FF9 aanschaffen, maar deze zender heeft nu mijn voorkeur.Als hij goed werkt.
    Even afwachten.
     
  15. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
  16. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Waar zie je dat ie OOK full range is...

    Ik lees;

    für Indoor, Park-Flyer und Micro-Hubschraubermodelle.


    De tweede link die je hebt gezet, betreffende de modules, die
    worden wel als full range verkocht.


    Maar de T6EXP 2,4 Ghz. niet.



    Johan
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Hier hebben we precies dezelfde 'duidelijkheid'! In eerste instantie werd De T6EXA door Robbe als parkflyer-set geïntroduceerd, maar tijdens de beurs werd dit al full range. Momenteel is de mededeling: een standaard full range van 900 meter. In de 2e link van Br@m gaat het trouwens ook uitsluitend over de T6EXA.

    De T6EXA is een zender, die Futaba al twee jaar in verschillende frequenties in het programma heeft. De 2,4 GHz-variant is dus nieuw. Robbe heeft deze zender nu pas in het programma opgenomen. In Nederland en België zijn er al een aardig aantal in gebruik, die afkomstig zijn van andere Futaba-importeurs.
     
  18. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Inderdaad, Lindinger gaat nog uit van onnodig voorzichtige uitspraken van Robbe van vóór de beurs in Nürnberg. De Lindinger link heb ik geplaatst vanwege de prijs, die m.i. zéér concurrerend is.

    Maar op de Robbe site wordt al van full-range gesproken voor deze set.

    De tweede link gaat niet over modules, maar is de site van Futaba USA over dezelfde FF-6 2.4. Daar roepen ze met hoofdletters full-range en geschikt voor alles. Je kunt daar ook de manual downloaden.
     
  19. Momenteel prima leverbaar uit voorraad.

    Als de zender echter even populair word als de andere sysytemen (zoals de DX3.0) zullen er waarschijnlijk ongetwijfeld wel eens tijdelijke tekorten zijn maar Spektrum kennende zullen zij hier zeer snel op inspelen.
     
  20. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Pieter-Jan,

    Hoe zit het nou met die test zender?
    Het blijft aardig stil op mijn PB-tje of moet je nog door 14378 aanvragen heenwerken? ;-)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina