2.4Ghz module: antenne aanpassen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ShadesInBlack, 19 mei 2015.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb op mijn hitec zender die origineel op 40Mhz zat dacht ik, zo'n 2.4Ghz module. Maar dan steekt de antenne zo naar achter uit. Als je deze eraf schroeft ziet dat er een kleine coax verbinding uit.
    Kan ik met een stukje cox draad en juiste connectoren (ik neem aan dat dat wel te vinden is) een verlengstuk maken naar de bovenkant van de zender om de antenne daar dan te monteren op ongeveer de originele plaats?
    Of verleng je zo de antenne met als gevolg slechter bereik? Maw begint de antenne aan de connector of pas in de kunststof antenne zelf?
    [​IMG]
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    vaak zit er in de corona modules zelf een stukje coax kabel naar de connector toe.
    Mogelijk is deze lang genoeg om deze bovenin je zender te bouwen. zal wel wat boor en zaagwerk voor nodig zijn veelal. maar als je het toch definitief hebt zitten.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    das inderdaad een optie, maar ik blijf liever van die module zelf af eigenlijk. Altijd goed idee om terug ongedaan te kunnen maken. Kwam deze tegen in een ander topic ook: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9204__Antenna_w_Extended_Wire.htmlDat is eigenlijk wel een oplossing. Al weet ik nog niet hoe het werkt dan: maakt dat draadje dan al deel uit van de antenne? Zo ja, waarvoor dient de antenne zelf (het zwarte) dan nog?
     
  4. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    De antenne begint in het zwarte omhulsel, na de schanier. Je kunt de dunne coax binnenin zien buigen als je de schanier beweegt. Een mogelijke oplossing is het verlengen van je aansluiting met een (rp)sma-pigtail. Kost maar een paar $ op eBay. Of je neemt die antenne met verlengde aansluiting die je gevonden hebt bij HK. Wel ff checken of die antenne een RP-SMA aansluiting heeft en niet normale SMA!

    [​IMG]

    Martin
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 mei 2015
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik had al zo'n idee, wel als er zo'n verlengstukje aan is, dan verlengt de antenne toch? Of nee, begint na het scharnier. Wat is de technische uitleg? Gewoon uit interesse hoor. Voor de rest heb ik de nodige info. Al weet ik niet wat RP-SMA is en hoe je dat herkent?
     
  7. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat zwarte "ding" heeft wel degelijk functie, namelijk fysieke ondersteuning. Het houdt het antenne element recht en in de juiste positie.

    De technische uitleg is: van zender t/m het schanier en een stukje verder loopt een coax kabel welke in theoretische zin een transmissielijn is (waarvan de lengte mag varieren). Omdat de binnengeleider afgeschermd is, ontsnappen er geen radiogolven en fungeert de kabel dus niet als antenne. Pas bij het actieve element van de antenne komt de binnengeleider bloot te liggen en krijg je antennewerking.

    RP-SMA is net zoiets als SMA, alleen dan "reversed", dus waar SMA een pin heeft, heeft RP-SMA een gat en andersom. Je moet SMA en RP-SMA nooit mixen! SMA-female past op RP-SMA-male, maar de binnengeleider maakt geen contact omdat beiden geen pin hebben!

    Martin
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je de antennekabel verlengt, wordt de voedingslijn naar de antenne (het dunne uiteinde met de verdikking, een koperen buisje) langer. Niet de antenne. Dat geeft wat extra verlies in het kabeltje en ook de extra connector zorgt voor wat verlies.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ok, weer wat bijgeleerd. dank.
    Dus het dunnere draadgedeelte aan het einde ook van de antenne van en ontvanger is de werkende antenne zelf. Das ook maar kort... Daarom dat ze zeggen dat het uiteinde bij voorkeur uit de body moet steken of zo ver mogelijk van motor, servo enz? Ik heb ontvangers met é antennes, normaal voor een vliegtuig wellicht. Ze samen in een riet steken is blijkbaar af te raden, dus hou ik ene in de ontvangerbox, de andere eruit. Wel slechts voor een auto, maar alvast nog geen problemen mee gehad.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De beste resultaten behaal je als de antenne-uiteinden van de ontvanger een hoek van 90 graden met elkaar maken. Bij voorbeeld een antenne horizontaal en een verticaal. Hou de antennes zo ver mogelijk van draden en metalen delen. Zorrg er ook voor dat de ontvanger antenne de zender kan zien. Dus geen geleidende materialen tussen de ontvanger- en zenderantenne. Bedenk dat koolstof een geleidend materiaal is.

