2,4GHz voor in een boot ??

Ik zit te denken aan een 2,4GHz systeem voor in mijn booten maar ik hoorde dat de meesten 2,4GHz systeemen slecht werken over water wat weeten jullie er van .

BVB thanks Jos

Vraag eens in het subforum voor speedboten. Deze kapiteins hadden nogal eens klachten over reikwijdte van sommige 2- en 3-kanaals autosets. Momenteel hoor ik ze echter niet meer.
Voor schaalmodellen en zeilboten is 2,4 GHz in ieder geval prima bruikbaar. Wel zijn de 2,4 GHz ontvangers erg gevoelig voor vochtschade.

Cool jan ik hoorde bij Quartel dat alleen de robbe serie goed werkt in booten ???.
Wat weet jij hier van ??.
En dat anderen systeem waar je ook geen kristallen voor nodig heb jan wat weet jij daar van ??.
Ik hoor graag wat jou bevindingen hier over zijn :O) .

Laatst bewerkt:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hoe korter de golf, hoe beter water de golf absobeert (binnen limieten natuurlijk). 2,4GHz zit relatief dicht tegen de golflengte van de straling in een magnetron aan en we weten allemaal dat een magnetron specifiek bedoelt is om water op te warmen door middel van absorbtie van radiogolven.

Ik zou voor een boot dus de traditionele 27 of 40 MHz kiezen en voor een duikboot heb je geen andere keus :)

Cool jan ik hoorde bij Quartel dat alleen de robbe serie goed werkt in booten ???.
Wat weet jij hier van ??.
En dat anderen systeem waar je ook geen kristallen voor nodig heb jan wat weet jij daar van ??.
Ik hoor graag wat jou bevindingen hier over zijn :O) .

Ik weet wel wat de individuele ervaringen bij winkeliers zijn, maar daar laat ik me hier niet over uit. Tenzij ze natuurlijk allemaal ongeveer dezelfde ervaring hebben.
De 2,4 GHz apparatuur is in principe voor schepen, die boven water blijven, goed bruikbaar. Van de in een posting hierboven genoemde absorptie heb je pas last als het model in het water verdwijnt. Duikboten doen het dus niet. Deze werken trouwens op de laagste frequenties het minst slecht (met onze sets wordt het bereik onder water nooit echt goed).
Met de andere systemen, waar je geen losse kristallen voor nodig hebt, bedoel je waarschijnlijk synthesizer apparatuur. Deze werkt net als apparatuur, waar je wel losse kristallen nodig hebt. Er is daarbij geen principiëel verschil.

Mijn Banckert sleepbootje kan tot 100m zeker van me weg varen terwijl ik er nog controle over heb, breder is de plas niet en ik wou ook niet verder lopen dan 50 meter van de kant af. Onder water wou ik ook niet testen :)

Voor 40MHz heeft corona een leuke synth. ontvanger, niet duur lekker licht en werken goed ( Corona Technology ). Ik heb er een paar in gebruik . Voor zenders heb ik nooit naar synth gekeken eigenlijk.

In de manual van mijn Spektrum DX6i is op een paar plaatsen sprake van mogelijkheid van slechte verbinding als de zender dicht bij een geleidend materiaal is (voorbeelden zenderkoffer en truck laadbak). De gereflecteerde 2.4Ghz energie zou het systeem verhinderen om verbinding te maken.

Als dit onzin is, ik vertaal gewoon uit de manual hoor! In elk geval lijkt water me een vrij groot oppervlak geleidend materiaal...

Water is bij lage spanningen een hele slechte geleider.(dus een prima isolator)
Het probleem dat 2,4GHz apparatuur niet onder water werkt, heeft niks te maken met wat in de handleiding bedoeld wordt.
Nouja, niks... 2,4GHz is nou eenmaal erg richtinggevoelig. Dus het signaal komt nou eenmaal moeilijk/niet achter een obstakel. Daarom is het ook zo belangrijk om altijd zicht-contact te hebben. Misschien is het technisch niet helemaal goed, maar 35/40MHz "kruipt" als het ware nog een beetje achter een obstakel.

Cool heeft iemand de MX12S all gezien lijk me een leuke zender is alleen nog niet leverbaar geloof ik iemand een idee waneer??

Jip het leek mijn een leuke zender in de 40mhz synt verzie dan voor de boten ;o)
Maar hij schijnt pas in het najaar te komen GRR dus ik zit toch maar te denken of de mx16s a 279 eurie .
Of de Multyplex Cockpit sx is ook synt en 7 kanaalen en rond de 220 eurie de mx12 zou rond de 210 eurie gaan kosten geloof ik pin me niet op de prijzen vast dat zijn de prijzen die je zo tegenkomt op het net ;o) voor kompleeten sets ;o) .

Ik heb intussen een Multiplex Cockpit sx 40mhz overgenomen en is all in maasland geweest voor de terugroep actie dus vanmidag meer eens uitprobeeren met de Marblehead .
Ik vind dat die makkelijk in te stellen is en licht lekker in de hand ik ben er in iedergeval blij mee tot nu toe ghehe

Back