2,4Ghz zender antenne maken/aanpassen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ShadesInBlack, 30 jun 2017.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Heel wat tijd tussen. Maar een eind geleden, bij gebrek aan alternatieven (die ook financieel ok zijn), heb ik die corona module besteld. Ik was benieuwd om te proberen. Wel blijven haperen bij de douane... grr. Mar goed, terugsturen kostte me bijna even veel..
    Soit.
    Onlangs eindelijk wat tijd gevonden om eens te proberen. Ik had nog een Graupner CX-4 liggen, al deels geplunderd voor onderdelen, en de batterij indicator niet werkend. Ideaal om eens op te testen.
    Dankzij die uitleg om tamiyaforum (met foto's er terug bij!), kon ik die module zonder veel, solderen en monteren.
    Ik heb getest met 2 losse servo's en een batterij pack.
    Meerdere keren moeten proberen binden. Telkens die procedure opnieuw herhaald. Zonder servo's eraan, leek het te kloppen (aan het zien van de ledjes en volgens de manual). Met servo niet. Enfin, 1 servo was een nieuwe hobbyking. De andere een oudere standaard graupner servo. Met de hobbyking servo eraan werkte het niet. Eens deze eraf, wel succes. Met 2 van die oudere graupners: succes. Ik dacht dus dat het batterij pack mss toevallig defect was. Maar nee, zelfs tijdens gebruik daalde voltage van pakweg 5.2V tot 4.8V. Lijkt me ok.
    Maar als ik de ontvanger even in een buggy zette, met een lipo pack, esc en bv die hobbyking servo, werkt alles naar behoren. Nu, ik zou de zender ook in zo'n context gebruiken, dus lijkt me ok, maar ik kan het niet verklaren.
    Maar goed, zo ziet het eruit na montage. Links de aangepaste, met rechts een originele. Ik heb gekozen voor een versie met analoge batterij indicator. Ik heb er ook een aantal met 3 leds, maar vond die met wijzertje altijd cooler. En ook nauwkeuriger. Ik heb er een stuk of 4-5 van bij aankopen van rc wrakjes. Moet een heel populaire zender geweest zijn. Heb er nog 2 min of meer in gebruik voor auto's die wel nauwelijks nog gereden worden. Het is wat nostalgie. En vond deze zender altijd heel goed in de hand liggen.
    De PCB met bindknopje en led zitten waar het kristal voorheen zat. Darvoor moest de behuizing wat getrimd worden van aan de binnenkant.
    De antenne past perfect in het originele antennegat, alleen in de hoogte een heel stuk afzagen. Alsof het ervoor gemaakt is. Ook aan de binnenkant past alles perfect. Ik ga wel nog een alu afdekplaatje maken dat in het gat van het kristal past, met uitsparingen voor het bindknopje en led. Dan zit de PCB weg en is het nog wat netter.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb nog niet meteen een doel voor deze zender maar wel vooral blij dat het werkt. Gewone 2 kanaals stickzender, eentje die ik qua vorm altijd graag gebruikt heb.
     
    Bruno van Hoek en Mark-013 vinden dit leuk.
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Kwam mijn eigen topic terug tegen. Even melden dat ik deze zender nu heel geregeld gebruik. Bevalt me erg, oldschool zender, met dat type rij ik al sinds ik 12 jaar was of zo. Robuust, degelijk, licht.
    Ik rij met zwaardere (vliegtuig)zenders ook, die me zeker bevallen, maar dit is leuk. Als kostte de ombouwset een veelvoud van wat je nu voor de zender zelf 2de hands zou betalen... Pakweg voor €25 een toffe 2.4Ghz stickzender (douanekosten even genegeerd, akkoord...).
    Een aanrader wat mij betreft :)
    Andere rijders rijden allemaal met spectrum of traxxas of zo, hebben zo ene nog nooit gezien. Wordt gezien als een hele nieuwe of zo, nog niet gezien. :)
     

Deel Deze Pagina