    Bescherm de antenne met een kunststof buisje. De dunne antenne-uiteinden zijn kwetsbaar en kunnen door trillingen afbreken.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ok, al wat je zegt is zo bij mij, behalve dat ze niet beiden de zender kunnen zien. Maar nog nooit slecht signaal gehad, dus zit wel goed. Bedankt!
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Met wat vertraging had ik dan inderdaad die hobbyking module besteld. En natuurlijk: leek er ok uit te zien op de foto, maar SMA ipv RS SMA... nu weet ik het verschil..
    Gekeken voor het juiste, hobbyking heeft het niet. Op ebay wel bruikbaars gevonden, maar de verzendingskosten zijn 4 keer zoveel als het item zelf... Verdikke..
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Elke stekerverbinding is verlies en bij hoogfrequent kan een stekerverbinding zeer slecht uitpakken.
    Mijn ervaring van vroeger, uit de radiopiraterij is dat normale radiofrequenties (96 MHz) niet zo kritisch zijn maar toen we met straalverbindingen gingen werken kregen we regelmatog problemen met die SMA aansluitingen op 2,4 GHz.
    Het is zo kritisch dat als je een spoeltje een tikje geeft waardoor hij 0,5mm verschuift je hele zender opnieuw ingeregeld moet worden.
    Dus:
    Niet klooien met antennes op 2.4 zenders en ontvangers.
    Geen stekerverbindingen gebruiken!
    Bij sommige merken kan je kiezen tussen ontvangers, korte of lange antennes.
    Bij Jeti kan dat zeker.... altijd lange nemen.
    Bij andere ontvangers, stukje coax kopen en dan zelf de verbinding in de ontvanger lossolderen, coax erin solderen en de boel weer sluiten.
    Einde van de coax strippen zodat je weer een antenne hebt.
    Dan heb je geen stekerverbinding en is alles perfect.

    Het deel wat echt uitzend en ontvangt is een stukje draad van ongeveer 18mm, dat moet helemaal buiten het model en ook niets aanraken van carbon, metaal of ander geleidend materiaal.
    Gewoon door een krimpkousje naar buiten leiden, of door een stukje brandstofslang.
    Er zijn ook van die V-uithoudertjes te koop maar dat kan ook storen, bepaalde soorten PVC schermen radiogolven enigszins af.

    GJ
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    jah mar dat is nog weer wat anders: nieuwe antenne aansolderen. Lijkt me kritischer dan gewoon draadje aansolderen.. En hoe dan ook is het een verbinding zeker? De stekerverbinding vermijden helemaal gaat toch niet? In foto bovenstaand, wat raad jij dan aan? Ik heb de zender module nog niet open gedaan...
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zie hier:
    [​IMG]
    Overigens ben ik geen fan van Corona vanwege de problemen met de GUI, die bij veel modules gelijk bleek.
    Dan ga je dus geheid neer als je twee van dat soort sets tegelijkertijd probeert te gebruiken.
    Nooit gedoe gehad met FrSky.
    Jeti is zondermeer mooi spul, maar biedt me voor het prijsverschil niets meer dat ik ooit nodig denk te hebben.
    Maar ik zou Corona meteen vervangen, tenzij je altijd helemaal alleen vliegt.
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Als ik jou was zou ik gewoon de juiste antenne met de juiste connector er weer terug "op klikken". En eventueel borgen met wat "smeltlijm".
    Na reparatie voor de zekerheid even het bereik testen.

    Coax-antenne-draadjes (voor 2,4 GHz) solderen is niet echt een eerste soldeerklusje. En vooraf moet je ook nog eens de connector op de print verwijderen, waarmee je een redelijke kans hebt de print te beschadigen.
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het grootste deel van je verhaal klopt maar de lengte van de antenne is 31mm en zelf aan kabels gaan solderen??

    De zendantenne wordt vaak als een open dipool uitgevoerd. Er wordt een coaxkabel gebruikt. Daar wordt een koperen buisje van 31mm over geschoven. Het uiteinde van de kabel wordt over een lengte van pak weg 35mm van de isolatie ontdaan. De buitenmantel wordt afgeknipt en aan dat koperen buisje gesoldeerd. De binnenader wordt op precies 31mm afgeknipt.
    Het geheel vormt de antenne en dat koperen buisje is dus echt een belangrijk onderdeel van de antenne ook al lijkt dat niet zo te zijn omdat het met "aarde" van de zender is verbonden. Haal het er dus niet van af want dat zal de werking merkbaar negatief beïnvloeden.

    Overigens raad ik sterk af om zelf aan een coax van de 2,4GHz te gaan solderen. Dat lukt meestal niet zo best. Er ontstaat zeer makkelijk en snel kortsluiting als je aan die dunne kabel gaat solderen. Als je goed kijkt zal je zien dat in nagenoeg alle fabrieksapparatuur de kabel met een connectortje op de print is verbonden. De connector aan de kabel is niet gesoldeerd maar aan de kabel gekrompen. Dat gaat alleen met speciale (lees dure) krimptangen.
    Daarnaast is de lengte (31mm) echt belangrijk en kan zelfs één millimeter al verschil maken. Ook is het zelf maken van die open dipool niet zo simpel als het lijkt. De maten zijn echt belangrijk. Met goed gereedschap en als je precies weet wat je doet is het allemaal wel te doen maar een hoop werk. Mis je de kennis en heb je het gereedschap niet dan kan je er beter niet aan beginnen want de kansen op succes zijn vrij klein.

    Om het koperen buisje wat ik hierboven noem doen ze vaak een stukje krimpkous en dat kan best wel eens zwart zijn. Het is dus geen (niet alleen) fysieke ondersteuning maar een belangrijk deel van de antenne!

    Zelf de module ombouwen is ook iets wat ik niet echt aan raad, zeker niet als je niet precies weet wat je doet en hoe je dat doen moet. Hoe hoger de frequentie des te lastiger is het om er zelf aan te sleutelen. Het gaat hier echt om millimeterwerk en zelfs een kloddertje soldeer op een eilandje heeft invloed op de werking. Een niet helemaal perfect aangestripte coaxkabel kan de helft of nog meer van de reikwijdte schelen. En zo nog veel meer.

    De oplossing die Bruno laat zien is niet perfect maar veel beter dan zelf gaan sleutelen. Ja, het is een extra connector maar vergeet niet dat deze connectoren speciaal voor deze doeleinden zijn gemaakt. De verliezen in die connectoren zijn echt veel minder dan als je zelf gaat solderen.
     
  18. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Met "Dat zwarte "ding"" refereerde ik aan het antenne omhulsel van plastic zoals te zien is op de eerste foto. Mijn eerste post van 20 mei is dezelfde oplossing als van Bruno; gewoon een verlengkabeltje ertussen. Dus in totaal niet 1 maar 2 connectorverbindingen. Misschien geeft de extra verbinding een halve dB verlies. Da's nog altijd beter dan de pakweg 10dB verlies die je anders had :)

    Martin
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij Jeti is er geen koperen buisje, daar is gewoon de mantel van de coax afgehaald en hou je de binnenkant over.
    Daar zit dan een geel krimpkousje over.
    En inderdaad, ik zat met 18mm in mijn hoofd maar het is 31mm.
    Solderen is vrij simpel met een klein boutje, dat kan iedereen die wel eens 2 draadjes aan elkaar gesoldeerd heeft (zonder S39).
    Probleem van mensen en connectoren is dat we kijken naar de prijs.
    Lekker goedkoop bij Hobbyking, compleet met kabeltje voor 5 euro.
    Een goede connector, die aangekrimpt moet worden met een speciale tang, is al 5 euro.
    Dan komt daar nog de coax bij, etc.
    Daar gingen we bij de piraat ook de fout in, lekker goedkoop in de electronicadump (2,4 was toen nog redelijk exotisch) en dan achter elkaar eindtorretjes eruit blazen, zend en ontvangstproblemen met als gevolg dat de adverteerders niet betaalden en ik regelmatig in de pylonenmast moest klimmen om daar weer dingen te vervangen.
    Toen heb ik alles zoveel mogelijk doorgesoldeerd en weg problemen.
    Ook nu nog, in elk model vermijdt ik zoveel mogelijk stekerverbindingen, alles doorsolderen.
    3 jaar geleden uit nood toch een connector tussen ontvanger en servo gebruikt om een kabel te verlengen en hoppa, dat kostte me een kist van 1500 euro.

    En verliezen... als ik met een zendertje 0,5 a 1dB versterking zou hebben kunnen halen door door te solderen dan zou ik dat meteen doen.
    Verlies met stekers (van HK kwaliteit) is veel hoger dan die 0.5 dB
    Ik had met de piraat voor 12000 gulden aan antennes en goede coax staan, per zender, om 8 tot 12 dB versterking te krijgen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2017
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik antwoord even op bovenstaanden.
    De getoonde antenne werkt nog gewoon hoor.
    Het is gewoon omdat hij zo ver naar achter steekt.... Dat wil ik wat afgeplatter.
    Maar vooral: ik gebruik de zender als autozender. Dat is dus allemaal iets minder kritisch.
    En corona... Wist dat niet. Nog geen problemen gemerkt maar ik rij niet zo veel in groep ook.

    Solderen ben ik inderdaad op deze niet van plan.
    Zo'n tussenstukje kost weinig. Proberen waard zonder dat ik iets aanpas. Kan dus altijd terug. Vind ik wel belangrijk.

    Bedankt voor alle uitleg!
     

Deel Deze Pagina